با شعر قوی‌ترین پسورد را بسازید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پسورد

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، برنامه‌ای طراحی کرده‌اند که پسوردهایی امن و قوی تولید می‌کند و در عین حال حفظ کردن‌شان هم آسان است.

از دوران ایلیاد و اودیسه‌ی هومر، مردم از قافیه برای حفظ کردن مطالب مختلف استفاده کرده‌اند.

پسوردها معمولا مسئله‌ای دردسرساز هستند، هرچه بهتر باشند، حفظ کردن‌شان سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل، اکثر مردم پسوردهایی انتخاب می‌کنند که به خیال خود نفوذناپذیرند، اما در واقع هک کردن آنها بسیار راحت است.

خوشبختانه، این‌طور که به نظر می‌رسد دو محقق با استفاده از شعر این مسئله را حل کرده‌اند. مرجان قزوینی‌نژاد و «کوین نایت» (Kevin Knight)، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، رساله‌ای با موضوع پسورد منتشر کرده‌اند. در این رساله آنها تولید شعر با استفاده از تعدادی کلمه‌ی تصادفی را به عنوان راهکاری برای ساخت پسوردهای امن ارایه داده‌اند.

این محققان می‌خواستند تکنیکِ رایجِ کنار هم قرار دادن تعدادی کلمه‌ی تصادفی را از نظر علمی ارزیابی کنند. آنها، خیلی ساده، با چهار کلمه و تولید جمله‌های تصادفی این موضوع را بررسی کردند. در نهایت این دو به این نتیجه رسیدند که استفاده از شعر قافیه‌دار با کلمات تصادفی، هم از نظر امنیت و هم از نظر آسانی حفظ کردن، بهترین راه حل است.

از دوران ایلیاد و اودیسه‌ی هومر، مردم از قافیه برای حفظ کردن مطالب مختلف استفاده کرده‌اند. اگر در این اشعار حماسی از چنین تکنیکی استفاده نمی‌شد، حافظه‌ی افراد عادی برای به خاطر سپردن آنها جواب نمی‌داد. این محققان هم همین شیوه‌ی فکری را پیش گرفتند.

اما ساز و کار سیستم قزوینی‌نژاد و نایت چگونه است؟ در ابتدا، آنها یک کد را به هر کلمه در لغت‌نامه نسبت می‌دهند. سپس از یک برنامه‌ی کامپیوتری استفاده می‌کنند تا یک شماره‌ی تصادفی را به یک جمله‌ی کوتاه تبدیل کند. در عین حال، اطمینان حاصل می‌کنند که این جملهها همیشه قافیه‌دار باشند. همچنین این برنامه جمله‌ها را در قالب شعر «چهار وزنی» تولید می‌کند. براساس گفته‌ی این محققان هک کردن این پسوردها بسیار سخت است. نایت می‌گوید در عصر حاضر، هک کردن یکی از این پسوردها حداقل پنج میلیون سال طول می‌کشد.

نمونه پسوردهای این برنامه:

Incited coolly nationwide

and also shipping countryside

یا

Imperial recruit complain

the diamonds area remain

منبع: The Washington Post

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما