عجله ندارم دانلودم زود تموم شه

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اینترنت و دانلود

چند روز پیش می‌خواستم یک مودم همراه ۳G بخرم و تصمیم گرفتم برای انتخاب محصول مناسب از کارشناسان مرتبط مشورت بگیرم. همین که رفتم و موضوع را مطرح کردم، بلافاصله با این واکنش مواجه شدم که چرا ۴G نمی‌خرم. برای جواب این سوال باید یک لکچر مفصل می‌دادم، اما حوصله نداشتم و فقط به همین بسنده کردم که زیرساخت ۴G در ایران وجود ندارد. حتما شما هم مثل همکاران من با این گفته مخالفید، اما اگر ادامه این یادداشت را بخوانید، شاید نظرتان عوض شود.

تقریبا همه شما، گوش‌تان از تبلیغات اپراتورهای بزرگ ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه پر شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با آب و تاب و زرق و برق زیاد برتری‌شان را به رخ بکشند و هیجان خرید سرویس‌هایشان، به خصوص بسته‌های اینترنتی را در ما ایجاد کنند. برای مجذوب کردن و به عبارت درست‌تر فریفتن ما هم روی سرعت زیاد اینترنت مانور می‌دهند. چند هفته پیش هم خبر اینترنت ۴G ثابت را شنیدیم که سرعت فوق‌العاده زیاد (احتمالا نزدیک به ۸۰ مگابیت بر ثانیه) را برای ما به ارمغان می‌آورد. این اپراتورها فقط روی سرعت سرویس‌شان تمرکز می‌کنند تا ما فراموش کنیم که دغدغه‌ی دیگری هم داریم و آن اینترنت نامحدود است که در حال حاضر در هیچ سرویس یا بسته‌ی اینترنتی به معنای واقعی‌اش، ارایه نمی‌شود، مگر سرویس ADSL کم سرعت مخابرات (۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه)؛ واقعا راضی به این همه سخاوتمندی نبودیم!

وقتی می‌گویم نامحدود منظورم نامحدود به معنای واقعی کلمه است. یکی از این اپراتورها که خیلی خوشحال تشریف دارند، بسته‌ای را با عنوان طرح نامحدود تبلیغ می‌کنند، اما وقتی وارد لینک آن می‌شویم، می‌بینیم با سفسطه‌ی «مصرف منصفانه» همان اینترنت حجمی را به ما می‌دهند. شرکت‌های ارایه‌دهنده ADSL هم سرویس نامحدود را خیلی شکیل و هنرمندانه به شکل محدود در اختیار ما می‌گذارند، مثلا تا ظرفیت ۲۴ گیگابایت می‌توانیم با سرعت خوب مصرف کنیم، اما از حد که بگذرد سرعت به طور لاک‌پشت‌وار پایین می‌آید. نامحدود یعنی بی هیچ حد و حصر! چه کسی را می‌خواهید فریب دهید؟

با تمام این اوصاف، با وجود محدودیت‌ها و خست در حجم دیتایی که می‌توانیم مصرف کنیم، چرا باید عجله داشته باشم که حجم ناچیز دیتای مصرفی‌ام با اینترنت ۸۰ مگابیتی ۴G زود تمام شود؟ می‌دانم، دانلود دست خودمان است، ولی اینترنت پرسرعت در کنار محدودیت‌های حجمی با این ارقام به شدت پایین، اما گران‌قیمت اصلا معنا ندارد و برای ما دانلودرها و گیمرها کافی نیست. البته که همیشه می‌توانیم حجم اضافه بخریم، به شرطی که جیب این سرویس‌دهنده‌ها را حسابی پر پول کنیم. ولی من حاضر نیستم فریب شعارهای پر زرق و برق تبلیغاتی را بخورم. خواهش می‌کنم شما هم فریب نخورید، توقعات‌تان را بالا ببرید. انشاءا… وقتی رفتم ژاپن، مودم ۴G که چه عرض کنم، ۵G می‌خرم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۶ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    اینترنت ۴Gکه ایران هست همون ۴Gواقعی نیست که. یا هست؟ اینا معروفن به ۳/۷۵G و بعضی از امکانات و حتی سرعت ۴Gرو ندارن. اینطور خوندم یه جایی.

  2. Avatar اسی

    خدایش حال کردم وقتی اینو پست رو خودنم عالی بود حرف دل ما گیمرها و دانلودر ها رو زدی. میگن نامحدود ولی میری تو جزیاتش میبینی نه بابا محدوده تازه همینم خدا تومن پول باید بپاش بدی که ماها پول و توانشو نداریم همون اینترنت ۲ مگ میگیریم که دانلودش به کلی دعا و التماس به ۲۰۰ کیلو میرسه و منتظر میشیم ساعت ۲ شب برسه که تا ۶ صبح بتونیم دانلود کنیم و همیشه و هر روز میبینی اینترنت از طرف خودشون قطع میشه زنگم که میزنی میگن اختلال در شبکس. اختلال ۱ روز ۱۰ روز نه اینکه همیشه هر روز. خدایش یدفه من ۱ماه تمدید کردم و تو اون ۱ ماه ۲۹ روزش اینترنتم از طرف مخابرات قطع بود زنگ زدم گفتم من که استفاده نکردم لااقل پولمو پس بدین مثل همیشه جواب سربالا بهم دادن.
    بجای اینکه بیان پهنای باند رو افزایش بدن سرعت رو ببرن بالا و قیمت هارو بیارن پایین و تعداد پورت رو کم کنن و اینجور چیزا اومدن تعداد پورت هارو ۱ به ۸ یا بیشتر کردن (که اصولا ۱ به ۳ یا ۴ باید باشه) سرعت دانلود رو اوردن پایین. دانلود نامحدود رو از بین بردن. قیمت هارو چندین برابر کردن و… در اخر هم با اون همه قطعی طلب کارهم هستن.
    اینترنت ۳G و ۴G هم بماند که تو شهرهای ما درست و کامل انتن نمیده و وقتی انتن گوشیتو رو غیر از ۲G بزاری دیگه انتن دهی گوشی افتضاح میشه و صدای خودت و طرفت درست و واضح قابل شنیدن نیس مگه اینکه انت رو بزاری رو ۲G که درست شه همه اینا بخشی از مشکلات ما یا اینترنت و سیم کارته

  3. Avatar رضا

    یادم میاد چند سال پیش یعنی دقیقا زمانی که این بسته های نامحدود را فلان اپراتور راه انداخت ، من عشق فیلم ، هی دانلود میکردم . نمیدونم اون زمان به معنی واقعی کلمه نامحدود بود یا نه (فکر کنم بود) اما از اونجایی که هیچ وقت خوشی به ما نیومده (فکر نکنید دنبال استفاده مفتماا) این طرح خیلی نرم لابه لای بسته های همچین جیب پر کن اپراتورها گم و در نهایت حذف و فراموش شد . اگه دقت کنیم و حالا یکم هم منصف باشیم (البته گفتن مرگ ، که به تب راضی باشیم) اپراتورها کنار برخی خدمات بعضا کیفیت دار(کیفیت و هرجور دوست دارید معنی کنید) و مفیدشون در عوض تمام خدمات با کیفیتی که حق مشتریه و باید ارایه میدادن و ندادن حسابی سرکیسه هم کردن اونم با یه شیب رو به بالا و همچین گاها ملایم و بیشتر وقتا تند . جا داره یه خدا بیامرز اساسی هم بگم به طراح (طراحان) برنامه های دانلود منیجر که اگه نبودن مجبور بودیم یه فیلم یک گیگی را با خوردن دو گیگ از حجم نت و هزار جور نذر و ختم و جون من جون تو و البته با صبر فراوون دانلود کنیم . بیخیال ، کو این بلیط ژاپنم؟ کجا گذاشتمش ؟

  4. Avatar شهرام

    دمت گرم حرف حسابی بود تو ایران فقط تبلیغات خوبه ولی تو عمل اینترنتی در کار نیست کدوم ۴جی ما ۲جی درست حسابی هم نداریم اونم با چه هزینه هایی

  5. Avatar شاهین

    یک حرف حساب شنیدیم بلاخره!!!!!
    بهترین نوشته خانم زهرا غلامی بود

  6. Avatar مجتبی

    بسیار زیبا گفتید ، حرفیه که من یه عمر میزنم ولی کووو گوش شنوا ، تازه ۴G به جز اینترنت خدمات دیگری مثل کیفیت تماس و پیامک و ام ام اس دارد که در ایران از آنها خبری نیست . خدا صبر ایوب بدهد پای دانلود و جیب پر پول … آمین

  7. Avatar mahdi

    خیلی ممنون از خانم غلامی.دردا که واقعا حرف دل مارا زدید.البته نباید از یک نکته گذشت.من در قم زندگی میکنم و یکی از مشتریان دیجی کالا هستم.خوشبختانه اوضاع پایتخت خوبه.ولی در شهر ما،کلی پول دادم برای نت ۱۰مگ ولی متاسفانه سرعتم ۲مگ بزور میرسه.یعنی برای دانلود یک ۱گیگ فایل باید یک ساعت ونیم بیشتر صبر کنم اگر قطع نشه.بررسی کردم دیدم فقط من نیستم و همه این معضل دارند.وباید در انتظار زیر ساخت و مخابرات بود تاکی؟خوبه باز شما حداقل سرعت دارید،ماهمین شم نداریم.در ادامه فرمایش شما اومدوم که از طریق اپراتورهای که ۴g دارند اقدام کنم ولی واقعا دیدم باهمین سرعت لاک پشتی همین ای دی اس ال راضیم مجبورا.بخاطراینکه اپراتور ها بشدت محدودیت حجمی دارن وحتی ۴gثابت.البته همین هم بعضی از دوستان من راضیند ولی منطقه شون حتی ۳g پوشش نمیده.وگاها انتن میپرونه وسط شهر!ای کاش بجای بعضی از طرح هایی که انواع اپراتور ها و شرکتهای نت و مخابرات افتتاح میکنند و کارایی چندانی هم ندارند،کمی به کیفیت خطوط و سرویس ها میپرداختند نه کمیت و آمار و ارقام و… .بدتر از همه اینکه در برابر خدمات نه چندان قیمت های چندان و آنچنان گزاف طلب میکنند.۱گیگ اینترنت حتی از قیمت بنزین و طلا و گاز و…گرونتر است.البته الانم که ارزونتر شده بازهم زیاد است.برای مثال در قیمت های جدید بنزین ۱۰۰۰تومن لیتری ولی اینترنت گیگی ۳۰۰۰ تومن .حالا بنزین و… گرون نکنند 🙂 واقعا محدویت اینترنت فسادآور هست و برای عده ایی خوب راهی برای یک صدم ثانیه ای(نه یه شبه) پولدار شدن هستند.خواهشا صدای مارو به گوش مسولینی که دنبال حقوق های نجومی هستند.این روهم برسونید که به مراتب علنی تر و گزاف تر هست.خدا انشالله خودش حقی که ضایع میشه را به سنگینی و به آنی خواهد گرفت.باتشکر از مقاله و سایت خوبتون

  8. Avatar علیرضا

    عالی بود عالی

  9. Avatar امین

    بخشهای اعظم فرمایشتان متین.

    اما خیلی از این افکار و باورهای غلطمان معلوم نیست در کجا ریشه دارند.
    مثلا همانطور که ایرانیها را باهوش ترین مردم دنیا می دانیم همیشه خود را لایق بهترینها نیز میدانیم.

    متهم کردن تمامی فعالان در زمینه خدمات اینترنت به فریبکاری(آن هم در بازار رقابتی که غیر قابل انکار است) خیلی نسنجیده است.
    دقت کنید که همه ی ما میخواهیم اینترنت نامحدود داشته باشیم. اما با توجه به اینکه همگی به اتفاق عاشق کلکسیون جمع کردنیم و همگی از هیچ قانونی پیروی نمیکنیم ، با اینترنت نامحدود میخواهیم تمامی عقب افتادگیهایمان در این چند ده سال را جبران کنیم و تاریخ سینما و موسیقی و را با انواع کیفیتها در هارد دیسکهای چندین ترابایتیمان داشته باشیم.
    با در نظر گرفتن هزینه یک لینک اینترنت STM1 (ارائه شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت) به ظرفیت ۱۵۵ مگابیت بر ثانیه که در حدود ۲۰ میلیون تومان در ماه میشود ، هزینه اینترنت نامحدود یک مگابیت بر ثانیه برابر با ۱۲۹۰۰۰ تومان در ماه است.(تازه یک سرویس دهنده حداکثر ۶۰ درصد هزینه هایش صرف پهنای باند میشود یعنی برای بقای خود برای هر مگابیت حدودا ۲۱۴۰۰۰ تومان در ماه هزینه میکند)
    حالا ما میخواهیم با هزینه ماهانه زیر ۵۰ هزار تومان(تازه اگر خیلی منصف باشیم چون اکثرا عقیده داریم اینترنت باید مجانی باشد (و مثالمان هم تمام دنیاست که معلوم نیست کجای دنیا این را دیده ایم)) اینترنتی با حداقل سرعت یک مگابیت و ترافیک نامحدود داشته باشیم.
    با حساب سرانگشتی مشخص میشود که به این سادگیهاو به این زودیها ممکن نیست.
    بنابراین لطفا آدرس ژاپن رو هم بنویسید تا همه ما گیمرها و دانلودر ها با هم بریم(هزینه ترنسفرمون هم سرشکن میشه)

  10. Avatar امیررضا

    آخ آخ آخ که حرف دل منو زدین….
    سالهاس با این مساله درگیرم و تقریبا با همه شرکت های ارایه دهنده شاخ تو شاخ شدم.
    مصرف منصفانه
    ساعات پیک
    و ۱۰۰۱ بهانه بیخود و به درد نخور…

  11. Avatar رضا ک

    عالی بود. قشنگ حرف دل منو زدی.
    حیف نمیشه از این شرکت ها اسم برد. وگرنه یک لیست میدادم !!
    فقط یک مئال میزنم
    منطقه من Adsl پر بود. مجبور شدم اینترنت وایرلس بخرم سرعت دو مگا بیت .خیلی هم گرون البته .
    هر گیگا بایت اضافه میدونین چقدر میده ۱۴ هزار تومن!!
    ۵ گیگ داشتم تو ۵ روز دو گیگش تموم شده بدون هیچ دانلودی. آخه گیگابایتی ۱۴ تومن؟؟
    این شیادیه.

  12. Avatar شمع

    درود بی پایان به هموطنان گرامی.
    چی بگم حرف دل همست چی کار کنیم باز خوبه شما صحبت از ژاپن رفتن می کنید ما که بزور بتونیم از شهرستان خودمان بیرون بریم اگه رفتید بجای ما هم استفده بکنید.
    *به امید فردایی درخشان تر*
    بدرود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه