شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. حسين افتخار

    خودروسازان چینی اگر هیچ حُسنی هم نداشته باشن همین که سال به سال کیفیت تولیداتشون بهتر میشه و برای طراحی وقت و هزینه صرف می کنن کارشون قابل تقدیره ، مطمئن باشیم تا ۱۰ سال آینده چین در کنار آمریکا ، ژاپن و آلمان پیشروترین صنعت خودروسازی دنیا رو خواهد داشت.
    ضمن اینکه در تولیدات ایرانی چیزی به نام ارتقاء فنی (بهینه سازی) و ارتقاء ظاهری (فیس لیفت) معنایی نداره

  2. علی طاهری زاده

    به شخصه تجربه نشستن پشت هیچ کدوم از ماشین چینیا رو ندارم
    ولی خاطرم هست چند وقت پیش در ماشین یکی از آشنایان بودیم که سال ۹۲صفر خریده بود و الان در یک سربالایی خیلی ملایم ماشین داشت واقعا تقلا میکرد که بسیار عجیب بود برام و کلا از ماشینای این برند ناامید شدم. خود این دوستمون هم ناراضی به نظر میرسید
    ماشینش mvm 315 بود

  3. سامان

    ایرانی بهتر است.

    چون اصلا به ماشین های چینی اعتباری نیست ممکنه داری میری یهو خاموش شه.

  4. vahid

    سلام.قطعا چینی.دلایل=دیزاین. کیفیت. امکانات. به روز بودن. ایمنی.

  5. مهدی

    از اونجاییکه خودروی داخلی یعنی همون خودروی درجه سه چینی پس خودروی چینی بهتره حداقل از اول میدونی چینیه و معمولا از نظر کیفیت جز خودروهای درجه دو حساب میشن

  6. علی

    این که کلی بخوایم بگیم ماشین چینی بهتره یا ایرانی به نظرم اصلا درست نیست. هم رده های قیمتی مختلف رو باید تو نظر سنجی دخیل کرد و هم کمپانی های مختلف رو به چالش کشید. بیاید یه مقایسه شونه به شونه داشته باشیم. ال ۹۰ اتومات الان قیمتی در حدود ۴۹ میلیون داره که یک ماشین ایرانیه. در مقابل جک جی ۵ اتومات چینی رو داریم که قیمتی در حدود ۶۰ میلیون داره و یه اختلاف ۱۰-۱۲ میلیونی با ال ۹۰ اتومات داره.
    از لحاظ ظاهری مسلما ال ۹۰ در مقابل جک جی ۵ مثل یه جوک میمونه. ظاهر زیبای جک جی ۵ دل هر کسی رو میبره ولی در مقابل ظاهر به شدت قدیمی و زشت ال ۹۰ حرفی رو برای گفتن باقی نمیزاره. آپشن های جی۵ در حد مطلوبی قرار داره. دو تا ایربگ، سنسور باد لاستیک ها، سیستم تهویه مطبوع، صندلی برقی ۸ جهته راننده، سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، سنسور دنده عقب، کلید های کنترل موزیک و تنظیم صدا روی فرمان، تنظیم نور چراغ ها از داخل کابین و… امکاناتی هست که با این قیمت واقعا بی نظیره و تو کمتر ماشینی پیدا میشه. از اون طرف ال ۹۰ نهایت آپشنش همون سنسور دنده عقبشه!
    از لحاظ ایمنی هم که جک جی ۵ از کمپانی معتبر چینی تونسته ۵ ستاره ایمنی رو کسب کنه که به نظرم ال ۹۰ تو اون آزمایش شرکت کنه نمیتونه رقابتی با جی ۵ داشته باشه.
    کیفیت ساخت داشبورد و روکش صندلی ها رو هم که کافیه یه نگاه به عکس ها بندازید که گویای همه چیز هست. حالا قدرت موتور و شاسی و زیبایی کابین داخلی جک جی ۵ رو در مقابل ال ۹۰ بزارید، واقعا ال ۹۰ حرفی برای گفتن داره؟
    حالا شاید برخی بگن محصولات چینی کیفیت ندارن. اولا که محصولات ایرانی هم چندان کیفیتشون بالا نیست. همون پراید واسه ثابت کردن این حرف کافیه. اما جک جزء کمپانی های خوش آوازه چینیه و کیفیت ماشیناش هم بار ها و بار ها ثابت شده.
    حالا شما بگید حاضرید ۵۰ میلیون پول بدید و ال ۹۰ اتومات بخرید یا ۱۰ میلیون بزارید روش سوار جک بشید؟
    سپاس

  7. رضا

    ایرانی

  8. hosein

    خودرو های ایرانی همه مونتاژ هس فقط ما سرهم می کنیم و همچنین به مرور زمان کیفیت خودرو را از اون چیز اولیه ای که شرکت اصلی معرفی کرده بی کیفیت تر می شه
    نمونه همین پراید اولین پراید ها رو با پراید الان مقایسه کنید !!!!
    پراید های قدیم مثل پیکان محک و بی عیب بودن حالا چی!!!!؟

  9. عرفان

    اگه ماشین خوب ژاپنی، آلمانی یا کره ای و … نمیخرید، بجای چینی ایرانی بخرین که حداقل پولش به دوتا کارگر ایرانی برسه…

    1. محمد

      برعکس باید ماشینهای ایرانی رو تحریم کرد که بیدار بشن و به فکر یک تولید بهتر باشند .
      بعد از انقلاب تا الان به تولید کنندگان داخلی وقت داده شده و همه جوره حمایت شدن
      نتیجش شده تولیدات مافیایی بدون رقابت
      دولت باید طی یک برنامه زمان بندی هزینه گمرکی را به مقدار جهانی نزدیک کنه . حداقل یکم رقابت ایجاد بشه
      تا کی مردم فقیر باید پول بیشتر بابت ماشین بی کیفیت بدن ؟ تا کی باید آمار تصادفات بالا باشه؟

  10. امیرحسین

    خریدن خودروی ایرانی حداقل باعث حمایت از کار و سرمایه ی ملی و باعث پیشرثت کشور در این حوزه میشوددر ضمن خودروی دنا به طور کلی ماشین خوبیست و مشکلاتش به دلیل منتاژ کردن بد و کم نظارت ان است که انشاالله با کمک مردم و حمایت مسئولین درست می شود.

    1. عماد امامی

      اگر این حمایتی که ازش صحبت می کنید باعث پیشرفت شده بود الآن صنعت خودرو سازی ایران جلو تر از یک برندی مثل هیوندای بودچون ایران چندین سال جلو تر از این برند خودرو تولید می کرده ولی پیشرفت که نداشته فقط پسرفت کرده .

  11. مجید

    من چینی دارم و نسبت به قیمت و کیفیتش راضی هستم، اصلا حاضر نیستم ماشین ایرانی سوار شم

  12. ا

    مگه خودروی ایرانی داریم ؟

    1. امیرحسین

      سمند,دنا,تیبا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه