امپراطوری اپ (فصل اول/بخش دوم)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

فصل اول – بخش دوم

اپ , گنجینه‌ای در درست شما

چرا اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند شما را پول‌دار کنند؟

سرعت غیرقابل تصور

امپراطوری اپدر فیلم «توپ‌های فضایی»، سفینه‌ی «کلنل سندرز» و «دارک هلمت» باید با سرعتی بیش از سرعت نور حرکت می‌کرد؛ به این وضعیت «سرعت غیرقابل تصور» می‌گویند و این چیزی است که در حرفه‌ی اپ اتفاق می‌افتد. تکنولوژی با سرعتی غیرقابل باور در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

اگر خوب فکر کنید متوجه می‌شوید که همه‌ی تحولات بزرگ در تاریخ بشر با تغییر در تکنولوژی شروع شده است. وقتی انسان‌های اولیه چرخ را اختراع کردند، زندگی عوض شد. وقتی ماشین بخار و ماشین پنبه پاک‌کنی را ساختند، انقلاب عظیمی در صنعت رخ داد. زمانی که World Wide Web همه‌گیر شد، ما وارد عصر اطلاعات شدیم. مردم می‌توانستند از دفتر کار یا خانه‌های‌شان با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و حالا ما قدرت اینترنت را در جیب‌های‌مان داریم و می‌توانیم با مردم، هر زمان و هرجا صحبت کنیم یا در تماس باشیم. زندگی ما واقعا در مرحله‌ی سرعت غیرقابل تصور است؛ پس کمربندهای‌تان راببندید و از سواری لذت ببرید.

در ستایش امپراطوری اپ

میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشید در حالی‌که در سفر دور دنیا هستید؟ خب، برای این موضوع یک کتاب هست که همین الان در حال خواندن آن هستید. من نتیجه­‌ی فوق‌­العاده‌ی استراتژی‌های چاد را در اپ استور دیده‌­ام. فرصت یک کارآفرین برتر شدن را بقاپید و به جمع رو به رشد پولدارها بپیوندید.

– «تایفون کارادنیز»، رییس شبکه‌ی درآمدزایی «اپ آیفون»

گزارش اپ موبایل: این اعداد که از ۱۴۸apps.biz گرفته شده نشان می‌دهد چه تعداد اپلیکیشن در حال حاضر وجود دارد و هرکدام برای چه منظوری استفاده می‌شوند. مطمئن‌ام که این اعداد خیلی زود از رده خارج می‌شوند:

خلاصه ای از وضعیت اپ استور (ژانویه ۲۰۱۲):

شمارش اپلیکیشن‌های فعال در اپ استور:

اپلیکیشن‌های فعال (قابل دانلود): ۵۵۶.۷۹۳

اپلیکیشن‌های غیرفعال (غیرقابل دانلود): ۱۵۶.۴۱۲

اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استور آمریکا: ۷۱۳.۲۰۵

طراحان اپلیکیشن فعال در اپ‌استور آمریکا: ۱۳۲.۶۰۴

زمان تایید اپلیکیشن‌ها:

حداکثر زمان برای تایید اپ: ۴۱ روز

حداقل زمان برای تایید اپ: ۵.۲۶ روز

چگونگی قیمت‌گذاری اپلیکیشن‌ها:

قیمت متوسط اپلیکیشن در حال حاضر: ۲.۱۰ دلار

قیمت متوسط بازی در حال حاضر: ۰.۹۹ دلار

قیمت متوسط کلی: ۱.۹۵ دلار

محبوب‌ترین گروه‌های اپلیکیشن:

۱. بازی‌ها (۹۶.۱۸۷ فعال)

۲. کتاب‌ها (۶۰.۷۰۷ فعال)

۳. سرگرمی (۵۷.۳۵۱ فعال)

۴. آموزش (۵۳.۸۱۹ فعال)

۵. سبک زندگی (۵۴.۲۸۶ فعال)

در ادامه بازهم به چند آمار شگفت‌انگیز اشاره می‌کنم:

– اپل ظرف سه سال ۱۵میلیارد دانلود اپ داشته و ۷ سال طول کشیده که از طریق آی‌تیونز ۱۵ میلیارد آهنگ بفروشد.

– براساس تحقیقات انجام شده توسط «گت‌ جار»، مدیر یک فروشگاه اپلیکیشن موبایل، بازار موبایل اپلیکیشن در ۲۰۱۲ به بالای ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

– سایت کانالی رشد ۳۷میلیارد دلاری را برای این کسب وکار پیش‌بینی کرده است. شرکت اپل در گزارشی اعلام کرده سازندگان اپ برای iOS از زمان افتتاح اپ‌استور به‌طور متوسط ۳ میلیارد دلار درآمد خالص داشته‌اند.

بازار گوگل اندروید، که یک بستر و سیستم عملیاتی حیاتی برای آیفون است، در اواسط ۲۰۱۱ مرز ۲۵۰.۰۰۰ اپلیکیشن و ۶ میلیارد دانلود را رد کرده است.

– بر اساس تخمین موسسه‌ی تحقیقات «پیپر جفری» و وال‌استریت ژورنال، هرساله میانگین قیمت اپ‌های فروشی ۱۴درصد افزایش پیدا می‌کند.

– «آسیمکو» پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۴ اپل از طریق فروش اپ در مقایسه با موزیک، درآمد بیش‌تری خواهد داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

همین الان از این پدیده بهره ببرید

وقتی که من تازه شروع به کار کردم در مورد این آمار و ارقام چیزی نمی‌دانستم؛ فقط در مورد کارآفرین‌هایی که هیچ سابقه و تجربه‌ای در این زمینه نداشتند اما بعدها موفق به پول درآوردن و آزادانه زندگی کردن شدند، کنجکاو بودم. چون این برای‌ام قابل فهم بود. من دوران اوج اینترنت را از دست داده بودم و نمی‌خواستم این بار هم قائله را از دست بدهم. برای همین فورا دست به کار شدم. به همین خاطر می‌توانم بگویم که این دوره‌ی من بود و می‌تواند دوره‌ی شما هم باشد.

الان، بهترین زمان برای راه انداختن این تجارت و استفاده بردن از این فرصت فوق‌العاده است.

تکنولوژی موبایل مفرح، مهیج و پر از احتمالات است و این واقعیات در این کار، برای کسانی اتفاق می‌افتد که مشتاق و پر تلاش هستند. بارها شنیده‌ام که می‌گویند، من یک تفاوت مهم و اساسی در این حرفه ایجاد کرده‌ام. مردم فکر می‌کنند لاتاری اپ را فقط با یک اپ می‌برند؛ اما در این حرفه نمی‌توان به سرعت و با یک اپلیکیشن پول‌دار شد. باید تحقیق کرد، خلاق و وقت شناس بود و شم تجاری داشت و بجای فقط یک اپ، چند اپ ساخت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بازیکن‌ها

اپ‌ها روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند؛ درست مثل نرم‌افزارها و کامپیوتر. در گوشی‌های هوشمند یا همان ‌ها چندین سیستم عامل وجود دارد که بستر نامیده می‌شوند. این بسترها برای غلبه بر بازار این گوشی‌ها باهم رقابت می‌کنند.

سه شرکت بزرگ این رقابت که سه بستر متفاوت ارایه می‌دهند اپل (iOS)، گوگل (Android) و ریم (Blackberry) هستند. بعضی از توسعه‌دهندگان اپ برای هر سه بستر و بعضی دیگر منحصرا برای یک بستر کار می‌کنند.

تمرکز روی ساختن اپ برای اپل آسان‌ترین راه برای پول در آوردن در این شغل است؛ چون اپل مدیریت بازار اپل را به عهده دارد و اپلیکیشن ساختن برای گجت‌های‌شان راحت‌تر است. تمام دستگاه‌های اپل با یک رزولوشن استاندارد و سخت‌افزارهایی هم‌ساز تولید می‌شوند و برای اپ‌های آیفون فقط یک فروشگاه وجود دارد. در نقطه ی مقابل، برای اندروید گوگل گوشی‌های مختلف با اسکرین سایزهای متنوع و چندین فروشگاه اپلیکیشن وجود دارد که همین موضوع باعث سخت‌تر شدن کار توسعه‌دهندگان این بستر می‌شود. آن‌ها مجبورند برای هر دستگاه کدنویسی مضاعف داشته باشند و این یک دردسر هزینه‌بردار است. در عوض می‌توانید به‌جای سازگار کردن اپلیکیشن‌تان برای دستگاه‌های مختلف، روی توسعه‌ی اپ‌های بیش‌تر و موفق‌تر تمرکز کنید.

مشتری‌ها به برند اپل اعتماد دارند و به تمام دیوایس‌هایی که اپل ارایه می‌کند، بسیار وفادارند. محصولات این شرکت برای نوآوری و با دوام بودن‌شان معروف هستند و این برند به‌خاطر هواداران پر و پا قرص‌اش مدام در حال قوی‌تر شدن است.

بنابراین، با آسان‌ترین و خوش‌نام‌ترین بستر شروع کنید. وقتی که در این زمینه استاد شدید و اعتماد به نفس پیداکردید، نوبت به بسترهای دیگر می‌رسد. جدول ۱.۱ بسترها را در این اپ مارکت نشان می‌دهد.

حتی با این‌که، اولویت من اپل است که در این صنعت پیشرو محسوب می‌شود، بسترهای بیش‌تر یعنی مشتری‌ها اپ‌های بیش‌تری دانلود می‌کنند. بازارهای جدید گسترده می‌شوند و زمینه را برای رشد کار شما فراهم می‌کنند. همان‌طور که ساختن اپ برای محصولات اپل مناسب‌ترین نقطه‌ی شروع است؛ مهم‌ترین کار تمرکز روی یک بستر، بدون چک کردن روند کار دیگران است. ذهن‌تان را باز نگه دارید و منعطف باشید. به قول معروف، تنها نکته‌ای که در زندگی ثابت است، تغییر کردن است. پس حواس‌تان به مسیر باشد و تا جایی که می‌توانید در آن پیشرو باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پلت‌فرم‌های حاضر در بازار اپلیکیشن:

اپ پلتفرم

اپل-آیفون/آیپد/آیپاد

مشتریان اپل بی‌نظیرند. آن‌ها ساعت‌ها در هوای سرد پشت در اپل استورها برای خرید محصولات اپل منتظر می‌مانند. آیا چنین صفی برای محصولات بسترهای دیگر دیده‌اید؟ به هیچ وجه. آن‌ها طرفدارانی به این حد مشتاق و وفادار ندارند. شما می‌توانید برای اندروید یا بلک‌بری هم اپلیکیشن طراحی کنید؛ تقریبا هرچیزی که من این‌جا به شما یاد می‌دهم می‌تواند اپ شما را برای هر پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، فوق‌العاده کند، اما پیشنهاد من اپل است؛ به‌خصوص اگر یک تازه وارد هستید.

«آلن یوهانسن» نمونه‌ی دیگری از یک اپ‌آفرین است که هیچ تجربه‌ای در کد نویسی نداشت. ظرف دو سال، توانست یک اپ‌آفرین مستقل شود و ۳۰ اپلیکیشن طراحی کند که بیش از ۱۱ میلیون بار دانلود شدند. آلان متوجه شد که اپ استور سالانه در حال پیشرفت و گسترش است و پذیرفت که این شروع کار این شرکت است. او میگوید: “این‌که شرکت‌ها توسعه‌دهندگان مستقل را حمایت می‌کنند خیلی خوشحال‌کننده است. همین‌که ببینیم آن‌ها اسم‌ها و اشخاص مستقل را (‌به‌جای افراد شرکت خودشان) ترفیع می‌دهند، فوق‌العاده است.”

‌‌‌‌‌‌‌‌

اندروید گوگل

دومین بستر بزرگ موبایل در بازار است که روی بیش از ۱۰۰ دیوایس از سازندگان مختلف موجود است. این بستر لایه باز است که باعث شده سازندگان بتوانند آن ‌را برای دستگاه‌های‌شان سازگار و بدون هیچ هزینه‌ای از آن استفاده کنند. همین موضوع اندروید را تبدیل به سیستم‌عامل شماره یک دنیا کرده است.

حتی با این‌که اپل اپ‌های بیش‌تری برای آیفون می‌فروشد، سیستم عامل اکثر موبایل‌ها اندروید است. هر ساله، اندروید سهم بیش‌تری از بازار iOS اپل و Blackberry ریم را مال خود می‌کند. اما گروه تحقیقات «کانتار» معتقد است از آن‌جایی که در آمریکا اکثر مردم آیفون دارند، iOS اپل در آمریکا از اندروید پیشی می‌گرد. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید بعد از این‌که از طراحی اپلیکیشن برای iOS اپل کمی پول‌دار شدید، اندروید دومین بستری است که برای‌اش اپلیکیشن طراحی می‌کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بلکبری

دنیای اپ بلک‌بری هم با سرعت ثابت ۶۹ درصد در سال در حال رشد و توسعه است. با این حال ۷۷۲ میلیون دانلود اپ بلک‌بری در مقایسه با ۱۸ میلیارد اپل و بیش از ۶ میلیارد دانلود اندروید خیلی ناچیز به‌نظر می‌رسد.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar PHELAT

    دوستان چرا متوجه نیستید این ترجمه ی یه کتابه…

    کتابو که نمیشه تغییر داد بدون اجازه ی صاحب اثر خلاف قوانین کپی رایت هست 😐

    اگر امار و ارقام براتون مهمه یه وبسایت هست بهش میگن گوگل فکر کنم شنیدید اسمشو برید توش با انگشت بنویسید امار و ارقام مارکت های موبایل…

    من اون ویدیو جوون ایرانی رو دیدم یکم امید وار شدم اومدم این پست رو دیدم “امیدم” خود کشی کرد 😐

  2. Avatar سعید شاهینی

    سلام واقعا خسته نباشید می گم به خاطر کیفیت بالای مطالبتون ، اما کاش امار و ارقام به روز رو می گذاشتید ، خیلی ممنون

  3. Avatar omid

    مطالب قدیمی رو کپی میکنین حداقل یکم تغییرش بدین معلوم نشه 🙂 الان سال ۲۰۱۵ هستیم!!
    دیگه برای ۲۰۱۴ کسی پیش‌بینی نمیکنه D:

    1. نیما رسول‌زاده نیما رسول‌زاده

      دوست عزیز! خوشحال می‌شیم اگه بهمون بگید مطلب رو از کجا کپی کردیم 🙂
      این پاورقی ترجمه‌ی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی فناوری در دنیاست که دو سال پیش در آمریکا منتشر شده و همچنان هم بدون تغییر در حال تجدید چاپه. تاریخ‌های قدیمی موجود در این کتاب دلیلی بر کپی بودن‌ش نیست.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه