شما بگویید؛ خودروی چینی یا ایرانی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

حدود ۵ سال است که خودروهای چینی به ‌صورت عمده وارد بازار ایران شده‌اند. از بدو ورود این خودرو‌ها به ایران، همواره این موضوع که خودروی چینی بهتر است یا ایرانی میان عموم مردم بی‌پاسخ ‌مانده است. تعداد قابل ‌توجهی از مردم می‌گویند که خودرو‌های چینی از کیفیت ساخت بالا‌تری برخوردارند و عده‌ای دیگر بر این باورند که خودروهای تولید داخل از قیمت و هزینه‌های ثانویه‌ی پایین‌تری بهره می‌برند. گفتنی است که در خلاء وجود خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب، خودرو‌های چینی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار خودروی ایران دست‌وپا کنند و مردم هم استقبال نسبتا خوبی از آن‌ها کرده‌اند. در مطلب «شما بگویید» این هفته قصد داریم محاسن و معایب هرکدام از این خودروها را به بحث بگذاریم. شما با کدام موافق‌تر هستید: خودروی چینی یا ایرانی؟

گوش کنید: خودروی چینی بخریم یا نخریم؟

نظر ما را بخواهید، به‌طورکلی محاسن و معایب زیادی را می‌توان برای خودرو‌های چینی و ایرانی مورد بررسی قرار داد. برای مثال خودروهای ایرانی در مقایسه با مدل‌های چینی، از قیمت اولیه‌ی پایین‌تر و هزینه‌ی نگهداری کمتری برخوردارند. از سوی دیگر، ازنظر شرایط خدمات پس از فروش و سرویس‌های قابل ارایه به مشتریان، خودرو‌های چینی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند. در ضمن به‌طورکلی خودرو‌های چینی ازنظر کیفیت تولید، مواد به‌کاررفته در ساخت داشبورد، طراحی داخلی و از همه مهم‌تر، معماری و توان خروجی موتور، از خودروهای ایرانی بهتر هستند. این موضوع در مدل‌هایی مثل «جک J5» و «بسترن B50F» کاملا محسوس است. تنوع بیشتر خودروهای چینی را هم نباید فراموش کرد.

آنچه تفاوت عمده‌ی خودرو‌های چینی و ایرانی را رقم می‌زند، قیمتشان است. جایی که اختلاف قیمت‌های ۲۰ یا ۳۰ میلیونی، بسیاری از مردم را مجاب به خرید خودروی ایرانی می‌کند. در واقع قیمت پایین‌تر لوازم‌ یدکی و جانبی خودرو‌های ایرانی و هزینه‌ی نگهداری کمتر آن‌ها در مقایسه‌ با مدل‌های چینی، کسانی که محدودیت بودجه دارند را مجاب به خرید خودرو‌های ایرانی می‌کند. از سوی دیگر، برای کسانی که محدودیت بودجه‌ی خاصی نداشته و بیشتر به طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بالا‌تر اهمیت می‌دهند، مدل‌های چینی گزینه‌ی مناسب‌تری به ‌حساب می‌آیند.

شما چه محاسن و معایب دیگری سراغ دارید؟ تجربه‌ی شخصی‌ خود از رانندگی با خودرو‌های چینی و ایرانی و یا اطلاعات فنی خود از این خودرو‌ها را با ما در میان بگذارید. درنهایت با در نظر گرفتن تمام موارد ذکرشده، خودروی ایرانی را ترجیح می‌دهید یا چینی؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲۲ دیدگاه
  1. محسن

    وقتی نظرات رو میخوندم بیشتر کسانی که موافق خرید خودروی ایرانی هستند دلیلشون حمایت از تولید ملی و حمایت از قشر کارگر مشغول به کار در این دو شرکت ایرانی است. اما نکته ای که اینجا بی جواب میمونه خود مصرف کننده ست من خودرو ۲۰۶ ایرانی دارم از زمان خرید ماهی یک یا دو بار جهت تعمیر یا در نمایندگی یا در تعمیرگاه های خصوصی بودم در اون زمان که من هزینه می کردم(وضعیت گارانتی و شرایط گارانتی رو خودتون بهتر میدونید) این حمایت ملی کجا بود؟ این نکته هم بگم تمام قطعات خودرو بی کیفیت بوده و قابل مقایسه با پژو ۲۰۶ فرانسه نیست.
    بیشرفت خودرو های چینی به وضوح قابل مشاهده است . من علاقه ای به خودرو چینی ندارم اما از خودرو ایرانی حمایت نمی کنم.

  2. امیرحسین

    چون قشری که این خودرو ها رو میخرن قشر متوسط به سمت ضعیف جامعه هستن نیاز به نگهداری بالا از خودرو دارند که متاسفانه خودرو های چینی بخاطر ضعف خدمات پس از فروششون نمیتون پاسخگو این قشر باشند از طرفی خودرو های ایرانی هم (غیر از پراید که قیمت قطعاتش اونقدر کمه که میشه از صرفنظر کرد)بقیه شون متاسفانه ضعف مونتاژ دارن(به جز ال ۹۰ که خب اون هم قیافش اصلا جالب نیست! )و بخاطر این ضعف مونتاژ خرج زیادی روی دست صاحبانشون میزارن… یادتون بیاد یه روزگاری که چری ویانا یا لیفان ۵۲۰ قیمتشون از ۴۰۵ بالاتر بود الان صاحبانشون اونا رو باید با پراید های مدل پایین تر تعویض کنن چون به معنی واقعی کلمه پشتیبانی قطعات ندارند مکانیک ندارند
    و در کلام آخر بخاطر قیمت عجیب غریب خودرو در ایران که این کالا رو از مصرفی تبدیل به سرمایه ای کرده به نظرم کار بهتر خرید خودرو ایرانی هست که هم پشتیبانی بهتری داره هم در قسمت فروش دست خریدار و باز میزاره

  3. داریوش

    بازار ایران شده محل تست محصولات چینی اونا دارن سال به سال تو صنعت خودرو پیشرفت میکنن البته از طریق مصرف کننده های ایرانی و کارخونه های ما هم دارن سال به سال پسرفت میکنن در نهایت صنعت خودروسازی چین انقدر پیشرفت میکنه که با برندهای مطرح دنیا رقابت میکنه ما هم همون پراید و پژو رو با یه چراغ جدید وارد بازار میکنیم.

  4. soroush davarpanah

    هیچ کدام !

  5. میلاد

    در کل از زمانی کیفیت زیر سوال رفت که چینی ها دست به ساخت محصول زدن و آخرشم اینه که اگر مشکلی هم در خودروهای ایرانی هست باز بر می گرده به قطعات بی کیفیت ساخت چین پس بحث قابل توجهی نیست و در ضمن با همین میزان بیکاری دیگه تعطیل شدن خودرو سازی های داخلی میشه یه فاجعه پس به جای بفکر جیب خارجی ها بودن به خودمون فکر کنیم
    ژاپن که الان تو خودرو سازی برای خودش حرفی برای زدن دارهچند سال با ماشینایی دست و پنجه نرم کردن که اصلاً به ماشین شباهتی نداشتن و قابل مقایسه با خودرو های هیچ کشوری نبود اما الان ….

  6. سجاد شکرالهی

    با سلام
    به نظر بنده خودروهای چینی دارای امکانات بیشتری هستند و استفاده از تکنولوژی های روز در ساخت خودرو را میتوان در اکثر خودروسازان چینی مشاهده کرد ولی با عدم اطمینان.تضمینی ندارد که ۸ ایربگ خودرو چینی در هنگام تصادف درست عمل کند و یا سیستم کنترل پایداری خودرو چینی عملکرد مناسبی داشته باشد.برا اساس تجربه در صنعت میتوان گفت چینی ها در تاییدیه های استاندارد و پاس کردن استانداردها سهل گیر هستند و در صنایع خود سختگیری های فنی کشورهایی نظیر آلمان و ژاپن و … را ندارند و چه بسا بعضا حجم و گشتاور و قدرت موتور را هم با همین شیوه دست بالا اعلام می کنند.
    چینی ها در بازار دست دوم هم شرایط خوبی برای فروش ندارند.در شرایطی که محدودیت مالی جهت خرید خودروهای خارجی وجود دارد و خودروهای داخلی به دلیل تکراری بودن و نداشتن امکانات مطلوب مردم نیستند به ناچار باید به دنبال خودروهای چینی رفت ولی با مطالعه و دید باز میبایست خودرویی را خریداری کرد که هم بازار دست دوم بهتری داشته باشد و هم از لحاظ کیفی جواب داده باشد.اینطوری کمتر دچار پشیمانی خواهید بود.

  7. مسعود

    سلام
    من برلیانس اچ ۲۲۰ دارم. چیزی که الان به عینه میبینم و حس می کنم اینه که وقتی سوار این ماشین بشین حس می کنین جای امنی دارین. بدنه ای قطور و نسبتا محکم البته نه تا آن حد که در تصادف واقعا تفاوت قابل توجهی ایجاد کند بلکه به قدری که در هنگام بسته شدن درب صدای جالبی رو می شنوید. کیفیت داشبوردش خوب نبود و در اثر تمیزکاری رنگش رفت و الان شرکت برام یه داشبورد دیگه آورده که تعویض کنه. در مجموع کیفیت و زیبایی این خودرو با خودروهای ایرانی قابل مقایسه نیست. من وقتی سوار سمند یا پژو میشم واقعا تفاوتها برام یادآوری میشه. این ماشین صدای زیادی تولید نمی کنه و عایق بندی کم نظیری داره. در دست انداز خیلی آدمو اذیت نمی کنه و ….
    نهایتا خودرو چینی تنوع ظاهری داره، شتابش متوسط به پایینه، راحتی فوق العاده داره، قطعات تا جایی که شنیدم گرونه. تعویض روغنش حدود ۵۰ تومنه ولی میگن لوازم یدکیش گرونه

  8. King m4m

    خودروی چینی از ایرانی با کیفیت تره و خدمات پس از فروش بهتری هم دارن ارایه میدن ولی امان از وقتی که بخوای بفروشی . بازار فروش نداره اگرم بخرن با کلی ضرر برای شما همراه هست . من خودم چینی دارم خیلی هم راضی ام ولی اگه پول لازم شم حداقل چند ماهی طول میکشه تا ماشین فروش بره

  9. محمد مهدی اسماعیلی

    اولاً که تقسیم بندی خودروها به این شکل ایرانی و چینی نادرست است. یعنی خودروهای چینی هم در ایران مونتاژ می شوند و حتی بسیاری از قطعات آنها هم داخلی ساز اند. و از طرفی خودروهایی هم که از آنها به عنوان ایرانی یاد می شود هیچ کدام اصالت ایرانی ندارند و غالباٌ فرانسوی هستند. همین خودروهای به ظاهر ایرانی هم بعد از دوران تحریم از قطعات بی کیفیت چینی در ساخت بهره می برند که با این توصیفات بنده صد در صد خرید خودروی چینی را به ایرانی ترجیح می دهم.
    خودم سالها تجربه سواری خودروهای تندر نود و پژو ۲۰۶ و پرشیا را داشتم و الان هم جک J5 دارم و در یک کلام بگویم که خودروی چینی بسیار بهتر از نوع ایرانی اش است و همین طور هم که می بینیم با سرعت بسیار زیادی به سمت کیفیت ساخت بهتر می روند.
    مثال آن زمانی که به تازگی خودروهای کره ای وارد بازار شده بودند، مردم اقبال چندانی به آنها نشان نمی دادند. و خرید خودروهای ژاپنی و اروپایی را به آنها ترجیح می دادند اما اکنون …

  10. محمدحسن

    سلام من یک خودروی ۲۰۶ به تازگی گرفتم ولی متاسفانه ازش زیاد راضی نیستم خودرو بعضی مواقع خود به خود گاز می خوره و دور موتور میره بالا

    1. myself

      استپ موتور رو چک کنید

    2. علی

      دوست عزیز به احتمال خیلی زیاد ایراد از اسپلیتر انژکتور خودروی شماست .

  11. محمد

    من فکر می کنم به این نکته توجه نشده گه خودروی ایرانی از نظر محیط زیستی بسیار خطرناک است چرا گه چرخه ی سوخت و احتراق کامل طی طی نمی‌شود و همینطور آپشن های کمتری در خودروی ایرانی پیدا میشه ضمن اینکه طراحی اکثر این خودروها مربوط به ۱۰الی۳۰(پراید عزیز)می باشد من باعث دلسردی مردم میشود
    ضمن اینکه مصرف بنزین خودرو های چینی بسیار کمتر از خودروی ایرانی هست
    به نظر من خودروی چینی

  12. مهدی

    با سلام.خود شما در متن تقریبا جواب سوار رو فرمودید. اولین فاکتور برای مقایسه دو خودرو جهت خرید قیمت آنهاست.با شرایط فعلی بازار محدوده قیمتی خودرو های ایرانی و چینی کاملا متمایزند به همبن جهت تقریبا قیاس این دو موضوعی ندارد.گران ترین خودرو ایرنی از ارزان ترین خودروی چینی ارزان تر است.باقی مسایل رو میشه با همین فاکتور قیمت توجیه کرد. درست یا غلط و طبیعی یا مصنوعی بازار ایران بین خودرو ساز های ایرانی . چینی و برند های معروف بصورت واضحی تقسیم بندی شده و تقریبا تکلیف هر بودجه ای مشخصه .زیر ۵۰ میلیون خودروی ایرانی. بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون چینی . و بالاتر برند های معروف. در خصوص کیفیت و عملکرد هم هرچقدر پول بدی آش میخوری.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه