آیا کلاغ‌ها باهوش‌اند؟

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
کلاغ

متاسفانه مردم اغلب کلاغ‌ها را شوم می‌دانند. بسیاری باور دارند که شنیدن صدای کلاغ‌ها به این معنی است که یک خبر یا اتفاق بد در راه است. در مقابل بسیاری هم بر این باور هستند که کلاغ‌ها موجودات زرنگی هستند. در این مقاله از ویژگی‌های کلاغ‌ها و تحقیقاتی که بر روی آن‌ها انجام شده، صحبت خواهیم کرد.

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های کلاغ­ها توانایی‌ بقای آن‌ها در هر زیستگاهی اعم از مناطق سرد و یخ‌زده تا کوهستان‌ها، دشت‌ها‌، مزارع، علف‌زارها و حتی شهرها است. کلاغ‌ها گونه‌های مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زاغ درختی، زاغ کوهی، زاغ خاوری، زاغ­ فندق­شکن، جیجاق­ زمینی، زاغ حبشی، زاغ شمالی و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

کلاغ‌‌ها و عادت‌های آن‌ها

کلاغ ها

قدمت حضور کلاغ‌ها بر روی کره زمین به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی تقریبا ۱۷ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

کلاغ‌ها از خانواده  Corvidae یا کلاغ‌سانان می‌باشند. خانواده کلاغ‌سانان بیش از ۱۲۰ گونه دارد که در کل دنیا به استثنای قطب جنوب پراکنش دارند. با وجود این که ممکن است به نظر خیلی عجیب و یا حتی غیرمنطقی بیاید اما به هر صورت مرغ‌های بهشتی دوست‌داشتنی نیز یکی از نزدیک‌ترین خویشاوندان کلاغ‌ها هستند.

کلاغ‌ها عادت به همه‌چیزخواری دارند بنابراین یافتن غذا یکی از کم‌ اهمیت‌ترین دغدغه‌های آن‌ها محسوب می‌شود. کلاغ‌ها برخلاف بسیاری از پرندگان از خوردن حیوانات مرده و زباله کوچک‌ترین واهمه‌ای ندارند. کلاغ‌ها از جمله معدود جانورانی هستند که توانایی استفاده از ابزار را دارند.

تحقیقات نشان داده که کلاغ‌ها برای تغذیه از برخی میوه­ها مثل فندق یا گردو از هوش‌شان بهره می‌گیرند. آن‌ها این نوع میوه‌ها را اغلب در وسط خیابان­ قرار می‌دهند تا ماشین از روی میوه مورد نظر عبور کند و سپس محتویات آن برای خوردن مهیا شود. کلاغ‌ها به قدری باهوش هستند که می‌دانند ماشین‌های سنگین دانه‌هایشان را خراب و له می­کنند اما در مقابل ماشین‌های سبک­ را انتخاب می‌کنند و سپس دانه­ را به زیر چرخ‌های آن هل می‌دهند تا دانه بدون دردسر برای خوردن مهیا شود.

کلاغ‌های باهوش

خصوصیات کلاغ

بدون ­تردید کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین موجودات روی کره زمین هستند.

کلاغ‌ها حتی از طوطی‌ها، جغدها و سایر پرندگان شکاری هم باهوش‌تر هستند. دانشمندان پس از انجام آزمون‌های هوش مختلف متوجه شدند که کلاغ‌ها حتی از سگ‌ها هم باهوش‌تر هستند. در سال ۲۰۰۴ تحقیقات نشان داد که کلاغ‌ها در مسابقه هوش شامپانزه‌ها را هم مقهور خود می‌سازند.

مغز کلاغ‌ها نسبت به بسیاری از حیوانات بزرگ‌تر و در عین حال تکامل ­یافته‌تر است. آناتومی مغز کلاغ‌ها تا حدودی شبیه مغز انسان‌ها است. کلاغ‌ها یک زبان به تمام معنا پیچیده دارند. برخلاف تصور عوام هر صدای قار­ قار یک کلاغ معنی متفاوتی دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی از اصوات در کلاغ‌ها هشداردهنده، برخی نمایانگر تقلید صدا از سایر جانداران و برخی هم به طور مشخص هشدار وقوع یک اتفاق هستند.

راز و رمزهای عجیب

کلاغ‌ها به دلیل مردارخواری قابلیت انتقال انواع بیماری‌ها را دارند. به عنوان مثال کلاغ‌ها بودند که ویروس نیل­ غربی را به آمریکا در سال ۱۹۹۹ میلادی رساندند. ویروس نیل غربی که بعد از ۲ الی ۱۵ روز عوارض‌اش بروز می‌کند، از جمله ویروس‌هایی است که در ۸۰ درصد مواقع عوارض بالینی آن قابلیت تشخیص ندارند اما همین بیماری به ظاهر ساده می‌تواند یک بیماری کشنده عصبی را در انسان‌ها ایجاد کند.

دانشمندان آلمانی در سال ۲۰۰۵ بر اساس مطالعات گسترده نشان دادند که میزان مواد سمی موجود در گوشت کلاغ‌ها حتی از خوک‌ها هم کم‌تر است. کلاغ‌ها پرندگانی با خصلت اجتماعی هستند. در کشور اسکاتلند یک کلونی از کلاغ‌ها با بیش از ۶۵ هزار فرد کلاغ ثبت شده است.

کوچک‌ترین کلاغ دنیا، زاغ کبود کوتوله مکزیکی است. نام علمی این پرنده (Aphelocoma nana) است و تنها ۴۰ گرم وزن و ۲۱.۵ سانتی­متر طول دارد. بزرگ‌ترین کلاغ­ دنیا نیز غراب یا کلاغ­ سیاه معمولی (Corvus corax) و کلاغ نوک کلفت ( Crvus crassirostris) است که دو مورد اخیر هر دو در حدود ۱۵۰۰ گرم وزن و ۶۵ سانتی‌متر طول دارند.

کلاغ‌های باهوش

کلاغ چه میخورد

برخلاف تصور عوام کلاغ‌ها این قابلیت را دارند که مواد مضر را از چرخه حیات حذف کنند بنابراین حضورشان در طبیعت الزامی است.

آیا شما می‌توانید چند دقیقه بعد از رد شدن از کنار یک کلاغ قیافه‌اش را از سایر کلاغ‌ها تشخیص دهید؟ به یاد داشته باشید که کلاغ‌ها برخلاف شما چنین ویژگی منحصر به فردی را دارند. شک نداشته باشید که کلاغ‌هایی که شما تاکنون بی‌تفاوت از کنار آن‌ها رد شده‌اید، چهره شما را به خاطر سپرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه سیاتل در یک مطالعه، ۷ فرد کلاغ را گرفته و آن‌ها را علامت‌گذاری کردند. آن‌ها در حین علامت‌گذاری بر روی صورت خود ماسک‌های ترسناک و عجیب می‌گذاشتند. بعد کلاغ‌ها را آزاد می‌کردند. چند روز بعد از رهاسازی کلاغ‌ها، یکی از اعضاء گروه تحقیقاتی با یکی از ماسک‌های مورد استفاده در این تحقیق از صحن دانشگاه می‌گذشت که متوجه رفتار عجیب و تهاجمی تعدادی کلاغ‌ شد. کلاغ‌ها نه‌تنها به سمت وی حمله می‌کردند بلکه بررسی بیش‌تر نشان داد که همه کلاغ‌های مهاجم هم جزو کلاغ‌های علامت‌گذاری شده نبودند بلکه در واقع کلاغ‌های علامت‌گذاری شده، سایر هم‌نوعان خود را فرا می‌خواندند تا در جنگ با انسان به آن‌ها کمک کنند. این آزمایش ساده نشان داد که کلاغ‌ها به راحتی صورت­های مختلف را به یاد می‌آورند و در عین حال کینه کلاغ‌ها را هم نشان داد.

آزمایش فوق و سایر آزمایش‌های مشابه آن نشان می‌دهند که ارتباطات وسیع و ناشناخته‌ای در میان کلاغ‌ها وجود دارد. حال سوال این است که کلاغ‌های علامت‌گذاری نشده آزمایش فوق چطور وارد این بازی شدند؟ پاسخ این سوال ساده است، کلاغ‌ها سیستم‌های ارتباطی ناشناخته‌ای دارند که ما هنوز راز و رمزهای بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم.

محل زندگی کلاغ

یکی از روش‌های برقراری ارتباط در کلاغ‌ها، زبان پیچید‌ه‌شان است.

در ایالت اونتاریو وقوع یک حادثه­ عجیب به ثبت رسید که بر اساس آن محققان توانستند داشتن حافظه قوی در کلاغ‌ها را ثابت کنند. یک منطقه خاص از این ایالت، مسیر عبور هزاران پرنده مهاجر و کلاغ است. ساکنان این منطقه که از حضور کلاغ‌ها عاصی شده بودند، تصمیم گرفتند که با تیراندازی کلاغ‌ها را متفرق و از محل متواری کنند. نتیجه این اتفاق ساده اما جالب بود: از سال بعد، کلاغ‌ها دیگر نه­تنها نیامدند بلکه حتی در زمان پرواز بر فراز این منطقه اوج می‌گرفتند و تلاش می‌کردند تا حد امکان از دسترس دور باشند.

تغذیه کلاغ

کلاغ‌ها توانایی استفاده از ابزار را دارند.

دانشمندان در یک تحقیق دیگر یک تکه گوشت را طناب پیچ کرده و به سر یک ریسمان بستند. آن‌ها سپس ریسمان را از یک میله چوبی آویزان کردند. مشاهده‌های آتی نشان داد که کلاغ‌ها اول بر روی چوب مورد آزمایش نشسته و سپس شروع به بریدن ریسمان کردند. آن‌ها آن قدر تکه‌های طناب را با پا و نوک­ کشیدند تا در نهایت گوشت کاملا برداشته شد و سپس آن را خوردند. در یک آزمایش دیگر پژوهشگران غذا را داخل یک لوله کردند و تنها یک سیم مفتولی را به شکل قلاب در کنار دو کلاغ قرار دادند. کلاغ­ها پس از مدتی با استفاده از مفتول غذا را از داخل لوله بیرون کشیدند و خوردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کلاغ‌ها مازاد غذای‌شان را انبار می‌کنند. بارها دیده شده که سایر کلاغ‌ها با تعقیب یک کلاغ دیگر ذخیره غذایی‌اش را پیدا کرده­ و بی‌دردسر سود کلانی برده‌اند. فراموش نکنید که کلاغ‌ها محتاط هستند اما در عین حال زیرک و مخفی­کار هم هستند بنابراین هیچ‌گاه یک کلاغ و هوش بالای آن را دست‌کم نگیرید.

منبع: cracked.com, azweird.com

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رپلنذچ

    خوب بود بعضی جاهایش مطالبی داشت که نخونده بودم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه