برنامه‌ی جدید گوگل برای بازگشت به چین

۲۹ مهر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

این طور که به نظر می‌رسد، گوگل می‌خواهد حضور پررنگ‌تری در کشور چین داشته باشد و به همین دلیل، بخش بزرگی از سهام شرکت چینی Mobvoi را خریده است. این شرکت در زمینه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کند.

Mobvoi توسط دو کارمند سابق گوگل به نام‌های Zhifei Li و Mike Lei تاسیس شده است.

این که گوگل دقیقا چه مقدار در شرکت Mobvoi سرمایه‌گذاری کرده است هنوز مشخص نیست، اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که شرکت Mobvoi قرار است هنوز کنترل خود را بر عهده داشته باشد. این شرکت چینی پیش از این هم با گوگل همکاری کرده بود. شرکت Mobvoi با همکاری گوگل، سیستم عامل ساعت هوشمند Android Wear را وارد چین کرده بود.

شرکت Mobvoi سه سالی است که در زمینه‌ی تشخیص هوشمند فرمان‌های صدا فعالیت می‌کند. این شرکت یک سرویس جستجوی صوتی به اسم Chumenwenwen دارد که تا حدودی شبیه به Siri یا Google Now عمل می‌کند. با استفاده از این سرویس، چینی‌ها می‌توانند از هوا بپرسند یا حتی توسط آن خرید کنند.

دو شرکت Google و Mobvoi شباهت‌های دیگری هم دارند. برای مثال، Mobvoi توسط دو کارمند سابق گوگل به نام‌های Zhifei Li و Mike Lei تاسیس شده است. این دو چینی در امریکا برای گوگل کار می‌کرده و گفته‌اند که شرکت‌شان هم ساختار مدیریتی مثل گوگل دارد.

گوگل هنوز نگفته است که می‌خواهد با همکاری شرکت Mobvoi دقیقا چه کاری انجام دهد. اما به طور کلی، چین و گوگل تا به امروز روابط چندان خوبی نداشته‌اند و هر کدام برای اینکه دیگری را مسدود کنند، دست به اقدامات مختلفی زده‌اند. این حرکت گوگل، می‌تواند تاثیری مثبت روی روابط‌اش با چین داشته باشد. هر چه باشد چین بازار بزرگی برای ارایه‌ی سرویس‌ها و محصولات مختلف دارد و شرکت‌ها برای ورود به این بازار حتی به محدودیت‌های این کشور هم تن داده‌اند. همین چند وقت پیش شرکت‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو، حاضر شدند با قوانین سفت و سخت چین برای عرضه‌ی کنسول‌های بازی‌شان در این کشور به کنار بیایند.

فعلا منتظر می‌مانیم تا نتایج اقدامات جدید گوگل در چین را ببینیم.

منبع: TechSpot

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه