خالق مرد عنکبوتی در ۹۰ سالگی درگذشت

۱۷ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
استیو دیتکو - اسپایدرمن

«استیو دیتکو» (Steve Ditko) هنرمند عرصه کمیک‌بوک‌ها و کسی که کنار «استن لی» (Stan Lee) دست به خلق کاراکترهای افسانه‌ای کمیک‌بوک‌ها مانند اسپایدرمن (مرد عنکبوتی) و دکتر استرنج زده بود در سن ۹۰ سالگی بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت. دپارتمان پلیس نیویورک مرگ او را تایید کرده و اعلام داشته که جنازه دیتکو در آپارتمانش در منهتن پیدا شده است. در حالی که او روز ۲۹ ژوئن درگذشته بود خبر فوتش روز ششم جولای به رسانه‌ها رسید.

دیتکو سال ۱۹۲۷ در پنسیلوانیا متولد شد. از همان اوایل کودکی تحت‌تاثیر کمیک‌بوک‌های منتشر شده در روزنامه‌ها قرار گرفت و عشقش به کمیک‌بوک‌ها را با داستان‌های اولیه کاراکتر نمادین بتمن و روح (the Spirit) ویل آیزنر کشف کرد. بعد از این که در سال  ۱۹۴۵ (یعنی دقیقا با پایان جنگ جهانی دوم) از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد، در ارتش ثبت نام کرد و آنجا اولین شغلش را در صنعت کمیک‌بوک به دست آورد. او برای روزنامه سندیکای ارتش شروع به کشیدن کمیک‌استریپ کرد. بعد از تمام شدن دوران خدمت در سال ۱۹۵۰ دیتکو زیر نظر جری رابینسون هنرمند «بتمن» در نیویورک شروع به آموزش کرد.

تحت سرپرستی رابینسون، دیتکو با مدیرعامل آینده مارول یعنی استن لی ملاقات کرد. او به تیم اولیه هنرمندان مارول پیوست که در کنار جک کربی، استاد هنر کمیک‌بوک اولین داستان‌ها و ماجراهای کمیک‌بوک‌های مارول را رقم زدند.

دیتکو در خلق کاراکتر اسپایدرمن نقش کلیدی داشت. خیلی از چیزهایی که مختص این کاراکتر و درواقع امضای اوست از جمله لباسش، سلاحش برای تنیدن تار و آن طرح قرمز و آبی مدیون دیتکوست. استن لی طرح اریجینال و اولیه جک کربی را برای این کاراکتر نپسندیده بود. کاراکتر اسپایدرمن اولین‌بار در شماره پانزدهم Amazing Fantasy سال ۱۹۶۲ معرفی شد و محبوبیتش چنان به اثبات رسید که سال در ۱۹۶۳ تحت عنوان «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» اولین سری کتاب‌های اسپایدرمن با محوریت این کاراکتر و به سرپرستی لی و دیتکو منتشر شد. تا همین امروز هم اسپایدرمن یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای کمیک‌بوک‌هاست که از زمان اولین نسخه‌اش تا امروز بیش از ۳۶۰ میلیون از کتاب‌های آن به فروش رفته است.

سال ۱۹۶۳ اولین نسخه «دکتر استرنج» منتشر شد. اما دیتکو اواسط دهه ۶۰ میلادی به دلیل درگیری با استن لی کمپانی مارول را ترک کرد. از میان بقیه کاراکترهای مهم او در مارول می‌شود به کاپیتان اتم و مستر A اشاره کرد. او مدتی در کمپانی رقیب مارول یعنی دی.سی مشغول به کار بود و یکی از بدمن‌های فرعی بتمن به نام کریپر را طراحی کرد.

دیتکو یکی از موثرترین مردان عصر نقره‌ای کمیک‌بوک‌ها بود و روی خیلی از نویسندگان و طراحان بعد از خودش تاثیر گذاشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان از نیل گیمن نام برد که خودش خالق «سندمن» و تعدادی دیگر از کاراکترهای فانتزی برجسته و محبوب این سال‌هاست.

مارول و دی.سی هر دو در رثای دیتکو بعد از مرگ توییت کردند.

مارول نوشت: امروز خانواده مارول سوگوار فقدان استیو دیتکوست. استیو صنعت و جهان مارول را تغییرشکل داد و میراث او هرگز فراموش نخواهد شد. در این دوران غمناک یاد ما همراه خانواده و طرفدارانش است.

کمپانی DC هم توییت کرد: استیو دیتکو یکی از خارق‌العاده‌ترین خالقان تاریخ کمیک‌بوک‌هاست. کسی که به ما نشان داد درون هر کدام از ما یک قهرمان وجود دارد.

نیل گیمن هم نوشت: شایعاتی شنیدم که امیدوارم درست نباشند. ممنونم استیو دیتکو که دوران بچگی‌ام را عجیب و غریب‌تر کردی. من می‌دانم آدم متفاوتی شدم چون در زمانه‌ای به دنیا آمدم که دیتکو در این جهان بود.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین فیلم‌های مارول از نگاه منتقدان

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه