شما بگویید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در بازار آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، میزان فروش خودروهای اتوماتیک بسیار بیشتر از دنده‌ دستی است. این در حالی است که در کشور ما بیشتر خودروهای ساخت داخل در مدل دنده دستی عرضه می‌شوند و خریدار به‌جز انتخاب‌هایی مثل تندر ۹۰ و ساندرو، برای تهیه‌ی خودروی دنده اتوماتیک باید به سمت خودروهای خارجی با قیمت‌های بالاتر برود. چند سالی می‌شود که با واردات گسترده‌ی خودروهای چینی و کره‌ای، خودروهای اتوماتیک بیشتری را می‌توانیم در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. امروز قصد داریم که نگاهی گذرا به مقایسه‌ی سه ویژگی مهم درمورد خودروهای دنده اتوماتیک و دستی داشته باشیم. در انتها هم دوست داریم که نظر شما را در این باره بدانیم.

۱-هزینه

به‌طور کلی، خودروهای دنده اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه دنده دستی دارند. علت قیمت بالای این خودروها به فناوری پیچیده‌تر آن‌ها مربوط می‌شود. گذشته از قیمت بالای خودروهای اتوماتیک، در صورت خرابی اتومبیل، صاحب اتومبیل باید هزینه نسبتا زیادی صرف کند. اگر صاحب خودرو قدیمی باشید، پیدا کردن لوازم و مکانیک حرفه‌ای که به فناوری جعبه‌دنده‌ی خودکار اتومبیل آشنا باشد، کمی سخت و پرهزینه است. این مورد حتی برای بعضی از خودروهای جدید و مدرن هم صادق است. بسیاری از خودروهای اتوماتیک به خصوص مدل‌های ارزان قیمت‌تر، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل دنده دستی خود دارند و بدین ترتیب هزینه‌ی رانندگی با آن‌ها بیشتر است.

۲-راحتی

از آن‌جایی که تعویض دنده‌ در اتومبیل‌های اتوماتیک، به‌صورت خودکار انجام می‌شود، بخشی از فعالیت‌های یک راننده کم می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا راننده راحت‌تر خودرو را هدایت کند و کمتر خسته شود. خستگی رانندگی با خودروهای دنده دستی را می‌توانیم در شلوغی و ترافیک‌ به‌طور واضح ببینیم. زمانی‌که راننده باید هرچند ثانیه با نیم‌کلاچ، گاز، ترمز و تعویض دنده، رانندگی کند. اگر ترافیک در سربالایی باشد، کار راننده دشوارتر هم می‌شود. در صورتی که در خودروهای اتوماتیک، این مشکلات را احساس نمی‌کنید. راحتی رانندگی با خودرو دنده اتومات باعث شده تا افراد زیادی برای خرید این خودروها ترغیب شوند.

۳-هیجان

هنوز افرادی پیدا می‌شوند که خودروهای دنده‌ دستی را به خودروهای اتوماتیک ترجیح می‌دهند. حتی افرادی هم هستند که باور دارند راننده‌ی واقعی کسی است که با خودروهای دنده دستی رانندگی کند و کنترل تعویض دنده را در اختیار خودش داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از خودروسازها برای حفظ هیجان رانندگی، قابلیت تعویض دنده دستی را هم برای خودروهای اتوماتیک ترتیب داده‌اند. با این حال، عاشقان خودرو باور دارند که هیچ چیزی نمی‌تواند لذت رانندگی با خودروهای دنده دستی را برایشان پر کند!

نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام مدل هستید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

‌‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۴ دیدگاه
  1. سعید رخشانی

    با سلام
    به نظر من از مصرف سوخت اندکی بیشتر دنده اتومات ها نسبت به دستی ها بگذریم از همه نظر اتومات بهتر هست
    مخصوصا راحتی رانندگی
    البته گروهی خیلی علاقه مند به تعویض دنده در دور موتو خاص ( معمولا بالا ) دارند یا با ذات دنده حس دارند که اکثر خودرو های پیشرفته اتومات این قابلیت رو هم به راننده اراعه میکنند

    من شخصا همیشه اتومات ها رو انتخاب میکنم

  2. محمد حسن مهرابی

    مهم اینه که چه ماشینی اتومات باشه و اینکه این گیربکس اتومات ساخت کدام شرکت باشه

    اگه ماشین فرانسوی باشه و به خصوص ۲۰۶ و ۲۰۷ فقط دنده ای
    چون ماشین های اتومات پژو مثل سرطان هستند

    واقعا بی کیفیت و پر درد سر

    گیربکس al4 که روی ۲۰۶ نصب میشه در کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس داره و این سرویس ها تا ۸۰ هزار کیلومتر باید چندین بار تکرار بشه و کلی شیر هیدرولیک عوض کنید و کلی دردسر بکشید تا بفهمید کدام شیر ها خراب شده

    در نهایت هم معمولا روی ۸۰ هزار تا گیربکس نیاز به تعویض پیدا میکند که هزینه بالایی هم دارد

    ضمنا گیربکس های اتومات پژو اصلا مطمئن نیستند و اصلا نمیشه روشون حساب کرد

    ولی اگه ماشین کره ای یا ژاپنی باشه فقط اتومات

    مخصوصا اتومات های الان که از نظر شتاب دست کمی از نمونه های دستی ندارند

  3. بردیا صالحی راد

    به قول یکی از دوستام که خیلی بهش احترام میذارم: “رانندگی با ماشین دنده ای، مثل غذا خوردن با دست میمونه” اصلاً یه لذت خاصی داره که نمیشه با اتومات تجربه ش کرد

  4. سهراب

    با سلام من تقریبا ٩٠٪‏ خودروهای اتومات و دستی آمریکایی مدلهای ٢٠١٠ به بالا رو تست کردم و الان موستانگ دنده دستی دارم چون واقعا یه نکته خیلی مهمی تو خودروهای دنده دستی هست که در دنده اتومات یک ضعف بزرگ محسوب میشه اونم در هندلینگ خودرو در پیچهای سخت هست که در مدلهای دستی واقعا عالیه چون شما میتونین با تعویض دنده مناسب بهترین دور موتور رو بگیرین که بتونین تعادل ماشین رو در پیچ حفظ کنین.

  5. Amin B3DA

    من اتومات دارم و بهتره. قبلش دنده دستی بود و معلومه ک اتومات بهتره. البته یک مقدار بسیار ناچیزی مصرف اتومات میره بالاتر اما میارزه بهش. من خودم نسل جدیدم و هیجان را با اتومات هم تجربه کردم به دودلیل: اولا حالت دستی هم داره برای مواقعی مثل هیجان. دوما با فشردن پدال گاز بصورت ناگهانی تا آخر دنده معکوس میگیره و یه دنده سریع بالا میبره. و همچنین با اشاره اولین نیش ترمز یه دنده کم میکنه

  6. رامین

    هیچ شکی نیست که رانندگی با دنده اتوماتیک آرزوی اکثر ماها می تونه باشه، اما چه کنیم که متاسفانه هزینه خرید یک خودرو با دنده اتوماتیک رو ندارم و باید از ماشین با دنده دستی لذت ببرم 😐

  7. حامد

    لذت رانندگی و رانندگی واقعی و این مسائل نیاز به خودروی واقعی هم داره.
    خودروهای رده پایین (اگه اسمشون رو بشه خودرو گذاشت) با دنده دستی هیچ لذت و هیجانی به آدم نمیده، لذت و هیجان نیاز به فورد موستانگ سری شلبی داره.
    برای رانندگی شهری و مسافرت قطعا دنده اتوماتیک بهتره.

    1. مرتضی

      تا حد زیادی حامد درست میگه … وقتی قراره با پراید رانندگی کنید یا با ۴۰۵ یا سمند حتما دنده دستی نه تنها لذتی نداره بلکه عملا فقط خسته کنندس ولی رانندگی با یه دوج وایپر رو فقط باید با دنده دستی تجربه کرد تا کلمه شتاب دوباره برات ترجمه بشه

  8. منصور کلاگر

    در حال حاظر که توی ترافیک تهران رفت آمد دارم قطعا آرزو میکنم که ای کاش مدل اتوماتیک رو خریده بودم ولی برای زمانهایی که میرم شمال، توی جاده، تعویض دنده یکی از جذابیت های صفر محسوب میشه !!

  9. نوید

    اصلا لذتی که تو تعویض دنده دستی و صدای موتور تو دور بالا هست، به کل دنده اتومات میارزه.
    دنده اتومات واسه کسایی هستش که یه رانندگی معمولی میخوان و راحت. نه سرعت میرن نه شتاب میگیرن. من فقط وقتی دنده اتومات میگیرم که بخوام در حین رانندگی بچه شیرخواره ام رو هم بغل بگیرم.
    فقط حیف که ماشینای ایرانی همشون دیفرانسیل جلون. حیف

    1. ّبهزاد

      حرف دل منو زدی. من خودم اتوماتیک سوار بشم میزارم رو حالت دنده دستی :))

  10. علی خلیلی

    سلام و عرض خسته نباشید
    اگر بخوایم به طور کلی بگیم که خودروی دنده اتومات بهتره یا دستی، قطعا مدل اتومات گزینه بهتری خواهد بود. این موضوع شاید توی جاده ها و یا خیابون های خلوت زیاد به چشم نیاد، اما وقتی توی کلان شهر ها با ترافیک های سرسام آور زندگی کنید، قطعا از کلاچ گرفتن های مداوم و تعویض دنده، شکوه و گلایه خواهید داشت. تصور کنید توی شهری مثل تهران، یک ساعت توی ترافیک سنگین مونده باشید که یه موضوع معمولی هم برای افراد ساکن این شهر به حساب میاد. به صورت میانگین هر یک دقیقه هم بخواید دنده تعویض کنید، یعنی ۶۰ مرتبه در ۱ ساعت! این موضوع قطعا ناراحت کننده خواهد بود.
    اما بیاید بودجه رو هم در نظر بگیریم. مثلا تو ماشین های چینی، خرید یه ماشین دنده دستی به مراتب عقلانی تر از دنده اتوماته. چراکه تو کلاس قیمتی کمتر از ۷۰-۸۰ میلیون تومن، عموما ماشین های دنده اتومات چینی هستند و از قضای روزگار زیاد هم گیربکس های خوبی ندارند. مثلا خیلی ها شکایت دارند که گیربکس ماشینشون به اصطلاح خنگه و تو سر بالایی ها به راحتی یکی دو تا دنده سبک میشه. یا توی شتاب گیری ها تکونی که تعویض دنده به ماشین میده، خیلی بیش از حده و عملیات تعویض دنده اصلا روون و نرم نیست. بنابراین اگر کلاس قیمتی رو هم در نظر بگیریم میتونیم بهتر نظر بدیم.
    با اینکه هنوزم معتقدم ماشین دنده اتومات به طور کلی بهتر از ماشین دنده دستی هست، اما با این حال نمیشه افرادی رو که عشق ماشین هستند و دوست دارند دنده رو هم خودشون تعویض کنند نادیده گرفت. لذتی که تو تعویض دنده هست تو عوض شدن خودکار دنده نیست! 🙂
    یکی دیگه از دلایلی که تو کلاس قیمتی ۵۰-۶۰ میلیون تومن بهتره سراغ ماشین دنده اتومات نرید، عدم امنیت تو جادست. تصور کنید توی یه جاده سربالایی دارید یه سبقت خطرناک می گیرید. همه چیز داره خوب پیش میره که ناگهان ماشین هوس میکنه دنده رو سبک کنه! حالا دیگه باید خودتون رو به هر دری بزنید تا از مشکل پیش اومده سالم بیرون بیاید.
    در آخر اگر بخوام یه نتیجه کلی بگیرم، میتونم اینجوری بگم: ماشین دنده اتومات هم برای رانندگی داخل شهر و هم خارج شهر گزینه بهتریه. به شرطی که گیربکس ماشینتون مشکلی نداشته باشه یا قلق اون به صورت کامل دستتون بیاد تا تو جاده های خطرناک مشکلی براتون ایجاد نشه.
    سپاس

  11. هادی

    با توجه به ترافیک شهر تهران بهترین گزینه خودروی اتوماتیک است. برای لذت تعویض دنده دستی نیز می توانیم از حالت Manual خودرو استفاده کنیم. البته ناگفته نماند که رانندگی در حالت Sport خودرو های اتوماتیک نیز هیجان انگیز است.

  12. رضا اصغری

    توی ترافیک تهران و شهرهای شلوغی مثل پایتخت که از لحاظ کثرت ماشین شهر داره میترکه فقط و فقط ماشین دنده اتوماتیک به در میخوره و بس
    من که راضی ام، هزینه اش به راحتیش می ارزه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه