ایلان ماسک برای مایکروسافت هوش مصنوعی یک میلیارد دلاری توسعه می‌دهد

۶ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
OpenAI

به تازگی مایکروسافت از شراکتش با کمپانی OpenAI خبر داد که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارد. این شرکت که توسط ایلان ماسک تاسیس شده، قرار است به‌طور اختصاصی از تکنولوژی ابری مایکروسافت استفاده کند. البته این همکاری فقط فنی نیست و مایکروسافت یک میلیارد دلار هم به OpenAI کمک مالی کرده است.

این شرکت در دسامبر ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک، سم التمن (رئیس هیئت مدیره Y Combinator)، گرگ بروکمن (نایب رییس سابق بخش فناوری Stripe) و ایلیا سوتسکور (محقق سابق گوگل) و با سرمایه ‌گذاری یک میلیارد دلاری هر یک از این ۴ نفر تاسیس شد. ماسک به دلیل این که از خطرهای احتمالی هوش مصنوعی نگران بود، تصمیم گرفت در تاسیس این شرکت نقشی داشته باشد. نگرانی او از این فناوری به حدی است که آن را «احضار شیطان» می‌خواند ولی در کمال تعجب از هوش مصنوعی در توسعه اتومبیل‌های خودران تسلا بهره می‌گیرد.

از سال ۲۰۱۵ که OpenAI تاسیس شد تا به حال، این شرکت فناوری جالبی را توسعه داده است که به کامپیوترها در درک زبان کمک می‌کند و به ربات‌ها آموزش می‌دهد تا بتوانند کارهای منزل را انجام دهند یا حتی در بازی‌ رایانه‌ای Dota 2 انسان‌ها را شکست دهند!

OpenAI

اکنون این شرکت در همکاری با مایکروسافت قصد دارد فعالیت‌هایش را گسترش دهد. OpenAI به‌طور اختصاصی از سرورهای مایکروسافت آژور برای توسعه و اجرای نرم افزارش استفاده خواهد کرد و این دو شرکت به توسعه سیستم‌های جدید هوش مصنوعی خواهند پرداخت. همچنین مایکروسافت به عنوان شریک منتخب OpenAI در تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در کنار این شرکت خواهد بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که نرم افزار OpenAI با پلتفرم آژور مایکروسافت یکپارچه خواهد بود.

البته اولین شراکت این دو کمپانی به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ در آن زمان OpenAI ترجیح داد از سرویس ابری مایکروسافت استفاده کند و در عوض مایکروسافت هم به تکنولوژی و متخصصان این شرکت دسترسی بیشتری داشته باشد. با توافق جدید، در واقع مایکروسافت سرمایه گذاری بیشتری در پردازش ابری خود کرده است. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند والمارت برای بهبود کسب و کارشان از فناوری هوش مصنوعی مایکروسافت بهره می‌گیرند.

غول دنیای نرم افزار در ماه نوامبر اعلام کرد استدیو XOXCO که به طراحی و توسعه بات‌های هوش مصنوعی مشهور است را به مالکیت خود درآورده است. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در بیانیه‌ای درباره هوش مصنوعی می‌گوید:

هوش مصنوعی یکی از تغییر پذیرترین فناوری‌های عصر ماست و ظرفیت کمک به حل بسیاری از مشکلات دنیای امروز ما را دارد. با یکپارچه کردن فناوری‌ پیشرو هوش مصنوعی OpenAI با فناوری‌های ابرپردازشی هوش مصنوعی آژور، آرزو داریم هوش مصنوعی را به شکلی دموکراتیک درآوریم تا همه از آن بهره‌مند شوند.

قابل ذکر است که می‌توان از ظرفیت فناوری‌ هوش مصنوعی این دو شرکت بزرگ در حوزه‌هایی مانند تغییرات اقلیمی، سلامت، آموزش و توسعه سیستم هوش مصنوعی مشابه انسان استفاده کرد.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه