چرا ایرانی‌ها، رنو ساندرو استپ‌وی را این‌قدر زیاد دوست دارند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

رنو ساندرو استپ‌وی هنوز نیامده غوغا به پا کرد و در مدت نیم ساعت، ۴۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد. پیمان کارگر مدیر شرکت رنوپارس در مراسم رونمایی از این خودرو ضمن پیش‌بینی استقبال خریداران از این خودرو گفته بود: «اگر به بازار رنو ساندرو نگاه کنید الان نیاز بازار دو برابر تولیدی است که انجام می‌شود و لذا رنو ساندرو استپ‌وی که امروز رونمایی شد اطمینان داریم مجددا تقاضای بازار را دو برابر می‌کند. وقتی مشتری ایرانی این خودرو را می‌خواهد من چرا بگویم که این خوب یا بد است. این خودرو دارای قیافه آفرود و شاسی بلندتر نسبت به رنو ساندرو است و امکاناتی را می‌دهد که می‌توان از آن در خارج از شهر استفاده کرد ولی دو دیفرانسیل نیست اما تنوع جدیدی برای جوانان ایرانی است و خودرویی خانوادگی است.»

ساندرو استپ‌وی را نخستین بار شرکت رنوی برزیل در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک خودرو «کراس اوور» رونمایی کرد. این خودرو با برند داچیا و رنو در سال ۲۰۰۹ به بازار جهانی معرفی شده و آمار فروش خوبی را ثبت کرده است. همچنین نسل جدید ساندرو استپ‌وی در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده است. استپ‌وی در رده خودروهای هاچبک کراس یا همان شبه‌شاسی‌بلندها قرار می‌گیرد و از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی با رنو ساندرو هاچبک دارد. از نظر کیفی ساندرو استپ‌وی با استانداردهای رنو فرانسه تطبیق داده شده است و نمره قبولی بالایی را از کمپانی مادر دریافت کرده است. با توجه به سلیقه این روزهای بازار کشور و استقبال زیاد هنگام پیش‌فروش، و سابقه خوش ساندرو، پیش بینی می‌شود ساندرو استپ‌وی نیز فروش خوبی در بازار ایران داشته باشد. رنو استپ‌وی در ۶ رنگ مشکی، سفید، قرمز، آبی، خاکستری و نقره‌ای تولید خواهد شد. قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۵۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و قیمت مدل دنده‌ای ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

stepway3

مشخصات فنی

موتور استپ‌وی همان موتور مدل K4M است که روی تندر۹۰ و ساندرو معمولی نصب می‌شود و ۱٫۶ لیتر حجم دارد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. در بخش جعبه‌دنده (گیربکس)، نسخه اتوماتیک، مانند مدل‌های AT تندر۹۰ و ساندرو، یک جعبه دنده چهار سرعتی دارد. حالت تیپ ترونیک و دکمه رانندگی در جاده‌های لغزنده و برفی هم در این جعبه‌دنده وجود دارد. اما جعبه‌دنده پنج سرعتی مدل دنده‌ای بهبود پیدا کرده است. عمده‌ترین ارتقا فنی در ساندرو استپ‌وی نسبت به مدل‌های دیگر، بروز رسانی‌های جزئی و نرم افزاری است که تفاوت‌های قابل توجهی را به وجود آورده است. مثلا با این بروز رسانی ها، مصرف سوخت استپ‌وی در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک حدود ۳/۰ لیتر نسبت به مدل‌های ساندرو معمولی کم‌تر است. استپ‌وی هم‌چنین می‌تواند به دور موتور بیش‌تر از ۶۰۰۰ آر‌پی‌ام دست یابد.

از جمله معدود تغییرات فنی استپ‌وی نسبت به مدل‌های عادی ساندرو می‌توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوس‌ها اشاره کرد که اشکالی متداول برای خانواده تندر ۹۰ به حساب می‌آید. براساس اطلاعات رسمی کمک فنرهای عقب ساندرو استپ‌وی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است. ساندرو استپ‌وی نسبت به مدل هاچبک ساده ارتفاع بیشتری دارد و حدود پنچ سانتی‌متر از ساندرو معمولی بلندتر است. تغییرات نسبتا جزئی استپ‌وی باعث شده است تا نسبت به مدل هاچبک معمولی حدود ۵۲ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد.

stepway6

طراحی ظاهری رنو ساندرو استپ‌وی

ساندرو استپ‌وی تفاوت عمده ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) ندارد اما تفاوت در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گل‌گیر و رکاب خودرو در مدل استپ‌وی مشهود است. یکی از مهمترین نکته‌ها به تغییر رینگ‌های استپ‌وی مربوط می‌شود که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث تفاوت ظاهری خودرو شده است. باربند و اختلاف ارتفاع دو خودرو کاملا حس بلندتر بودن ارتفاع استپ‌وی را به شما می‌دهد. جلو پنجره و نوع چراغ‌ها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف می‌کند.

برای تشخیص ساندرو استپ‌وی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه، و در مدل دستی بی‌رنگ است. تفاوت‌های یاد شده باعث شده استپ‌وی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته‌اند و توقعات را به عنوان خریدار یک هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی تا حد زیادی برآورده می‌کنند.

stepway5

تجهیزات و امکانات

استپ‌وی از نظر امکانات در سطح معمولی قرار دارد. دو کیسه هوا، شیشه‌های برقی مجهز به گرمکن، آینه جانبی برقی، سیستم صوتی CD، MP3 و USB با چهار باند، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، کامپیوتر اطلاعات سفر از جمله امکانات این خودرو هستند. با این وجود، و در مقایسه با خودروهای چینی این رده، کمبود امکانات دیگری از قبیل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی زیبا، و سان‌روف در مقایسه با مدل‌های چینی کاملا مشهود است.

ایمنی

براساس استاندارد Euro NCAP، دو نوع تست برخورد از مقابل و جانبی روی استپ‌وی انجام شده است که در تصادف روبرو، خم شدن ستون‌های A و در تست تصادف جانبی، ضعف بدنه در جذب نیروی تصادف، دلیل کاهش امتیاز ایمنی عنوان شده است. البته رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر نسبتا کوچک، ۴ ستاره ایمنی را برای ساندرو کسب کند. متاسفانه فعلا برنامه‌ای برای عرضه این مدل ۴ ستاره در بازار ایران وجود ندارد. در تست انجام گرفته تصادف از مقابل هم آزمایش با موفقیت انجام شد و فقط در آزمایش سنگین تست جانبی بوده که به آدمک آسیب رسید و خودرو نمره ضعیفی گرفت. در واقع از این اتومبیل انتظار می‌رود امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسه‌های هوای کناری را کامل داشته باشد.

stepway7

خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است و از ترمز ABS به همراه EBD که تولید شرکت بوش است بهره می‌جوید. این نوع ترمز علاوه بر عدم سر خوردن در جاده از انحرافات جانبی نیز جلوگیری می‌کند و تسلط بیشتری برای راننده فراهم می‌کند. ترمز‌های جلو دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند که سیستمی قدیمی و ساده در استاندارد‌های سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آید.

تجربه رانندگی

ساندرو استپ‌وی دنده‌ای را می‌توان یکی از جذاب ترین خودروها بازار کمتر از ۵۰ میلیون تومان دانست. زیرا شما با این بودجه یک خودروی هاچبک کراس اروپایی دارید که رانندگی با آن لذت زیادی دارد. در ساندرو استپ‌وی نسبت به ساندرو به لطف گیربکس ارتقا یافته، فاصله تعویض دنده‌ها کمی کوتاه شده است و شتاب‌گیری به مراتب بهتر است. هم‌چنین، به دلیل ارتفاع بالاتر بدنه از شاسی مقدار بیشتری از ناهمواری‌های جاده را جذب و در نتیجه سواری نرم‌تری را ارائه می‌کند. این خودرو به دلیل وزن نسبتا سبک در سطح شهر مانورپذیری خوبی دارد ولی در جاده‌های کوهستانی در مانور دادن با استپ‌وی باید کمی محتاطانه عمل کرد. در کل می‌توان گفت که ساندرو استپ‌وی در نسخه دنده‌ای به مراتب جذاب‌تر از بسیاری از رقبای چینی هم رده قیمتی خود است. مخصوصا اینکه استهلاک به مراتب کمتری را دارد و سواری کم سر صداتری را تجربه می‌کنید. در کابین ساندرو استپ‌وی اتوماتیک، امکان تنظیم ستون فرمان وجود دارد که در نسخه دنده‌ای دیده نمی شود. رانندگی با خودرو تا حد مطلوبی راحت و بی‌صدا است. سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد در حد یک خودرو اقتصادی اتوماتیک با قیمتی در محدوده ۶۰ میلیون تومان باشد و می‌توان گفت نسبت به رقبای چینی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد.

stepway8

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ‌وی

شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید می‌شوند نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آن‌ها باشد با این حال افزایش قیمت ساندرو استپ‌وی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد. قیمت تعیین شده برای ساندرو استپ‌وی دنده دستی حدود ۴۶ میلیون تومان و برای مدل اتوماتیک حدود ۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.

بسیاری از مشتریان، عمده ضعف اصلی خانواده ساندرو،  ال ۹۰، و تلیسمان را ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌دانند. با این وجود، چون در حال حاضر بیش‌تر خودروهای با قیمت زیر ۷۰ میلیون تومان در بازار کشور خودروهای بی‌کیفیت یا چینی هستند شانس چندانی برای خرید خودرو‌های دست دوم شاخص هم وجود ندارد، ساندرو استپ‌وی را می‌توان جذاب‌ترین و باکیفیت‌ترین خودرو غیرچینی معرفی کرد. رنو ساندرو استپ‌وی با این ظاهر و مشخصات فنی در این بازه قیمتی هیچ رقیبی ندارد و به راحتی می‌تواند تا مدت‌ها یکه‌تاز بازار باشد.

 

Label(+)

 

 

۱- کیفیت خوب مونتاژ

۲- کیفیت مناسب قطعات داخلی و کیفیت رنگ تایید شده

۳- عملکرد خوب موتور و استهلاک پایین

۴- گیربکس نرم و به نسبت دقیق

۵- مصرف سوخت مناسب

۶- فضای داخلی مناسب

۷- قیمت رقابتی

۸- ایمنی که حداقل تایید رسمی دارد

۹- ابعاد مناسب خودرو برای استفاده شهری

 

label

 

 

۱- طراحی قدیمی

۲- ارگونومی داخلی نه چندان خوب

۳- امکانات کم

۴- تنوع رنگ کم با توجه به شرایط فعلی

۵- نبود شرایط فروش اقساطی

۶- سیستم صوتی نه چندان قوی

۷- استفاده زیاد از پلاستیک سخت در کابین

 

stepway10

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۱ دیدگاه
  1. رضا

    دیجی جان چند گرفتی اینو نوشتی؟؟؟اولا اون فروشی که تو میگی همش رو دلال ها خریدن که زنبیل گذاشته بودت تو صف.وگرنه خریدار عادی همه با هم یهویی نمیریزن ماشین بخرن که.دوما خداییش این ماشین غیر از قیافه فرقی با ال نود نداره.ال نود خودش به قیمتش نمی ارزه و موقع معرفی از سمند و پرشیا ارزونتر بود الان رو چه حسابی مردم اینو ده میلیون گرونتر از ال نود میخرن؟؟؟!!!!

    1. نیکان

      چاره دیگه ای واسه هیچکی نمونده به تجربه شخصی یه پارس تیوفایو گرفتیم سیم کشی کولر سوخت یه ۲۰۶تیپ پنج تازگیا گرفتیم اون هم دسته موتور خرابه هم‌ پولی کولر پس با این اوضا کمی عقلانی نیست که بخوایم بیخیال ظاهر بریم سراغ کیفیت؟؟؟

  2. حسين

    بهترین خودرو در این رنج قیمت جک اس ۵ یا جی ۵ اتومات هست هم قیافه داره و هم امکانات موتوراش هم طراحی میتسوبیشی است که دسته کمی از رنو های رومانیایی نداره این ۴۰۰۰ تا هم دلالا خریدن که با قیمت بالاتر به مردم قالب کنند ولی رنو برای رانندگی بیشتر از ۳ چهار ساعت واقعا فاجعه است چه برسه به طولانی مدت من صندلی هاش بدترین ارگونومی اونم برای افراد قد بلند داره و خسته کننده است.

  3. شهاب

    چرا دوست دارند ؟
    چون مجبورن دوست داشته باشن.صنعت خودرو انحصاری ، خودروهای بی کیفیت چینی و قیمت غیر منطقی خودرو در کشور راهی بجزدوست داشتن این خودرو از دور خارج شده برای مردم نگذاشته !!!!!!! اونم با قیمتی که با پول اون در همه جای دنیا میشه یه ماشین ژاپنی خوب یا یه ماشین دسته دوم عالی خرید !!!! (قیمت استپ وی در ایران = قیمت مرسدس بنز c200 کارکرده مدل ۲۰۱۵ در اروپا )ظلمی که دولت با این صنعت انحصاری و فسیل خودرو در حق مردم کرده به هیچ عنوان قابل توجیه نیست . فقط معلوم نیست تا کی قرار است مردم بد بخت ایران به بهانه حمایت از خودرو داخلی (که همه قطعاتش تو چین تولید میشه ) از داشتن اتومبیل های با کیفیت و به روز دنیا محروم باشن ؟؟؟؟؟؟؟

  4. ر

    والله من که کلا قید خرید خودرو رو زدم و از تاکسی و اتوبوس و مترو استفاده می کنم این همه پولمو بدم برای هر خودرویی که از قیمت منطقه ای خودش بالاتره اونم به یک دلیل مسخره ای که می گن تحریم ها و حمایت از کالای داخلی
    کالای داخلی وقتی قدرت رقابت نداره کنه تولید نکنه بریم یه محصولی تولید کنیم که قدرت رقابتشو داشته باشیم بریم تو کار پتروشیمی مگه مجبوری همه چیزو خودت تولید کنی اونم به کیفیت آشغال و چند برابر قیمت

  5. محمدی

    چقدر حرفهای ضد و نقیض ، واقعا ادم کلافه میشه که برای خرید یه خودرو خوب با کی مشورت کنه ویا چه سایتی هست که بیطرفه و واقعیتها رو مینویسه ، نظرم اینه که یه سایتی از کارشناسان خبره ایجاد بشه(مثل کسی که تو اون برنامه مستند خارجی میاد ماشینها رو چک میکنه و نمره میده) ماشینهای ما رو ارزیابی ونمره بده . که البته وقوع این امر تا حدودی بخاطر بخطر افتادن منافع اقایون خودرو ساز بعید بنظر میرسه ،
    اهل فن و دلسوزان لطفا در راستای اجرای این کار اقدام کنند ….که گفته اند: عبادت بجز خدمت خلق نیست یاعلی مدد

  6. آیدین

    اینها همه اش ناشی از صنعت خودروی انحصاری بدون حساب و کتاب ایران است. واقعا به چه قیمت ما باید صنعت خودروی مثلا ملی داشته باشیم؟! آیا صنعت خودرو با این همه رانت و حمایت برای حفظ اشتغال حدود چند ده هزار نفر باید به میلیونها نفر ضرر برساند؟! می توان بجای تاکید بی دلیل بر تولید خودرو در داخل صنعت قطعه سازی را برای خودروهای وارداتی و سایر کشورها تقویت نمود و بازار خودرو را آزاد نمود. آیا ترکیه مثل ما عمل کرد که اکنون بزرگترین سایت مونتاژ برندهای برتر خودروی جهان در خاورمیانه است؟ ما هم که همچنان همان مونتاژکار هستیم، فقط به مردمان خود خودروی گران و بی کیفیت تحویل میدهیم.
    کار به جایی رسیده که از این خودرو با این مشخصات تحت عنوان هوای تازه در صنعت خودروی خود یاد میکنیم!!! حتی آقایان به خود زحمت ندادند که ورژن جدید این خودرو را در ایران مونتاژ کنند. یعنی مصرف کننده ایرانی از مصرف کننده هندی، برزیلی و رومانیایی حق کمتری دارد؟

  7. Un4given

    چرا انقد زیاد دوست دارند ؟
    جواب سادست از پراید و ۴۰۵ خسته شدن و مجورن که از این خوششون بیاد تازه اونم ماشینی که برای کشورهای جهان سومی بازار داره !

  8. ami

    بابای منم روز اولی اومد خریدش به نظرم خیلی ماشین زشتیه البته سلیقه ایه

  9. اسی

    خدایش یجوری نویسنده از این ماشین تعریف کرد یه لحظه فکر کردم داره راجب بنزی bmw چیزی حرف میزنه
    از لحاظ تیپ و قیافه کاملا زشت و بد جور زشته اصن کلمه زشت جلو این خوشکلتره
    حجم موتور هم ۱۶۰۰ که افتضاحه مخصوصا وقتی که اسم شاسی بلند یا نیمه شاسی رو بلند رو هم بخواد یدک بکشه اخه ۱۶۰۰ هم شد موتور؟
    از لحاظ امکانات هم که هیچی نداره از بس هیچ امکاناتی نداره که تو متن نوشتن شیشه های برقی و… ادم خندش میگیره. نه مانیتوری نه پانوراما نه سانروف نه صندلی برقی گرمکن و سرد کن صندلی فرمان D اصن هیچگونه آپشنی ندارهپس فرقش با پراید خودمون چیه؟
    اگه میبینین مردم میخرن واسه اینه که اکثر مردم دیگه حالشون از ماشین ایرانی بهم میخوره و چون بازار رقابی نیس و انتخاب ها محدودان از روی ناچاری و صد البته ندانسته از روی هیچ دانشی میرن سمت این جور ماشینا که ارزش خرید ندارن
    من ساکن خوزستانم و اینجا منطقه ازاده ۱۰ ماه یه هیوندای شاسی بلند توسان مدل ۲۰۱۴ با کلی اپشن تو رنج پولی ۵۵ خریدم ( اپشن هاش هم نظیر موتور ۲۴۰۰ دنده اوتومات ۶ دنده تیپ ترونیک دو دفرانسیل سقف پانوراما سانروف مانیتور دوربین دنده عقب صندلی برقی گرمکن سردکن صندلی و کلی اپشن دیگه. خدایش این ماشین کجا و ماشین های پلاک ملی ما کجا. از لحاظ قیمتی هم بگم همین توسان که قیمت پلاک ملیش تو رنج ۱۶۰ میلیون حالا کمتر یا بشتر تو دبی به پول ایران میتونین ۴۰ الی ۶۰ میلیون بسته به اپشن هاش بخری. البته این موضوع واسه شهرهای منظقه ازاده. خدایش ببنید چه ظلمی به ما ایرانیا میشه ماشین ۴۰ میلیونی رو بهمون ۱۸۰ میلیون میفروشن بعد ماشین ۱۰ میلیون مثل همین رنو رو ۵۰ تومن

    1. shirin

      شما همه چیز رو باید با شرایط موجود و حال بررسی کنید گله و شکایت از آقایون و مونتاژ کارا یه چیزه و نقد از یه ماشین چیز دیگه اس، وقتی آپشنی براى انتخاب با همین قیمت وجود نداره خیلى واضحه که مردم سعى مى کنن انتخاب عاقلانه داشته باشن،این ماشین درسته آپشن خاصى نداره ولى ماشین راحتیه و بی دردسر، و مطمین باشین اون دوستمون که گفتن با پراید خودمون چه فرقی داره باید بگم فرقش رو فقط تو سواریش می فهمین، ما هم اگر توى دبی یا مناطق آزاد زندگی می کردیم مطمینا عقلمون می رسید ماشیناى به روز و با این قیمت بخریم ولی در حال حاضر و با این قیمتاى بازار من با نظر نویسنده موافقم، راستش از قیمتش بگذریم خیلی هم برام ساندروف یا ال سى دى مهم نیست ترجیح می دم چینی نباشه

  10. vahid

    این و ساندرو یه خوبی ای هم دارن پخش تک دین استاندارد میخورن وراحت میتونید عوض کنیدومیتونید تک دین تصویری ایندش هم ببندید وسیستم ببندید در حالی که تو خودرو های دیگه نمیتونید اینکارو بکنید وباید سیستم تعطیلشونو تحمل کنید.درضمن پخشی که فابریک روی ساندرو هست بلاپانکت اروپایی هستش.

  11. vahid

    دیجیکالا بررسی حرفه ای و درستی بود.تلیسمانو اشتباه نوشتی پکش کن چه ربطی به این داره.

  12. سیروتا

    ممنون سایتتون عالیه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه