ضعف ایمنی تسلا سایبرتراک؛ چالش تازه ایلان ماسک

۱۱ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تسلا سایبرتراک

یکی از ویژگی‌هایی که ایلان ماسک در مراسم رونمایی از سایبرتراک بر آن تاکید داشت، مقاومت بسیار بالای سازه و اتاق این پیکاپ برقی بود. به گفته مدیرعامل تسلا، به دلیل یکسان بودن جنس بدنه با راکت استارشیپ اسپیس‌اکس، سایبرتراک در مقایسه با سایر پیکاپ‌های بنزینی، از استحکام بیشتری برخوردار است. اگر چه این ویژگی می‌تواند یک مزیت باشد، اما سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای جدید استرالیا (ANCAP) از حقایق بیشتری در این رابطه پرده‌برداری کرده است. این سازمان نسبت به طراحی بحث‌برانگیز و جنس بدنه که در واقع نقش شاسی را نیز ایفا می‌کند، ابراز نگرانی کرده و گفته در صورت تصادف تسلا سایبرتراک، احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان  آن و سایر استفاده‌کنندگان از مسیرهای عمومی بالا خواهد بود.

تسلا سایبرتراک

جیمز گودوین (James Goodwin) مدیر ارشد ANCAP در مصاحبه اخیری که با یکی از نشریات خبری داشته، با اشاره به این نکته افزوده شکل اتاق و بدنه فولادی سایبرتراک خطرات بیشتری را برای تمامی افراد، به‌ویژه سایر رانندگان و عابرین، ایجاد خواهد کرد. آقای گودوین معتقد است این مساله زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم کمپانی تسلا همواره ایمنی سرنشینان محصولات خود را مقدم‌تر از ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران فرض کرده است. مدیر ارشد سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای جدید استرالیا به مقاومت بالای پنل در تسلا سایبرتراک در برابر ضربات پتک نیز اشاره کرده و همین موضوع را گواهی بر ادعای خود می‌داند. وی باور دارد در صورت برخورد بدنه مستحکم و گوه‌ای شکل سایبرتراک با یک عابر پیاده، نتایج بدی رقم خواهد خورد.

تسلا سایبرتراک

آقای گودوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نکته مهم دیگری را یادآوری کرده و گفته:

ما انتظار داریم یک وسیله‌نقلیه باید بتواند بخشی از انرژی تصادف را جذب کند، زیرا در صورت عدم جذب انرژی این سرنشینان داخل خودرو هستند که متحمل آثار ضربه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تسلا سایبرتراک و حواشی ادامه‌دار؛ ایلان ماسک چالش فورد را پذیرفت

هنوز مشخص نیست که آیا تسلا سایبرتراک دقیقا با همین شکل و شمایل وارد فاز تولید خواهد شد یا خیر، اما بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد مدل به نمایش گذاشته شده، نسخه نهایی نیست. برای نمونه این مدل فاقد اجزای مهمی چون برف‌پاک‌کن‌ و چراغ راهنما بوده و بعید است که نسخه تولیدی با همین رینگ‌ها و تایرها به دست مشتریان برسد.

سایبرتراک

در هر حال با اینکه انتقادها از طراحی ظاهری تسلا سایبرتراک بسیار زیاد است، اما به احتمال فراوان خودروساز کالیفرنیایی تنها به اعمال چند تغییر جزئی در نسخه نهایی بسنده خواهد کرد. دلیل این مساله نیز تا حدودی روشن است؛ در مدت زمان کوتاهی که از معرفی سایبرتراک سپری شده، بیش از ۲۵۰ هزار نفر نسبت به سفارش آن اقدام کرده‌اند. مسلما این افراد با کنار آمدن با ظاهر عجیب و غریب پیکاپ تسلا، چنین تصمیمی را گرفته‌اند. تغییرات نسخه تولیدی فقط در صورتی چشمگیر خواهد بود که قوانین و استانداردهای مربوط به ایمنی، تسلا را نسبت به بازنگری در طراحی پیکاپ جنجالی خود ملزم کنند.

منبع: carscoops

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar هخامنش سعیدی

    همانند حلب روغن است ک تایر دار شده است!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه