نقد و بررسی ایسر Aspire One Cloudbook 11

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

ایسر «اسپایر وان کلادبوک ۱۱» (Aspire One Cloudbook 11)، یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های پایین‌رده از این شرکت تایوانی و یکی از اولین لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمتی است که به‌طور پیش‌فرض از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ، حافظه‌ی داخلی بسیار کمی دارد ولی در عوض، همان‌طور که از نام‌اش هم مشخص شده، حافظه‌ی ابری زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌علاوه، کلادبوک ۱۱ یک سری امکانات جذاب دیگر هم دارد که از مهم‌ترین‌شان می‌توان به یک سال حساب کاربری رایگان آفیس ۳۶۵ و پشتیبانی از استاندارد ac برای در ارتباط بی‌سیم، اشاره کرد. با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی ایسر اسپایر وان کلادبوک ۱۱ همراه شوید.

Digi_Buy_Label5

طراحی، ساخت و درگاه‌ها؛ جمع‌وجور و مقاوم با چند ایراد کوچک

کلادبوک ۱۱ طراحی و کیفیت ساخت خوبی با توجه به بازه‌ی قیمتی‌اش دارد. قاب پشت نمایشگر و قسمت زیر دستگاه، روکشی با طرحی شبکه‌ای مانند دارند که تا حدودی از به جای ماندن چربی و اثرانگشت جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه تمام قسمت‌های بدنه از پلاستیک ساخته شده، ولی استحکام بالایی دارد؛ اگر کمی به قسمت‌های مختلف دستگاه فشار وارد کنید، متوجه کیفیت ساخت بسیار خوب‌اش خواهید شد.

Acer Aspire One Cloudbook 11 Review

درگاه‌های کلادبوک ۱۱ به یک کارت‌خوان SD، یک درگاه HDMI و دو درگاه USB (یکی USB 2.0 و دیگری USB 3.0) محدود می‌شوند. با توجه به فضای خالی روی لبه‌های کناری، انتظار داشتیم که ایسر حداقل یک درگاه USB دیگر هم در نظر می‌گرفت. ایراد اصلی طراحی این درگاه‌ها، مربوط به کارت‌خوان‌اش است. با توجه به حافظه‌ی داخلی بسیار محدود کلادبوک ۱۱، احتمالا مجبور خواهید شد که به کارت‌های حافظه‌ی SD پناه ببرید. اما طراحی درگاه کارت‌خوان این لپ‌تاپ به گونه‌ای است که همیشه نیمی از کارت حافظه، بیرون از دستگاه می‌ماند. این موضوع نه‌تنها یک ایراد در طراحی محسوب می‌شود، بلکه ممکن است هنگام جابجایی لپ‌تاپ، به کارت حافظه یا حتی درگاه‌اش، آسیب وارد کند.

سرعت، عملکرد و باتری؛ لپ‌تاپ تک‌بعدی

کلادبوک ۱۱ جزو اولین دستگاه‌هایی است که از تراشه‌ی N3050 شرکت اینتل استفاده می‌کند. اگر بخواهیم از دید مشخصات فنی به این تراشه نگاه کنیم، N3050 از سری Braswell است، دو هسته دارد، فرکانس‌اش بین ۱٫۶ تا ۲٫۱۶ گیگاهرتز تغییر می‌کند، در یک پروسه‌ی ۱۴ نانومتری ساخته شده و تراشه‌ی گرافیکی HD Graphics با معماری Gen8 را کنترل می‌کند.

از این اصطلاحات و اعداد که بگذریم، با یک پردازنده‌ی بسیار ضعیف روبرو هستیم. سخت‌افزار کلادبوک ۱۱ به‌قدری ضعیف است که اگر حتی در انجام کارهای ساده مثل مرورگری اینترنت یا کار با نرم‌افزارهای آفیس زیاده‌روی کنید، قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. حتی اجرا کردن مرورگری مثل کروم یا فایرفاکس، بیشتر قدرت پردازنده را می‌گیرد و دیگر توانی برای اجرای برنامه‌ی دیگری نمی‌گذارد. اگر هم قرار باشد که در مرورگرتان چند صفحه (Tab) را به‌صورت همزمان باز کنید که دیگر توانی برای لپ‌تاپ باقی نمی‌ماند. به زبان دیگر، کلادبوک ۱۱ مناسب انجام چند کار به‌صورت همزمان نیست و بهتر است که برنامه‌های مورد نظرتان را به‌صورت تک‌تک اجرا کنید. اکثر برنامه‌های مجموعه‌ی آفیس مثل Word، Excel و PowerPoint روان اجرا می‌شوند ولی اگر قرار است به‌صورت حرفه‌ای با این برنامه‌ها کار کنید، با کاهش سرعت مواجه می‌شوید و بهتر است به سراغ لپ‌تاپ قوی‌تری بروید.

Acer Aspire One Cloudbook 11 Review

حافظه‌ی داخلی کلادبوک ۱۱، کاملا فلش و از نوع eMMC است. این حافظه با توجه به بازه‌ی قیمتی دستگاه، سرعت خوبی دارند و از لحظه‌ی روشن شدن تا رسیدن به محیط ویندوز، نزدیک به ۲۰ ثانیه طول می‌کشد.

باتری کلادبوک ۱۱ طبق گفته‌ی شرکت سازنده، می‌تواند با یک بار شارژ کامل، تا ۱۰ ساعت کار کند. البته شرایط دستگاه برای رسیدن به این عدد مشخص نشده ولی در یک سناریوی واقعی، می‌توانید انتظار ۵ الی ۶ ساعت مرورگری اینترنت را با کلادبوک ۱۱ داشته باشید.

به‌طور پیش‌فرض بر روی کلادبوک ۱۱، ویندوز ۱۰ وجود دارد. متاسفانه ایسر نرم‌افزارهای زیادی روی ویندوز نصب کرده که نه‌تنها اکثرشان کارایی خاصی ندارند، بلکه باعث کاهش سرعت محیط ویندوز هم شده‌اند. برای مثال، آنتی‌ویروس مک‌آفی که به‌صورت پیش‌فرض نصب شده، درصد قابل توجهی از سرعت دستگاه را کاسته است. پیشنهاد می‌کنیم که اگر از این نرم‌افزارها استفاده نمی‌کنید، حتما پاک‌شان کنید.

حافظه‌ی ابری و آفیس ۳۶۵؛ کاربردی، ولی اینجا نه!

دو مزیت اصلی کلادبوک ۱۱ در مقایسه با رقبای‌اش، وجود یک ترابایت حافظه‌ی ابری OneDrive و یک حساب کاربری آفیس ۳۶۵ به مدت یک سال است. فعال کردن حساب کاربری آفیس ۳۶۵ بسیار راحت است؛ کافیست از فهرست برنامه‌ها در منوی «استارت» (Start)، بر روی آیکون Microsoft Office کلیک کرده و سپس مراحل فعال‌سازی را دنبال کنید.

Acer Aspire One Cloudbook 11 Review

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به شرایط استفاده از این دو مورد در کشورمان نگاه کنیم، می‌بینیم که مورد استفاده‌شان کمی بحث‌برانگیز است؛ با توجه به اینکه می‌توان تنها با چند هزار تومان، نسخه‌ی کامل نرم‌افزار آفیس را تهیه کرد، داشتن یک سال حساب کاربری آفیس ۳۶۵، چندان مزیتی برای یک کاربر ایرانی محسوب نمی‌شود. در مورد یک ترابایت فضای ابری هم با توجه به نیازش به اینترنت پرسرعت و هزینه‌های‌اش، به نظر می‌رسد که وجود حافظه‌ی داخلی بیش‌تر به جای این میزان فضای ابری، می‌توانست کاربرد بیش‌تری برای یک کاربر ایرانی داشته باشد.

نمایشگر؛ مورد هیجان‌انگیزی اینجا وجود ندارد

همان‌طور که از نام کلادبوک ۱۱ مشخص است، نمایشگری ۱۱ اینچی دارد. این نمایشگر دقت مرسوم ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل را دارد. این یعنی در هر اینچ نمایشگر، نزدیک به ۱۰۰ پیکسل قرار دارد، بنابراین مشکل خاصی از لحاظ وضوح تصویر یا خوانا بودن متون نخواهید داشت. به‌علاوه، ایسر یک روکش مات هم بر روی نمایشگر کلادبوک ۱۱ قرار داده که جلوی انعکاس تصویر محیط را می‌گیرد.

Acer Aspire One Cloudbook 11 Review

اما زوایای دید نمایشگر کلادبوک ۱۱ اصلا تعریفی ندارند. اگر کمی از سمت چپ و راست به تصویر نگاه کنید، روشنایی تصویر کم و رنگ‌ها مرده می‌شوند. اگر هم از بالا یا پایین به تصویر نگاه کنید که محتویات نمایشگر، غیرقابل‌شناسایی خواهند شد. این موضوع به دلیل استفاده از پنلی با فناوری TN است؛ فناوری TN مشکلات زیادی در نشان دادن تصویر از زوایای مختلف دارد ولی در عوض، هزینه‌ی تولیدش در مقایسه با استفاده از فناوری IPS کمتر است.

کیبورد و تاچ‌پد؛ ترکیبی از حس خوب و بد

کیبورد کلادبوک ۱۱ خوبی‌ها و بدی‌های خاصی دارد؛ کلیدها حساسیت و سرعت پاسخگویی مناسبی دارند و تایپ کردن با آن‌ها لذت‌بخش است ولی در سمت دیگر، برخی کلیدها کوچک‌اند، چیدمان عجیبی دارند و به هم چسبیده‌اند. برای مثال، کلیدهای Shift کوچک‌تر از سایز استاندارد طراحی شده‌اند و کلید \ هم به آن چسبیده است. این موضوع در مورد کلید Enter هم صحت دارد. بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا به کار کردن با کیبورد کلادبوک ۱۱ عادت کنید.

Acer Aspire One Cloudbook 11 Review

برخلاف کیبورد، تاچ‌پد کلادبوک ۱۱ عالیست. سایز تاچ‌پد بزرگ، حساسیت‌اش زیاد و حتی از فرمان‌های سه انگشتی هم پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی؛ یک پیشنهاد خوب ولی تنها در شرایط خاص

کلادبوک ۱۱ لپ‌تاپ دوست‌داشتنی‌ای است و با وجود قیمت بسیار کم‌اش، امکانات بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. اگر از دو امکان اصلی این دستگاه یعنی یک ترابایت فضای ابری و یک حساب کاربری یک‌ساله‌ی آفیس ۳۶۵ بگذریم، باز هم با یک لپ‌تاپ جمع‌وجور، سبک، کاربردی و مقرون‌به‌صرفه طرفیم. اگر به چنین دستگاهی برای انجام یک سری کارهای سبک مثل چک کردن ایمیل، مرورگری اینترنت و کار با آفیس نیاز دارید و می‌خواهید کمترین هزینه را بپردازید، نگاهی جدی به ایسر Aspire One Cloudbook 11 بیندازید. اما اگر ابعاد و وزن دستگاه برای‌تان اهمیتی ندارد، انتخاب‌های بهتری هم از برندهای HP و لنوو در این بازه‌ی قیمتی وجود دارند.

Pros

  • بدنه‌ی خوش‌ساخت، باریک و سبک
  • دارای یک سال حساب کاربری آفیس ۳۶۵ به همراه یک ترابایت فضای ابری
  • تاچ‌پد بزرگ با حساسیت بالا و پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی
  • شارژدهی زیاد باتری
  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا

Cons

  • پردازنده‌ی ضعیف
  • حافظه‌ی داخلی کم

Apple_WWDC2016_Banner200
E3_News

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ali

    کلا لب تاب های ایسر لب تاب های با دوامی هستند .
    اما در مورد اینکه هنوز فناوری سرویس های ابری در ایران ناکارامدند، کاملا موافقم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه