طوفان‌های سه قلو بر فراز اقیانوس آرام

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در چند روز گذشته طوفان‌های شدیدی بالای اقیانوس آرام شکل گرفت. گرچه هیچ‌کدام از این طوفان‌ها به زمین نرسید، اما با ایجاد نقش‌های گردابی زیبا، تصویر ماهواره‌ای بخشی از اقیانوس آرام را شبیه به بعضی از نقاشی‌های ون گوگ کرد. این طوفان‌ها از آن نظر عجیب هستند که هر سه از درجه‌ی بسیار شدید ۴ هستند و وقوع این پدیده به شدت کم سابقه است. 

اخیرا سه طوفان درجه ۴ به طور هم‌زمان بر فراز اقیانوس آرام دیده شد که یک پدیده‌ی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

در تصویری که مشاهده می‌کنید، از سمت چپ به راست طوفان‌های «کیلو» (Kilo)، «ایگناسیو» (Ignacio) و «جیمنا» (Jimena) نشان داده شده‌اند. براساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌ی تلویزیونی «ودر» (Weather)، این اولین باری است که سه طوفان درجه ۴ هم‌زمان در بخش مرکزی و شرقی اقیانوس آرام دیده شده‌اند. سرعت باد طوفان‌های درجه ۴ بین ۲۰۹ تا ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت است.

three-hurricanes

طوفان‌ها اصولا براساس سرعت بادهایشان دسته‌بندی می‌شوند. هر چه سرعت باد بیشتر باشد، قدرت طوفان بیشتر می‌شود. یک طوفان درجه ۱ سرعتی بین ۱۱۹ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد. «سازمان ملی اقیانوسی و جوی» (NOAA) می‌گوید که این طوفان‌ها معمولا تاحدودی به ساختمان‌ها صدمه می‌زنند و باعث قطع شدن برق به مدت چند روز می‌شوند.

ولی طوفان‌های درجه ۴ ویرانگر محسوب می‌شوند، به ساختمان‌ها خسارت شدید وارد می‌کنند و معمولا با آسیب رساندن به زیرساخت‌های شهری، منجر به قطعی برق برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها می‌شود.
تا روز یک‌شنبه طوفان‌های کیلو و ایگناسیو آرام‌تر شده و به درجه‌ی ۳ رسیدند. تاکنون هیچ‌یک از این طوفان‌ها به زمین نرسیده‌اند. ایگناسیو نزدیک‌ترین طوفان به جزایر هاوایی است و از روز شنبه ضعیف‌تر شده است. جیمنا هنوز درجه‌ی ۴ است، اما فاصله‌ی زیادی با هاوایی دارد و تا چند روز دیگر به آن نمی‌رسد.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. etore

    خدا رو شکر که به زمین نرسید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه