اپل عزیز، لطفا با مایکروسافت مهربان‌تر باش!

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مدت کوتاهی است که ویندوز ۱۰ عرضه شده. از این طرف و آن طرف، بازخوردهای مثبتی در مورد ویندوز ۱۰ شنیده می‌شود. حتی عده‌ی زیادی از طرفداران مک‌بوک‌های اپل هم نسبت به ویندوز جدید روی خوش نشان داده‌اند. اما رویکرد محافظه‌کارانه‌ی اپل در قبال سرویس‌هایش، باعث شده کاربران محصولات اپل نتوانند با خیال راحت به ‌سراغ لپ‌تاپ‌های ویندوزی بروند. آیا این رویکرد اپل به سودش تمام می‌شود یا به ضررش؟

‌‌‌‌

استفاده‌ی همه‌جانبه از اکوسیستم اپل مزایای زیادی را برای کاربران به همراه دارد. با داشتن یک کامپیوتر مک و یک آی‌فون، شما احساس قدرت می‌کنید؛ حس می‌کنید در یک اکوسیستم بی‌نقص و بدون کوچک‌ترین مکث یا اعصاب‌خوردی، می‌توانید بیشترین بهره را از اینترنت و سرویس‌های مختلف ببرید. قابلیت‌های «هنداف» (Handoff) و «کانتینیویتی» (Continuity) را در نظر بگیرید. اپل با این قابلیت‌ها حلقه‌ی بین محصولاتش را تکمیل کرده است. تصور کنید که آی‌فون شما زنگ می‌زند، در این صورت آی‌پد شما هم زنگ خواهد خورد. حتی پیامک‌ها هم بر روی آی‌پد قابل دریافت هستند. از سوی دیگر هر کاری را که در آی‌پد در حال انجامش هستید، می‌توانید بدون کوچک‌ترین دردسری در کامپیوتر‌های مک ادامه دهید. حتی با آی‌پد یا مک‌بوک خود می‌توانید به تماس‌های ورودی آی‌فون پاسخ دهید.

mag4

قابلیت «ایر‌دراپ» (Airdrop) هم با کمترین دردسری، انتقال فایل بین آی‌فون، آی‌پد و مک را امکان‌پذیر می‌کند. اپلیکیشن «مسجز» (Messages) هم به شما امکان می‌دهد پیامک‌های خود را از طریق سیستم مک مشاهده کرده و به آن‌ها پاسخ دهید. همان‌طور که می‌بینید در اکوسیستم اپل همه‌چیز ساده و دم‌دست است. حال وقتی یک کامپیوتر ویندوزی را جایگزین کامپیوتر مک خود می‌کنید، تقریبا تمام این امکانات جذاب را از دست می‌دهید.

اپل برای پیاده کردن این قابلیت‌ها در ویندوز، با هیچ مانع فنی‌ای روبرو نیست. نکته اینجاست که خود اپل ترجیح می‌دهد امکاناتش را در حیاط خلوت خانه‌اش نگه دارد. از لحاظ استراتژیک و میزان فروش، اپل ثابت کرده که کاملا راه درستی را پیش گرفته؛ حداقل تا این لحظه که این‌گونه به نظر می‌رسد. فروش بالای کامپیوترهای مک، در این دوران رو به زوال کامپیوترهای شخصی (PC)، موید این نکته است.

mag2

مک برای آی‌فون، یک مکمل بی‌نظیر است. آی‌فون به‌تنهایی، چمدان‌های پر از پول را به سمت اپل روانه می‌کند؛ حال تصور کنید که کاربران در کنار آی‌فون خود و برای تکمیل گجت‌های‌شان، هر کدام یک مک هم بخرند. اما اگر ویندوز ۱۰ فراتر از انتظارات محبوب شود، آن موقع چطور؟

اگر مایکروسافت بتواند طرفداران اپل را به خرید یک لپ‌تاپ ویندوزی مجاب کند، احتمالا در آن شرایط، سیاست «ضد ویندوزی» اپل برایش گران تمام می‌شود. مایکروسافت می‌خواهد تعداد کاربران ویندوز ۱۰ را در عرض دو سه سال به یک میلیارد نفر برساند. احتمالا این شرکت، قلب و ذهن کاربران مک را هم هدف قرار خواهد داد. اگر آی‌فون با ویندوز ۱۰ به‌خوبی سازگار نباشد، یکی دو امتیاز از امتیازات فراوان آی‌فون کم می‌شود.

mag1

در بدبینانه‌ترین حالت، با محبوبیت ویندوز ۱۰ در سال‌های آینده، به‌طور غیر مستقیم، گجت محبوب آی‌فون هم ممکن است لطمه ببیند. تمام این‌ها، تنها شرایطی فرضی هستند. با این ‌حال اپل می‌تواند با نگاهی مهربانانه‌تر به ویندوز نگاه کند و با این کار جلوی به حقیقت پیوستن تمام فرضیات فوق را بگیرد. اپل می‌تواند با انتشار بهترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود بر روی ویندوز، گروه وسیعی از کاربران را خوشحال کند. این کار به احتمال زیاد هزینه‌ی زیادی برای اپل به‌همراه نخواهد داشت. این شرکت با این کار هوشمندانه می‌تواند سهم خود را از بازار تلفن‌های هوشمند تا سال‌های سال حفظ کند. جدا از بحث سود و زیان شرکت‌ها، این رویکرد اپل بیش از هر چیزی به نفع کاربران است. این کار باعث می‌شود کاربران بهترین سرویس‌ها را بر روی بهترین پلتفرم‌های موجود تجربه کنند.

‌‌‌

منبع: Business Insider

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar soheil

    استیو جابز خود خاه بوده و ایراد های خودشو مینداخته گردنه دیگران

  2. Avatar پویا

    سیستم عامل مک هنوز راه زیادی داره تا ویندوز ۱۰

  3. Avatar مهرام

    مطلب جالبی بود. اما به این نکته باید توجه داشت که ویندوز نیز جایگاه خودش را دارد.

  4. Avatar ترانه

    خیلی مطلب جالبی بود. ولی فک نکنم ویندوز هیچ وقت بتونه جای Mac OS رو بگیره

  5. Avatar ایمان

    استیو جابز چه قدر سادهاست از لحاظ لباس

  6. Avatar افشین

    اپل یکی از بهترین و بی نظیرترین و بی نقص ترین شرکت هاست، در تمام دیوایس هایش، شکی در آن نیست. ولی این نباید به قیمتی باشد که اپل مشترکان خودش رو فقط و فقط به شکل عابر بانک ببینه
    اپل میتونه با قیمتهای خیـــــــــــــــــــــــــــــــــلی منصفانه تری خدماتش رو در اختیار جامعه بزاره.
    مثلا در اکوسیستم سیستم عامل های گوشی اپل و وینفون بیشتر به فکر سود هستند و میخواهند خودشونو منحصر بفرد قرار بدن. ولی بهقیمت اینکه دست خیلی از برنامه نویسان و میبنده و خیلی از استعدادهارو میبنده که از این پلتفورم های خیلی خوب نتونن رایگان زیاد بهره ای ببرند. ولی اندروید خیلی راحت با اینکه شاید به خوبی دوتای دیگه نباشه با رایگان بودن و در دسترس بودن بیشترش راه و واسه خیلی از برنامه نویسانی که امکانات زیادی ندارند باز میکنه که باعث خلاقیت بیشتر و پیشرفت بیشتر جامعه میشه.

    1. Avatar Mostafa

      حرف شما کاملا صحیحه.این خصوصیات تمام سیستم های سورس بستس.اپل فقط محصولات خودش رو پشتیبانی می کنه و من فکر می کنم بخاطر همینه که با این که تجربه اش در صنعت گوشی بیشتره اما مشتریاش خیلی کم هستن.به نظر من اگر می خواد با همین سیاست ادامه بده وقتش رسیده که محصولات ارزان تری هم بسازه.البته این رو بگم که مایکروسافت هم وضع بهتری (در خصوص نسخه های اورجینال و…)نداره و فعلا گوگل که با محصولات رایگان یا ارزانش پیشتازی می کنه.

      1. Avatar افشین

        بله دقییقا
        ببینید همین جناب بیل گیتس خودش وقتی فقط یه نوجوون بود اومد و سیستم مخابراتی آمریکارو هک کرد و اطلاعات زیادی رو در اختیار مردم گذاشت. خیلی از کارای دیگه که میگفت باید همه چی رایگان دراختیار مردم باشه. ولی وقتی دولت اومد و پیشنهادای وسوسه انگیز بهش دادن همه چی و فراموش کرد و نبوغ خودش و در راه افزایش ثروت پیش گرفت نه خدمت به مردم!!!
        استیو جابز خیلی مردمی تر بود. ولی بعد مرگ اونم اپل داره راه مایکی رو میره.
        وقتی به یه تکنولوژی برتر میرسی نباید اونو فقط در اختیار قشر پولدار جامعه بزا ری.
        همین چند روز پیش از مسئولان اپل پرسیدن که چرا قیمت اپل واچ انقدر بالاست؟! جواب دادن که چون وقتی کسی میتونه گوشی آیفون بخره ۱۰۰% پولداره و میتونه همچین قیمت زیادیم برای محصولات دیگه و برنامه هاش بپردازه و دستو و دل بازن!!!
        من خودم حداقل توانایی خرید گوشی آیفون رو دارم ، ولی با اینکه میدونم خیلیم گوشی خوبی ِ ولی هیچوووووووووووقت نمیخرم و برای پیشرفت گوگل که اوپن سورس ِ همیشه و همیشه از اندروید استفاده میکنم. هرچند ضعیف تر باشن
        به امید پیشرفت انسانیت دوست عزیز

      2. Avatar HamidR02

        دوست عزیز کجا مشتری های اپل کمه تو همین ایران خودمون هم مشتری زیادی دار ه و فروشش تو کشوری مثل آمریکا خیلی بیشتر از اپن سورس هاست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه