ارتش ترکیه چقدر قوی است؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دیشب در ترکیه کودتا شد. چهار بار دیگر و در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۱، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۷ این اتفاق افتاده بود. ارتشی که خود را وفادار به ایده‌آل‌های مصطفی کمال آتاتورک می‌داند، هربار که احساس ‌کرد دولت منتخب مردم در راه این آرمان‌ها حرکت نمی‌کند، کودتایی را ترتیب داد. ارتشی که دومین عضو بزرگ ناتو به حساب می‌آید و از مدرن‌ترین و قدرتمندترین نیروهای نظامی خاورمیانه است. طبق بعضی آمارها،‌ ترکیه دهمین ارتش قدرتمند جهان را دارد و با صرف بودجه‌ی ۱۸ میلیارد دلاری در سال، توانسته نیروی نظامی قابل توجهی ایجاد کند. نیروی قدرتمندی که بخشی از آن در شامگاه ۱۵ جولای ۲۰۱۶ علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرد و تانک‌هایش را به خیابان‌ها آورد. در این کودتا، پارلمان و کاخ ریاست جمهوری ترکیه بمباران شد و طبق آمارهای کنونی، حدود ۶۰ نفر از افراد نظامی و غیر نظامی کشته شدند. یک هلیکوپتر سیکورسکی کودتاچیان هم توسط جنگنده‌ی اف ۱۶ نیروهای طرفدار دولت ساقط شد.

نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش ترکیه از همه‌ی مواهب عضویت در ناتو و دوستی با غرب بهره‌مند هستند. ارتش ترکیه به انواع جنگ‌افزارهای مدرن غربی، از هواپیماهای اف ۱۶ گرفته، تا هلیکوپترهای بلک هاوک و پهپادهای آمریکایی مجهز است. آن‌ها قرار است در آینده‌ای نزدیک صاحب هواپیماهای فوق پیشرفته‌ی اف ۳۵ شوند. البته آن‌ها بعضی تجهیزات نظامی خودشان را هم می‌سازند. ترکیه ارتشی کلاسیک متشکل از ۱۰۰۰ هواپیما، ۳۷۷۸ تانک، ۱۳ زیردریایی و ۴۱۰ هزار نفر پرسنل دارد و به هر حال از منظر کلاسیک هم که نگاه کنیم، ارتشی قابل توجه است. در ادامه نگاهی به بعضی از تجهیزات نظامی ارتش ترکیه می‌اندازیم.

turkey2

نیروی هوایی ترکیه صاحب حدود ۳۰۰ هواپیمای جنگنده‌ی چند منظوره‌ی اف ۱۶ فایتینگ فالکن است که تحت لیسانس و در خود ترکیه ساخته شده‌اند. ظاهرا که یکی از همین هواپیماها هلیکوپتر سیکورسکی کودتاچیان را سرنگون کرده است.

turkey3

ترکیه با رژیم صهیونیستی روابط نزدیکی دارد و این دو در زمینه‌ی نظامی هم با یکدیگر همکاری می‌کنند. رژیم صهیونیستی پهپادهایی به نام «هرون» دارد که از آن‌ها برای پروازهای شناسایی برفراز غزه استفاده می‌کند. آن‌ها ۱۰ فروند از این پهپادها را به صورت سفارشی برای ترکیه ساخته‌اند. پهپادهای سفارشی ترکیه موتورهای قوی‌تری دارند و سامانه‌های عکس‌برداری ساخت ترکیه روی آن‌ها نصب شده است.

turkey4

نیروی هوایی ترکیه چند پهپاد MQ-1 پردتور هم از آمریکا خریده است. این پهپادها به موشک‌های هوا به زمین «هل فایر» مجهز هستند و می‌توانند اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دهند.

turkey5

هلیکوپترهای آمریکایی بلک‌ هاوک از جمله پیشرفته‌ترین و بهترین هلیکوپترهای جهان به حساب می‌آیند که به صورت گسترده در ارتش آمریکا استفاده می‌شوند. ترکیه قرار است ۱۱۵ فروند از آن‌ها را داشته باشد.

turkey6

ترکیه به تازگی توپ‌های قدرتمند پانتر هوویتزر را طراحی و تولید کرده است. این توپ‌ها ۴۰ کیلومتر برد دارند.

turkey7

سامانه‌ی موشکی تاکتیکی زمین به زمین آمریکایی MGM-140 می‌تواند اهدافی تا فاصله‌ی ۱۶۰ کیلومتری را هدف قرار دهد. ترکیه ۱۰۰ دستگاه از آن‌ها را دارد.

turkey8

در ترکیه شرکتی به نام اتوکار وجود دارد که بیشتر به خاطر اتوبوس‌هایش شناخته می‌شود. این شرکت تانکی به نام آلتای ساخته و در اختیار ارتش ترکیه قرار داده است.

turkey9

ترکیه موشک‌های هوا به زمین خودش را هم ساخته است. موشکی به نام میزراک-یو که می‌تواند روی اهدافی در فاصله‌ی ۸ کیلومتری قفل و آن‌ها را منهدم کند.

turkey10

کامیون BMC Kirpi هم ساخت خود ترکیه است و اکنون ارتش این کشور ۶۰۰ دستگاه از آن را در اختیار دارد.

turkey11

ناوچه‌های پنهان‌کار «کلاس آدا» هم ساخت خود ترکیه هستند و برای درگیری با هرچیزی، از هواپیما گرفته تا زیردریایی تجهیز شده‌اند. فعلا دو فروند از آن‌ها ساخته شده و قرار است ۱۰ فروند دیگر هم ساخته شود.

turkey12

نیروی دریایی ترکیه ۱۳ زیردریایی تایپ ۲۰۹ آلمانی دارد که هرکدام مجهز به ۱۴ موشک ضد کشتی هستند. ترکیه می‌خواهد خود را به عنوان یک قدرت بزرگ در دریا نشان دهد.

منبع: Wikipedia, Business insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۳ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    تجهیزات ایران دیگه قدیمی شده و بدلیل تحریم ها هم قدیمی تر میشه ترکیه خوب داره جلو میره و فک کنم جزو ۵ ارتش قدرتمند هم بشه بزودی

    1. Avatar بهامین

      ایران تجهیزات‌ تقریبا همه صلاح و تجهیزات‌شو فقط و فقط خودش می‌سازه ولی ترکیه همه صلاحاشو از کشورای قدرتمند میگیره

  2. Avatar محسن

    این ترکیه لامصب بمب هسته ای نداره قدرت هفتم جهانه بمب هستهای بسازه میشه چندم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. Avatar مهران جودی

    من همین الان نظرم رو عوض کردم به نظر من ایران قوی تره

    1. Avatar hasan

      داداش ترکیه قوی تره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه