شما بگویید: کنسول یا PC؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند وقت پیش بود که از شما، درباره‌ی اینکه کدام کنسول نسل هشتمی بهتر است پرسیدیم. کل‌کل‌های زیادی در پاسخ به این سوال شنیدیم و بیشتر افراد، به طرفداری از کنسول خودشان پرداخته بودند؛ با این حال، برخی هم آن میان از برتری پلتفرم رایانه‌های شخصی گفته بودند. همین موضوع هم ما را برانگیخت تا کنسول‌بازها را در مقابل PCبازها قرار دهیم.

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی کلی به رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها بیندازیم. کنسول‌ها از نظر قیمتی از یک کامپیوتر ارزان‌تر هستند. در حال حاضر اگر بخواهید کامپیوتری بخرید که بازی‌های روز را روان و راحت، آن هم نه با آخرین حد کیفیت، اجرا کند، باید حداقل ۸-۹ میلیون تومان پیاده شوید. از سوی دیگر، کنسول‌ها حدودا یک میلیون تومان برای‌تان هزینه بر می‌دارند. بازی‌ها هم چه روی کنسول‌ها و چه روی کامپیوتر، برای‌تان خرج برمی‌دارند.

در حال حاضر، بازی‌های جدید روی کامپیوتر دیگر کرک نمی‌شوند و باید به فکر تهیه‌ی نسخه‌های اصل بازی‌های کامپیوتر باشید. در نتیجه از نظر قیمتی، بازی‌های PC تفاوت زیادی با کنسول ندارند و برای هر بازی باید همان ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کنید.

با این حال، تجربه‌ی بازی کردن روی PC تفاوت‌های زیادی با کنسول دارد. برای مثال، هنوز هم خیلی‌ها عقیده‌ای به بازی کردن اکشن‌های اول شخص روی کنسول ندارند؛ البته کنسول‌ها هم سال‌ها است که به پلتفرم اصلی بازی‌هایی مثل Call of Duty یا Halo تبدیل شده‌اند.

کامپیوترها گرافیک بسیار بالاتری را در مقایسه با کنسول ارایه می‌ًدهند؛ طوری که اگر در حال حاضر بخواهید با وضوح تصویر ۴K بازی کنید، تنها راه‌تان جمع کردن یک سخت‌افزار خوب برای بازی است.

Table_PC_Console

اگر روی کامپیوتر بازی کنید، امکان دستکاری کردن بازی‌ها هم برای‌تان وجود خواهد داشت. البته امکان Mod کردن برخی بازی‌ها مثل فال‌آوت۴ یا اسکایریم روی کنسول هم فراهم شده است، اما این امکان هنوز هم به گستردگی رایانه‌های شخصی نیست. می‌توان بازی‌های کامپیوتر را تمام و کمال دستکاری کرد.

برای آنلاین بازی کردن، کنسول‌ها اصولا پلتفرم بهتری هستند؛ طوری که سرویس‌های آنلاین پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، امکانات فراوان زیادی را ارایه می‌دهند و از همه مهم‌تر، حسابی امن هستند.

موضوع نهایی، بازی‌ها هستند. خیلی‌ها به بازی‌های استراتژی علاقه دارند؛ پلتفرم اصلی این بازی‌ها هم رایانه‌های شخصی است. برای مثال، اگر می‌خواهید تمدن، توتال وار یا سیمز بازی کنید، نمی‌توانید به سمت کنسول بروید. از طرفی دیگر هم اگر قصد دارید آنچارتد، هیلو یا گیرز آو وار بازی کنید، نباید روی کامپیوتر دنبال آن‌ها بگردید.

تمام این‌ها را گفتیم تا شما را برای بحث و جدل آماده کنیم. نظر نهایی را قرار است شما بدهید. تا آخر این هفته به شما فرصت می‌دهیم تا به سر و کله‌ی یکدیگر بزنید و از پلتفرم مورد علاقه‌تان دفاع کنید؟ شما بگویید: کنسول بهتر است یا PC؟

کانال تلگرام دیجی کالا مگ
مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۱۲ دیدگاه
  1. spartan

    برای بازی تنها و تنها کنسول بخاطر بازی اورجینال و با کیفیت و نیازی ب کرک شدن ندارن سریع میان تو بازار و بصرفه بودن نسبت ب بستن یک کیس خوب برای بازی و عدم نیاز ب ارتقای سیستم در گذر زمان

  2. امیر

    فرق PC و کنسول مثل هواپیمای جت و ملخی هست. هر دو هم پرواز میکنند ولی این کجا و آن کجا. بازیهای FPS روی کنسول و با حرکات عمودی و افقی دسته در برابر حرکات ظریف ماوس به جوک شبیهند. فقط PC.
    نگران کرک شدن قفل بازیها هم نباشید خبرهای خوشی از طرف ۳DM در راهه.

  3. سید علی

    به نظر من برای کسی که پول داره PC بهترین گزینه است چون که هم از نظر کیفیت کمی بهتر از کنسول هست هم اینکه بازی های شوتر تو PC لذت خاصی دارن که تو کنسول ها نمیشه اونو پیدا کرد.
    از نظر بازی هم PC انحصاری های خودشو داره مثل World of warcraft , dota , Counter , بازی هایی که به شخصه فکر میکنم از انحصاری های کنسول بهترن
    بازی های شوتر مثل COD , battlefield , GTA , Ghost recon و … اینا تو کنسول خیلی بچه گانه به نظر میرسن برای مثال تو GTA که میگن خودش رو lock on target داره اون سخت بودن بازی و محارت بازی کننده رو ازش میگیره ولی تو PC با داشتن موس میتونه تفاوت رو بین یه گیمر با یه تازه کار رو مشخص کنه مثل این میمونه داری NFS , F1 رو با کمک driving setting بازی انجام بدی که وقتی ویدیو شو میبینی فکر میکنی که شوماخر شدی!! ولی بعد از اینکه driving setting خاموش میکنی میبینی دستگات شوماخر بوده و تو فقط از رو مسیر سبز رانندگی کردی.
    در رابطه با بازی کردن با موس و کیبرد تو کنسول یه سایتی تو نت نوشته علت اینکه کنسول ها نمیتونن از این وسایل استفاده کنن اینه که FPS بازی ها کاهش پیدا میکنه که یعنی سخت افزار کنسول تحمل چرخش های سریع تر از استفاده از شوک هاشو نداره که تو PC این مشکل اصلا وجود نداره.
    تو کامنت های بالا خیلی اومدن و گفتن لذت بازی تو TV خیلی بیشتر از مانیتور ۱۹ اینچیه این یه دلیل بیخودیه اخه تو مقایسه یه چیزی میگن که یکی داشته باشه اونیکی نه. خرج این کار فقط یه جابجایی case با یه HDMI هست که بعدش شما میتونی تو TV 2K و ۴K بازی کنی که تازه ۲ ماه دیگه مونده تا این قابلیت تو کنسول ها unlock بشه.
    یه قابلیت خیلی مهم تو PC شخصی سازی دکمه های بازیه که کنسول ها از این موهبت به بهره مونده اند.
    مهمترین نکته مثبت کنسول نسبت به PC تعوض هر ۵ ، ۶ سال یکباره که این نکته در رابطه با کنسول نسل ۸ صدق نمیکنه که بعده ۴ سال یه کنسول جدید دادن که حالا طبق گفته ها سازنده ها بازی های قبلی روش اجرا میشه که من اومیدوارم بشه چون نینتندو هم همینارو میگفت ولی کنسول جدیدی که داد بازی های کنسول قبلی رو ساپورت نمیکرد.
    با تشکر از تیم دیجیکالا مگ که به PC باز ها هم اهمیت داد.

  4. علیرضا

    میشه گفت تقریبا ۲۰ سالی هست که دارم بازی میکنم…از اتاری و میکرو تا ۳۶۰ و one و pc به نظر من بازی روی کنسول به مراتب بهتر از pc هستش…

    درست که pc گرافیک بالاتری داره…کیبورد و موس داره…ولی هزینه قطعات و به روز کردنشون در مقایسه با کنسول واقعا اختلاف زیادی داره…

    دوستی گقتن که بعد از ۲-۳ سال کنسول دیگه باید انداخت سطل اشغال…شاید حق با شما باشه ولی خود pc هم نیاز به ارتقا داره…که هزینه صرفا یک کارت گرافیک با قدرت متوسط با کنسول برابری میکنه….

    برای کسی که انلاین میخواد بازی کنه گزینه اخر pc هستش… این ضعف بزرگی امروزه تقریبا اکثر بازی های قابلیت انلاین دارن…یا کلا انلاین هستن شخص من ۸۰ % بازی که انجام میدم انلاین هستش…

    دوست دیگه ای گفتن کنسول فقط برای بازی….اصلا اینطور نیست…کلی سرویس های مختلف از شبکه های انلاین تا سرویس های مختلف موزیک و کلی امکانات دیگه…

    اما اصل قضیه که بازی هستش کنسول ی سرو گردن بالاتر از pc هستش…
    اصولا بازی ساخته نمیشه که انحصار pc باشه ولی تعداد بازی زیادی در انحصار کنسول هستش….
    کنسول امروز خصوصا با رویه ای که sony و microsoft پیش گرفتند… که بعد از ۲-۳ سال ی دستی به قطعات کنسول میزنن بهتر از pc صرفا برای بازی کردن عمل میکنه…

  5. سامان

    به عنوان یک کاربر از هر دو گونه پلتفرم : نکته ای که مهمترین تفاوتها در کنسول و پی سی رو شامل میشه، بحث گرافیک و بازی های انحصاریه.
    در بحث گرافیک خب چیزی که مسلمه اینه که شما با پی سی و پرداخت هزینه بالا میتونین به بالاترین کیفیت تصویری برسید. برای کنسول با توجه به محدودیت سخت افزاری طراح بازی ناچاره یک سری از مدلها و جزیییات گرافیکی رو کاهش بده تا بتونه با اون سخت افزار به فریم ریت قابل قبول برسه. به عنوان مثال با کم کردن جزییات سایه ها و عمق اون و همینطور کم کردن حجم ابجکتها (مثلاکم کردن علفها در محیط باز). البته با کیفیت گرافیک مشابه سخت افزار کامپیوتر هزینه بالاتری میبره که این مربوط به بحث عمده فروشی کنسول و همچنین کاربری های مختلف پی سی غیر از گیم به حساب میاد . به عنوان مثال معمولا گرافیک بازی های کنسول برای ۳۰ فریم بر ثانیه در حد گرافیک کارت ۹۶۰ -۹۵۰ انویدیا عمل میکنه.برای کسی که میخواد در رنج قیمت ۱.۵ میلیون از بازی لذت ببره و هزینه سخت افزاری بیشتری نکنه خب کنسول به صرفه تره چون سخت افزار مشابه در پی سی تا ۲.۵- ۳ هزینه میبره. اما اگر واقعا می خواهید از کیفیت تصویر بالای بازی لذت ببرید و در ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۱۰۸۰ بازی کنید حتما به یک پی سی با گرافیک مناسب اون که هزینه ای حداقل ۵ میلیونی رو به همراه داره نیاز دارید. به عنوان کسی که گرافیک و کیفیت تصویر در درجه اهمیت بالایی برام قرار داره پی سی رو ترجیح میدم.
    — تو بحث بازی های انحصاری، خب عناوینی هستند که تنها متعلق به یک پلتفرم هستند و فقط در یک یا دو تای اونها قابل بازیه. مثل خدای جنگ فقط برای پی اس و … و این نکته ایه که ممکنه هر کسی رو کجبور کنه که نسبت به تهیه اون کنسول اقدام کنه. با توجه به قفل قوی که در بازی های پی سی قرار داره میگیره به نظر حداقل بازی های ایکس باکس برای پی سی هم تولید می شوند. همچنین یک سری سبک هم تفاوت رو ایجاد میکنه. سبک استراتژی تقریبا منحصر به پی سی است. بازی های سری توتال وار و کمپانی و … طرفدارانشو مجبور به استفاده از پی سی میکنه.
    نتیجه : انتخاب بین کنسول و پی سی کاملا به داشته ها و خواسته هاتون بر میگرده. باززی های انحصاری خصی شما رو مجبور به خرید کنسول میکنه . هزینه کمتر خرید کنسول نیز از مزایای اون به حساب میاد. ولی خب گرافیک فوق العاده ای که پی سی در اختیارتون قرار میده البته با هزینه بالاتر از مزایای اونه. در ضمن بازیهای استراتژی پی سی هم یادتون نره.

  6. ژوبین

    اگه خیلی ساده به قضیه نگاه کنم متوجه میشم که:
    ۱- تجربه بازی های FPS در PC چیز دیگریست و در ارتباط با بقیه بازی ها بین کنسول و PC فرق چندانی نیست چون به هر حال مجبورم از دسته بازی استفاده کنیم.
    ۲- وقتی به این فکر میکنم که بازی کنسول ۲۰۰ آب میخوره و بازی PC با هزار و صد بدبختی آیا کرک بشود یا نشود اگر نشود آیا نسخه اصلیش پیدا بشود یا نشود و چقدر هزینه ببرد،،، به این نتیجه میرسم که این جور قیاس ها رو باید تو کشوری انجام داد که برای تک تک موارد نمایندگی فروش قانونی وجود داشته باشه تا با کمترین و بهترین هزینه امکان استفاده از کنسول و PC فراهم باشه تا بشه یک نظر منطقی داد.(چون در دزار مدت هزینه تموم شده هر دوی این پلتفورم ها نزدیک به هم خواهد بود)

  7. danial

    به نظر من ۱۰۰%pcبهتره !!!!
    شما جی تی ای وی روی کیفیت ۴k بزارید میرید اون دنیا !!!!

  8. Smash

    صد در صد PC.
    کنسول به غیر از قیمت هــیــچ برتری نسبت به PC نداره. این مواردی هم که تو مقاله به عنوان برتری کنسولها اومده احتمالا برای خالی نبودن عریضه نوشتین.چون هیچ امکانی نیست که کنسولها داشته باشن و PC نظیرشو نداشته باشه. * PC بلاخره هرجور شده کارو راه میندازه!

    ولی با ۴ ملیونم میشه یه کیس خوب که بازیهای الانو راحت اجرا کنه بستا… درسته با ۸-۹ تومنم میشه، با بیشترم بشه، ولی با نصف اینا هم میشه.

    درضمن درسته دسته بازی تو بعضی بازیها حالش بیشتره. مخصوصاً بازیهای ورزشی،* ولی من هیچی رو با موس و کیبورد عوض نمیکنم!!! ۸)

  9. Ali Reza

    سلام
    به نظر من هر کدوم ضعف ها و قوت هایی دارن و بهتره اصلا مقایسه نشن ولی:

    ۱.وقتی یه بازی عرضه میشه برایPC می تونی راحت از روی اینترنت دانلود و با کمی دردسر کرک ش کنی و ولی برای کنسول باید بری و دنبال بازی بگردی با قیمت بالا، بازی مورد نظر رو تهیه کنی.
    ۲.بعضی بازی ها مثل بازی هایی که نیاز به تیراندازی و عملکرد سریع دارن رو اون جوری که می شه با موس و کیبورد بازی کرد با دسته ی بازی نمی شه انجام داد.
    ۳.برای بازی با کنسول حتما باید اینترنت گیمینگ داشته باشی ولی واسه PC با یه سری دستکاری ها میشه راحت آفلاین کار کرد.
    ۴.با کامپیوتر میشه بازی رو دستکاری کرد؛مثلا اخیرا از موزیک های بازی خوشم نمی یومد که با یکم گشت و گذار توی نت موزیک های دلخواه خودم رو جایگزین کردم در صورتی که چنین چیزی اصلا تو کنسول ممکن نیست.
    ۵.کنسول فقط برای گیمینگ ه و کاربرد دیگه ای نداره ولی با PC کار های دیگه ای هم میشه انجام داد.

    ۱.کنسول ها بازی های اختصاصی دارن که PC از اون ها محروم ه.
    ۲.معمولا نسخه های PC با فاصله زمانی نسبت به کنسول ها عرضه می شن.
    ۳.حسی که وقتی پای کنسول به فرد دست میده تو PC نیست.
    ۴.کنسول قیمت پایین تری نسبت به PC داره.
    ۵.کنسول برای بازی به صورت گروهی بهتر طراحی شده.

    ببخشید اگه اطلاعاتم ناقص یا قدیمی بود 🙂

  10. احسان

    ۶۰fps و دیگر هیچ…

    هر کدوم تو بزرگترین نمایشگر ممکن۶۰fps اجرا کنه کافیه.

  11. مجتبی

    به نظر بنده جواب این مقایسه برای دوگروه از افراد و از دو جهت قابل بحثه!
    گروه اول گیمرای حرفه ای هستن که کلا گیمینگ بخش مهمی از زندگیشونه,و PC انتخال اولشون برای بازیه, ,و حاضرا مشکلات عدیده ای که سر راهشونم هست برای تحقق این امر رو هم تحمل کنند. ( از سر هم کردن سیستم با قیمتای گزاف گرفته تا مشکلات دانلود-نصب-راه اندازی و .. بازی ها که هیچ PC بازی نمیتونه بگه من به این مشکلات بر نخوردم! ).
    دسته ی دوم افرادی هستن که بازی رو برای پر کردن اوقات فراغتشون انجام میدن, و حوصله ی دسته و پنجه نرم کردن با مشکلات PC رو ندارن! و فقط با روشن کردن کنسول و یک بار انداختن دیسک بازی داخل کنسول بدون هیچ مشکلی به بازی میپردازن!
    جدای از این ها شاید خیلی از افراد هیچ کدوم از این داستانا براشون ملاک نباشه اصلا, و به نظر بنده تو این شرایط بازی های انحصاریه که تفاوت اصلی رو تو انتخاب ایجاد میکنه! باید بببنید تجربه ی بینظیر عناوینی مثل uncharted- GOW – The last of us و .. رو ترجیح میدید, یا بی نهایت گیم پلی هیجان انگیز dota2-leuge of legends و یا تجربه ی خارق العاده ی استراتزی مثل WARHAMMER !
    و این که چنتا نکته که تو نقد بعضی از دوستان و نویسنده متن خوندم و با نظر شخصیم یک مقدار متفاوته!
    اول اینکه در مورد سرویس های بهتر انلاین بازی ها روی کنسول صحبت کردن,که به هیچ عنوان قبول ندارم! تجربه ی استفاده از سرویس هایی مثل STEAM- UPLAY- ORIGIN و .. رو PC انصافا هیچ کم و کسری نسبت با سرویس های روی کنسول ندارن.. ( جدا از این که نصف بیشتر ما ایرونیا با این پینگ زیبامون اصلا طرف قسمت انلاین قضیه نیمتونیم بریم..!)
    دوم این که کرک نشدن بازی ها روی PC با اومدن این سیستم کد های اشتراکی ( نهایتا ۱۵ هزار تومن) دیگه هیچ جای نگرانی نداره..!
    و در نهایت هم به نظر بنده PC با اختلاف زیادی برنده ای برای انتخابه!
    زیاد شد ببخشید 🙂

  12. M!LAd

    اتفاقا یکی از مزایای pc شبکه قدرتمند استیم و مولتی پلیر رایگان آن میباشد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه