اگر مشکل بی‌خوابی دارید، آخرهفته‌ها به سفر بروید

۱۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بر کسی پوشیده نیست که دنیای امروز اکثر ما توسط اینترنت و ابزار مختلف دیجیتال احاطه شده است. نتیجه‌ آن می‌شود که گاهی‌اوقات تا دیر وقت بیدار هستیم و برای بیدار شدن نیز به مشکل می‌خوریم. در همین حال، مطالعات نشان می‌دهد که یک سفر هرچند کوتاه در آخرهفته به دل طبیعت کمک بزرگی به بازگشت ریتم مطلوب به زندگی ما می‌کند. تحقیقات مختلفی در دانشگاه «کلرادو» (Colorado) صورت گرفته است که الگوی خواب افرادی زیادی را در فضاهای مختلفی بررسی کرده است. هنگامی که در محیط باز هستید، تغییراتی در زمان ترشح هورمون «ملاتونین» (Melatonin) رخ میدهد که آرامش بیشتری را در شبانه‌روز به افراد هدیه می‌‌دهد. ملاتونین، هورمونی است که به هنگام تاریکی شب ترشح می‌شود که ما احساس خواب‌آلودگی کنیم. مشکل از جایی شروع می‌شود که این روزها بیشتر افراد برای مدت‌ زیادی به صفحه‌ نمایشگرهای رایانه و تلفن‌های همراه خود خیره هستند که نتیجه‌ای جز تعویق در زمان ترشح این هورمون را نخواهد داشت و همین امر به بدن ما ضربه می‌زند.

2

این تحقیقات نشان می‌دهد که سفر به دور از نور مصنوعی حتی برای مدت کوتاه در آخرهفته‌ کمک شایانی به حل این مشکل می‌کند.به طور مثال، ۹ نفر از افراد مورد آزمایش در سفر تابستان به سمت نیم‌کره‌ی شمالی، به‌طور میانگین ۱.۸ ساعت زودتر از ۵ نفری که در حال استراحت در منزل خود بوده‌اند، به خواب رفته‌اند و زودتر نیز بیدار شده‌اند. در بخش دیگری از آزمایش، نتیجه‌ی جالب دیگری را به نمایش می‌گذارد. همچنین افرادی که به سفر زمستانی فرستاده شده‌اند، به ‌طور میانگین ۲.۶ ساعت زودتر از حالت عادی به خواب رفتند. با وجود این که گستره این آزمایش بسیار کوچک بوده و انجام آن بر روی طیف بیشتری از افراد مقدور نبوده اما همین نتایج نشان می‌دهد که سفرهرچندکوتاه به دل طبیعت برای برگشت ریتم مناسب به خواب ما، مفید است.

Sunny beams in forest

زندگی در دنیای مدرن و دیجیتال و به دیر خواب رفتن، اثرات مخربی را بر روی سلامتی ما به دنبال دارد که می‌توان به ناکارآمدی درسی و کاری و زودرنجی افراد اشاره کرد. همین مشکلات می‌تواند به اتفاق ناگواری هم‌چون تصادف و یا ناهنجاری‌های اجتماعی دامن بزند. حتی اگر دسترسی به محیط بیرون در آخر هفته برایتان مقدور نیست، تنطیمات مناسب نور محیط داخل منزل قبل از خواب برای بدن نیز مفید است. دانستن این نکات می‌تواند این فرصت را به ما بدهد که با وجود زندگی در دنیای امروزی و درگیری با مشکلات زیاد، بتوانیم مدت زمان هرچند کمی را به خودمان اختصاص بدهیم تا با محیط بیرون نیز ارتباط خوبی را برقرار کنیم؛ در نتیجه در وضعیت سلامتی بهتری قرار بگیریم.

منبع: sciencealert

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه