استفاده از ادرار فضانوردان؛ راه حلی برای ساخت پایگاه در سطح ماه

۱۳ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پایگاه در ماه

سازمان‌های فضایی مختلف در حال برنامه‌ریزی برای بازکشت انسان به ماه هستند. این بار اما سفر انسان به ماه موقت نخواهد بود و سازمان‌های فضایی حضور طولانی‌مدت انسان در ماه را در برنامه‌های‌شان قرار داده‌اند. ساخت پایگاه در سطح ماه بدون شک لازمه این کار است که چالش‌های ساخت‌وساز در سطح ماه را به همراه خواهد داشت. نتایج پژوهشی جدید اما برخی از این چالش‌ها را از میان برداشته است. بر اساس نتایج این پژوهش فضانوردان می‌توانند از ادرار خود برای ساخت نوعی بتن در سطح ماه استفاده کنند.

پژوهشگران دریافتند اوره، که یکی از ترکیبات اصلی ادرار انسان است، می‌تواند در ساخت نوعی بتن برای ساخت‌وساز در ماه استفاده شود. مطالعه‌ای که شیما پیله‌ور، پژوهشگر ایرانی یکی از دانشگاه‌های نروژ، نیز در آن مشارکت داشته است.

با توجه به شرایط محیطی خاص ماه چالش‌های فراونی پیش روی فضانوردان آینده برای ساخت پایگاه در سطح ماه وجود دارد. از اختلاف دمای بسیار زیاد ماه در شب و روز تا تابش فضایی و برخورد احتمالی شهاب‌سنگ. از سوی دیگر محدودیت‌ها در حمل وسایل مورد نیاز به ماه و کنترل وزن بار فضاپیما نیز اهمیت زیادی دارد.

در مطالعه اخیر گروهی از پژوهشگران از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نروژ، اسپانیا، هلند و ایتالیا در همکاری با سازمان فضایی اروپا (ESA) مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را با هدف بررسی امکان استفاده از اوره ادرار انسان در تولید مصالح مورد نیاز برای ساخت‌وساز در ماه انجام دادند.

این گروه پژوهشی برای انجام آزمایش‌های خود از ماده‌ای مشابه خاک ماه استفاده کردند. سپس با استفاده از ترکیبات مختلف، از جمله اوره، تلاش کردند تا نوعی بتن بسازند که توانایی تحمل شرایط خاص سطح ماه، از جمله اختلاف دمای بسیار زیاد شب و روز، را داشته باشد.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که با استفاده از اوره می‌توان نوعی بتن ساخت که وزن زیادی را تحمل کند، پایدار بماند و شکل خود را حفظ کند.

در مراحل بعد این گروه پژوهشی با ادامه آزمایش‌ها تلاش خواهد کرد تا به بهترین ماده برای ساخت‌وساز در سطح ماه دست پیدا کند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از پایگاه فضانوردان در سطح ماه.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. علی

    اگه بشه چی میشه!!!
    عالی بود…

  2. روژان

    ای کاش ذکر میکردید که دانشمندی که این تحقیقات رو پیش برده شیما پیله‌ور بودن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه