ب‌ام‌و M5 جدید از آئودی، لامبورگینی، پاگانی و فراری هم سریع‌تر است!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر اخبار مربوط به خودرو را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که نسل جدید ب‌ام‌و M5 مدل ۲۰۱۸ در تیزر بازی “نید فوراسپید: انتقام” رونمایی شد. این شرکت آلمانی تصمیم دارد تا این خودرو بی‌نظیر را رسما در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی کند. ما هم در مطلبی در سایت دیجی‌کالامگ به پرونده‌ی ویژه‌ی تمام اتاق‌های M5 ب‌ام‌و پرداختیم.

امروز قصد داریم تا مقایسه‌ای بین این اتومبیل و چند خودروی اسپرت و سوپراسپرت داشته باشیم. ب‌ام‌و M5 جدید یک قلب قدرتمند ۶۰۰ اسب‌بخاری دارد. این قدرت مدیون موتور ۸ سیلندر خورجینی تویین توربو با حجم ۴.۴ لیتر است. شرکت آلمانی BMW در طراحی سیستم انتقال نیروی نیرو سنت‌شکنی کرده و مدل جدید را بر پایه‌ی سیستم انتقال نیرو به تمام چرخ‌ها طراحی کرده تا چرخ‌های عقب. نتیجه‌ای مهندسی پیشرفته‌ی این اتومبیل، شتاب صفر تا صد فقط ۳.۴ ثانیه‌ای است! یعنی در این خودرو، شما تنها به ۳.۴ ثانیه زمان ناقابل نیاز دارید تا از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید! برای درک این شتاب، ابتدا نگاهی به رقیب وطنی این شرکت یعنی آئودی داشته باشیم.

شکی نیست که آئودی R8 یکی از خودروهای قدرتمند اسپرت با طراحی جذاب و گیرایی است. یکی از مدل‌های این سری، (Audi R8 V10 5.2 FSI Mk I) نام دارد. این آلمانی به یک پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر خورجینی مجهز شده تا بتواند حداکثر قدرت ۵۱۸ اسب‌بخاری را در دور موتور تولید کند. گذشته از موتور حجیم و پرقدرت این خودرو، شتاب صفر تا صد آن ۳.۵ ثانیه اعلام شده است. این در حالی است که M5 2018 با پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، شتاب بهتری را نسبت به رقیب خود به نمایش می‌گذارد.

وقتی که حرف از لامبورگینی به میان می‌آید، بیشتر ماشین‌بازها احترام ویژه‌ای برای این خودروساز ایتالیایی قائل هستند. لامبورگینی در سال ۲۰۰۷ از مدل رونتون (Reventon) در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی کرد. این خودرو تا قبل از مدل سستو المنتو (Sesto Elemento) گران‌قیمت‌ترین لامبورگینی با مجوز تردد در شهر شناخته می‌شد. رونتون بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در تیراژ ۲۱ دستگاه ساخته شد. (۱دستگاه هیچ وقت به فروش نرفت و صرفا برای نمایش در موزه تولید شد). این خودرو به یک پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی ۶.۵ لیتری و توان ۶۴۱ اسب‌‌بخاری مجهز شده است. گفته می‌شود که شتاب صفر تا صد این لامبورگینی تولید محدود ویژه حدود ۳.۵ ثانیه است؛ یعنی M5 به عنوان یک خودروی لوکس و اسپرت ۴در از این سوپرکار ایتالیایی باز هم سریع‌تر است!

نظرتان در مورد پاگانی زوندا F چیست؟ همان سوپرکار قدرتمند ایتالیایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پاگانی در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۵ به احترام راننده‌ی فرمول یک به نام Zonda Fanigo ،از مدل ویژه‌ی Zonda F سال رونمایی کرد. از این خودرو تنها ۲۵ نمونه تولید شد. این سوپراسپرت هیجان‌انگیز از قلب توانمند AMG بهره می‌برد؛ پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی با حجم ۷.۳ لیتر که توانایی تولید ۵۹۴ اسب‌بخار در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه را دارد. با وجود پیشرانه‌ی قدرتمند، زوندا F شتاب صفر تا صد ۳.۶ ثانیه‌ای را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. بنابراین M5 جدید با موتور کم‌حجم‌تر خود توانسته از یک سوپراسپرت ویژه‌ی تولید محدود هم جلو بزند!

در آخر سری هم به خودروساز محبوب دنیا یعنی فراری بزنیم؛ همان شرکتی که بیشتر ما آن را با خودروهای قرمز، قدرتمند با آن لوگوی اسب‌ چالاکش می‌شناسیم. مدل F50 یکی از مدل‌های مشهور فراری است. این خودرو متولد سال ۱۹۹۵ میلادی است. با این که حدود ۲۰ سالی از سن و سال این ایتالیایی مغرور می‌گذرد، هنوز بسیاری آن را یک اتومبیل تکرارنشدنی می‌دانند. این رودستر جذاب از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خورجینی بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۵۱۴ اسب‌بخار را در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه دارد. این موتور ۴.۷ لیتری می‌تواند F50 را ظرف ۳.۷ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

با کنارهم گذاشتن مشخصات این خودروها، متوجه می‌شویم که ب‌ام‌و با معرفی مدل جدید M5 به رقابتی جدی با تمام همتایان خود می‌رود. این خودروساز به قدری برای جنگ در این میدان آماده شده که اتومبیل خود را به عنوان اتومبیل کلیدی و برتر نسخه جدید Need For Speed:Payback معرفی کرده است. خودروی خانوادگی لوکسی که با کلی امکانات رفاهی سواری راحتی را در اختیار مشتریانش قرا می‌دهد. این درحالی است که در قلب این آلمانی، یک پیشرانه‌ی خطرناکی خوابیده که با یک نیش گاز کوچک راننده می‌تواند از مدل‌های نام‌برده‌ شده‌ی آئودی، فراری، لامبورگینی و پاگانی هم سریع‌تر باشد!

در میان خودروهای نام‌برده شده، شما طرفدار کدام‌یک هستید؟

منبع: BMWblog

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar ///mahdispd

    اینکه بیاییم ماشینای ده بیست سال پیش رو با مدل۲۰۱۷مقایسه کنیم کار درستی نیست.بی ام و اگه راس میگه چرا نمیاد با آونتادور یا اصلن ماشین ۱۹۹۴مکلارنF1 مقایسه نمی کنه

  2. Avatar farhad

    در جواب به کسایی که میگن مقایسه این ماشین با سوپر اسپرت های قدیمی درست نیست باید بگم که درسته اونا(آئودی.لامبو.فراری و…) قدیمی هستند ولی “سوپر اسپرت” محسوب میشن. اگه نمیدونین این یعنی چی برین تحقیق کنین.
    ولی بیمر M5 در اصل سوپر اسپرت نیست و جز کلاس{سدان لاکچری/سدان اسپرت} محسوب میشه ، یعنی یک کلاس کاملا شهری، یک ماشین خانوادگی با تمام امکاناتی که یک ماشین سدان لاکچری شهری داره +(به اضافه) موتوری قدرتمند که در حد ماشین های رده سوپر اسپرت هست.
    یعنی شما با این ماشین میتونین برین مسافرت یا برین پیست اتومبیلرانی با ابر ماشینا کل کل کنید.. ولی با سوپر اسپرت نمیشه رفت مسافرت، نمیشه رفت و آمد الکی کرد یا خونوادرو سوار کنی بری تفریح، فقط مختص یک کاره…

  3. مجتبی فرهودیان مجتبی فرهودیان

    سلام و وقت بخیر
    البته این مقایسه توسط نویسنده دیجی کالا انجام نشده و توسط BMW Blog انجام شده
    اما به هر حال مقایسه درستی نیست چون که بایستی با رقبای هم تراز از دیدگاه تکنولوژی روز انجام بشه مقایسه اسم ها و یا مقایسه شتاب مقایسه چندان کاملی نیست چه بسا ماشین هایی هستن که شتابشون کمتره ولی سرعت تخت گازشون خیلی بیشتر و یا بالعکس البته دنیای امروز دنیای اعداد و ارقامه و حتی صد هزارم ها و حتی بیشتر تعیین کننده هستن اما خب سابقا موتور های تنفس طبیعی با تعداد سیلندر زیاد و حجم موتور بالا در سوپر اسپرت ها ها کاربرد داشت اما امروزه با پیشرفت صنعت خودورسازی و ورود توربوشارژر ها و سوپرشارژ ها به عرصه موتور های احتراق داخلی با حجم موتور کمتر و سیلندر کمتر میشه به قدرت بالا دست پیدا کرد و همچنین راندمان بالایی هم داشت چه بسا در آینده که خیلی هم دور نیست و به زودی محقق خواهد شد موتور های الکتریکی جایگزین موتور های احتراق داخلی خواهند شد در طراحی پیشرانه سوپر اسپرت ها و شاهد قدر ت های بسیار بالاتر و در عین حال راندمان های بی نظیر نزدیک به کامل خواهیم بود.

  4. Avatar Q

    واقعا چه مقایسه ای اشتباهی!!!!!دارین یه محصول کاملا جدید رو با محصولات قدیم اون کمپانی ها مقایسه میکنین؟!۲۰۰۷ va 2008 va1995 va2005!!!!!

  5. Avatar پوریا

    مقایسه کردم bmw m5 با ماشین هایی که ۱ دهه با هم تفاوت دارن کار بسیار اشتباه و بیهوده ای هستش .. مطمعنا در سال تولید فراری یا لامبور گینی و ….. bmw از نظر تکنلوژی موتوری حرفی برای گفتن در مقابل این ابر شرکت ها نداشته … در ضمن درسته تکنلوژی ساخت موتور های bmw بالاست ولی در حال حاظر ماشین های ایتالیایی بهتر و پر شتاب تر هم رده و بهتر از m5 کم نیست.

    1. Avatar farhad

      پوریا جان شما برو در مورد International Engine of the Year تحقیق کن
      بی ام و حرف اولو توی طراحی موتور میزنه…
      اینکه لامبو و … سریعتر هستن دلیل بر برتری نیست ، bmw هیچوقت سوپر اسپرت تولید نکرد(ب جز یک سری که دیگه تولید نشد) که قدرت نمایی بکنه ، ولی همیشه موتورایی تولید کرد که جایزه میگرفتن. مثال بارز s54 موتور ۳.۲ لیتری ۳۵۰~ اسبی تنفس طبیعی که روی اتاق m3 شتابی معادل ماشین های پرخوران و حجم بالاتر داشت، کلی جایزه هم نصیبش شد.

      1. Avatar محمد حسن مهرابی

        سلام دوست عزیز
        دوباره یک مقایسه ساده محلی شد برای کل کل های بیهوده که فکر کنم‌مختص ایرانی جماعت باشد
        یعنی بی ام و مال آلمانه و لامبو برای ایتالیا ولی اینجا تو ایران چند نفر دارن سرش دعوا میکنن که حتی یکی از آنها را از نزدیک ندیدن

        بریم سر اصل مطلب
        جایزه موتور سال ربطی به قدرت و تکنولوژی بالاب بی ام و یا هر کمپانی دیگه نداره
        جایزه موتور سال در سگمنت های مختلف داده میشه
        جایزه بر اساس موتورهای ۴ و ۶ و ۸ سیلندر برگذار میشه و باز هم قسمت بندی داره بر اساس حجم موتور

        مثلا هر سال یک جایزه میدن به موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی یکی به موتور ۴ سیلندر توروبو یکی به موتور ۶ سیلندر کمتر از ۳۵۰۰ یکی به موتور کمتر از ۵۰۰۰ و…..

        در این بین فقط قدرت موتور مطرح نیست بلکه راندمان و آلایندگی و مصرف سوخت خیلی مهم هستند
        بی ام و ماشین کم مصرفی است و مال همین در این قسمت جایزه میگیره ولی جایزه های ایتالیایی ها معمولا برای موتورهای خیلی حجیم هست مثلا بالای ۶۰۰۰ سی سی

        ممنون از دیجی کالا برای تایید همه نظرات و احترام به خوانندگان
        باشد که این رویه باعث اعتلای فرهنگ عمومی شود

  6. Avatar GOD BLESS AMERICA

    Reventon
    تکرارر شدنش فقط به دست لامبورگینی ممکنه.
    شاید ۵۰ سال بعد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه