از DooM تا Angry Birds؛ یک هفته با بازی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

با شروع نسل هشتم از کنسول‌های بازی و عرضه‌ی عمومی کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیش۴، چشم تعداد بسیار زیادی از بازی‌کننده‌ها در کنار بازی‌های جدید، به عناوینی بود که پیش از این شاهد عرضه‌ی قسمت‌های مختلف‌شان در نسل‌های قبلی بودیم. حتما با ما هم عقیده هستید که یکی از جذابیت‌های انکار ناپذیر کنسول‌های بازی جدید، محک زدن قابلیت‌های‌شان در اجرای بازی‌های قدیمی با کیفیت جدید است. در همین دو سه سالی هم که از عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتمی می‌گذرد، نیم دو جین بازی جدید که پیش‌تر شاهد عرضه‌ی قسمت‌هایی از آن‌ها بودیم، در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار گرفته است. بازی‌هایی مثل «بدنام: فرزند دوم» (inFamous: Second Son) که در ادامه‌ی دو قسمت قبلی به‌شکل انحصاری در اختیار بازی‌کننده‌های کنسول پلی‌استیشن۴ قرار گرفت. یا حتی جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های «مورتال کامبت» که با نام «مورتال کامبت ایکس» (Mortal Kombat X) به‌شکل مشترک در اختیار بازی‌کننده‌های پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ قرار گرفت. اما در میان همه‌ی این بازی‌ها، یک عنوان وجود دارد که بیش از همه، گیمرها مشتاق‌اند تا آن را روی کنسول‌های نسل هشتمی تجربه کنند: جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های DooM.

از شروع پروسه‌ی طراحی و تولید جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های DooM مدت زمان زیادی می‌گذرد. آخرین قسمتی که از این مجموعه بازی‌ها عرضه و در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار گرفت، قسمت سوم DooM بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس عرضه شد. حالا بعد از نزدیک به ۱۲ سال قرار است قسمت جدید این مجموعه بازی‌ها عرضه شود که به گفته‌های سازنده‌های‌اش نگاهی دوباره به این سری و قسمت اول آن است. بازی زیر نظر طراحان استودیوی بازی‌سازی id Software مراحل تولیدش را پشت‌سر می‌گذارد. اگر به‌خاطر داشته باشید، id Software همان استودیویی است که قسمت اول از مجموعه بازی‌های DooM را برای پلتفرم MS-DOS ساخت. البته دیگر خبری از نام‌های بزرگی مثل «جان کارمک» و «جان رومرو» نیست و مراحل طراحی و تولید بازی DooM 2016 به‌طور کامل زیرنظر اعضای جوان‌تر استودیوی بازی‌سازی id Software پشت‌سر گذاشته شده است. وظیفه‌ی انتشار DooM جدید را هم شرکت و استودیوهای بازی‌سازی «بتسدا سافت‌ورکز» برعهده دارد.

برای آن دسته از بازی‌کننده‌هایی که مدت زمان زیادی را در انتظار عرضه‌ی DooM جدید سپری کرده‌اند، بالاخره بعد از مدت‌ها سازنده و ناشر این عنوان، رسما تاریخ انتشارش را تایید کرده‌اند. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است DooM جدید در روز بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه سال آینده به‌طور مشترک برای رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ عرضه شود. اگر علاقه دارید در مورد برنامه‌های انتشار این بازی بیش‌تر بدانید بد نیست به خبر اصلی سر بزنید.

در دیجی‌کالامگ برای جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های DooM پیش‌نمایش مفصلی نوشته‌ایم. اگر دوست دارید بدانید اعضای استودیوی بازی‌سازی id Software برای بازی‌کننده‌ها چه معجونی تهیه کرده‌اند، بد نیست نیم نگاهی هم به این پیش‌نمایش بیاندازید.

در ادامه‌ی مطلب جمع‌بندی این هفته، مشابه هفته‌های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهم‌ترین اخبار و حواشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در هفت روز پیش:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001

نیرو برمی‌خیزد، لگو می‌شود

در چند هفته‌ی گذشته بحث و سخن در مورد جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars) آن‌قدر زیاد بود که بعید به‌نظر می‌رسد در موردش چیزی به گوش‌تان نخورده باشد. جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان که با نام «نیرو برمی‌خیزد» برنامه‌ی اکران‌اش را آغاز کرد، آن‌قدر مورد انتظار بود که در بدو ورودش کلی رکورد جابه‌جا کرد و حتی موفق شد به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ باکس‌ آفیس انتخاب شود. نیرو برمی‌خیزد در جدیدترین حرکت‌اش تلاش می‌کند تا فروش‌اش را به مرز ۲ میلیارد دلار برساند و به این ترتیب در کنار فیلم‌های سینمایی «آواتار» و «تایتانیک» روی سکوی سوم باشگاه دو میلیاردی‌ها قرار بگیرد.

حتما بهتر از ما می‌دانید که تهیه‌کننده‌های نیرو برمی‌خیزد برای این‌که فروش فیلم‌شان را تضمین کنند از هر ابزار تبلیغاتی که امکان استفاده از آن بوده، بهره برده‌اند. یکی از جدیدترین ابزارهایی که تهیه‌کننده‌های نیرو برمی‌خیزد از آن استفاده کرده‌اند تا یک بار دیگر نام فیلم‌شان را به تیتر شماره یک تبدیل کنند، خبر از عرضه‌ی بازی لگویی این عنوان است. البته اگر طرفدار بازی و بازی کردن باشید، احتمالا تابه‌حال با یکی از قسمت‌های پرتعداد مجموعه بازی‌های لگویی برخورد کرده‌اید. الان حدود یک دهه است که از روی فیلم‌های محبوب بازی‌های لگویی ساخته می‌شود.

این بازی‌ها تلاش می‌کنند تا همان اتفاقات فیلم‌ها روایت کنند و به این ترتیب هم کسانی که فیلم‌ها را دیده‌اند تشویق می‌شوند، بازی‌های‌شان را تجربه کنند و البته کسانی هم که فقط بازی‌های لگویی را بازی کرده‌اند علاقه‌مند می‌شوند تا فیلم‌ها را ببینند. از جمله‌ی این بازی‌های لگویی می‌توان به «لگو هابیت» (Lego The Hobbit) و «لگو ارباب حلقه‌ها» (Lego The Lord of the Rings) اشاره کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این بازی لگویی جدید قرار است خرداد ماه سال آینده در اختیار بازی‌کننده‌های اکثر پلتفرم‌ها قرار بگیرد. می‌خواهید درباره‌ی این بازی بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

002

کوجیما؛ دور دنیا

در چند ماه گذشته آنقدر درمورد «هیدئو کوجیما» و ماجراهای‌اش برای‌تان گفتیم که امکان ندارد از خواننده‌های دیجی‌کالامگ باشید و نام این اسطوره‌ی بازی‌سازی را نشنیده باشید. قصه‌ی کوجیما و آن‌چه برای‌اش در یک سال گذشته اتفاق افتاده، خیلی مفصل است. اما به‌شکل خلاصه در آخرین روزهای سال گذشته، خیلی ناگهانی خبر آمد که کوجیما و اعضای استودیوی بازی‌سازی‌اش، با مدیران «کونامی»، ناشر و صاحب امتیاز بازی‌هایی که او می‌سازد، به مشکل‌های اساسی برخورده‌اند. اول همه چیز در حد حرف و حدیث بود. ولی خیلی زود دامنه‌ی این اختلافات به شکل علنی به بیرون درز کرد. بازی‌کننده‌ها نگران بودند که قرار است چه بلایی سر جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» بیافتد. جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های متال‌گیر سالید با عنوان «درد فانتوم» قرار بود تابستان امسال برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی، کنسول‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و وان و هم‌چنین پلی‌استیشن۳ و ۴ عرضه شود. بالاخره بازی عرضه شد؛ اما در کنارش استودیوی بازی‌سازی «کوجیما پروداکشنز» به فعالیت‌اش پایان داد و کوجیما هم از هم‌کاری با کونامی کناره‌گیری کرد.

البته مدیران سونی با استفاده‌ی هوشمندانه از این فرصت کاری کردند تا کوجیما به شکل ضمنی همکاری‌اش را با آن‌ها آغاز کند. نتیجه هم همین‌طور شد؛ کوجیما در کنار مدیران ارشد سونی حاضر شد و از تاسیس استودیوی بازی‌سازی جدیدش خبر داد که با محوریت کنسول‌های سونی، بازی می‌سازد. در جدیدترین اقدام کوجیما به‌راه افتاده و دور دنیا به تمام استودیوهای بازی‌سازی که به‌شکل اختصاصی برای پلتفرم‌های سونی بازی می‌سازند، سر زده است. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید نیم نگاهی بیاندازید به این سفر کوجیما به دور دنیا و استودیوهای بازی‌ساز همراه سونی…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

003

GTA 5 هنوز می‌فروشد

تجربه نشان داده بازی‌ها اگر خوب ساخته بشوند و در ساخت‌شان هم از استانداردهای درست و درمان استفاده شده باشد، فروش‌شان تمامی ندارد. برای نمونه می‌توان به بازی «آخرین ما» (The Last of Us)، جدیدترین بازی عرضه شده‌ی استودیوی بازی‌سازی «ناتی داگ» اشاره کرد. آخرین ما در زمان عرضه‌اش روی کنسول پلی‌استیشن۳ کلی فروخت. نکته‌ی جالب‌تر این‌که نسخه‌ی به‌سازی شده‌ی این بازی هم که برای کنسول پلی‌استیشن۴ عرضه شده بود، توانست موفقیت نسخه‌ی اصلی را تکرار کند. این در حالی اتفاق افتاد که نسخه‌ی به‌سازی شده در مقایسه با نسخه‌ی اصلی بازی تغییرات زیادی به‌خودش ندیده بود.

اما جدیدترین نمونه‌ی موفقیت‌های بازی‌های خوش‌ساخت که می‌تواند با فاصله بهترین نمونه هم باشد، جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های GTA است. حتما می‌دانید که پنجمین قسمت از مجموعه بازی‌های GTA در ابتدا برای کنسول‌های ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ عرضه شده بود. بازی روی این دو کنسول نسل هفتمی که به سال‌های پایانی عمرشان رسیده بودند غوغایی برپا کرد و نشان داد که اگر بازی‌سازها دانش کافی داشته باشند، هنوز هم می‌توانند بهترین خروجی را از این دو کنسول بگیرند. با عرضه‌ی کنسول‌های نسل هشتمی برنامه‌ی عرضه‌ی قسمت پنجم از مجموعه بازی‌های GTA روی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان هم کلید خورد. بازی برای هر دوی این پلتفرم‌ها عرضه شد و نشان داد که طراحان استودیوی بازی‌سازی «راک استار» حتی در ارایه‌ی نسخه‌ی به‌سازی شده‌ی عناوین‌شان هم سنگ تمام می‌گذارند. در آخرین حرکت هم بازی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه شد تا نهایت گرافیک و روند بازی را به رخ رقبا بکشد.

اما این همه‌ی ماجرا نیست. اخیرا شرکت و استودیوهای بازی‌سازی راک‌استار آمار کلی فروش بازی GTA 5 را روی تمام پلتفرم‌های مقصدش اعلام کرده است. آمار و ارقامی که می‌تواند خطری جدی برای تمام شکل‌های دیگر رسانه باشد. می‌خواهید بدانید قسمت پنجم از مجموعه بازی‌های GTA از زمان عرضه تا کنون چند نسخه فروخته؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

004

پرندگان خشمگین برای بزرگ‌سالان!

حتی اگر از طرفداران بازی کردن روی موبایل هم نباشید، حتما برای یک بار هم که شده نام مجموعه بازی‌های «پرندگان خشمگین» (Angry Birds) به گوش‌تان خورده است. از سال ۲۰۰۹ میلادی به این طرف نیم دو جین بازی مختلف از این مجموعه بازی‌ها برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شده. این تعداد بازی در پی استقبال گسترده‌ی بازی‌کننده‌های سراسر جهان ساخته شدند و تا می‌توانستند هم فروختند. بر اساس آمار و ارقامی که خود استودیوی بازی‌سازی «روویو» (Rovio) منتشر کرده، مجموعه بازی‌های پرندگان خشمگین تا این لحظه چیزی حدود ۴ میلیارد بار دانلود شده است که در نوع خودش یک رکورد به‌حساب می‌آید. البته فعالیت در زمینه‌ی طراحی و ساخت بازی موبایل به‌همان اندازه که می‌تواند پول‌ساز و به‌همراه سود سرشار باشد، می‌تواند شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی را با خطر ورشکست شدن مواجه کند. دلیل‌ این موضوع هم ساده است. کافی است بازی‌کننده‌ها دیگر آن بازی را دوست نداشته باشند و به‌نظرشان همه چیز تکراری برسد. بلافاصله آن بازی را رها می‌کنند و دنبال عناوین جدیدتر و جذاب‌تر می‌روند.

این اتفاق برای مجموعه بازی‌های پرندگان خشمگین هم افتاده و با این‌که قسمت دوم مجموعه همین چند ماه پیش عرضه شد، اما آن‌طور که مدیران استودیوی بازی‌سازی روویو انتظار داشتند، پول‌ساز نبود. برای همین هم طراحان و مدیران ارشد روویو تصمیم گرفته‌اند سبک بازی‌سازی‌شان را تغییر بدهند و در نخستین قدم هم تغییر دامنه‌ی سنی مخاطبان‌شان را در دستور کار قرار داده‌اند. می‌خواهید بدانید چچرا روویو می‌خواهد پرندگان خشمگین بعدی را برای بزرگ‌تر‌ها بسازد؟ ادامه‌ی خبر…

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مسعود

    یادمه سال ۲۰۰۴ که بازی doom3 اومد واسه بازی کردنش مجبور شدم کل قطعات کامپیوترم را عوض کنم البته بازم گرافیکم جواب نداد صبر کردم تا بعدا گرافیک قویتری بخرم یبار ساعت ۲ صبح داشتم بازی میکردمش که یجایی بود از تو تاریکی چشمهای یه موجودی برق میزد بعدش از تو تاریکی میپرید رو صفحه یادمه ۱ متر از رو صندلی پریدم داشتم سکته میکردم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه