عجله ندارم دانلودم زود تموم شه

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت و دانلود

چند روز پیش می‌خواستم یک مودم همراه ۳G بخرم و تصمیم گرفتم برای انتخاب محصول مناسب از کارشناسان مرتبط مشورت بگیرم. همین که رفتم و موضوع را مطرح کردم، بلافاصله با این واکنش مواجه شدم که چرا ۴G نمی‌خرم. برای جواب این سوال باید یک لکچر مفصل می‌دادم، اما حوصله نداشتم و فقط به همین بسنده کردم که زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد. حتما شما هم مثل همکاران من با این گفته مخالفید، اما اگر ادامه این یادداشت را بخوانید، شاید نظرتان عوض شود.

تقریبا همه شما، گوش‌تان از تبلیغات اپراتورهای بزرگ ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه پر شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با آب و تاب و زرق و برق زیاد برتری‌شان را به رخ بکشند و هیجان خرید سرویس‌هایشان، به خصوص بسته‌های اینترنتی را در ما ایجاد کنند. برای مجذوب کردن و به عبارت درست‌تر فریفتن ما هم روی سرعت زیاد اینترنت مانور می‌دهند. چند هفته پیش هم خبر اینترنت ۴G ثابت را شنیدیم که سرعت فوق‌العاده زیاد (احتمالا نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه) را برای ما به ارمغان می‌آورد. این اپراتورها فقط روی سرعت سرویس‌شان تمرکز می‌کنند تا ما فراموش کنیم که دغدغه‌ی دیگری هم داریم و آن اینترنت نامحدود است که در حال حاضر در هیچ سرویس یا بسته‌ی اینترنتی به معنای واقعی‌اش، ارایه نمی‌شود، مگر سرویس ADSL کم سرعت مخابرات (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه)؛ واقعا راضی به این همه سخاوتمندی نبودیم!

وقتی می‌گویم نامحدود منظورم نامحدود به معنای واقعی کلمه است. یکی از این اپراتورها که خیلی خوشحال تشریف دارند، بسته‌ای را با عنوان طرح نامحدود تبلیغ می‌کنند، اما وقتی وارد لینک آن می‌شویم، می‌بینیم با سفسطه‌ی «مصرف منصفانه» همان اینترنت حجمی را به ما می‌دهند. شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL هم سرویس نامحدود را خیلی شکیل و هنرمندانه به شکل محدود در اختیار ما می‌گذارند، مثلا تا ظرفیت ۲۴ گیگابایت می‌توانیم با سرعت خوب مصرف کنیم، اما از حد که بگذرد سرعت به طور لاک‌پشت‌وار پایین می‌آید. نامحدود یعنی بی هیچ حد و حصر! چه کسی را می‌خواهید فریب دهید؟

با تمام این اوصاف، با وجود محدودیت‌ها و خست در حجم دیتایی که می‌توانیم مصرف کنیم، چرا باید عجله داشته باشم که حجم ناچیز دیتای مصرفی‌ام با اینترنت ۸۰ مگابیتی ۴G زود تمام شود؟ می‌دانم، دانلود دست خودمان است، ولی اینترنت پرسرعت در کنار محدودیت‌های حجمی با این ارقام به شدت پایین، اما گران‌قیمت اصلا معنا ندارد و برای ما دانلودرها و گیمرها کافی نیست. البته که همیشه می‌توانیم حجم اضافه بخریم، به شرطی که جیب این سرویس‌دهنده‌ها را حسابی پر پول کنیم. ولی من حاضر نیستم فریب شعارهای پر زرق و برق تبلیغاتی را بخورم. خواهش می‌کنم شما هم فریب نخورید، توقعات‌تان را بالا ببرید. انشاءا… وقتی رفتم ژاپن، مودم ۴G که چه عرض کنم، ۵G می‌خرم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۶ دیدگاه
  1. Erfan

    خیلى هم عالى????????
    حرف دل مارو زدین✌????️

  2. mahan

    والله به خدا
    چی میشه گفت؟….!

  3. Sajjad

    موافقم
    واقعاً سرعت بالای سرویس ۴G ثابت (TD-LTE) که حدود ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه (در شهر مشهد) گزارش شده، خیلی وسوسه انگیزه.
    اما واقعاً *چه کسی را می خواهند فریب دهند؟*

  4. MEHDI275

    سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده این مطلب…بنده از ان دسته مشترکانی هستم که اینترنت adsl رو قبل از سال ۹۲ زمانی که هنوز محدودیت های حجمی ایجاد نشده بود در مخابرات ثبت نام کردم …بعد از این همه مدت با تحمل سرعت بسیار پایین دانلود و نوسانات بسیار زیاد بدون هیچ گونه شکایتی از این معایب , در سایت مخابرات به خبری عجیب برخورد کردم که انگشت اتهام سرعت پایین و نوسانات اینترنت دیگر مشترکین رو به سمت افرادی مثل بنده گرفته بود از این بابت که افرادی مثل ما که قبل از سال ۹۲ ثبت نام کردند که محدودیت حجمی ندارند بیش از حد دیتا مصرف میکنند و این باعث اشغال پهنای باند میشود و میخواهند که طی برنامه ایی اینترنت ما مشترکین رو قطع یا به شیوه ایی محدود کنند !!! ایا این عدالت است!!! ایا این عدالت است که بنده تنها در حیطه ی حق خود براساس قرار دادی که بین بنده و مخابرات بوده از پهنای باند استفاده میکنم اما مخابرات با لحنی مودبانه بنده رو متهم به دزدی و حق خوری از دیگر مشترکین میکند ایا این سرعت پایین و نواسانات علتش مخابرات و شرکت های خصوصی نیست؟
    در جهانی که پیشرفت های روز افزون تکنولوژی در موارد مدیا اعم از کیفیت های ۴k و full hd عکس های سایت shutterstock و طراحی ها و پلان های نقشه برداری و… که لازم به دانلود حجم وسیعی از دیتا که به مراتب بیشتر از ۱۰۰ها گیگ است ایا خرید adsl ی که تنها اجازه ی قرار داد تنها ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه رو به مشترکین خانگی میدهد ان هم با محدودیت ۵ گیگ!!! و اگر بخواهید سرعت بیشتر بگیرید باید مدارک لازم و تعهداتی رو اورده و امضا کنید که اگر سو استفاده ایی از شما شود شرکت ارائه دهنده اینترنت جواب گو نیست عادلانه است؟ یا ان که تنها دل بسته به تبلیغات پر زرق و برق ارائه دهندگان اینترنت به خصوص اپراتور های ارائه دهنده اینترنت ۳g , 4g و اینترنت ثابت ۴g , سرخوش از ان که سرعتش بسیار زیاد است اما دریغ از ان که محدودیتش ارزش ان را نداشته حتی اگر سرعتش بیشتر از ۱۰۰ مگ باشد و قیمتش نیز جیبی بسیار پر پول میخواهد …

  5. امیر

    فقط میشه گفت این نوشته ، در دل همه ی کاربران اینترنتِ کند و گرونِ ایران بود. ممنون از نویسنده ی محترم و سایت دیجی کالا مگ بابت جرأت انتشار ش. چون نمونه ی چنین مطالبی با همچین لهنی رو فقط من تو سایت جادی شنیدم و سایت هایی که ادعای برترین سایت ایرانی در زمینه ی IT رو دارن ( مثل زومیت و دیجیاتو) به هیچ عنوان جسارت لازم برای منتشر کردن همچین مطلبی رو ندارن و فقط به نون خونه بودن سایتشون اهمیت میدن. گرچه این سایت ها در اصل نویسنده ی واقعی ندارن و همش مترجم هستن. جالبه که یکی از معدود نویسندگان سابق سایت زومیت به اسم سعید ضیا بعد از نوشتن مطلبی در مورد ماشینهای فوق العاده بی کیفیت هندی که قرار شده ایران خودرو مونتاژ کنه ، از سایت کنار گذاشته شد و دیگه اثری ازش نیست. جالبترش اینه حتی تو کامنتها هم به این نکته اشاره شده بود که آقای ضیا همیشه خیلی رُک حرف میزنن و مشکل رو میگن . اما مثل اینکه این قضیه به مزاج سایت زومیت خوش نیومد!
    واقعا جای خوشحالی داره که نویسنده های باارزشی مثل شما و سایت دیجیکالا مگ هنوز کار میکنن و حقایق و در دل اصلی کاربران رو میگن! نه مثل باقی سایتها در مورد تعداد هسته ها و میزان رم فلان گوشی در روز فقط سایتشون رو پر میکنن.

  6. محمد امیر

    عالی بود به معنای واقعیه یک نوشته

  7. قاسم

    خانم غلامی احسنت بر شما
    اولین بار است که در یک رسانه میبینم به این شکل واضح و روشن از حق مردم نوشته شده
    جالب تر اینجاست که دائما اعلام میکنند که تلویزیون رو هم میشه اینترنتی نگاه کرد ، خب به چه قیمتی؟
    من دوستی در آمریکا دارم که میگفت اونجا اینترنت فقط محدودیت در انتخاب سرعت دارند
    مثلا میگفت قیمت اینترنت کاملا نامحدود با سرعت ۵۰ مگ فقط به قیمت یک ساندویچ مک است
    وقتی گفتم ما محدودیت حجم داریم خیلی تعجب کرد گفت با اون سرعت محدودیت حجم هم گذاشتن واقعا؟
    بهرحال از شما متشکرم که حرف دل ما رو به صورت کاملا واضح نوشتید

  8. vahid

    عالی بود .. .واقعا.. حرف دل خیلی از ما و دوستانه…
    واقا مصرف منصفانه تو اینترنت نامحدود بیشتر شبیه جوکه روزه ….
    ۲۰۰ تومن میگیرن نامحدود بده بعد از ۳۰ گیگی میبینی شبد در حد اینترنت های زمان شبکه هوشمند و دایلاپ ///
    واقعا تو دنیانمونست کارامون 😐

  9. امین

    عالی بود، فوق العاده بود. امیدوارم ب گوش همه برسه این حرفا

  10. رامین

    خواهشن از این مقالات زیاد تهیه و انتشار کنید تا به گوش مسعول ها برسه و بدونن که ما نادان نیستیم که هر ماه یه بار یه جلسه برگذار میکنند که الکی سرعت اینترنت رو بالا بردیم و ارزون کردیم و فلان فلان کردیم .

  11. حبیب دادخواه

    این مشکل بزرگیه که هنوز اینترنت درست و حسابی در کشور نداریم
    حتی مخابرات سعی می کنه با محدود کردن حجم بسته ها ما را وادار به خرید ترافیک اضافی کند که برای هر گیگ معادل ۱۵۰۰ تومان در تهران و معادل ۳۰۰۰ تومان در شهرستان هاست!

  12. مسعود

    سلام.من خودم اینترنت ۲ مگ مخابرات دارم که شبانه ۱ تا ۷ رایگان است که سرعت دانلود ۱ مگ بر ثانیه است که راحت میشه ۲۰ گیگ را تو ۶ ساعت دانلود کرد.البته از ۱۰ شب ۳ یا ۴ شبش سرعتش در ۳۰ کیلو بایت میشه.
    من که خودم راضی ام از این سرویس

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه