Apple Music یا Spotify؛ آنچه شما گفتید

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اپل موزیک یا اسپاتیفای - آنچه شما گفتید - اصلی

اگر از ابتدای این هفته با دیجی‌کالا مگ همراه بوده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که موضوع مطلب «شما بگویید» این هفته‌ی ما جدال دو سرویس استریم موسیقی اپل موزیک و اسپاتیفای بود. طبق معمول روز شنبه اطللاعاتی را در مورد دو رقیب هفته برای شما منتشر کردیم و از شما خواستیم با توجه به تجربه و دانش خود به این سوال پاسخ دهید: Apple Music یا Spotify؟ ظاهرا این هفته یک برنده‌ی قاطع داریم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم نظرات شما همراهان خوب را بررسی کنیم.

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: Apple Music یا Spotify؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

قدمت بیشتر، رابط کاربری بهتر، سرویس رایگان و پشتیبانی گسترده برگ برنده‌ی اسپاتیفای

بیشتر کاربران دیجی‌کالا مگ در نظرات خود رای را به اسپاتیفای دادند. در میان این نظرات دلایل مختلفی از جمله رابط کاربری روان‌تر، پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف، امکان استفاده از سرویس رایگان و آرشیو موسیقی قوی برای برتری اسپاتیفای مطرح شده است. البته برخی از کاربران به کامل‌تر بودن آرشیو موسیقی اپل و انحصاری بودن برخی از آلبوم‌ها و آهنگ‌ها برای سرویس اپل موزیک هم اشاره کرده‌اند، ولی در نهایت باز هم Spotify را ترجیح می‌دهند. با هم بخشی از این نظرات را می‌خوانیم.

رضا:

دوتاش رو استفاده کردم؛ به نظرم اسپاتیفای با اختلاف بهتره، UX [تجربه‌ی کاربری] فوق‌العاده بهتری داره و روی تمامی دیوایس‌ها به‌راحتی نصب می‌شه.

بشیر:

بنده سه سالی هست مشترک سرویس Spotify هستم. برای مدت محدودی (حدود چهار ماه) سرویس اپل موزیک رو امتحان کردم اما باز به Spotify برگشتم. به دو دلیل: نخست رابط کابری Spotify ساده‌تره یا حداقل برای من راحت‌تر بود و به‌راحتی به هر چیزی که می‌خواستم دسترسی داشتم. دوم هماهنگی بسیار خوب Spotify با سیستم‌عامل‌های مختلف باعث می‌شد بتونم هم روی آیفون هم روی گوشی‌های اندروید هم روی PC و حتی اواخر روی PS4 ازش استفاده کنم در حالی که اپل موزیک خیلی محدود به iOS بود.

در آخر گفتن دو نکته خالی از لطف نیست: اول این‌که بعضی آهنگ‌ها و آلبوم‌ها … روی سرویس اپل موزیک به‌صورت انحصاری بودن. دوم هم کیفیت استریم و دانلود در Spotify قابلیت تنظیم داره و شما بسته به نیازتون از کیفیت‌های متفاوتی می‌تونید بهره ببرید.

 

آرش:

قطعا اسپاتیفای. خودم از اکانت پرمیومش استفاده می کنم.

amirgt75:

من جفتش رو استفاده کردم. در کل اسپاتیفای خیلی بهتره. اپل آرشیو کامل‌تری داره. به‌جاش اسپاتیفای کلی پلی‌لیست خوب داره، تعداد پخش هر آهنگ رو می‌زنه و سرعتش خیلی بیشتره.

A:

من خودم دو ماهی هست که دارم از اسپاتیفای استفاده می‌کنم. به نظرم تجربه‌ی جالبیه. به غیر از این که موسیقی‌های مورد پسندتون رو از بین آرشیو بزرگی از موسیقی انتخاب و گوش می‌دید، می‌تونید اون‌ها رو دانلود کنید که موقعی که آنلاین نیستید بتونید ازشون استفاده کنید. من از اپل موزیک هم استفاده کردم ولی به نظرم اسپاتیفای بهتر و جالب‌تره، مخصوصا بخش Discovery که در نوشته هم بهش اشاره شده.

توحید:

برای کسی که نمی‌خواد برای اشتراک هزینه زیادی کنه و ترجیح می‌ده رایگان استفاده کنه و به‌جاش تبلیغات رو گوش کنه، هیچ گزینه‌ی دیگری به غیر از اسپاتیفای وجود نداره. و خدا رو شکر که اسپاتیفای در هرصورت بهترین گزینه هم هست. تقریباً همه نوع موسیقی توش هست. حتی خیلی از موسیقی‌های ایرانی.

سهیل حسینی:

من دارم از اسپاتیفای روی اندروید، کامپیوتر و پلی‌استیشن به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کنم، به نظرم اپل موزیک هیچ حرفی برای گفتن نداره، پخش موسیقی با اسپاتیفای حتی با اینترنت‌های معمولی هم روونه و لگ نداره. جدا از این‌که آرشیو فوق‌العاده قوی داره و تقریبا همه چی توش پیدا می‌شه!

سیامک حجازی:

یک مورد مزیت دیگه اسپاتیفای نسبت به اپل موزیک سیستم نوتیفیکشن اونه. در زمان انتشار آلبوم‌ها و یا آهنگ‌های جدید از خواننده‌هایی که شما فالو می‌کنید، اسپاتیفای از طریق سیستم نوتیفیکشن (ایمیل و یا اپلیکیشن) به شما اطلاع می‌ده.

Smash:

من از اول با Spotify کار کردم. انقدر خوب و کامله که فکر سرویس دیگه ای به ذهنم خطور نکنه. یعنی تا حالا نشده با خبر شم که مثلا فلان سرویس فلان امکانات رو داره که وسوسه بشم برم امتحانش کنم. یعنی Spotify  من رو به‌عنوان کاربر تا این حد راضی نگه‌داشته … راستی، رابط کاربریش هم فوق‌العادست.

یکی از کاربران خوب دیجی‌کالا مگ هم به نکته‌ای در مورد ذخیره نشده پلی‌لیست‌های اپل موزیک اشاره کرده که در زیر آن را می‌خوانید.

رضا:

من از هر دو سرویس استفاده کردم و به چند دلیل Spotify رو بهتر می‌دونم. نخستSpotify  اجازه می‌ده رو کامپیوتر و تبلت بدون هیچ محدودیتی از سرویسش استفاده کنید و فقط گه‌گاهی تبلیغ چند ثانیه‌ای پخش می‌کنه در صورتی که Apple Music اصلا همچین اجازه‌ای رو نمی‌ده. دوم من یک‌بار تمام موسیقی‌هام از روی iTunes پرید و این نرم‌افزار هیچ‌گونه بکاپی ازپلی‌لیست‌ها روی Cloud نگه نمی‌داره در صورتی که تمام پلی‌لیست‌های شما روی Spotify ذخیره می‌شه(این موضوع وقتی واستون خیلی مهم‌تر می‌شه که سال‌ها آهنگ‌هاتون رو دسته‌بندی کرده باشید).سوم برای استفاده از Spotify هر وسیله‌ای که داشته باشید مشکلی نیست.

البته لازم است ضمن احترام کامل برای نظر این دوست خوب، تصحیح کنیم که اگر در تنظیمات اپل موزیک گزینه‌ی iCloud Music Library را فعال کنید دیگر نیازی نخواهد بود که نگران از دست رفتن پلی‌لیست‌هایتان باشید.

فاضل:

با فاصله‌ی زیاد اسپاتیفای بهتره. Spotify همواره تمرکزشو روی کارش گذاشته تا بهترین خدمات رو به کاربر بده، در حالی‌که سرویس اپل موزیک خواه ناخواه زیر چتر اپله و ممکنه تحت سیاست‌های رقابتی یا دعواهای اپل با شرکت‌های دیگه مثل گوگل قرار بگیره و برای کاربرانش در سایر سیستم‌عامل‌ها مشکل بوجود بیاد.

دلایلی برای ترجیح دادن اپل موزیک

یکی از کابران دیجی‌کالا مگ هم به تفضیل دلایلی را برای برتری اپل موزیک مطرح کرده که در ادامه خلاصه‌ای از آن‌ها را با هم می‌خوانیم.

Dimah7m:

می‌خوام به دور از تعصب حرف بزنم چون با هردوشون کلی کار کردم. از اکانت پرمیوم هر دوتاشون استفاده کردم و به چند دلیل اپل موزیک رو بیشتر ترجیح می‌دم. اگه بخوایم در مورد آرشیو موسیقی بگیم اپل به مراتب قوی‌تره … تا حالا پیش نیومده آهنگی رو Shazam کنم و تو لیستی که سرویس‌های استریم موزیک رو نشون می‌ده اپل موزیک نباشه، ولی خیلی پیش اومده که اسپاتیفای نبوده تو لیست. ولی مهم‌ترین دلیلی که من اپل موزیک رو انتخاب کردم امکان بکاپ گرفتن از موسیقی‌های دانلود شده بود … تو اپل موزیک آهنگ‌ها با فرمت m4p ذخیره می‌شن که من با توییک Pwntunes به همه دسترسی دارم. می‌تونین اونا رو بردارین و جای ذخیره کنین و حتی به Mp3 تبدیلشون کنین، در حالی‌که واسه اسپاتیفای با DRM قفلن و فقط خود اسپاتیفای می‌شناستشون. دلیل برتری دیگر Apple Music یکپارچه بودن با موزیک پلیر خود گوشیه، حداقل واسه گوشی‌های اپل. تو اسپاتیفای اگه بخوای همه‌ی آهنگ‌هایی که از تو PC ریختی با آهنگ‌هایی که از تو سرویس دانلود کردی یه جا باشن باید کمی زحمت زیاد بکشی که خارج از حوصله‌س. در حالی‌که تو اپل موزیک آهنگ‌هایی که با کامپیوتر ریختی با آهنگ‌های سرویس یک جا بدون هیچ دردسری جمع می‌شن. در مورد رابط کاربری هم قبول دارم تم تیره اسپاتیفای زیباتره ولی رابط کاربری اپل موزیک به نظر من کاربردی‌تر و راحت‌تره … در کل در مورد راحتی واسه کار کردن (نه زیبایی) من اپل موزیک رو ترجیح می‌دم. در کل می‌شه گفت واسه کسایی که تو اکوسیستم  اپل هستن اپل موزیک خیلی بیشتر از اسپاتیفای به درد می‌خوره … تو اندروید هم شاید اسپاتیفای بیشتر کاربردی باشه…

برخی هم سایر سرویس‌ها نظیر Google Play Music یا Samsung Milk Music  را پیشنهاد می‌دهند

ErfUn:

دوستان علاوه بر این دو گزینه، یه نگاهی به Google Play Music هم بندازید. قابلیت آپلود ۵۰ هزار موزیک و دسترسی از همه‌ی دیوایس‌های متصل به جیمیلی که باهاش پلی موزیک رو خریداری کردید. علاوه بر این، با خرید اشتراک Play Music به رایگان به YouTube Red هم دسترسی پیدا می‌کنید که از امکاناتش نشون ندادن تبلیغات اول هر ویدئو، و دسترسی به ویدئوهای مخصوصیه که فقط تو یوتیوب رد پخش می‌شه…

یوسف:

هیچ کدوم. سامسونگ میلک موزیک از همه بهتره. ایستگاه پخش رادیویی آنلاین داره، با توجه به انتخاب خودت می‌تونی یک ایستگاه درست کنی، قسمتی داره برای خواننده‌های تازه و فعلا می‌تونی رایگان استفاده کنی. با ارتقا به نسخه‌ی پرمیوم هم امکان دانلود آهنگ‌ها و شخصی‌سازی‌های بیشتر فراهم می‌شه.

????? ?????? ???? ???? ??

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    من حدود ۴ ماه با اپل موزیک کار کردم و واقعیتش ازش خیلی لذت می بردم اما پرداختن ماهی ۱۰ دلار برای گوش دادن آهنگ اونم تو کشور ما که می شه با یه سرچ ساده تو نت هر آهنگی رو پیدا کرد، به خاطر همین رفتم سمت اسپاتیفای اما خیلی ازش خوشم نیومد راستش یه جوری شلوغ به نظر می رسید که تو همون روزا با سرویس موزیک رادیو جوان آشنا شدم و چند وقتی هست که ازش استفاده می کنم هم اشتراکش رایگانه هم همه ای آهنگ های که من می خوام رو می تونم توش پیدا کنم و همه ای اینا تو یه فضای جم و جور کنار هم قرار داده شدن که تجربه ای لذت بخشی رو کار بر می ده البته با تغییراتی که اپل تو ios 10 در اپل موزیک ایجاد کرده و تو رابط کاربری، فضای بیشتر ی براش در نظر گرفته شاید حداقل برای یک بار دیگه ارزش امتحان کردن رو داشته باشه .

  2. Avatar yazdan

    کامنت اخر مال دوست عزیزمون یوسف کاملا داد میزنه که ایشون با هیچکدوم کار نکرده 😐
    هرچی گفت اپل موزیکم داشت 😐

  3. Avatar پوریا رضایی زاده

    به نظر من اول اسپاتیفای به خاطر رابط کاربریش و بعدم QQ MUSIC به خاطر رایگان بودن ، دانلود فایل موسیقی به صورت کامل با ۴ کیفیت مختلف ( از ۱۲۸ کیلو گرفته تا LOSSLESS ) و آرشیو کامل در حد اپل

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه