از ارومیه‌ی خونین تا اتوبوس عجیب چینی (برترین خبرهای دانش)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
دانش

این هفته هم مثل هر هفته گلچینی از مهمترین و بهترین خبرهای علم و فناوری نقاط اطراف جهان را آماده کرده‌ایم تا در یک نگاه کلی از اتفاقات مهم با خبر شوید.

دریاچه ارومیه به رنگ خون درآمد!

آب دریاچه شور ارومیه در چند سال گذشته به خاطر، خشکسالی، افزایش دما و مدیریت ضعیف آب کمتر شده است. این دریاچه اخیرا در ماهواره ناسا به رنگ قرمز خونین ظاهر شده است؛ گویا کل دریاچه یک صحنه جرم وحشتناک است. عامل تغییر رنگ آن هم احتمالا میکروارگانیسم‌هایی هستند که از نور و نمک تغذیه می‌کنند.

urmia_0

[ویدیو] چین اتوبوسی ساخت که از روی ماشین‌ها حرکت می‌کند

حدود دو ماه پیش خبری از طرح مفهومی یک اتوبوس چینی منتشر کردیم، که ایده بسیار جالبی در آن پیاده شده بود. این اتوبوس از زمین فاصله دارد و از بالای خودروها عبور می‌کند. این اتوبوس به عنوان راه حلی برای مشکل ترافیک بسیار سنگین چین معرفی شد، اما همه از طراحی آن تعجب کرده بودند و می‌گفتند به نظر می‌رسد اتوبوس خودروها را می‌خورد.

13909015_1342015949159179_6822123175964675488_o.0

چه تمدن‌هایی بر اثر خشکسالی نابود شدند؟

بحث‌ها بر سر بحران کم‌آبی در ایران و جهان روز به روز گسترده‌تر می‌شود. کشور ما ایران در یک منطقه نیمه‌خشک واقع شده است. متوسط میزان بارندگی سالانه در ایران کمتر از یک‌سوم کل بارندگی در سطح جهان است. برآوردها حاکی از آن است که کشور ما احتمالاً تا سال ۱۴۰۵ با بحران جدی کم‌آبی مواجه خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا بحران کم‌آبی در گذشته نیز وجود داشته است؟ شواهد تاریخی حاکی از آن است که کم‌آبی و قحطی در تاریخ ایران باستان نیز به ثبت رسیده چنانکه هرودوت، تاریخ‌نگار مشهور یونانی که در سن ۲۰ سالگی به ایران سفر کرد و حتی تابعیت ایرانی هم داشت، از تاثیرات کم‌آبی سخن به میان آورده است: «در هر منطقه که بلایای طبیعی مانند خشکسالی سبب از بین بردن محصول می‌گردد، زارعین از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. معاف شدن از مالیات هنگام بلایای طبیعی مانند خشکسالی فقط شامل ایرانیان نمی‌شود، بلکه ملل دیگر که در امپراطوری ایران به سر می‌برند نیز شامل همین قانون معاف از مالیات هستند.»

Civilizations1

ماسای مارا؛ سفر به سرزمین عجایب آفریقا

جاده‌ای خاکی ما را به سمت پارک ملی ماسای مارا می‌برد. جاده‌ای که دو ساعت تمام با سرعت زیاد در آن حرکت می‌کنیم و دست آخر هم ماشینمان را خراب می‌کند. در حقیقت اگر این تویوتا هایس مستحکم خراب نمی‌شد باید تعجب می‌کردیم. به جز این جاده‌ی خاکی طولانی، آپشن سفر با هواپیماهای کوچک هم وجود دارد. هواپیماهایی که به فرودگاهی کوچک در وسط پارک ملی پرواز می‌کنند. منتها هواپیما سواری خیلی گران است و ترجیح می‌دهیم در همین فضای ادونچری خاک بخوریم. پارک ملی ماسای مارا در جنوب غرب کنیا و مرز تانزانیا قرار دارد. این پارک در حقیقت قطعه‌ی کوچکی از پارک ملی سرنگتی در کشور تانزانیا به حساب می‌آید که در کنیا ادامه پیدا کرده است. سرنگتی همان جاییست که عمده‌ی فیلم‌های حیات وحش آفریقا در آن ساخته می‌شوند.

Masai1

بر خلاف تصور ما، نخ دندان هیچ تاثیری ندارد

نخ دندان کشیدن خیلی کار آزاردهنده‌ای است و حالا این طور که پیداست شاید حتی آنقدرها هم مفید نباشد. با اینکه پزشکان و مسوولان بهداشت و سلامت سال‌هاست که آن را توصیه می‌کنند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نخ دندان واقعا از کرم‌خوردگی و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

Man-Flossing

شب‌ها چند ساعت بخوابیم تا سر کار خوابمان نگیرد؟

کسانی که می‌خواهند رئیس جمهور شوند، از ماه‌ها قبل پا به مسیر کار و زاری تبلیغاتی می‌گذارند که خواب را از چشمانشان می‌گیرد. آن‌ها مرتب باید از شهری به شهر دیگر سفر کنند، با رسانه‌ها مصاحبه انجام دهند، با گروه‌های مختلف مردم دیدار کنند و خلاصه برنامه‌ی کاریشان را حسابی فشرده تنظیم کنند. بعد از رای آوردن و انتخاب شدن، اوضاع بهتر که نمی‌شود هیچ، بدتر هم می‌شود. به هر حال یک رئیس جمهور در برابر همه‌ی مردم مسئولیت دارد و کسی منکر این نمی‌شود که رئیس قوه‌ی مجریه‌ی یک کشور بودن اصلا کار آسانی نیست. معمولا مدیران و سیاستمدارانی در چنین مسئولیت‌های بزرگ مجبورند ساعات کمی در شبانه‌روز بخوابند. اوباما می‌گوید که سعی می‌کند حتما ۶ ساعت بخوابد، ولی همیشه این‌ کار ممکن نیست. بیل‌ کلینتون هم زمانی که رئیس جمهور بود شب‌ها بین ۵ تا ۶ ساعت می‌خوابید. تازه کم‌خوابی یک چیز است و خواب نامنظم یک چیز دیگر. ولی چگونه آن‌ها می‌توانند این‌قدر کم بخوابند؟ آیا کم‌خوابی روی عملکرد و تصمیم‌گیری‌هایشان تاثیر دارد؟ آیا کم‌خوابی ممکن است منجر به اشتباهات بزرگ شود؟ اصلا یک انسان عادی برای اینکه سلامت خود را حفظ کند و عملکرد خوبی در زندگی روزانه داشته باشد، به چند ساعت خواب در شبانه‌روز احتیاج دارد؟

Sleep

آمازون از اولین هواپیمای باری پرایم ایر رونمایی کرد

آمازون آنقدر بسته‌های زیادی به ایالت‌های مختلف آمریکا می‌فرستد که حالا واقعا لازم است که خودش هواپیما داشته باشد. روز پنج شنبه، این شرکت در رویدادی در ایالت سیاتل از اولین هواپیمایش با برند «پرایم ایر» (Prime Air)  رونمایی کرد. این هواپیما یک بوئینگ ۷۶۷ متعلق به «اطلس ایر» است که به یک هواپیمای باری تبدیل شده است. آمازون اعلام کرد که با دو شرکت کرایه‌ی هواپیما وارد همکاری شده؛ یکی اطلس و  دیگری «گروه خدمات حمل و نقل هوایی» (Air Transport Services Group). این فروشگاه اینترنتی می‌خواهد طی دو سال آینده ۴۰ بار از هواپیماهای باری استفاده کند. یازده فروند از آنها عملیاتی شده‌اند؛ هواپیمای رونمایی شده، اولین هواپیمایی است که نقاشی شده.

Amazon_20One.0-2

گوگل برای آزمایش پهپادهای حمل بار مجوز رسمی گرفت

حدود شش هفته پیش، دولت آمریکا برای اولین بار قوانینی را مقرر کرد که به شرکت‌های تجاری اجازه می‌داد برای منافع مالی از پهپاد استفاده‌ کنند. هنوز مدت زمانی تا اجرایی شدن این قانون باقی مانده، اما سازمان جدیدی از طرف دولت فدرال قول داده که سرعت روند آن را افزایش دهد. دولت تعهد داده که ۳۵ میلیون دلار برای تحقیق در زمینه پهپاد بودجه دهد، آموزش خلبانی رایگان ارایه دهد و از همه مهم‌تر اینکه به گوگل مجوز داده کهپهپادهای حمل بار را در آمریکا آزمایش کند.

google-project-wing-white-house-2016-08-02-01

مینی‌بوس و کامیون تسلا در سال ۲۰۱۷ رونمایی می‌شود

تسلا گزارش سه ماهه‌ دوم مالی‌اش را منتشر کرد. ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت یک برنامه‌ زمانی دقیق‌تر را برای برنامه‌های این شرکت با هدف ساخت مینی‌بوس و کامیون‌های برقی تعیین کرد. این شرکت حالا می‌خواهد وسیله‌های نقلیه جدیدی در اوایل تا اواسط سال ۲۰۱۷ رونمایی کند.

akrales_160419_1019_A_0311.0

تصویر نجومی روز ناسا (۱۳ مرداد ۹۵): جهان را در آغوش بگیر!

چه می‌شود اگر از یک صخره بالا بروید و صحنه‌ای خارق‌العاده را از عالم بی‌انتها ببینید؟ کهکشان راه‌شیری با همه‌ی ستاره‌ها و سحابی‌هایش. تنها چیزی که نیاز دارید آسمانی تاریک و شبی صاف و آرام است. اگر یک دوربین عکاسی دیجیتال داشته باشید می‌توانید منظره‌ای که با چشم دیده‌اید یا حتی فراتر از آن، سحابی‌های کم‌نور را ثبت کنید. یک عکاس نجومی دقیقا همین کار را کرده و ماه پیش این عکس ترکیبی را ساخته است. اجزاء مختلف این عکس در یک شب و با فاصله‌ی چند متر از یکدیگر گرفته شده‌اند. این عکس در استونینگتون ایالت مین آمریکا گرفته شده است. در عکس زیر می‌توانید صورت‌های فلکی موجود در کادر را ببینید.

Cosmos2

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه