شما بگویید: کنسول یا PC؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که از شما، درباره‌ی اینکه کدام کنسول نسل هشتمی بهتر است پرسیدیم. کل‌کل‌های زیادی در پاسخ به این سوال شنیدیم و بیشتر افراد، به طرفداری از کنسول خودشان پرداخته بودند؛ با این حال، برخی هم آن میان از برتری پلتفرم رایانه‌های شخصی گفته بودند. همین موضوع هم ما را برانگیخت تا کنسول‌بازها را در مقابل PCبازها قرار دهیم.

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی کلی به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیندازیم. کنسول‌ها از نظر قیمتی از یک کامپیوتر ارزان‌تر هستند. در حال حاضر اگر بخواهید کامپیوتری بخرید که بازی‌های روز را روان و راحت، آن هم نه با آخرین حد کیفیت، اجرا کند، باید حداقل ۸-۹ میلیون تومان پیاده شوید. از سوی دیگر، کنسول‌ها حدودا یک میلیون تومان برای‌تان هزینه بر می‌دارند. بازی‌ها هم چه روی کنسول‌ها و چه روی کامپیوتر، برای‌تان خرج برمی‌دارند.

در حال حاضر، بازی‌های جدید روی کامپیوتر دیگر کرک نمی‌شوند و باید به فکر تهیه‌ی نسخه‌های اصل بازی‌های کامپیوتر باشید. در نتیجه از نظر قیمتی، بازی‌های PC تفاوت زیادی با کنسول ندارند و برای هر بازی باید همان ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کنید.

با این حال، تجربه‌ی بازی کردن روی PC تفاوت‌های زیادی با کنسول دارد. برای مثال، هنوز هم خیلی‌ها عقیده‌ای به بازی کردن اکشن‌های اول شخص روی کنسول ندارند؛ البته کنسول‌ها هم سال‌ها است که به پلتفرم اصلی بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Halo تبدیل شده‌اند.

کامپیوترها گرافیک بسیار بالاتری را در مقایسه با کنسول ارایه می‌ًدهند؛ طوری که اگر در حال حاضر بخواهید با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، تنها راه‌تان جمع کردن یک سخت‌افزار خوب برای بازی است.

Table_PC_Console

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت. البته امکان Mod کردن برخی بازی‌ها مثل فال‌آوت۴ یا اسکایریم روی کنسول هم فراهم شده است، اما این امکان هنوز هم به گستردگی رایانه‌های شخصی نیست. می‌توان بازی‌های کامپیوتر را تمام و کمال دستکاری کرد.

برای آنلاین بازی کردن، کنسول‌ها اصولا پلتفرم بهتری هستند؛ طوری که سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، امکانات فراوان زیادی را ارایه می‌دهند و از همه مهم‌تر، حسابی امن هستند.

موضوع نهایی، بازی‌ها هستند. خیلی‌ها به بازی‌های استراتژی علاقه دارند؛ پلتفرم اصلی این بازی‌ها هم رایانه‌های شخصی است. برای مثال، اگر می‌خواهید تمدن، توتال وار یا سیمز بازی کنید، نمی‌توانید به سمت کنسول بروید. از طرفی دیگر هم اگر قصد دارید آنچارتد، هیلو یا گیرز آو وار بازی کنید، نباید روی کامپیوتر دنبال آن‌ها بگردید.

تمام این‌ها را گفتیم تا شما را برای بحث و جدل آماده کنیم. نظر نهایی را قرار است شما بدهید. تا آخر این هفته به شما فرصت می‌دهیم تا به سر و کله‌ی یکدیگر بزنید و از پلتفرم مورد علاقه‌تان دفاع کنید؟ شما بگویید: کنسول بهتر است یا PC؟

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۱۲ دیدگاه
  1. مهدی غ

    نمیدونم ملت چرا قدرت رو توی قطعات گرون تر میدونن! وقتی ۱۸ سال تجربه پیسی از سیستم عامل داس تا الان رو داشته باشی میدونی که تصوراتی که خیلی از مردم از جمله نویسنده این متن از پیسی دارن خیلی بچگانه هست! همه نمیدونم چرا خرج بیشتر و اطلاعات اسمی زیاد و اعداد بالاتر توی قطعات رو دلیل بر برتری اون قطعه پیسی میدونن!
    من همین حرفم رو توی عمل دارم برای خودم اجرا می کنم! وقتی با فرکانس هسته داون شده میام بهترین گرافیک بازی رو توی پیسی بدون هیچ مشکلی اجرا میکنم
    خب وقتی مردم تصورشون این باشه معلومه هیچ وقت با قطعات پایین تر جرئت تست ندارن و فک می کنن پیسی شون ضعیفه و اجرا نمیکنه بازی ها رو یا ضعیف اجرا میکنه

    این هم بالاخره از سیاست های و بازار گرمی فروشندگان و برندهای قطعات هست!

  2. سجاد

    چه خبره ۸ -۹ میلیون تومن واسه pc ؟!
    این واسه اونایی که میخوان ۴k و ultra بازی کنن با ۷۰-۸۰ فریم
    یه مانیتور ۴k هم بهش اضافه کن میشه خدا تومن! البته واسه خرپولا پول تو جیبیه! خخخخخ
    اگه یه کم قانع باشیم میشه با سه و نیم میلیون هم کارت رو راه بندازی
    با این همه pc رو ترجیح میدم

  3. MAHAN 5

    به نظر م pc یا لپ تپ قوی تر هستن، هم راحت تر ،تازه همه برنامه نویسی بازی ها با pc هست و میتونیم mod هم به راحتی نصب کنیم از نظر به صرفه بودن کامپیوتر واقعا عالیه.
    فقط و فقط PC

  4. عارف

    شماها چقدر سطحی و کمی به قضیه نگاه میکنید .
    من یه گیمر حرفه ای هستم , حداقل با بیشتر از ۲۰ سال سابقه بازی این ادعا رو دارم . برای مجله ها و وب سایت های تو این وادی مقاله مینوشتم ، سعی دارم اینو بهتون بگم که اینا هر کدوم یه دنیای متفاوت هستن (بگذریم که خیلیا سره PS و XBOX دعوا دارن) اینا هر کدومشون یه تفریح متفاوته . شما باید ببینید که با کدوم بهتر ارتباط برقرار میکنید . کنسول بازا هیچ وقت نمیتونن لذت گرفتن Rampage توDota رو تجربه کنن , وقتی Announcer بازی داد میزنه Rampage انگار یه لحظه دنیا رو بهت میدن . اون شبی که برای اولین بار اینو تجربه کردم رو یادم نمیره , یک بامداد بود وقتی بازی تموم شد و رفتم تو رختخواب حتی نمیتونستم لبخندم رو کنترل کنم ( به عبارت دیگه نیشم بسته نمیشد و همونطوری خوابم برد ) . لذت گرفتن بیشترین هدشات تو Call of Duty Online . من هفته ها تو دنیای Witcher زندگی کردم .وجب به وجب مپ Fallout رو گشتم با تمام افراد داخل بازی صحبت کردم . مهم ارتباطیه که برقرار کنید . اینا همه آثار هنرین هیچ چیز بدی توشون نیست . باید ببینی کدومشون با حال و احوال تو سازگاره . یکی از تفریحات من رو کنسول این بود که تو بازی Alan Wake (نسخه XBOX) جا خالی بدم و هنوز وقتی که آلن تو حالت خمیده هست اون موجودات رو هدشات کنم , این کارو با PC هم انجام دادم و دیدم چقدر مسخره و خسته کنندست . کامپیوترمو با ۳ تومن جمع کردم اصلا برام مهم نیست که یه بازی رو حالت Ultra اجرا کنم یه سطح پایین تر اجرا میکنم یا AA رو ۴ میزارم مگه چی میشه ؟ چه چیزی رو از دست دادم ؟ کنسولم رو هم ۱.۵ خریدم و دیدم که من با قد ۱۸۷ سانت نمیتونم وسط حال بشینم با کنسول بازی کنم .بالاخره هر کس که میگه کنسول ارزونه باید یه چیزی برای نمایش تصویر کنسول بخره دیگه, که حداقل ۱ تومن پولشه , دوتا بازی هم که بخری در مجموع اینا هم میشه ۳ تومن . در کل جواب سوال کنسول یا PC اینه اگه پولشو داری هر دوش اگه نداری هر کدوم که باهاش بیشتر ارتباط برقرار میکنی , فقط تبصره این حرف اینه که رو PC کلی دنیا رو میتونی امتحان کنی . دیگه یا باید بری کیش یا بری شمال هردوتاش که با هم نمیشه .حسی که شنا کردن بهت میده ۱۸۰ درجه با نشستن تو ترن هوایی فرق داره .

  5. Javit

    فقط PC

  6. hoseyn

    ps4 بخریم بازی های xbax رو نمیتونیم بازی کنیم
    xbax بخریم بازی های ps4 رو نمیتونیم بازی کنیم
    pc هم که بازی های هیچکدومش رو نمیتونیم بازی کنیم (انحصاری)
    همون فوتبال رو بریم تو کوچه بازی کنیم بهتره

  7. sohrab

    pc صد برابر از lab top بهتره
    قیمت بالا تر به دلیل اقتصاد بد
    ولی در عوض گرافیک بهتر
    و ممکنه تا پنج سال رو medium اجرا بکنه

  8. ابراهیم

    تو زمانی که من یه پی سی نسبتا قوی و گیمینگ به قیمت ۳ تومن جم کردم یکی از دوستان یه ps4 خرید،ازون زمان به بعد من حدود ۲۰ تا بازی خوب بازی کردم،بدلیل گرون بودن بازیا و داستانای خاص ps4 دوستم تو این یکی دوسال همون ۲۰ تا رو بازی کرده،
    من به علاوه بازی،حداقل ۵تا کار دیگه با پی سی کردم که ازینا دوستم فقط فیلم دیدن منو تو ps تجربه کرده.
    تو این یکساله من فقط یه مانیتور تعویض کردم ،اونم بخاطر صرفا کیفیت بیشتر ،نه خرابی و مشکل.
    حالا با سیستمی که من دارم روش فال اوت ۴ و cod bo3 رو رو نهایت کیفیت اجرا میکنم فکر نکنم تا ۲-۳ سال دیگه نیاز بهارتقا داشته باشم،ولی ps4 یحتمل داستان ۳ سرش میاد و تا حدودی از بازی انحصاری و غیره محروم میمونه،چون تمرکز سونی میره رو کنسل بعدیش.
    این از بحث مقرون به صرفه تر بودن پی سی
    من از کنسول های سونی ۱ و ۲ و از مایکروسافت ۳۶۰ رو داشتم،همزمان پی سی.هیچوقت نتونستم لذت بازی با موس و کیبرد رو با دسته تجربه کنم.
    به اضافه ی اینکه من به پی سیم گاهی اوقات دسته ps4 دوستمو میزنم و بازی میکنم.بازم یه جای کار میلنگه.موس و کیبرد یه چیز دیگس.
    حالا میرسیم به بازی های انحصاری.
    بازی های انحصاری رو قبول دارم که نقطه قوت کنسولاس،ولی خدایی خیلی بازی خوب(ولی نه در حد انحصاری ها)مشابه هست که جای خالی اونارو رو پی سی پر میکنه.تازه لذت بازی استراتژیک بماند.
    مخلص کلام،تو ایران که نسبت قیمت بازی های پی سی به کنسول،بین ۱به ۵ تا ۱ به ۱۰ هست،نسبت کارایی پی سی ۵ به ۱،و اینکه شخصا موس و کیبرد رو ترجیح میدم،
    خرید یه پی سی نسبتا قوی توجیح اقتصادی و منطقی داره.
    هر بازی که دلم میخواد،از اینترنت در عرض ۳ شب میگیرم(مثلا bo3 52 گیگ).فیلم میبینم.کارای شخصیمو انجام میدم،بازی ایکس باکس وان خوام کرد و …

  9. حسین

    من خودم کنسولو میپسندم چون کنسول بازی تا چهار پنچ سال برات کار میکنن ولی PC باید سیستمو ارتقا بدی از این لحاظ خیلی کنسول به نفع تره

    1. مهدی غ

      ولی اگر نسل بعدی بیاد بازی های نسل بعد اجرا نمیشه ! ارتقا هم من الان پیسی خودم رو میدونم که راحت از روزی که خریدم تا ۵ سال جواب میده! یعنی همون زمانی که شما برای کنسولت تخمین زدی
      تازه اونم بدون ارتقا دادن!!!

  10. کسری

    من یه pc دارم و یه کنسول، اما از کنسول برای بازی های اختصاصیش استفاده می کنم و بس. pc به خصوص در ایران برای بازی های مشترک بهتره و البته بازی های اختصاصی خودش رو هم داره. ارزون تر در میاد(حتی اریجینال هاش هم تخفیف های بهتری نسبت به کنسول می خورن) برای آنلاین بازی کردن هم باز pc سرورهای رایگان داره در حالی که سونی و مایکرو هر دو ماهیانه پول می خوان. خلاصه اینکه اگر کسی پول داشته باشه باید هر دو رو بخره و اگر هم بودجش محدوده باز هم اینکه فقط pc داشته باشه در درازمدت به صرفه تره.

    همه ی اینا به کنار، دوستانی که میگن کنسول ۶ ۷ سال دوام داره یه نگاه به neo سونی وscorpio مایکرو بندارن می فهمن که دیگه در بهترین حالت هر ۲ ۳ سال یک بار کنسول ها از لحاظ سخت افزاری آپگرید میشن و دوره ی این حرفا داره تموم میشه.

  11. farid

    با ابتکاری که مایکروسافت به خرج داده و یندوز رو به ایکس باکس آورده ، فاصله ی کنسول و پی سی خیلی کم شده و کمتر هم خواهد شد.
    حتی یه ایکس باکس در آینده می تونه جای کیس کامپیوترهای دسکتاپ رو هم بگیره، البته یه کیس مالتی مدیا ! یه تیر و دو نشون .
    کاربران شبکه استیم، بازی هایی که در حال تبدیل به سرویس های ابری هستند، و ارائه سرویس های بیشتر که مثلن در مورد ایکس باکس شامل اجرای آفیس، کرتانا، اسکایپ و..میشه نقش مهمی دارند.
    شاید در آینده کنسول فقط انتخاب متعصبین پلی استیشن و نیتندو باشه که در کنار بازی های اختصاصی در جای خودشون قابل توجه اند

  12. احمد

    به نظر من گیمر های حرفه ای پی سی باز هستن خود من تا چند سال پیش بهترین پلیر کال اف ایران بودم ۴ تا قهرمانی لن هم داشتم ولی تا حالا ندیدم کنسول باز بتونه مسابقات شرکت کنه به غیر فوتبال

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما