از کنفرانس خبری امروز مایکروسافت چه انتظاراتی داریم؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شرکت مایکروسافت قرار است امروز یک رویداد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در نیویورک برگزار کند. این غول نرم‌افزاری در سال‌های گذشته عموما در شهر نیویورک دستگاه‌های سرفیس خود را معرفی می‌کرد اما این رویداد تا حدی متفاوت با رویدادهای گذشته است. انتظار نداریم که این‌بار شاهد معرفی سرفیس بوک ۲ یا سرفیس پرو ۵ باشیم، بلکه ظاهرا تمرکز مایکروسافت بر روی مسائل آموزشی خواهد بود و ظاهرا این شرکت قصد دارد نشان دهد چطور می‌تواند با کروم‌بوک‌های موجود در بازار رقابت کند. در ادامه همه انتظارات از این رویداد را بررسی کرده‌ایم:

یک نسخه جدید از ویندوز ۱۰

انتظار داریم مایکروسافت یک نسخه جدید از ویندوز ۱۰ را که برای رقابت با سیستم‌عامل کروم طراحی شده است، معرفی کند. اولین‌بار از نسخه جدید ویندوز ۱۰ که احتمالا با نام‌های Windows 10 Cloud یا Windows 10 S شناخته شود در سال میلادی جاری خبردار شدیم. طبق شایعات این نسخه ویندوز فقط اپ‌های Windows Store را اجرا می‌کند. ظاهرا مایکروسافت نوعی دستگاه نسبتا ارزان‌قیمت مانند کروم‌بوک هم در کنار این ویندوز عرضه خواهد کرد.

تا آنجا که می‌دانیم سیستم‌عامل کروم حسابی در زمینه آموزش موفق عمل کرده چون ساده است، می‌توان راحت مدیریتش کرد و دانش‌آموزان و دانشجویان قادرند به سرعت به آن دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. احتمالا مایکروسافت هم باید به دنبال طراحی نسخه‌ای از ویندوز باشد که بسیار سریع بالا بیاید و به سادگی امکان استفاده چندکاربر را ایجاد کند بی‌آنکه نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای وجود داشته باشد. شاید تنها به این شکل است که می‌شود گفت یک رقیب واقعی برای گوگل به میدان آمده.

رقیب کروم‌بوک

در کنار نسخه جدید ویندوز ۱۰ منتظر یک سخت‌افزار جدید هم هستیم. پیش از این شایعاتی درباره معرفی سرفیس پرو ۵ در این رویداد مطرح شده بود اما ظاهرا منابع نزدیک به مایکروسافت چنین خبری را تکذیب کرده‌اند.

احتمالا مایکروسافت قرار است در این رویداد یک سخت‌افزار و دستگاه رقیب برای کروم‌بوک معرفی کند. البته به احتمال زیاد تنها مایکروسافت برای نسخه جدید سیستم عامل ویندوز سخت‌افزار نخواهد ساخت و انتظار داریم خبرهایی هم درباره شرکای دیگر مایکروسافت بشنویم. احتمالا شرکای تجاری این شرکت هم برای سیستم عامل جدید سخت‌افزارهایی طراحی خواهند کرد. نکته مهم درباره این سخت‌افزارها قیمت است. کروم‌بوک‌ها اصولا دستگاه‌هایی ارزان‌قیمت هستند و اگر مایکروسافت و شرکایش قصد رقابت با این مدل‌ها را داشته باشند باید سخت‌افزارهایی نسبتا ارزان تولید کنند.

تمرکز بر آموزش

گفته می‌شود تمرکز و تم اصلی این رویداد مساله آموزش خواهد بود. باید منتظر بازگشت مدیر ارشد بخش سیستم‌عامل‌های مایکروسافت، جو بلفیور هم باشیم. بلفیور یک سالی از مایکروسافت دور بود اما حال به شرکت بازگشته و قرار است روی سن بیاید تا تمرکز مایکروسافت بر روی مقولات آموزشی را برای کاربران توضیح دهد.

مایکروسافت تعدادی ابزار در اختیار دارد که عموما مورد علاقه دانش‌آموزان و دانش‌جویان است بنابراین می‌شود انتظار داشت ابزارهایی چون ۳D Paint، Minecraft، Office و OneNote هم به شکلی در این تلاش مایکروسافت و کار بر روی مساله آموزش، نقش ایفا کنند. مایکروسافت در حوزه صفحه‌نمایش‌های غول پیکر هم دستی بر آتش دارد بنابراین بعید نیست اگر نوعی تکنولوژی خاص یا سخت‌افزاری بخصوص شبیه تخته‌های وایت‌برد ببینیم که با امکانات جدید تسهیلات آموزشی جذابی در اختیار کاربران می‌گذارند.

آینده مایکروسافت آفیس

مایکروسافت آفیس همواره یکی از بخش‌های کلیدی تلاش شرکت در حوزه آموزش بوده است. مدارس و کسب و کارها در طول زمان به آفیس وابسته شد‌ه‌ بودند اما اخیرا گزینه‌های رقیبی مثل گوگل داکس هم وارد میدان شده‌اند. مایکروسافت در پاسخ، نسخه وب آفیس را عرضه کرده اما به نظر می‌رسد تبلیغات در مورد این مدل‌ از آفیس چندان کافی نبوده است. به احتمال زیاد بخشی از این رویداد هم درباره آفیس خواهد بود و انتظار داریم نسخه کاملی از آفیس را در ویندوز استور ببینیم. به این شکل دستگاه‌های کروم‌بوک مانندی که احتمالا مایکروسافت عرضه کند می‌توانند دسترسی کاملی هم به آفیس داشته باشند. ممکن است در این رویداد مسائلی هم درباره آینده آفیس و تغییرات احتمالی آن در سال‌های آتی مطرح شود.

از سرفیس فون و سرفیس بوک خبری نیست

با توجه به نکاتی که مطرح شد، نباید منتظر دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت باشید. احتمالا در این رویداد خبری از سرفیس فون، سرفیس پرو ۵ یا سرفیس بوک نخواهد بود.

باید تا ساعاتی دیگر منتظر بمانیم تا متوجه شویم مایکروسافت برای رقابت با گوگل و دادن پاسخی درخور به کروم‌بوک‌ها چه نقشه‌ای در سر دارد.

منبع: The Verge

‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه