۴ اپلیکیشن رایگان برای ویرایش عکس RAW

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ویرایش عکس RAW

عکس‌هایی که با فرمت RAW ثبت می‌شوند، در مقایسه با عکس‌های JPEG، از کیفیت و جزییات بیشتری بهره می‌برند. عمدتا عکاس‌های حرفه‌ای از طریق دوربین‌های DSLR و دیگر دوربین‌های بالارده، برای عکاسی از این فرمت استفاده می‌کنند. اما به لطف پیشرفت روزافزون گوشی‌های هوشمند، حالا دیگر با استفاده از بسیاری از این گوشی‌ها می‌توان چنین عکس‌هایی را ثبت کرد و حتی برای ویرایش عکس RAW هم از آن‌ها بهره برد.

از آنجایی که در عکس‌های گرفته‌شده با فرمت RAW جزییات زیادی قرار دارد، هر اپلیکیشنی از پس ویرایش آن برنمی‌آید. به همین خاطر، در ادامه نگاهی به تعدادی از اپلیکیشن‌های رایگان در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS می‌اندازیم که در زمینه‌ی ویرایش عکس RAW حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. با ما همراه باشید.

۱. Adobe Lightroom CC (اندروید، iOS)

اپلیکیشن Adobe Lightroom CC

اپلیکیشن Adobe Lightroom CC نیازی به معرفی چندانی ندارد. همانند نسخه‌ی دسکتاپ آن، این نسخه هم از پس ویرایش انواع و اقسام فرمت‌های مربوط به عکس (از جمله RAW) برمی‌آید. از این بهتر، با استفاده از همین برنامه می‌توان عکس‌های با فرمت RAW هم ثبت کرد.

فارغ از اینکه عکس موردنظر از دوربین DSLR یا خود گوشی آمده باشد، در این اپلیکیشن ابزارهای متنوعی برای ویرایش فرمت RAW وجود دارد. از تنظیمات ساده‌ی مربوط به نور گرفته تا تنظیمات gradient، در این اپلیکیشن دیده می‌شود. در ضمن باید بگوییم که اگر حق اشتراک مربوط به اشتراک Creative Cloud را پرداخت کنید، تمام عکس‌های شما در انواع و اقسام گجت‌ها و کامپیوترها با یکدیگر سینک می‌شود؛ این یعنی می‌توانید ویرایش عکس را از موبایل خود آغاز کنید ولی در کامپیوتر خود فرایند ویرایش را ادامه دهید.

۲. VSCO (اندروید، iOS)

اپلیکیشن VSCO

VSCO در ابتدا اپلیکیشن ساده‌ای بود که فیلترهای مشابه عکس‌های قدیمی را ارائه می‌داد. اما از آن زمان تا حالا تعداد فیلترهای جذاب این اپلیکیشن بسیار بیشتر شده و همان ابزارهای ویرایش موجود در آن هم افزایش یافته است. این اپلیکیشن نه‌تنها از لحاظ ویرایش عکس RAW عملکرد خوبی دارد، بلکه می‌توان از این برنامه برای عکاسی RAW هم استفاده کرد. این اپلیکیشن رایگان است و در نسخه‌ی رایگان آن، تعداد محدودی فیلتر وجود دارد. با پرداخت مبلغ مشخصی، می‌توان هرکدام از این مجموعه فیلترها را خریداری کرد یا با پرداخت ۲۰ دلار اشتراک سالانه، کاربر به تمام ابزارها، فیلترها و ویژگی‌های آزمایشی، دسترسی پیدا می‌کند.

۳. Snapseed (اندروید، iOS)

اپلیکیشن Snapseed

حدود ۶ سال پیش، گوگل اپلیکیشن Snapseed را خرید. اقدامی که بسیاری از کارشناسان فکر می‌کردند منجر به مرگ این اپلیکیشن می‌شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد. نه‌تنها در طی این سال‌ها Snapseed به‌روزرسانی‌های زیادی دریافت کرده، بلکه همواره ویژگی‌های جدید و جذابی هم به آن افزوده شده است. هرچند سرعت این تغییر و تحولات چندان بالا نیست، اما در حال حاضر این اپلیکیشن رایگان از امکانات زیادی بهره می‌برد که یکی از آن‌ها، قابلیت ویرایش فرمت RAW است.

۴. RAW Power (فقط iOS)

اپلیکیشن RAW Power

برخلاف بیشتر اپلیکیشن‌های معرفی شده در این فهرست، RAW Power قادر به عکاسی نیست و به‌عنوان یک ویرایشگر تخصصی عکس‌ها انجام وظیفه می‌کند. علاوه بر امکان دسته‌بندی و چینش عکس‌ها، با استفاده از این اپلیکیشن می‌تواند ویرایش‌های ابتدایی را به‌صورت همزمان بر مجموعه‌ای از عکس‌ها اعمال کرد. حتی این اپلیکیشن می‌توان عکس‌های دارای افکت بوکه را هم به‌صورت تخصصی ویرایش کند. برای دریافت این اپلیکیشن رایگان می‌توانید به اپ استور مراجعه کنید و برای بهره‌گیری از ابزارهای ویرایش پیشرفته‌تر، باید مبلغی را بپردازید.

بیشتر بخوانید: عکاسی RAW؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar ابوالفضل

    اپلیکیشن لایت روم برای ادیت raw نیاز به اکانت پریمیوم داره و رایگان نیست. تنها برای ادیت عکس های معمولی مثل jpg رایگانه. لطفا بیشتر دقت کنید

  2. Avatar سید محمد شیخ الاسلام

    من هرچی عکس با snapseed ویرایش کردم، بعد از ذخیره تغییر کرد و اصلا یه چیز دیگه شد!
    لطفا توضیح بدید چرا این ایراد وجود داره؟

  3. Avatar پوریا خجسته

    Adobe Lightroom CC موبایل رایگان نیست!!!!!!!!!!!!
    فقط ۳۰ روز اجازه استفاده از ادیت عکس های RAW رو میده و تنها تو همین ۳۰ روز میتونین از ,Selective Edit و Geometry استفاده کنین ، بعد از اون باید حق اشتراک ماهیانه ۴ $ پرداخت کنین

  4. Avatar پدرام

    سلام
    کاش حداقل یه اپلیکیشن هم واسه ویندوزفون میذاشتید! چرا کاربران گوشی های لومیا اینقدر نادیده گرفته میشن؟!

    1. Avatar حامد

      دوست عزیز، خود شرکت سازنده هم دیگه از لومیا پشتیبانی نمیکنه! شما چه توقعی داری از بقیه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه