ابتکار سازمان ملل؛ با حیوانات سلفی بگیرید تا از آن‌ها حمایت کنید!

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سازمان ملل هر ساله در تاریخ ۵ ژوئن، موتور محرک خود را برای گرامیداشت «روز جهانی محیط‌زیست» به کار می‌اندازد و برای این منظور از انواع و اقسام راهکارها و مکانیسم‌های مختلف بهره می‌برد تا نه‌تنها سطح آگاهی عموم را نسبت به مسایل زیست‌محیطی، بحران‌ها و مخاطرات این حوزه افزایش دهد بلکه در عین حال زمینه‌ای را هم برای مشارکت‌ عمومی مهیا نماید. راهکار امسال سازمان ملل به نوعی حتی جذاب‌تر از گذشته است: راه‌اندازی کمپین زیست‌محیطی تحت عنوان «برای حیات پیش بروید»

شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست

سازمان ملل در آستانه برگزاری ۴۴ سالگرد روز جهانی محیط‌زیست و در راستای جلوگیری از تجارت غیرقانونی حیات‌وحش و محصولات مرتبط با آن، شعار امسال را «برای حیات پیش بروید» در نظر گرفته است. فراموش نکنید که کشتار و قاچاق غیرقانونی گونه‌های در معرض خطر حیات‌وحش نه‌تنها تنوع‌زیستی جهانی را تهدید می‌کند بلکه در عین حال باعث کاهش منافع اقتصادی، جنایت‌های سازمان‌دهی شده و افزایش هر چه بیشتر فساد نیز می‌شود.

کمپین امسال زیر نظر برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (United Nations Environment Program: UNEP) ، برنامه توسعه سازمان ملل (UN Development Program: UNDP)، دفتر جرائم سازمان ملل (UN Office on Drugs and Crime: UNODC) و کنوانسیون جهانی تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض (CITES) مدیریت خواهد شد. این کمپین درصدد است تا به اشکال مختلف دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش را تشویق به برداشتن گام‌های ساده اما در عین حال مثبت و موثر جهت حفاظت از گونه‌های در معرض خطر نماید.

«هر کسی که هستید، هر جایی که زندگی می‌کنید، چه در حرف و چه در عمل نشان دهید که تجارت غیرقانونی حیات‌وحش از نظر شما محکوم است و با همین کار ساده، تفاوت ایجاد کنید.» برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، ۲۰۱۶

میزبان مراسم امسال روز جهانی محیط‌زیست، آنگولا است. کشوری مملو از جنگل‌‌‌های طبیعی زیبا، علفزارها و خطوط ساحلی بکر و دست‌نخورده و حیات‌وحشی که از نظر تنوع‌ گونه‌ای در سطح جهان مثال‌زدنی است. کشوری که زیستگاه یکی از ارزشمندترین گونه‌های جانوری موسوم به آنتلوپ سیاه بزرگ است. گونه‌ای که تجارت غیرقانونی، آن را تا ورطه انقراض پیش برده و از نظر رده‌بندی حفاظتی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (آی‌یو‌سی‌ان)، همچون یوز آسیایی کشور ما گونه‌ای به شدت در معرض خطر انقراض تلقی می‌شود.

یک ابتکار ساده اما جالب

یکی از اقدامات جالب امسال سازمان ملل، طراحی سایتی متفاوت و جوان‌پسند است. شما می‌توانید از طریق لینک  https://wildfor.life/act  وارد این سایت شوید و در آن نه‌تنها اطلاعات خوبی در مورد گونه‌های در معرض خطر جهان به دست بیاورید بلکه حتی از طریق سرویس آنلاین wildfor.life و وب‌سایت آن که در همین آدرس قرار دارد، از گونه محبوب خودتان با یک عکس سلفی ساده حمایت کنید.

برای اینکار نخست از طریق این لینک به طور مستقیم وارد سرویس آنلاین شوید. در بخش بالای صفحه نام خودتان را وارد کنید و در بخش ذیل گونه‌ جانوری را که تمایل به حمایت از آن دارید، انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه (Get Started) کلیک کنید. در مرحله بعد می‌بایست عکس خودتان را آپلود کنید. برای این منظور یا باید یک عکس جدید بگیرید یا از عکس‌های قدیمی استفاده کنید. مراحل بعدی کار خیلی راحت است، بسته به دلخواه خودتان جای عکس و محل قرار گیری را تنظیم کرده، رنگ دلخواه را نیز برگزیده و در نهایت عکسی متفاوت حاصل تلفیق عکس خودتان با گونه مورد نظر خواهید داشت.

همانطور که اشاره شد، هدف از طراحی این سایت آشنایی با گونه‌های در معرض خطر انقراض جهان و در عین حال حمایت از آن‌هاست و شما می‌توانید با همین کار ساده گام مثبتی در راستای حمایت جهانی از گونه‌های در معرض خطر انقراض بردارید. پس فرصت را برای بازدید از این سرویس آنلاین از دست ندهید و حتماً آن را با دوستان خودتان هم به اشتراک بگذارید تا بلکه با آگاه‌سازی جهانی از سرعت انقراض برخی از گونه‌ها کاسته شود.

Enviroment2

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar EA

    دیمن 😀

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه