افزایش قیمت ماسک‌های تنفسی سایت آمازون در پی شیوع ویروس کرونا

۷ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ماسک ویروس کرونا

بر اساس گزارش سایت Wired، تعداد زیادی از فروشندگان فعال در سایت آمازون در پی افزایش نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، قیمت ماسک های تنفسی را افزایش داده‌اند و آمازون به فروشندگان در مورد این اقدام هشدار داده است. این شرکت از فروشندگان پلتفرم مارکت‌پلیس خود درخواست کرده سیاست قیمت‌گذاری منصفانه را رعایت کنند؛ فروشندگان آمازون برای اجناس خود باید طوری قیمت تعیین کنند که این شیوه‌های قیمت‌گذاری به اعتماد مشتری آسیب نرساند. با این حال، به دلیل افزایش نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، تقاضا برای ماسک‌های تنفسی به شدت افزایش پیدا کرده و باعث شده برخی از فروشندگان هم قیمت ماسک‌های خود را افزایش بدهند.

سایت Wired گزارش داده که قیمت برخی از پرطرفدارترین ماسک‌های تنفسی سه برابر شده و در برخی موارد حتی چهار برابر شده‌اند. در این زمینه، پرفروش‌ترین محصول یک بسته شامل صد ماسک است که با قیمت ۱۴.۹۹ دلار به همراه ۴.۹۹ هزینه ارسال فروخته می‌شود. این در حالی است که محصول موردنظر چند هفته قبل با یک چهارم این قیمت فروخته می‌شد.

ماسک ویروس کرونا

همچنین ماسک‌های تنفسی N95 هم طرفداران زیادی دارند و این نوع ماسک‌ها هم افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. به‌عنوان مثال بسته‌های ۲۰ تایی این ماسک‌ها که حدود ۱۵ دلار قیمت داشتند به حدود ۶۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. کارخانه‌های تولیدکننده اعلام کرده‌اند که آن‌ها در این قیمت‌گذاری دخیل نیستند بلکه فروشندگان فعال در آمازون با خرید این محصولات، آن‌ها را با قیمت بسیار بالاتری در پلتفرم مارکت‌پلیس آمازون به فروش می‌رسانند.

البته آمازون هم در زمینه‌ی تنظیم قیمت‌ها ناتوان نیست. این کمپانی به فروشندگان موردنظر هشدار داده اما ظاهرا هنوز آن‌ها را از ادامه فعالیت در این پلتفرم منع نکرده است. روی هم رفته، آمازون معمولا در مواقعی که تقاضا برای برخی محصولات بسیار افزایش پیدا می‌کند، برای اعمال قوانین مربوط به قیمت‌گذاری منصفانه وارد عمل می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توانیم به فصل تعطیلات اشاره کنیم که تقاضا برای برخی اسباب‌بازی‌ها تا حد زیادی بیشتر می‌شود.

در همین زمینه می‌توانیم به توفان ایرما در سال ۲۰۱۷ اشاره کنیم که در پی این حادثه، قیمت آب معدنی در سایت آمازون به شدت بالا رفت و این فروشگاه اینترنتی مورد انتقادات گسترده‌ای قرار گرفت. باید خاطرنشان کنیم در بیشتر ایالت‌های آمریکا برای افزایش قیمت محصولات در وضعیت‌های اضطراری مانند حوادث طبیعی، جریمه‌های سنگین و در برخی موارد زندان در نظر گرفته شده است.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه