شما بگویید: کنسول یا PC؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که از شما، درباره‌ی اینکه کدام کنسول نسل هشتمی بهتر است پرسیدیم. کل‌کل‌های زیادی در پاسخ به این سوال شنیدیم و بیشتر افراد، به طرفداری از کنسول خودشان پرداخته بودند؛ با این حال، برخی هم آن میان از برتری پلتفرم رایانه‌های شخصی گفته بودند. همین موضوع هم ما را برانگیخت تا کنسول‌بازها را در مقابل PCبازها قرار دهیم.

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی کلی به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیندازیم. کنسول‌ها از نظر قیمتی از یک کامپیوتر ارزان‌تر هستند. در حال حاضر اگر بخواهید کامپیوتری بخرید که بازی‌های روز را روان و راحت، آن هم نه با آخرین حد کیفیت، اجرا کند، باید حداقل ۸-۹ میلیون تومان پیاده شوید. از سوی دیگر، کنسول‌ها حدودا یک میلیون تومان برای‌تان هزینه بر می‌دارند. بازی‌ها هم چه روی کنسول‌ها و چه روی کامپیوتر، برای‌تان خرج برمی‌دارند.

در حال حاضر، بازی‌های جدید روی کامپیوتر دیگر کرک نمی‌شوند و باید به فکر تهیه‌ی نسخه‌های اصل بازی‌های کامپیوتر باشید. در نتیجه از نظر قیمتی، بازی‌های PC تفاوت زیادی با کنسول ندارند و برای هر بازی باید همان ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کنید.

با این حال، تجربه‌ی بازی کردن روی PC تفاوت‌های زیادی با کنسول دارد. برای مثال، هنوز هم خیلی‌ها عقیده‌ای به بازی کردن اکشن‌های اول شخص روی کنسول ندارند؛ البته کنسول‌ها هم سال‌ها است که به پلتفرم اصلی بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Halo تبدیل شده‌اند.

کامپیوترها گرافیک بسیار بالاتری را در مقایسه با کنسول ارایه می‌ًدهند؛ طوری که اگر در حال حاضر بخواهید با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، تنها راه‌تان جمع کردن یک سخت‌افزار خوب برای بازی است.

Table_PC_Console

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت. البته امکان Mod کردن برخی بازی‌ها مثل فال‌آوت۴ یا اسکایریم روی کنسول هم فراهم شده است، اما این امکان هنوز هم به گستردگی رایانه‌های شخصی نیست. می‌توان بازی‌های کامپیوتر را تمام و کمال دستکاری کرد.

برای آنلاین بازی کردن، کنسول‌ها اصولا پلتفرم بهتری هستند؛ طوری که سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، امکانات فراوان زیادی را ارایه می‌دهند و از همه مهم‌تر، حسابی امن هستند.

موضوع نهایی، بازی‌ها هستند. خیلی‌ها به بازی‌های استراتژی علاقه دارند؛ پلتفرم اصلی این بازی‌ها هم رایانه‌های شخصی است. برای مثال، اگر می‌خواهید تمدن، توتال وار یا سیمز بازی کنید، نمی‌توانید به سمت کنسول بروید. از طرفی دیگر هم اگر قصد دارید آنچارتد، هیلو یا گیرز آو وار بازی کنید، نباید روی کامپیوتر دنبال آن‌ها بگردید.

تمام این‌ها را گفتیم تا شما را برای بحث و جدل آماده کنیم. نظر نهایی را قرار است شما بدهید. تا آخر این هفته به شما فرصت می‌دهیم تا به سر و کله‌ی یکدیگر بزنید و از پلتفرم مورد علاقه‌تان دفاع کنید؟ شما بگویید: کنسول بهتر است یا PC؟

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۱۲ دیدگاه
  1. سالار

    یک چیز دیگه هم هست که شخصیه من خودم ی لپتاب خریدم سال ۹۰ با قیمت ۱.۳ (ی چیز متوسط بود ) و الان هم ک دارم این براتون مینویسم با این لپتاب دارم مینویسم.
    میخاستم بگم من با این قیمت تاحالا هر چی بازی که دوست داشتم خریدم و باهاش بازی کردم gta v , cod advance warfare , cod black ops 3 , cod ghosts, cod modern warfare 3, assassins creed , project cars , nfs rivals , mafia 2, pes 16 , far cry 4 و … ( برای من کیفیت گرافیک مهم هست ولی نه خیلی ینی ترجیح میدم بازیم گیر نکنه تا اینکه فول اچ دی یا ۴ k باشه) ولی تنها بازی که من خاستم بخرم ولی میدونستم سیستمم نمیتونه اجرا کنه بازی quantumbreak بود تازه چند ماه پیش ی سیستم بستم ۳ میل که اون میتونه اجرا کنه ولی من عاشق لپتابم پس نتیجه میگیریم یا قیمت کمی میشه هر بازی رو روی پی سی اجرا کرد (پول تمام بازی هایی که نام بردم کمتر از ۲۰۰ هزار تومن شده که با ی pes 16 برای کنسول برابری میکنه حالا خودتون بگید

  2. farid

    با ابتکاری که مایکروسافت به خرج داده و یندوز رو به ایکس باکس آورده ، فاصله ی کنسول و پی سی خیلی کم شده و کمتر هم خواهد شد.
    حتی یه ایکس باکس در آینده می تونه جای کیس کامپیوترهای دسکتاپ رو هم بگیره، البته یه کیس مالتی مدیا ! یه تیر و دو نشون .
    کاربران شبکه استیم، بازی هایی که در حال تبدیل به سرویس های ابری هستند، و ارائه سرویس های بیشتر که مثلن در مورد ایکس باکس شامل اجرای آفیس، کرتانا، اسکایپ و..میشه نقش مهمی دارند.
    شاید در آینده کنسول فقط انتخاب متعصبین پلی استیشن و نیتندو باشه که در کنار بازی های اختصاصی در جای خودشون قابل توجه اند

    1. farid

      عده ایی هم پی سی رو بخاطر موس و کیبورد می پسندن ،ایکس باکس هم از موس و کیبورد پشتیبانی میکنه که باز هم فاصله ی بین پی سی و کنسول رو کاهش میده

  3. MFT

    با سلام خدمت خدمت دوستان و گیمرهای عزیز بنده ۱۲ سال گیم میزنم با pc البته کنسول هم داشتم اون زمان که بازیها کرک میشدن هربار نیاز به اپدیت بازی یا نصب و اپدیت نرم افزار های جانبی بود که با هزار دردسر بلاخره بازی اجرا میشد نگید نه که واقعا همینجور بود یا میدید کرک بازی یا سورس های بازی کلا مشکل داره که اصلا دیگه سخت بود کاریکنه مگر خیلی خبره باشی اما کنسول ها راحت بازی ها را اجرا میکردند و همیشه بازی های متنوعی برای کنسول هت میومد از زمانی که یادم ۴ سالم بود و میکرو داشتم و تا الان که تو این دنیای دیجیتال لب تاپ و pc دارم میتونم بگم به جرات که کنسول واسه یه گیمر بهتر دلیلش هم این هست کنسول ها خودشون اتوماتیک هستن نیازی به کاری خاصی نیست شما یه pc خیلی عالی بخوای اسمبلی کنی باید ۳۵ میلیون حداقل هزینه کنید و یه سیستم معمولی گیم که بازی هارو اجرا کند کم کمش باید ۹ تا ۸ میلیون هزینه کنید و مبیبنید سیستمی که بستید حداکثر برا چهار سال به شما کار میده اما در مورد کنسول ایطور نیست حداقل هفت تا هشت سال بهت جواب میده چون مخصوص بازی هست یعنی بیس یک کنسول فقط برای گیم ساخته و طراحی شده الان هم که دیگه بازی های pc کرک نمیشن کرک هم اگرم کرک بشن به سختی ممکنه قابل اجرا باشن پس بهترین کار اینکه کسی که واقعا میخواد بازی کند بهتر کنسول بگیره تا یه نفسی بکشی و راحت بدون هیچ دردسری بازی اجرا میشه روی کنسول دوستانی که دارند میدونند چی میگم و اونایی که صدرصد یکم مطالعه در مرود این قضیه داشته باشنذ میدونند بنده چی میگم خلاصه ببخشی پر حرفی کردم لازم بود اینارو بگم تا ایقدر دوستان باهم کل کل نکنن موفق باشید یا علی

  4. سالار

    مشخصه pc چون قیمت بازی برای پی سی ارزان تر هست در قیاس با ps4 , xbox 1 گرافیک پی سی عالیه و راحت تر هم میشه بازی کرد و از همه مهم تر شما اگه پول ی پی سی بدی میتونی باهاش ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کار انجام بدی ولی کنسول … تازه اگر هم خاستی میتونی ارتقاش بدی

  5. پیمان

    به نظر من مقایسه کنسول و پی سی تا حدی نادرسته ، چون هرکدوم از این دستگاه ها پاسخ گوی نیاز های کاربرای خاص خودشون هستند ، کسی که دوتا یا بازی های مشابه رو استفاده میکنه طبیعیه که نمیتونه از کنسول کمک بگیره و در عوض کنسول هم واقعا دردسرش کمتره ، قیمت پایین تر در کنار ساپورت گیم طولانی مدت ، یعنی اینکه شما وقتی یک بار کنسول بگیرید می تونید اطمینان داشته باشید که تا ۴ یا ۵ سال دیگه تمامی بازی های جدید رو میشه اجرا کرد باهاش (البته اینطور که پیداست یکم سرعت تولید کنسول ها داره بیشتر میشه و شاید در آینده نه چندان دور این امتیاز از کنسول گرفته بشه) و امتیاز دیگه کنسول نسبت پی سی اینه که بعضی از شرکت های سازنده ی بازی یکم تمایلشون برای عرضه یا حداقل عرضه همزمان بازی برای کنسول و پی سی کم شده ، ما شاهد بودیم که با چه دردسر و مصیبتی بالاخره راک استار جی تی ای وی رو برای پی سی عرضه کرد
    و مورددیگه از برتری های کنسول امکان بازی با صفحه ی نمایش بزرگ ( مثلا تی وی ) هست ، درسته که به آسونی میشه این امکان رو هم برای پی سی و هم برای لپ تاپ فراهم کرد ، اما کمتر کسی رو دیدم که این کار رو کنه و باید اشاره ای هم به سرویس بازی آنلاین تقریبا بی نقضی که شرکت های سازنده کنسول درست کردن هم بکنم که امتیاز بزرگی برای کنسول هستش‌.
    اما با این همه برتری کنسول نباید از قابلیت امکان آپدیت سخت افزاری پی سی به راحتی گذشت
    و همنطور که میدونید امکان ایجاد تغییر در بازی با کنسول ممکن نیست.
    با همه ی این حرفا من و خیلی از افراد دیگه همچنان از پی سی (یا لپ تاپ) استفاده میکنیم چون بیشتر از ۶۰٪ بازیمون رو دوتا و مثل اون شامل میشه و هم اینکه تحمل پرداخت قیمت بالای بازی های کنسول رو نداریم و مهمتر از همه بازی بدون کیبورد و ماوس رو تقریبا غیر ممکن میدونیم.
    ولی در هر صورت انتخاب از روی نیاز شماست که این دو سیستم رو متفاوت میکنه نه برتری های عددی .

  6. سینا

    درسته که کنسول ارزانتر است و هزینه ی ارتقا یا خرید پی سی بسیار گرانتر می باشد،اما با پی سی کارهای دیگه ای مثل برنامه نویسی و وب گردی و فتو شاپ و کارهای بسیار زیاد دیگه ای جز بازی کردن میشه انجام داد و داخل ایران هزینه بازی های پی سی(کپی رایت) خیلی خیلی کمتر از بازی های کنسول ها است و کنترل بازی ها در پی سی بسیار راحت تر می باشد و انلاین شدن بازی ها را هم می توان با کمی هزینه حل کرد اما بازی های عالی ای که به صورت انحصاری برای کنسول ps4 و xbox one منتشر می شود را نباید فراموش کرد.بنده خودم کنسول ps4 دارم اما اگر هزینه ی تهیه ی پی سی های مخصوص بازی یکم پایینتر می بود، بدون شک الان پی سی گیمر بودم.

  7. سید علی موسوی

    من اومدم نظر بدم و هر دو رو نقد و بررسی کنم، دیدم خیلی نظر هست، فایده هم نداره، یه کلام بگم که اولا به سلیقه بستگی داره دوما به امکانات سوما واقعا مثل اینه که دو نفر که غذا میخورن یکی از تو بشقاب یکی از تو کاسه، با هم دعوا کنن، بابا به خدا ما گیمریم باید متحد باشیم نه جنگ و تفرقه…

  8. Danial

    ببینید این یک بحث اختیارى هست.بعضی ها مثل من خیلی وضع مالی خوبی ندارند. بنابراین بیشتر میرن سمت کنسول هاى نسل قبلی. بعضی ها هم که وضع مالی خوبی دارن هم ایکس باکس وان دارن و هم پی اس فور! ولی حرف من اینه که ما وقتی ما میایم کنسول مثلا نسل هشت رو میخریم، میشه گفت چهار سال دیگه کنسول نسل نه میاد و دیگه این کنسول ها میرن کنار… ولی میشه با یک PC هر زمانی سخت افزارشو ارتقا داد و به روزش کرد. پس چرا هزینه های الکیو تحمیل کنیم؟(در ضمن الان که نسل هشت هک نشده بازیهاشون قیمت یه رم یک رو داره) قضاوت با خود فرد هست بازم…

  9. حسن

    به عنوان کسی که ۱۵ – ۱۶ سال از عمرش رو صرف بازی کردن کرده میگم که PC همچنان بهتره.
    دوستان یه جوری میگن کارت گرافیک ۲ تومنه که گویا کارت گرافیک روی کنسول ها GTX980 هستش. خب اونا هم سری ۸ و ۷ هستن که روی PC اون کارتها ۳۰۰-۴۰۰ تومنه.
    تنوع بازی های بیشتر روی کنسول ؟ اینو کجای دلمون بزاریم ؟ هر کنسول ۴-۵ تا عنوان منحصر به فرد داره. چند تا بازی منحصر به PC نام ببرم که کنسول ها حتی بهش فکر هم نمی کنن ؟ ما روی کنسول ها ژانرهای خاصی رو اصلا نداریم. مثل MOBA و MMORPG حتی استراتژیک ها و سیمولاتورهای حرفه ای.
    به زودی ۹۵% بازیهای XBOX روی ویندوز ۱۰ قابل اجرا خواهد بود. اما برعکسش محاله.

    قیمت کنسول ها رو باید به اضافه قیمت یه تلویزیون کرد، چقدر حاضرید هزینه کنید تا در زمانی که شما بازی میکنید کسی نخواد سریال نگاه کنه ؟ یا پخش زنده فوتبال یا خندوانه و دورهمی ؟ پس از لحاظ هزینه هم کنسول به صرفه نیست

  10. محمد رضا

    مسلما از نظر کیفیت pc همه جوره سر تر هست
    همچنین بازی های استراتژیک (اگه فنش باشید!) فقط رو pc میاد
    ولی خوب ازون ور بازی انحصاری های ps4 رو حرفی براش دارید؟؟؟
    من خودم pc باز بودم و تا حدی هنوزم هستم اما با توجه به اینکه از لحاظ اقتصادی ارتقای pc به صرفه نبود با یه پولی حدود ۱.۵ میلیون یه ps4 با بازی خریدم که واقعا هیچ مشکلی هم در قبال قیمت بازی وجود نداره چون راحت میتونید بازی هارو تعویض کنید و بفروشید!!!
    دسته جای موس رو هیچوقت نمیگیره اما چه از نظر اقتصادی و چه از نظر حوصله شما و صبر شما (که بازی کی کرک بشه؟ یا آیا اجرا میشه یا نمیشه؟) یا بازی های انحصاری مخصوصا بازی های ps4 مثل سری انچارتد یا the order یا last of us به نظر من ps4 انتخاب مناسب تری هست ! و البته اگه مشکل اقتصادیش نبود باز هم نمیشد از ps4 گذشت! ولی قاعدتا یه pc غول رو هم چاشنی کار میکردم =))))))))

  11. Apha1

    من خودم به شخصه کنسول رو برای بازی ترجیح میدم! البته متاسفانه هنوز فرهنگ گیمینگ توی کشور ما جا نیافتاده! مردم ما بد عادت شدن که ۱۵۰ هزار تومن پول بازی دادن احمقانست! علت اینه که از همون اول قانون کپی رایت توی ایران نبوده و مردم یک فیلم رو مجانی دانلود یا یک بازی رو به قیمت ۵۰۰ تا تک تومنی میخریدند! برای همین هنوز عده ی زیادی طرفدار PC هستند چون از نظر اونا هنوزم PC تفریح ارزون تری هست، حتی با اینکه بازی های جدید کرک نمیشند چون حتی با این وجود میشه از CD Key های اشتراکی استفاده کرد که بازم ارزون تر از کنسول در میاد! ولی من خودم به شخصه از همون اول با کنسول بازی کردم و با نوه هام هم در آینده با کنسول بازی خواهم کرد!!????????

    1. مهدی غ

      این جور وقتا ملت که کپی رایت دوست میشن :)))
      خب عزیزم همین بازی های پیسی رو کسی اگر اصل بخواد بخره میره از خارج از کشور سفارش میده
      خدا رو شکر شرکت های وارد کننده از سایت های ای بی و آمازون و امثال اینا هم زیاد شدن!!

  12. محمد معتمدی

    بخاطر عنوان های انحصاری کنسول ها مجبورم که کنسول هم داشته باشم
    مگر نه هیچ چی جای لذت بازی با سخت افزار کاستم و موس و کیبرد رو نمیگیره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه