آیفون X چگونه گوشی‌های هوشمند را دگرگون خواهد کرد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آیفون 8 چگونه گوشی‌های هوشمند را دگرگون خواهد کرد؟

در طول ۴۱ سالی که از تأسیس شرکت اپل می‌گذرد، تا حد زیادی با عملکرد این شرکت آشنا شده‌ایم. محصولات این شرکت در طی این سال‌ها به‌سرعت به محصولاتی همه‌گیر تبدیل‌شده‌اند و استانداردهای مربوط به آن عرصه را تغییر داده‌اند. به لطف نوآوری‌های اپل، هم‌اکنون شاهد تنوع گسترده‌ای درزمینه‌ی کامپیوترها و انواع و اقسام محصولات الکترونیکی هستیم.

نمونه‌هایی از اقدامات نوآورانه‌ی اپل

یک مثال بارز در این زمینه، استفاده‌ی اپل از فلاپی دیسک ۳.۵ اینچی در اولین کامپیوتر مک است که در ژانویه‌ی ۱۹۸۴ عرضه شد. درصورتی‌که در آن دوران، کامپیوترهای شخصی از فلاپی‌دیسک‌های ۵.۲۵ اینچی استفاده می‌کردند. اما استیو جابز و همکارانش اعتقاد داشتند که بدنه‌ی فلاپی‌های ۳.۵ اینچ دوام بیشتری دارند و از آن مهم‌تر، اندازه‌ی کوچک این فلاپی‌ها باعث می‌شد که بتوانند کامپیوترهای مک کوچک‌تری بسازند. بعدازاین اقدام اپل، باقی کامپیوترهای خانگی هم در عرض دو سال به فلاپی‌دیسک‌های ۳.۵ اینچی مجهز شدند.

سپس در سال ۱۹۸۹ که جان اسکالی مدیرعامل اپل بود، این شرکت تمرکزش را روی ساخت مک به‌عنوان یک کامپیوتر چندرسانه‌ای معطوف کرد. با اضافه کردن درایو سی‌دی رام، کامپیوترهای اپل به حافظه‌های قابل حمل بزرگ‌تری مجهز شدند. کامپیوترهای مک به اولین کامپیوترهای تمام و کمال درزمینه‌ی چندرسانه‌ای تبدیل شدند و تا ۱۹۹۲، همه‌ی کامپیوترهای PC یا مجهز به درایو سی‌دی رام بودند یا از سی‌دی‌های ویرایش‌شونده (rewritable) پشتیبانی می‌کردند.

اپل با ساخت کامپیوترهای زیبای «آی‌مک» (iMac) در ۱۹۹۸، همچنان پیشتاز صنعت کامپیوترهای شخصی بود. این کامپیوترها که در آن‌ها مانیتور و کیس یکی شده بود، پدر کامپیوترهای All-In-One امروزی محسوب می‌شوند.

انقلاب پیوسته‌ی آیفون

البته انقلابی‌ترین محصول اپل همچنان آیفون است. این گوشی هوشمند، تأثیر عمیقی بر کامپیوترها، محصولات الکترونیکی و صنعت ارتباطات گذاشته است. البته نباید در این میان تأثیر زیاد این گوشی را بر زندگی میلیاردها نفر در سرتاسر جهان فراموش کرد. با وجود این‌که اپل مخترع گوشی هوشمند نیست، اما ویژگی‌های جدید متعددی را به این محصول بخشید که برای همیشه این صنعت را تغییر داد. ازجمله‌ی این ویژگی‌ها، می‌توان به نمایشگرهای لمسی عالی و سیستم‌عامل اختصاصی اشاره کرد که باعث جذب توسعه‌دهندگان برای توسعه‌ی چندین میلیون اپلیکیشن برای آیفون‌ها و آیپدها شد.

اگر همه‌چیز مطابق شایعات پیش برود، جدیدترین نسخه‌ی آیفون در پاییز سال جاری معرفی می‌شود. مطابق گذشته، انتظار داریم که در این آیفون شاهد ویژگی‌های شگفت‌انگیزی باشیم که تأثیر زیادی در آینده‌ی گوشی‌های هوشمند خواهند داشت. در ادامه به سه ویژگی مهم آیفون ۸ می‌پردازیم که گرچه فعلا در حد شایعه هستند، اما روزبه‌روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند.

آیفون 8 چگونه گوشی‌های هوشمند را دگرگون خواهد کرد؟

اولین ویژگی مهم این گوشی، تعبیه‌ی حسگر شناسایی عنبیه و صورت است که می‌تواند جایگزینی برای رمز عبور گوشی شود. هرچند رقیب اصلی اپل یعنی سامسونگ قبلا از این ویژگی استفاده کرده و مایکروسافت هم با ویژگی Hello در ویندوز ۱۰ از اسکن چهره استفاده می‌کند، اما اگر این مشخصه به آیفون ۸ راه پیدا کند، پتانسیل این را دارد که به مشخصه‌ای همه‌گیر تبدیل بشود و کمی بعد، دیگر سازندگان هم مجبور می‌شوند به‌طور گسترده از این ویژگی استفاده کنند.

دومین مشخصه‌ای که احتمالا سروکله‌اش در آیفون ۸ پیدا می‌شود، شارژ بی‌سیم است. البته در این زمینه هم، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها پیشتاز هستند. اما به دلیل استانداردهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد، اگر اپل از استاندارد خاصی پشتیبانی کند، سبب می‌شود که باقی شرکت‌ها هم انگیزه‌ای برای استفاده از استاندارد مذکور پیدا کنند. در صورت استفاده‌ی گسترده از شارژ بی‌سیم در گوشی‌های پرچم‌دار، این مشخصه راهش را به سمت گوشی‌های میان‌رده هم باز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چرا آیفون ۸ انقلاب بعدی اپل نیست؟

سومین ویژگی جذابی که با معرفی آیفون ۸ همه‌گیر خواهد شد، واقعیت افزوده است. در کنفرانس WWDC که در ماه ژوئن برگزار شد، اپل پلتفرم ARKit را معرفی کرد. با این پلتفرم، توسعه‌دهندگان می‌توانند از پتانسیل عظیم تکنولوژی واقعیت افزوده بهره ببرند. اپ‌هایی که با این پلتفرم توسعه می‌یابند، می‌توانند روی آیفون‌ها و آیپدهایی که از پردازنده‌ی A9 یا پردازنده‌های جدیدتر استفاده می‌کنند اجرا شوند. برای این‌که کمی از قابلیت‌های این پلتفرم با خبر شوید، فقط کافی است که ویدیوهایی از قابلیت‌های این پلتفرم را در اینترنت ببینید. (البته با توجه به سابقه‌ی اپل، اگر آیفون ۸ دارای دوربین یا سخت‌افزاری به‌خصوص برای واقعیت افزوده باشد، چندان تعجب نخواهیم کرد.)

نمونه‌ای از محتوای ساخته شده با ARKit

درهرصورت، آیفون ۸ با ویژگی‌های جدیدی که به همراه دارد، به‌احتمال‌زیاد عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند را به جلو حرکت خواهد داد. رقیبان هم سعی می‌کنند که از این ویژگی‌ها در محصولات آینده‌شان بهره ببرند و آن‌ها را بهبود ببخشند و درنهایت برنده‌ی نهایی این روند، کاربران این محصولات خواهند بود.

منبع: Time

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۷ دیدگاه
  1. Avatar مسیکس

    خیلیا که نظر دادن میخوام بدونم زمان iphone 3 هنوز بدنیا اومده بودن ؟

    تا حالا برندی به ۱ درصد امنیت اپل میرسه؟
    یه گوشی اندروییدی اگه گم بشه کافیه فلش بشه
    ولی کی میتونه قفل یه گوشی ایفونو باز کنه؟

    و و و….

    1. Avatar ehsan

      یه هکر واقعی میتونه بازش کنه

  2. Avatar محمد

    بعنوان کسی که هم آیفون سیکس پلاس دارم و هم نوت چهار و برخلاف یعده سهامدار هیچکدام ازین کمپانی ها نیستم و تعصب کوری ندارم و صرفا برام مهم هست که محصول بهتری تولید شه تا بتونم استفاده کنم و اگر روزی هواوی هم بهترین رو تولید کنه ،میخرم…..باید بگم واقعیت اینه که آیفون خوشگل هست(البته هششت پلاس زیباتر هست) و برای مبتدیها مزایایی داره و در حفظ شارژ بهتر عمل میکنه، اما پرچمداران اندرویدی بویژه سری نوت انقدر قابلیت های مهم و کارا دارند که برای کاربران جدی و نیمه جدی و حتی حرفه ایها چندین برایر آیفون کارامد هست و داشتنشون زندگی رو اسانتر میکنه…ضمنا در ایران یعده هنوز تصور میکنن داشتن آیفون انها رو تبدیل به ادمهای مهم و پولداری میکنه ….که این تصور غغل مربوط به چند سال پیش بود که آیفون گران و سایرین ارزون بودند….الان قیمتها (بجز پول زور حافظه بالاهای اپل) یکی هست و فعلا گرانترین محصول نوت هشت رویایی هست

    1. Avatar آرش

      منم هر دو رو دارم ولی دیگه حالم داره از لگ زدن های نوت چهارم به هم میخوره و اینکه مجبورم هر چند وقت یک بار فاکتوری دیفالت بکنمش . امنیت اپل خداست و هیچ گوشی ای به گرد پاش نمیرسه و من ابدا نگران اینکه گوشیم دست کسی بیفته نیستم و از روزی که دارم نه ویروس گرفته نه لگ میزنه نه فکتوری دیفالت لازم میشه تنها عیبی که داره کار کردن با فایلهای پی دی اف هست و انتقال فایل از اپل به سایر گوشی ها که اگر اینترنت خوب داشته باشی قابل حله. من هم نه سهام دارم نه طرفدار و گوشی هوواوی هم داشتم و اگر لازم باشه بازم میخرم طراحی اپل هم یک سرو گردن بالاتره و همیشه سایر برند ها کپیش میکنند به نطر من گوشتی رو اپل بگیر و تبلتت رو اندروید.

  3. Avatar محمد

    بدترین اشکال اپل حرص و طمع بیحد و مرز مدیرانش هست و سودجویی و کم فروشی و کلاه بر سر مخاطب گذاشتن برای چند دلار سود بیشتر….سالهاست که به دروغ به ملت میگن بخاطر امنیت!!!!!! امکان پشتیبانی از یو اس بی و یا کارت حافظه رو نمیذاریم…در حالیکه اصل ماجرا این هست که میخوان ملت مجبور شن مدلهای شصت وچار و۱۲۸ گیگی بخرن که بخاطر هر ۱۶ گیگ پول گزافی از جیب مصرف کننده بالا میکشن و از طرفی برای یسری یو اس بی ها که قیمتشون ده یا بیست برابر فلش های عادیست امکان پشتیبانی گذاشتن زیرا از صاحبان اون برندها سود کلانی میگیرند…بحث امنیت هم یه شوخی بچه گانه هست چرا که با بستن امکان نصب اپ از مجرایی بجز اپ استور مشکل کلا حل میشه…هرچند که در انروید که کلا همه چیز باز هست و حتی متن باز هم هست بندرت گوشی در کاربری معمول و یا معقول دچار مشکل میشه

    1. Avatar آرش

      بله در مواردی درست می گین ولی هر آنچه باعث امنیت میشه به هر حال شده و اپل امن ترین هست ، اشکال از جای دیگر هست . اشکال از اونجا میاد که کشوری مثل آمریکا میخواد تولد سیستم عامل ها رو منحصر به کشور خودش بکنه و اگر کشور یا کمپانی دیگر پا تو کفشش بکنه پدرش رو در میاره، مثل کاری که با نوکیا کردن وگرنه نوکیا مگر چش بود ؟سیستم عاملشم عالی بود ولی کاری کردن که دیگران براش کرم افزار تولید نکنن و در نهایت هم به نابودی کشوندنش ولی دز حال حاضر اپل با تمام حاشیه ها امنیت بالایی داره و بسیار خوش ساخته

  4. Avatar محمد

    اپل فقط تونسته نون تبلیغات حرفه ای خودش رو بخوره و این که تونسته گروهی از کاربرها رو به نوعی هیپنوتیزم کنه…از نظر این جماعت اپل هر کاری کنه بینقص هست و کمال مطلق هست….اینا حتی نمیتونن به این سوال ساده پاسخ بدن که اگه صفحه نمایش یا پردازنده کمال مطلق هست و حتی سر سوزنی جای بهبود نداره،چطور سال بعد اپا ادعا میکنه که کیفیت صفحه و پردازنده رو شش برابر کرده؟؟؟ مگه قبلی بهترین کل تاریخ نبود؟پس چرا یسال بعد لازم هست که شش برابر بشه؟

    1. Avatar آرش

      نه دوست عزیز هیپنوتیزم در کار نیست موضوع مقایسه هست در هر زمان مشخص مثلا در هر سری و سال وقتی مقایسه میکنی برتری وجود داره و امنیت بالاتر و سیستم عامل قابل اعتماد تر و از طرفی در اندروید دستت باز تر هست برای نصب کرم افزار و همینطور طراحی بدتر سری های اندروید

  5. Avatar شاهرخ سخاوی

    آیفون شاخه ولی از نوع شکستش….

  6. Avatar امید

    همین امکانات قدیمی هم به خوبی رقیب هاش میتونه بزن؟
    اگه بهترین کارش رو هم نشون بده باز هم کابران با انبوهی از محدودیت ها رو به رو میشن

  7. Avatar امید

    خرید ایفون مثل این میمونه که بری توی مغازه بگی آقا بهترین و پر امکانات ترین گوشی دنیا چه قیمته؟ مثلا میگه فلان تومن
    بهش بگی من حتی بیشتر بهت پول میدم یه گوشی به من بدی هیچکدوم از اون کار هارو نکنه????

    1. Avatar محمد

      عزیزم مشخصه تا حالا آیفون دست نگرفتی

      1. Avatar Ali.S

        فکر کنم شما تا حالا آیفون دستت نگرفتی

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه