نگاهی به چالش عظیم مهندسی در پشت صحنه رکورد شکنی بوگاتی شیرون اسپرت

۲۹ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

با وجود اینکه بوگاتی همیشه ادعا می‌کند علاقه‌ای به ثبت رکوردهای سرعت ندارد، اما چتذ روز قبل این کمپانی یک دستگاه شیرون اسپرت را به شهر اهرا لسین آلمان برد تا آن را به پادشاه جدید سرعت تبدیل کند. در سالهای اخیر، رقابت برای شکستن رکورد سریع‌ترین خودرو، بین چند خودروساز مشهور نظیر بوگاتی، کونیگزگ و هنسی شکل گرفته و هر روز شاهد عرضه محصولات جدیدی توسط هرکدام از این شرکت‌ها هستیم. سرعت تحسین برانگیز ۴۹۰.۵ کیلومتر بر ساعتی که راننده این بوگاتی شیرون، اندی والاس به دست آورد توسط انجمن بازرسی فنی آلمان یا TUV به رسمیت شناخته شده، که به معنای تایید رسمی این رکورد جدید است.

البته همان‌طور که مشخص است، این یک شیرون اسپرت معمولی نیست. بوگاتی با متخصصان شاسی دالارا و تولیدکنندگان تایر میشلن همکاری کرده تا نسخه اصلاح شده این ابرخودرو را بسازد که قادر است به رکورد سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. طبق گفته خبرنگاران مجله تاپ گیر، آن‌ها شش ماه روی ساخت این خودرو با موتور W16 کار کرده‌اند، و نتیجه نهایی شگفت‌انگیز از آب در آمده. این نسخه ۲۵ سانتیمتر بزرگتر از شیرون اسپرت استاندارد است و به لطف بدنه آیرودینامیک با دنباله طولانی کاملا باابهت به نظر می‌رسد.

بوگاتی

اسپویلر پشتی و ترمز بادی به منظور فضاسازی برای قطعه قرار داده شده در پشت ماشین برای کاهش کشش تا حد ممکن از این بوگاتی حذف شده‌اند. یک تغییر دیگر استفاده از سیستم ارتفاع کنترل شده با لیزر است تا باعث شود سیستم تعلیق اتوماتیک، کشش خودرو را کاهش دهد.

نکته قابل توجه دیگر سیستم اگزوز جدید با دو اگزوز عمودی شبیه بوگاتی سنتودیچی است. مهندسان تصمیم گرفتند برای کاهش تاثیر هوای خروجی، اگزوزها را جابجا کنند تا هوای خروجی را تا حد ممکن به نقطه دورتری از خودرو پرتاب کند.

با این حساب واضح است که یکی از چالش های بزرگی که در دوسال گذشته مانع از ثبت رکورد توسط بوگاتی شیرون می شده است، مساله مهم و خطرناک ناپایداری بخش انتهایی خودرو در سرعت های فوق العاده بالا بوده که حالا به لطف طراحی مجدد قسمت انتهایی بدنه و تحلیل های نرم افزاری مرتفع شده است. همچنین میزان دوام تایرهای خودرو در سرعت های فوق العاده بالا یکی دیگر از چالش هاییست که می تواند منجر به بروز مشکلات متعدد شود.

در واقع مهندسان بوگاتی معتقد بودند که ویرون نیز در صورت وجود تایرهای مناسب می توانست به سرعتی بیش از ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، اما در مورد شیرون، نتیجه بیش از ۲ سال تحقیق و توسعه تایرهای فوق پیشرفته توسط کمپانی فرانسوی میشلن، افزایش حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعتی، سرعت قابل تحمل بود که زمینه لازم برای رکورد شکنی اخیر بوگاتی شیرون اسپرت را فراهم آورده است.

بوگاتی

تصویری از فضای داخلی این شیرون اسپرت خاص منتشر نشده، اما تاپ گیر ادعا کرده این یک خودروی تک صندلی است که به جای صندلی مسافرش چند کامپیوتر قرار گرفته‌ است. بوگاتی یک صندلی ایمن و رول کیج کامل برای راننده نصب کرده، و برخی قطعات اضافی خودرو را هم برای کاهش وزن از آن حذف کرده است.

موتور ۸ لیتری چهارتوربو توان ۱۵۷۸ اسب بخاری تولید می‌کند که همان پیشرانه نصب شده در بوگاتی سنتودیچی است. سیستم تمام چرخ محرک و گیربکس هفت سرعته دوکلاچه ریکاردو هم در هردو خودرو مشابه هستند.

اگر به این فکر می‌کنید که دلیل رنگ نارنجی روی بدنه مشکی چیست، شاید روش بوگاتی برای بیان این باشد که یک شیرون سوپر اسپرت در راه است، همان‌طور که ویرون سوپر اسپرت هم از چنین تضاد رنگی استفاده می‌کرد. بوگاتی هنوز تولید انبوه شیرون سوپر اسپرت را تایید نکرده، اما خبرنگاران معتقدند که  ثبت این رکورد تازه به تولید یک مدل جدیدتر از بوگاتی شیرون منجر خواهد شد که البته فقط میلیاردرها توانایی خرید آن را دارند.

بوگاتی

فعلا این شیرون اسپرت تنها مدل از این خودرو است و به عنوان نمونه اولیه به حساب خواهد آمد. اگر برایتان مهم نیست این یک خودروی تولید انبوه باشد یا خیر، این بوگاتی با موتور W16 فعلا سریع‌ترین ابرخودروی دنیاست، که کونیگزگ آگرا RS و رکورد سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعتی آن را شکست داده است.

حالا که رکورد سرعت ۴۹۰.۵ کیلومتر بر ساعت شکسته شده، عاشقان سرعت منتظر شکسته شدن رکورد سرعت ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هستند. کدام موفق به این کار خواهند شد؟ شیرون سوپر اسپرت، کونیگزگ جسکو، SSC تواتارا یا هنسی ونوم F5؟

منبع : Moror1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه