اولین آزمایش کریسپر در انسان به جنگ سرطان ریه می‌رود

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کریسپر

طبق گزارش نیچر، اولین آزمایش ویرایش ژنتیکی کریسپر (CRISPR) روی انسان ماه آگوست در کشور چین آغاز خواهد شد. گروهی از دانشمندان سلول‌های سفید خون را که بخشی از دستگاه ایمنی هستند، از افرادی که سرطان ریه دارند، گرفته و با استفاده از تکنولوژی کریسپر آنها را ویرایش می‌کنند تا به شکار سرطان بروند. سپس این سلول‌های تغییر داده شده دوباره وارد بدن بیمار می‌شوند.

این رویکرد شبیه آزمایش دیگری در آمریکا است که طی آن سلول‌های ایمنی ویرایش شده در چند نوع سرطان آزمایش شدند. قبلا هم آزمایش‌هایی با سلول‌های خونی ویرایش شده انجام شده است. اما دانشمندان از تکنیک کریسپر برای ویرایش کردن استفاده نکردند، بلکه از یک ویروس کمک گرفتند تا توالی‌ها را درون سلول DNA قرار دهد. با کریسپر اصلاح سلول‌های در قسمت‌های مشخصی آسان‌تر می‌شود. این یعنی دانشمندان می‌توانند کاری کنند که سلول‌های با سرعت بیشتری رشد و تولید مثل کنند. علاوه بر این، دستورالعمل‌هایی هم برای کشتن سرطان به آنها می‌دهند.

در ماه ژوئن، یک هیئت مشاوره آزمایش این تکنیک را در آمریکا تایید کرد. اما قبل از اینکه این تحقیقات آغاز شوند، به دو تاییدیه‌ دیگر نیاز دارند. سرپرستی این تحقیق را «کارل جون» از دانشگاه پنسیلوانیا بر عهده دارد. در این مرحله، هم سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و هم دانشگاه باید این پروژه را تایید کنند. محققان می‌گویند این آزمایش‌ها تا ماه دسامبر آغاز می‌شوند.

این تحقیق چینی به سرپرستی «لو یو» از دانشگاه سیچوان انجام می‌شود. بیماران این آزمایش بدترین وضعیت را در مقایسه با دیگران دارند. این افراد، مبتلایان به سرطان ریه هستند که در دیگر بخش‌های بدن‌شان هم پخش شده است. این آزمایش در مقیاس کوچک انجام می‌شود و هدفش تعیین میزان امنیت این روش است. این آزمایش در ابتدا فقط با یک نفر شروع می‌شود و بعدا به ۳۰ نفر افزایش می‌یابد. محققان می‌خواهند سه دوز متفاوت از سلول‌های تغییر داده شده را تست کنند و به دقت آنها را زیر نظر بگیرند تا واکنش آنها را ببینند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه