انقلاب مایکروسافت؛ PC به موبایل پیوند خورد

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

مایکروسافت چندسال پیش با ارائه ویندوز RT قصد داشت به سمت ارائه برنامه و استفاده از پردازشگرهایی با معماری ARM حرکت کند. ویندوز RT بر روی اولین دستگاه Surface RT مایکروسافت هم نصب شده بود و تلاشی جسورانه بود که بسیاری از افراد را مجبور به استفاده از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی متفاوت می‌کرد. اما اشتباه‌ مرگبار این شرکت از این جا ناشی می‌شد که نوعی ویندوز ساخته بود که قابلیت‌ها و ویژگی‌های واقعی ویندوز را نداشت.

ویندوز RT قادر نبود اپ‌های دسکتاپ مایکروسافت را اجرا کند اما یک مود دسکتاپ داشت و برخی از فواید ویندوز که بیش از ۲۵ سال در این سیستم عامل وجود داشت را هم در اختیار کاربران قرار داده بود. حال مایکروسافت با اقدامی جدید قصد دارد آن اشتباه را جبران کند و تلاشی دیگر در راستای ارائه ویندوز برای دستگاه‌‌هایی با تراشه‌های ARM انجام دهد.

ظاهرا از سال آینده مایکروسافت امکان این را فراهم می‌کند که سازنده‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هم بتوانند از ویندوز ۱۰ استفاده کنند. ویندوز ۱۰ با همه امکاناتی که به شکل سنتی برای کامپیوترهای شخصی فراهم می‌کرده است.

ارائه ویندوز ۱۰ برای دستگاه‌ها با تراشه‌های ARM از طریق شراکت میان کوالکام و مایکروسافت امکان‌پذیر شده است. در ابتدا مایکروسافت از تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۸۳۵ شرکت کوالکام پشتیبانی خواهد کرد و اولین دستگاه‌هایی که با این شراکت تولید خواهند شد لپ‌تاپ‌های جدید خواهند بود. مایکروسافت از طریق امولاتور کاری می‌کند که ویندوز ۱۰ بتواند از تراشه‌های ARM پشتیبانی کند.

این دستگاه‌ها قادر خواهند بود نسخه‌های ۳۲ بیتی اپلیکیشن‌هایی مثل کروم و فوتوشاپ را اجرا کنند اما امکان اجرای نسخه‌های ۶۴ بیتی وجود نخواهد داشت، البته این موضوع خیلی مشکل‌زایی نیست چون اغلب اپ‌ها نسخه‌های ۳۲ بیتی دارند. این اتفاق به این معنا خواهد بود که از سال آینده می‌توانید یک لپ‌تاپ سبک با عمرباتری بالا بخرید که برنامه‌های دسکتاپ را هم پشتیبانی کند.

مایکروسافت توضیح نداده که فرایند شبیه‌سازی که امکان اجرای برنامه‌ها بر روی دستگاه‌ها بر تراشه ARM را فراهم می‌کنند به چه شکل خواهد بود اما گفته شده که توسعه‌دهنده‌ها لازم نیست هیچ اقدام اضافه یا کار خاصی برای اجرای این برنامه‌ها روی دستگاه‌هایی که تراشه‌های ARM دارند انجام دهند. البته آن دست از برنامه‌هایی که به شدت وابسته به کارکرد پردازنده مرکزی است بر روی کامپیوترها که از قطعات شرکت اینتل استفاده می‌کنند کارکرد بهتری خواهند داشت.

مایکروسافت اجرای کامل برنامه‌های خود را روی دستگاه‌هایی که تراشه‌های ARM دارند با اجرای برنامه Adobe Photoshop نشان داد و توانست به خوبی از پس اجرای آن بربیاید.

با توجه به تلاش جدید مایکروسافت باید گفت این دومین باری است که این شرکت سعی می‌کند از دستگاه‌های دارای معماری ARM پشتیبانی کند. سوال اینجاست که این اتفاق واقعا چقدر ضرورت یا اهمیت دارد که اینطور توجه مایکروسافت را به خود جلب کرده است. اولین مورد از این تلاش‌ها یعنی ارائه ویندوز RT با توقف تولید Surface 2 و Lumia 2520 کاملا شکست خورد. اما هنوز هم تقاضا برای یک دستگاه که باتری ‌آن عمر بالایی داشته باشد و از قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند مثل قابلیت استفاده از بسته‌های اینترنت دیتا و سیم‌کارت خوردن پشتیبانی کند حس می‌شود. مسئولین مایکروسافت می‌گویند بسیاری از تولید‌کننده‌ها از آن‌ها می‌خواستند برای دستگاه‌های‌شان امکان پشتیبانی کامل از برنامه‌های ویندوزی را فراهم کنند و این شرکت هم به همین دلیل دست به کار شده است.

البته این اقدام مایکروسافت برای شرکت اینتل هم چالش جدیدی ایجاد می‌کند. گرچه مایکروسافت اعلام کرده رابطه بسیار خوبی با اینتل دارد و به همکاری با این شرکت ادامه می‌دهد اما طبیعتا نهایت استفاده را هم از امکاناتی که کوالکام در اختیارش می‌گذارد خواهد برد.

به هر حال مایکروسافت هنوز اطلاعات کاملی را در این مورد منتشر نکرده اما این اقدام می‌تواند تحولاتی اساسی را برای این شرکت و تعداد دیگری از شرکت‌های وابسته به این تغییرات، رقم بزند.

‌‌

منبع: The Verge

‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar آرتا

    بهترین خبر دنیای تکنولوژی بعد معرفی آیفونه این، وااااااای

  2. Avatar عرفان

    از شواهد معلومه که ماکروسافت فهمیده که آخر راه ویندوز ۱۰ موبایله این کارا رو هم داره میکنه برا سزفیس موبایل

  3. Avatar علی

    اگه ماکروسافت بتونه به خوبی از پس این کار بر بیاد و نتیجه ی با کیفیتی رو به دست بیاره میتونه انقلابی به بزرگی انقلابی رو که استیو جابز با ایفون به وجود اورد رو به وجود بیاره و به نظر من این بهترین کاریه که ماکروسافت میتونه در رقابت با اندروید و ای او اس انجام بده و تنها پروژه ایه که شانس کنار زدن اندروید و ای او اس رو داره.
    من واقعا منتظر انقلاب دهه ی دوم قرن ۲۱ هستم.

    1. Avatar سام

      ویندوز منفورترین سیستم عامل جهان هست نمیدونم چرا مردم ما همه چی رو برعکس میخوان بپندارند
      اندروید و ای او اوس درامدشون از خود ویندوز کامپیوتر هم بالاتره و بیشترین مردم انها را به دلیل سهولت و سرعت بالای استفاده استفاده می کنند

      1. Avatar وحید

        ههههههههه
        مایکروسافت اگه بخواد هم اپل رو میخره هم گوگل و ولی واقعیتش اینه که ارزشش ندارن

      2. Avatar علی

        من چیزی رو برعکس نمیپندارم
        دلیل پر طرفدار تر بودن سیستم عامل اپل و گوگل قابل حمل تر بودن و پر کاربرد تر بودن دیوایس های مبتنی بر اون هاست پس اگه ویندوز هم قابل حمل تر و به عبارتی قابل نصب روی دیوایس هایی مثل تلفن های همراه بشه و البته در عین حال برای اون ها بهینه سازی هم بشه در عین این که قابلیت های قبلیشو حفظ کنه (که کار کاملا ممکنی هست) و در بالا منظورم از این که نتیجه ی با کیفیتی رو به دست بیاره هم همین بود ،قطعا جایگزین خوبی برای تمام سیستم عامل ها خواهد بود.
        البته میدونم کار کردن با ویندوز ذاتا از کار کردن با اندروید و ای او اس سخت تره چون ویندوز قابلیت های بیشتری داره ولی تا حدی میشه با بهینه سازی برای دستگاه های همراه این مشکل رو حل کرد و البته قابلیت های بالا تر ویندوز و اپ های کامل ترش کاملا این ضعف رو جبران میکنه.

  4. Avatar مرتضی

    جالبه که تو گروه های ویندوزی هم همه میپرسن چه نیازی بهش هست؟
    وقتی مایکروسافت داره ویندوز موبایل رو رایگان عرضه می کنه و در حال حاضر فقط ۲ گوشی روی این سیستم عرضه می شه معلومه چه نیازی بهش هست.
    یکپارچه سازی سیستم عامل.
    یعنی دیگه نیاز نیست انقدر وقت بذاره برای اینکه یه سیستم عامل اختصاصی برای بخشی از بازار ارائه کنه. مثل اپل که سیستم تبلت و دسکتاپش یکی نیست.
    وقتی ویندوز ۱۰ عرضه شد مایکروسافت تمام نسخه های غیر مرتبطش رو حذف کرد. فقط نسخه دسکتاپ باقی موند با نسخه موبایل. ولی الان نسخه های سورفیس استدیو و هولوگرافیک و ایکس باکس هم اضافه شدن. برخلاف رویه دوره استیو بالمر که برای هر چیزی یه نسخه ویندوز ساخته می شد حالا یه ویندوز وجود داره که برای هر دستگاهی به طور اختصاص گسترش پیدا می کنه.
    بعد از حمله کروم به ویندوز حالا نوبت حمله ویندوز به آندرومداست.

  5. Avatar میلاد

    اگر بشه نرم افزارهای اندروید رو هم روی این سیستم عامل اجرا کرد
    و مشکلی با گیم ها نداشته باشه که به نظرم داره
    میشه گفت انتقلابی خواهد بود اما متاسفانه ماکروسافت سیاست های خودش رو داره و ممکنه هیچوقت ریلیز نکنه

  6. Avatar سام

    ویندوز بدترین سیستم عامل قابل استفاده است گرچه اپلی هستم ولی حتی اندروید هم از اون بهتره

    1. Avatar شهریار

      دوست عزیز من در بخش موبایل با سه برند مختلف گوشی با سیستم عامل اندروید کار کردم با ویندوز فون کار کردم و الان هم ایفون ۶ اس با اچ تی سی ام۸ دارم. باید بگم سرعت ویندوز فون از همه اینها بالاتر بود تنها مشکلش کمبود برنامه رایج بود. و اینکه عموم مردم با اندروید بدلیل تفکر اشتباه احساس راحتی بیشتری دارن. وفکر میکنن کار کردن با ویندوزفون مشکله، همین طور که اگه کسی از اندروید به ای او اس مهاجرت کنه یک هفته اول کاملا گیج میشه.
      در بخش کامپیوتر هم با انواع ویندوز و لینوکس حتی تجربه کوچکی از یونیکس دارم، کار کردم.باید بگم ویندوز شاید کاملترین نباشه اما ایرادی هم بهش وارد نیست تنها شاید به دلیل قدیمی بودن بعضی ها دنبال یه تنوع باشن. حالا من نمیدونم شما چه دلیلی برا بد بودن این سیستم داری.

  7. Avatar شایان

    واقعا انقلاب واژه مناسبی بود. ای کاش که این تکنولوژی خیلی گرون نباشه.

  8. Avatar امیر

    اگر بشد خیلی خوب می شود و واقعا یک انقلاب. اما در مورد خیلی چیزی ها حتی در surface pro هم شاهد این موضوع هستیم که خیلی بهینه نیست. مثال ساده‌ی می زنم . شما روی گوشیتون اپ تلگرام دسکتاپی را ترجیه می دهد یا اپ موبایلی را .

  9. Avatar رضا

    زنده باد مایکروسافت و ویندوز … تنها سیستم عامل زنده دنیا

  10. Avatar هانی میرفیضی

    عالیه.اگه واقعا ویندوز ۱۰ روی موبایل اجرا شه واقعا میشه اسم یه تحول اساسی رو روش بزاریم

  11. Avatar حمیدرضا بمانی کافی آباد

    من شدیدا منتظرش هستم

  12. Avatar قاسم

    الان دقیقا چی شد؟
    مگه الان نمیشه یک لپتاپ جمع و جور با طول عمر بالا باتری داشت؟
    بحث ARM هم چندین ساله که مطرح شده و جدید نیست
    اما بنظر من مایکروسافت چون دیده بازار کامپیوتر ها داره به سرعت جای خودش و به موبایل ها میده میخواد تمام توان خودش رو به سمت این قسمت بیاره و در واقع محصول اصلی خودش یعنی ویندوز و دوباره احیا کنه
    چون با این روند خب بازار داره میافته دست سیستم عامل های اپل و گوگل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه