از Vive تا Clash Royale؛ یک هفته با بازی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اگر از طرفداران پروپاقرص دیجی‌کالامگ باشید حتما می‌دانید که از اواسط هفته‌ی گذشته تا اواخرش، به‌شکل منسجم و فشرده به اخبار و اتفاقات نمایشگاه CES سال ۲۰۱۵ پرداختیم که در شهر لاس‌وگاس ایالات متحده برگزار شده بود. هر ساله در جریان این نمایشگاه شرکت‌های فعال در حوزه‌‌های IT و تکنولوژی از دستاوردهایی که قصد دارند طی یک یا چند سال آینده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهند، رونمایی می‌کنند. البته تعداد زیادی از این محصولات هرگز به مرحله‌ی تولید انبوه نمی‌رسند و صرفا در حد ایده‌های اولیه باقی می‌مانند. اما از همه‌ی این‌ها که بگذریم، برای بازی‌کننده‌ها و گیمرها نمایشگاه CES از منظری دیگر جذابیت دارد. معمولا هر سال شرکت‌های بزرگی مثل سونی و نینتندو، برای بازی‌کننده‌ها هم خبرهای جذابی به‌همراه داشتند. اما امسال حال و هوا متفاوت بود و شرکت‌های تولیدکننده‌ی کنسول مثل سونی و حتی مایکروسافت هیچ برنامه‌ی ویژه‌ای مخصوص بازی‌کننده‌ها در چنته نداشتند. حتما از خودتان می‌پرسید چرا این شرکت‌ها از فرصت به‌دست آمده کم‌ترین استفاده‌ای نکردند؟

بر اساس تحلیل‌ها و برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان، گمان می‌رفت که نمایشگاه امسال، تحت تاثیر هدست‌های واقعیت مجازی VR قرار بگیرد. در حال حاضر نیم دو جین هدست واقعیت مجازی مراحل طراحی و تولیدشان را پشت‌سر می‌گذارند که از مجموع آن‌ها سه چهارتای‌شان محصولاتی تراز اول و کار درست هستند. محصولاتی که احتمال می‌رود آینده‌ی صنایع مرتبط با تکنولوژی و حتی بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی را تغییر بدهند. از جمله‌ی این هدست‌های کاردرست می‌توان به Rift، محصول شرکت Oculus و Vive محصول مشترک شرکت HTC و استودیوهای بازی‌سازی «والو» (Valve) اشاره کرد. حتما می‌خواهید بدانید از این هدست‌ها که از رونمایی‌شان تقریبا زمان زیادی می‌گذرد، در جریان نمایشگاه چه خبر بوده؟

مسوولان HTC یکی دو ماه پیش از شروع به کار نمایشگاه وعده داده بودند که با نمایشی عجیب، تمام کاربران را تخت تاثیر محصول‌شان قرار خواهند داد. همه منتظر بودند تا نسخه‌ی نهایی هدست واقعیت مجازی Vive را ببینند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن درباره‌ی برنامه‌ی HTC برای عرضه‌ی این هدست چیزهایی بشنوند. اما مدیران HTC با یک غافل‌گیری درست و درمان CES امسال را آغاز کردند. با این‌که آن‌ها بیش‌تر نسخه‌ی اولیه‌ی هدست Vive را ساخته بودند، با مدل بعدی از همین نسخه‌ی اولیه که Vive Pre نام داشت در نمایشگاه حضور پیدا کردند. حتما دل‌تان می‌خواهد بدانید این نسخه‌‌ی اولیه‌ی دومی(!) چه فرقی با مدل قبلی دارد. برای این‌که درباره‌ی Vive Pre و قابلیت‌های‌شان اطلاعات کاملی به دست بیاورید، بد نیست نیم نگاهی به مطلب «شرکت HTC از نسخه‌ی دوم هدست‌ واقعیت مجازی Vive رونمایی کرد» بیندازید.

البته HTC و Vive در این نمایش تنها نبودند. مسوولان شرکت Oculus هم از فرصت پیش آمده به واسطه‌ی برگزاری نمایشگاه CES نهایت استفاده را بردند و رسما از تاریخ عرضه و قیمت هدست واقعیت مجازی Rift خبر دادند. حتما علاقه دارید درباره‌ی این هدست که به‌نحوی پدر هدست‌های واقعیت مجازی مدرن هم به‌شمار می‌رود، بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

در ادامه‌ی مطلب جمع‌بندی این هفته، مشابه هفته‌های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهم‌ترین اخبار و حواشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در هفت روز پیش:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Scalebound1

برادر ناتنی دانته! نه تا ۲۰۱۷

نمایشگاه E3 سال گذشته را به خاطر دارید؟ مسوولان سونی و مایکروسافت هرکدام‌شان تاکید داشتند که مشت‌شان پرتر است و برای سال ۲۰۱۶ میلادی نیم دو جین بازی درست و درمان انحصاری تدارک دیده‌اند. البته مایکروسافت اعتماد به‌نفس‌اش بیش‌تر بود؛ چون علاوه بر این‌که بازی‌سازهای غربی را داشت که برای کنسول ایکس‌باکس وان‌اش بازی می‌ساختند، بلکه در اقدامی حساب شده، یکی از بهترین استودیوهای ژاپنی را متقاعد کرده بود تا برای‌اش یک بازی انحصاری بسازد. درباره‌ی استودیوی بازی‌سازی «پلاتینیوم گیمز» (PlatinumGames)، خالق بازی‌هایی مثل «بایونتا» (Bayonetta) و «متال‌گیر رایزینگ» (Metal Gear Rising) صحبت می‌کنیم. در جریان کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در نمایشگاه E3 سال گذشته هم معلوم شد که بازی سبک و سیاقی شبیه به مجموعه بازی‌های «شیطان هم می‌گرید» (Devil May Cry) دارد و به‌شکل انحصاری در سال ۲۰۱۶ میلادی برای بازی‌کننده‌های کنسول ایکس‌باکس وان عرضه می‌شود.

همه چیز خیلی خوش و خرم می‌گذشت تا این‌که دقیقا در نخستین روز آغاز به‌کار نمایشگاه CES، مسوولان استودیوی بازی‌سازی پلاتینیوم گیمز خبر دادند که بازی Scalebound که زیر نظر «هیدکی کامیا» (Hideki Kamiya) و «آتسوشی اینابا» (Atsushi Inaba) مراحل ساخت‌اش را پشت‌سر می‌گذاشت، امکان ندارد که برای سال ۲۰۱۶ میلادی حاضر شود و عرضه‌اش تا سال ۲۰۱۷ میلادی با تاخیر مواجه شده است. حتما می‌خواهید درباره‌ی این بازی و دلایل تاخیرش بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی مطلب…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Clash-Royale-1

رقیب Clash از قلب Clash!

سخن گفتم درباره‌ی بازی موبایلی Clash of Clans واقعا کار بیهوده‌ای به‌نظر می‌رسد. این بازی طی یکی دو سال گذشته آن‌قدر در میان بازی‌کننده‌های سراسر جهان، خصوصا ایرانی‌ها به محبوبیت دست پیدا کرده است که‌ دیگر نیازی نیست درباره‌اش شرح و تفصیل نوشت. بازی Clash of Clans با مکانیک‌های گیم‌پلی بی‌نهایت جذاب و روند اعتیادآورش میلیون‌ها بازی‌کننده را در سراسر جهان درگیر خودش کرده و از این طریق سالیانه میلیون‌ها دلار پول به جیب می‌زند.

اما خبر جالب این‌که در روزهای برگزاری نمایشگاه CES امسال، استودیوی بازی‌سازی «سوپرسل» (Supercell) رسما از بازی جدیدشان با نام Clash Royale رونمایی کردند. این بازی جدید در ژانر «کارتی» (Card-Based) ساخته شده است. اگر از طرفداران پروپاقرص ژانر کارتی در بازی‌های موبایل باشید، حتما خبر دارید که این عناوین در چند سال گذشته در میان بازی‌کننده‌ها حسابی طرفدار پیدا کرده‌اند و بازارشان داغ است. بازی در حال حاضر تنها برای پلتفرم‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS عرضه شده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید بازی هنوز در تمام کشورها هم عرضه نشده و به‌شکل محدود در اختیار بازی‌کننده‌های کشورهایی مثل کانادا، استرالیا و دانمارک قرار گرفته است. می‌خواهید درباره‌ی بازی جدید Clash Royale که می‌خواهد جایگزینی پول‌ساز برای Clash of Clans باشد، بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Assassins-Creed-2

فرقه‌ی اساسین بعدی، کنار اهرام مصر

نیازی نیست بازی‌کننده‌ی درجه‌ی یک باشید تا درباره‌ی مجموعه‌ بازی‌های «فرقه‌ی اساسین» (Assassin’s Creed) چیزهایی به گوش‌تان خورده باشد. تقریبا از روزهای ابتدایی نسل هفتم کنسول‌های بازی، مجموعه بازی‌های فرقه‌ی اساسین هم در کنار بازی‌کننده‌ها بوده و تا این لحظه چندین و چند قسمت از آن منتشر شده است. این مجموعه بازی‌ها در مدتی کوتاه به محبوبیتی چشم‌گیر دست پیدا کرد. البته قدرت سخت‌افزاری کنسول‌های ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ در روزهای ابتدایی نسل هفتم هم در هرچه محبوب‌تر شدن این بازی تاثیر بسزایی داشت. به‌هرحال این مجموعه آن‌قدر عمل‌کرد خوبی داشت که در نهایت مدیران شرکت و استودیوهای بازی‌سازی «یوبی‌سافت» تصمیم گرفتند در قالب برنامه‌ای فشرده، هرسال یکی از قسمت‌های این بازی را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار دهند. سنگی که در ابتدا خیلی بزرگ به‌نظر می‌رسید اما یوبی‌سافت برای مدت چهار پنج سال از عهده‌ی انجام‌اش برآمد.

اما اخیرا از منابع مختلف خبر می‌رسد که مدیران یوبی‌سافت تصمیم به تغییر برنامه‌شان گرفته‌اند و می‌خواهند در سال ۲۰۱۶ از عرضه‌ی فرقه‌ی‌ اساسین جدید صرف‌نظر کنند. موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. در شایعات آمده که احتمالا قسمت بعدی بازی در سال ۲۰۱۷ میلادی عرضه می‌شود و قصه و ماجراهای‌اش هم در کشور مصر جریان خواهد داشت. می‌خواهید درباره‌ی قسمت بعدی مجموعه بازی‌های فرقه‌ی اساسین بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Playstation-4-2

پلی‌استیشن ۳۵ میلیونی!

سونی از ساخت پلی‌استیشن۳ و نسل هفتم کنسول‌های بازی درس‌های زیادی گرفته است. درس‌هایی که به این شرکت پیش‌کسوت فعال در حوزه‌ی تفریحات الکترونیکی این فرصت را داده تا یک بار دیگر به رقیب قدرتمند مایکروسافت و کنسول ایکس‌باکس‌اش تبدیل بشود. حتما می‌دانید که در نسل هفتم، پلی‌استیشن۳ در مقایسه با ایکس‌باکس۳۶۰ یک سال دیرتر عرضه شد و همین موضوع در کنار قیمت بیش‌تر باعث شد تا حسابی از رقیب غربی‌اش عقب بماند. اما سونی و طراحان‌اش از شکست‌های گذشته‌شان حسابی درس گرفته‌اند. نتیجه هم همان‌طوری شده که خودتان می‌توانید حدس بزنید. در نسل هشتم سونی و کنسول پلی‌استیشن۴ حسابی خوش درخشیدند و این کنسول قدرتمند موفق شده تا به این‌جای کار همیشه از مایکروسافت و ایکس‌باکس وان‌اش جلوتر قرار بگیرد.

اما در جدیدترین اخبار آمده که سونی فقط در تعطیلات سال نو میلادی که همین یکی دو هفته پیش بود، موفق شده است ۵.۷ میلیون دستگاه پلی‌استیشن۴ بفروشد و به این ترتیب آمار کل پلی‌استیشن‌های فروخته شده‌اش را در نسل هشتم به عدد ۳۵ میلیون دستگاه برساند. این آمار در حالی به ثبت رسیده که سونی هیچ بازی انحصاری درست و درمانی هم برای تعطیلات سال نو میلادی رو نکرده و بازی‌کننده‌ها صرفا با هدف تجربه‌ی بازی‌های قبلی پلی‌استیشن۴، این کنسول را انتخاب کرده‌اند. می‌خواهید درباره‌ی موفقیت خیرکننده‌ی سونی و پلی‌استیشن۴ بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar فرشيد

    من بیشتر از ۵ سال که بازی کامپیوتری میکنم هر روز به مدت ۲ ساعت!
    از نظر من افت چشمگیری که بازی کلش آو کلنز بعد از آپدیت بزرگ در مارکت گوگل پلی و البته تمام نقاط دنیا داشته است!
    سوپر سل را مجبور کرد که بسیار زودتر از حد پیش بینی ها از بازی جدید خود رونمایی کند تا بلکه دید نسبتا منفی که نسبت به بازی کلش و البته اهداف این غول بزرگ بازی سازی در بین کاربران ایجاد شده بود از ذهن گیمر های دنیا کمرنگ شود.(اهداف مالی و اینگه گیمرها رو بیشتر به صورت $ می دیدن)
    در این بازی شما باید با تخریب برج های پادشاهی حریف تاج پادشاهی را به کسب کنید و با بدست آوردن chests دستاوردهای جدید با باز کنید.همچنین می توانید در این بازی همانند کلش آو کلنز قبیله ای برای خود تشکیل دهید.
    بازی کلش رویال یک بازی مالتی پلیر کارتی (به اصطلاح Card Collection) است که در آن می توانید به صورت رو در رو با حریفانتان به طور ریل تایم (همزمان و دوئل) مبارزه کنید. در این بازی هم هدف ارسال نیروها به سمت سپاه دشمن برای تخریب برج ها و سرنگون کردن پادشاه آنهاست.این بازی از نوع استراتژی کارتی است:
    یعنی شما کارت هایی که شامل سربازهای شما می شوند را انتخاب میکنید و سپس در جنگ با حریف از آنها استفاده میکنید.اکسیر شما باید به حد ساخت کارت برسد تا شما بتوانید از سربازها و کارتهای خودتان استفاده کنید.
    شما میتوانید از اسپلها,شخصیت های کلش و همچنین شخصیت های جدید ماننند شوالیه,دراگون کوچک , شاهزادگان و . . . استفاده کنید و آنها را به میدان جنگ روانه کنید

  2. Avatar محمد حسین

    فقط محصول HTC و RIF درست و درمان بودن؟
    نگارنده بد نبود یک سر به ویکیپدیا هم بزنه، تا متوجه بشه جد واقعیت مجازی رو سونی خلق کرد، در سال ۱۹۹۷ با محصولی با نام GLASSTRON

    الان هم گیمر های زیادی انتظار عرضه Playstation VR رو میکشن، چیزی که دو محصول دیگه ازش بی بهره هستن، کنسول بازی و تمام داشته هاش پشتوانه Playstation VR هستند، اونوقت این دو محصول درست و درمانن و بقیه….

    میانه رو بنویسید، این دو محصول، جذاب هستند، اما پشتوانه ای ندارند و از پلت‌فرم و هدف خاصی بهره مند نیستند، صرفا جهت تجربه واقعیت مجازی ساخته شدند

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه