فضاپیمای سایوز پس از یک بار تلاش ناموفق، سرانجام به ایستگاه فضایی متصل شد

۵ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

برای اولین بار یک فضاپیمای سایوز روسی بدون سرنشین انسانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. در این ماموریت بدون سرنشین اما یک ربات انسان‌نما حضور داشت.

فضاپیمای سایوز MS-14 چند روز پیش نیز تلاش کرد تا به ایستگاه فضایی متصل شود. تلاشی که ناموفق ماند. اما سایوز توانست در تلاش دوم خود در بامداد سه‌شنبه و در مانوری بی نقص در ایستگاه فضایی پهلو بگیرد. طبق برنامه قرار بود فضاپیمای سایوز روز شنبه به ایستگاه فضایی متصل شود اما مشکلی در یکی از سیستم‌های خودکار پیش آمد و سایوز در گام اول ناکام ماند.

در این ماموریت موشک بهبودیافته‌ی سایوز ۲.۱a آزمایش شد. به همین دلیل روسیه تصمیم گرفت تا این ماموریت آزمایشی را بدون سرنشین انجام دهد. این موشک در ماموریتی سرنشین‌دار در اوایل سال ۲۰۲۰ بار دیگر به کار گرفته خواهد شد.

با این که فضانوردی در این ماموریت حضور نداشت اما یک ربات انسان‌نما در این پرواز سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد. رباتی ۱/۸ متری که در این ماموریت روی صندلی فرماندهی فضاپیمای سایوز نشسته بود. ربات Skybot-F850 در طول پرواز شرایط مختلف مانند نیروها و لرزش‌ها را برای بررسی بیشتر موشک جدید سایوز ثبت کرد. علاوه بر ربات Skybot F-850 بیش از ۶۵۰ کیلوگرم غذا و دیگر منابع ضروری برای فضانوردان نیز در این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد.

روبات فضانورد

ربات روسی Skybot F-850

رفت و آمدها در ایستگاه فضایی ادامه دارد و امروز فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس از ایستگاه فضایی راهی زمین خواهد شد. دراگون حدود یک ماه پیش به ایستگاه فضایی سفر کرد و بیش از ۲۲۰۰ کیلوگرم تجهیزات مورد نیاز فضانوردان را به ایستگاه فضایی فرستاد. این فضاپیما در بازگشت به زمین حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از وسایل مربوط به پژوهش‌های علمی و دیگر تجهیزات را به زمین بازخواهد گرداند.

عکس کاور: نمایی تماشایی از نزدیک شدن فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی.

Credit: NASA TV

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه