سینماگران در برابر اسپیلبرگ؛ اسپیلبرگ در برابر نت‌فلیکس

۱۲ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اسپیلبرگ

فیلم‌ساز مشهور هالیوود استیون اسپیلبرگ پیش از این هم اظهارنظرهایی علیه شبکه نت‌فلیکس مطرح کرده بود اما به نظر می‌رسد افزایش قدرت این شبکه و حضور جدی‌تر فیلم‌هایی مثل روما در اسکار باعث شده نگرانی‌های او هم افزایش پیدا کند و در جدال با این شبکه عزم راسخ‌تری پیدا کند.

به باور اسپیلبرگ شیوه نمایش فیلم‌ها توسط نت‌فلیکس می‌تواند به سینما آسیب بزند. او اعلام کرده به همین دلیل قصد دارد این نگرانی را با هیئت مدیره آکادمی علوم و هنرهای سینما در میان بگذارد. ظاهرا این کارگردان قصد دارد با استفاده از نفوذش در هالیوود به نوعی جلوی حضور فیلم‌هایی که نت‌فلیکس تولید کرده را در مراسم اسکار بگیرد.

اسپیلبرگ پیش از این گفته بود با توجه به فیلم‌هایی که نت‌فلیکس تولید می‌کند و مدلی که برای نمایش آن‌ها بر می‌گزیند، این آثار باید در مراسم امی (مراسمی برای آثار تلویزیونی) شرکت کنند و نه مراسم اسکار که منحصر به آثار سینمایی است.

انتخاب فیلم سینمایی «کتاب سبز» (Green Book) به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۹ در حالی که «روما» (Roma) تولید نت‌فلیکس توانست اسکارهای بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد نشان می‌دهد بسیاری از اعضای آکادمی هم ترجیح می‌دادند فیلمی که توسط استودیوها تولیدشده را به عنوان بهترین فیلم سال برگزینند حتی اگر فیلم شبکه نت‌فلیکس از نظر ارزش‌های سینمایی در جایگاه بالاتری ایستاده باشد.

به این ترتیب می‌شود ادعا کرد اسپیلبرگ تنها فردی نیست که چنین عقایدی درباره نت‌فلیکس دارد اما بسیاری از سینماگران و چهره‌های تاثیرگذار هالیوود با اسپیلبرگ اختلاف نظر دارند.

پس از آنکه این کارگردان از حضورش در جلسه‌ای با هیئت مدیره آکادمی خبر داد برخی از سینماگران به این موضوع واکنش نشان دادند.

برای نمونه می‌توان به واکنش ایوا دوورنی اشاره کرد. کارگردانی که در سال ۲۰۱۷ برای ساخت مستند «سیزدهمین» (۱۳th) نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد. دوورنی که این فیلم را برای نت‌فلیکس ساخته بود در حساب شخصی توییترش اشاره کرده که اگر حضور اسپیلبرگ در جلسه هیئت مدیره آکادمی صحت داشته باشد، امیدوار است نظرات کسانی که مخالف اسپیلبرگ هستند هم در آن جلسه مطرح شود.

بروس کمپبل بازیگر فیلم سینمایی «ارتش تاریکی» (Army of Darkness) نیز یکی دیگر از افرادی است که نسبت به این تصمیم واکنش انتقادی نشان داده است.

کمپبل در شبکه اجتماعی توییتر نوشته: اسپیلبرگ قصد دارد مطمئن شود نت‌فلیکس دیگر با فیلمی مثل روما در اسکار شرکت نمی‌کند. متاسفم آقای اسپیلبرگ ولی روما فیلم تلویزیونی نیست – این فیلم به تاثیرگذاری تمام فیلم‌های سینمایی است. دیگر پلتفرم‌ها چندان تعیین‌کننده نیستند».

مارتین اسکورسیزی یکی دیگر از چهره‌های تاثیرگذار هالیوود، امسال فیلم «مرد ایرلندی» را برای پخش از نت‌فلیکس تولید کرده است که احتمالا در مراسم اسکار سال آینده هم حضور خواهد داشت. گرچه اسکورسیزی درباره این اقدام اسپیلبرگ موضعی اتخاذ نکرده اما بعید به نظر می‌رسد چندان با این کارگردان موافق باشد.

همچنین تعداد قابل توجهی از دیگر چهره‌های شاخص هالیوود با این شبکه همکاری‌های نزدیک داشته‌اند که باعث می‌شود در مسیری که آغاز شده همراه این کارگردان نباشند.

 

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه