از کودتای ترکیه تا اثرات مخرب بی‌خوابی: برترین خبرهای دانش

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
دانش

اگر در هفته گذشته سرتان شلوغ بود و به هر دلیلی فرصت نکردید خبرها و اتفاقات دنیای علم و فناوری را در دیجی‌کالا مگ دنبال کنید، می‌توانید در ادامه گلچینی از مهم‌ترین و جالب‌ترین اخبار و مقاله‌های علمی را مطالعه کنید.

ارتش ترکیه چقدر قوی است؟

دیشب در ترکیه کودتا شد. چهار بار دیگر و در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۱، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۷ این اتفاق افتاده بود. ارتشی که خود را وفادار به ایده‌آل‌های مصطفی کمال آتاتورک می‌داند، هربار که احساس ‌کرد دولت منتخب مردم در راه این آرمان‌ها حرکت نمی‌کند، کودتایی را ترتیب داد. ارتشی که دومین عضو بزرگ ناتو به حساب می‌آید و از مدرن‌ترین و قدرتمندترین نیروهای نظامی خاورمیانه است. طبق بعضی آمارها،‌ ترکیه دهمین ارتش قدرتمند جهان را دارد و با صرف بودجه‌ی ۱۸ میلیارد دلاری در سال، توانسته نیروی نظامی قابل توجهی ایجاد کند. نیروی قدرتمندی که بخشی از آن در شامگاه ۱۵ جولای ۲۰۱۶ علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرد و تانک‌هایش را به خیابان‌ها آورد. در این کودتا، پارلمان و کاخ ریاست جمهوری ترکیه بمباران شد و طبق آمارهای کنونی، حدود ۶۰ نفر از افراد نظامی و غیر نظامی کشته شدند. یک هلیکوپتر سیکورسکی کودتاچیان هم توسط جنگنده‌ی اف ۱۶ نیروهای طرفدار دولت ساقط شد.

turkey1

موسس ایرانی هایپرلوپ وان شریکش را تهدید به مرگ کرد!

هایپرلوپ وان استارت‌آپی با تمرکز بر سیستم حمل و نقل آینده‌گرایانه و بسیار سریع است که قرار بود به سرعت به سمت آینده پیش برود. اما ظاهرا فعلا این شرکت به سمت فروپاشی پیش می‌رود. چون موسسان آن با یکدیگر اختلافات جدی دارند. «بروگان بم‌بروگان» (Brogan BamBrogan)، بنیان‌گذار و مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت به شکل جنجالی شکایت کرده چون شریکش او را به مرگ تهدید کرده است.

hyperloop_tube.0.0-2

جونو اولین عکس را از مشتری گرفت

فضاپیمای جونوی ناسا هم‌اکنون در مدار مشتری قرار دارد و حالا خبرهای خوبی برای ما دارد. «جونوکم» (JunoCam)، دوربین نصب شده در جونو وارد عملیات شده و آماده‌ی ارسال تصویر به زمین است. این تصویری که می‌بینید، اولین تصویری است که از زمان رسیدن جونو منتشر شده. این تصوبر زمانی گرفته شده که فضاپیمای ناسا در فاصله‌ی ۴٫۳ میلیون کیلومتری از زمین قرار داشت. در این عکس می‌توانیم لکه سرخ بزرگ مشتری و سه قمر آن را ببینیم: قمرهای آیو، اروپا و گانیمد.

pia20707_figa.0.0

جامبو نایروبی!

به محض ورود به نایروبی، دو چیز نظر آدم را جلب می‌کند. یکی فرودگاه ساده و خلوت آن است که ظاهرا به تازگی پس از یک آتش‌سوزی بزرگ نوسازی شده و دیگری آب و هوای خنکی که به هنگام خروج از سالن فرودگاه متوجه آن می‌شوید. برخلاف آن‌چه از پایتخت یک کشور استوایی انتظار داشتم، هوای نایروبی به دلیل ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا خیلی مطبوع و معتدل است. در گرم‌ترین روزهای سال، هوا از ۲۵ درجه‌ی سانتیگراد بالاتر نمی‌رود و در سردترین حالت از ۱۰ درجه کمتر نمی‌شود. قرار گرفتن در میان مردمی که دست کم به دلیل رنگ پوستشان خیلی با شما تفاوت دارند، در نوع خود جالب است. زندگی تحت استعمار امپراطوری بریتانیا تا سال ۱۹۶۳ باعث شده که زبان «سواحیلی» فقط در مکالمات روزمره‌ی مردم باقی بماند. به جز مکالمات روزمره، تقریبا همه‌چیز، از نوشته‌های روی در و دیوار گرفته تا تابلوی مغازه‌ها و بیلبورد خیابان‌ها، به زبان انگلیسی است. دست کم به همین دلیل ممکن است خیلی احساس غربت نکنید. تقریبا همه‌ی مردم انگلیسی بلدند، منتهی عموما با لهجه‌ای چنان عجیب و غریب که باید برای فهمیدن حرفشان حسابی دقت کنید.

nairobim

آیا شرارت یک بیماری است؟

درک کامل همه‌ی علل و ابعاد به وجود آمدن نازی‌ها یا داعش در تاریخ بشر تقریبا غیرممکن است. اما شرارت‌هایی که نهایتا به تروریسم و جنگ می‌انجامند، از چه عواملی ناشی می‌شوند؟ در ادامه با دیجی‌کالا مگ باشید.

Terrorism1

چرا نخوابیدن ما را دیوانه می‌کند؟

یکی از بزرگ‌ترین رازهای حیات این است که چرا ما می‌خوابیم. حالا ما بهترین شواهد را از ماهیت خواب پیدا کرده‌ایم. ظاهرا هنگام خواب فرایندهایی شبیه به خانه‌داری در ذهن شکل می‌گیرد تا مغزمان تحت تاثیر اضافه شدن خاطرات و دیتای جدید از توان نیفتد.

guj0038702

ناسا یک مریخ‌نورد دیگر را به سیاره‌ی سرخ می‌فرستد

ناسا می‌خواهد یک مریخ‌نورد دیگر را به مریخ بفرستد تا «کنجکاوی» (Curiosity) تنها نباشد. این سازمان هم‌اکنون ساخت مریخ‌نورد جدید را شروع کرده است. این دستگاه در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ زمین را ترک می‌کند و در فوریه‌ی ۲۰۲۱ به سطح سیاره‌ی سرخ می‌رسد. ناسا این مریخ‌نورد را موقتا Mars Rover 2020 می‌نامد.

r2hfyn174uyz476h6och

تصویر نجومی روز ناسا (۲۶ تیر ۹۵): برج آسمانی شمالی

اگر از این برج سنگی که در قرن سیزدهم ساخته شده بالا بروید، به نظر می‌رسد که قرار است به قطب شمال سماوی برسید. این عکس شب ۷ و ۸ جولای در عرض ۵٫۵ ساعت و با نوردهی‌های ۴۵ ثانیه‌ای در یونان گرفته شده است. سپس نوردهی‌ها با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا یک تصویر رد ستارگان زیبا بدست آید. این تصویر نشان می‌دهد که چگونه سیاره‌ی زمین دور خودش می‌چرخد. به نظر می‌رسد که همه‌ی ستارگان به دور یک مرکز چرخیده‌اند. مرکزی که ستاره‌ی قطبی نزدیک به آن قرار دارد.

Celestialnorth

دستگاه ایمنی ما احتمالا با رفتارهای اجتماعی مرتبط است

دانشمندان مدت‌هاست که می‌گوید دستگاه ایمنی بدن بیشتر از آن چیزی که قبلا تصور می‌شد، به عصب ارتباط دارد. حالا تحقیقاتی منتشر شده این نظریه‌ها را تایید می‌کند. مثلا مطالعات اخیرا نشان داده‌اند که بین سیستم ایمنی و خون موجود در مغز یک ارتباط فیزیکی وجود دارد و حالا به نظر می‌رسد ارتباط روانی قوی‌تری هم با سیستم ایمنی وجود دارد.

jied0vf8aathtwsdsqql

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه