تئوری توطئه: پاریس چهار سال پیش منفجر شده بود!

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

بعد از گذشت حدود یک هفته، کم‌تر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد حملات تروریستی شهر پاریس چیزی نشنیده باشد. بامداد روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته پایتخت فرانسه مورد حمله‌ی تروریست‌های مسلح قرار گرفت و در جریان شش حمله در پنج منطقه‌ی مختلف شهر، دست کم ۱۲۰ نفر جان‌شان را از دست دادند. با تمام فراز و نشیب‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی که این اقدام تروریستی در پی داشته، حالا کم‌تر از یک روز است که مطلبی جالب، شبکه‌های اجتماعی را پر کرده. مطلبی که ادعا می‌کند حمله‌ی تروریستی پاریس، حدود چهار سال پیش، در قسمت سوم از مجموعه بازی‌های «میدان نبرد» (Battlefield) با کمی تفاوت در مقایسه با قصه‌ی اصلی، پیاده‌سازی شده بود.

با تمام فراز و نشیب‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی که این اقدام تروریستی در پی داشته، حالا کم‌تر از یک روز است که مطلبی جالب، شبکه‌های اجتماعی را پر کرده.

حملات تروریستی پاریس واکنش‌های زیادی را به‌همراه داشت و حتی ترکش‌های‌اش به مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی IT و تکنولوژی هم رسید. پیش از همه شبکه‌های اجتماعی ساختارشان را برای هم‌دردی و کمک به حادثه دیدگان این حملات تروریستی تغییر دادند. بعد هم یک شهروند پاریسی پیدا شد که ادعا می‌کرد گوشی گلکسی S6، جان‌اش را از این حمله نجات داده؛ البته خیلی‌ها هم آمدند و گفتند که این خبر صرفا حربه‌ای تبلیغاتی از طرف خود سامسونگ بوده. همین یکی دو روز پیش هم در خانه‌ی تعدادی از افراد مظنون به دست داشتن در این حملات تروریستی یک دستگاه کنسول پلی‌استیشن۴ پیدا شد. بلافاصله هم تعدادی از چهره‌های دولتی ادعا کردند تروریست‌ها از درگاه امن این کنسول و شبکه‌ی پلی‌استیشن برای رد و بدل کردن پیام‌های‌شان استفاده کرده‌اند. البته این ادعا هنوز هم تایید نشده و حتی برخی از اصحاب رسانه را به واکنش واداشت. این عده معتقد بودند با آوردن نام شبکه‌ی پلی‌استیشن به میان، کمکی به اصل ماجرا که همان جلوگیری از حملات بیش‌تر است، نشده و صرفا ترس عمومی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان دامن زده شده است. اما حالا ماجرا سمت و سوی عجیب‌تری پیدا کرده. قبل از هرچیز در ذهن داشته باشید که ما ابدا قصد تخریب بازی‌های ویدیویی را نداریم و آن‌چه در ادامه می‌خوانید، صرفا شرح اطلاعات و اتفاقات است و شامل موضع‌گیری رسانه‌ی دیجی‌کالا مگ نیست.

BF3_Comrades

نمایی از خیابان‌های پاریس در بازی میدان نبرد۳.

حتما بهتر از ما می‌دانید که در چهار پنج سال گذشته، بازی‌های اکشن اول‌شخص، خصوصا «ندای وظیفه» (Call of Duty) و «میدان نبرد» (Battlefield) حتما سالی یک نماینده را داشته‌اند. تعداد و قسمت‌های این بازی‌ها هم آن‌قدر زیاد شده که بیاد آوردن تمام‌شان، آن‌هم با جزییات کامل ابدا کار ساده‌ای نیست. به‌همین خاطر هم حتی اگر از طرفداران پروپاقرص این دو مجموعه باشید، بازهم ممکن است بخشی از اتفاقات قصه‌های قسمت‌های مختلف‌اش را فراموش کرده باشید.

بیایید به سال ۲۰۱۱ و بازی میدان نبرد۳ برگردیم. حتما به‌خاطر دارید که در بخشی از سناریوی تک‌نفره‌ی این بازی به تهران حمله‌ی نظامی می‌شد و به‌همین خاطر هم فروش بازی در کشورمان ممنوع اعلام شد. پررنگ بودن نقش ایران در این بازی باعث شده بود تا سایر مراحل بازی دیگر خیلی برای‌مان مهم نباشد. مثل مرحله‌ی ششم بازی که نام‌اش «رفقا» (Comrades) بود.

Map4

صحنه‌ای از حمله‌ی نیروهای نظامی به تهران که اعتراض گسترده‌ی مقام‌های ایرانی را در پی داشت و باعث ممنوعیت فروش میدان نبرد۳ در ایران شد.

در این مرحله از بازی گروهک تروریستی PLR در جریان اقدامی حساب‌شده به پاریس، قلب فرانسه می‌زند تا با انفجار بمبی اتمی در مرکز این شهر، پیام‌اش را به گوش تمام جهان برساند. سرویس جاسوسی روسیه از ماجرا خبردار می‌شود و سه نفر از اعضای تیم ضربت سازمان اطلاعات مرکزی‌اش (GRU) را به پاریس می‌فرستد. عملیات قرار است در ساختمان «یورونکست»، مرکز معاملات بورس پاریس انجام شود. نیروهای PLR و GRU در میانه‌ی روز باهم درگیر می‌شوند. پر واضح است بازی‌کننده در نقش یکی از سه کماندوی GRU بازی می‌کند. بعد از کم‌تر از نیم ساعت درگیری سنگین و نفس‌گیر در خیابان‌های پاریس، کماندوهای GRU موفق می‌شوند بمب را از چنگ تروریست‌های PLR در بیاورند.

Map2

صحنه‌ای از درگیری سنگین میان نیروهای ویژه‌ی روسیه و گروهک تروریستی PLR در خیابان‌های پاریس.

کماندوها راه‌شان را به سمت یکی از ایستگاه‌های مترو باز می‌کنند تا بمب را خنثی کنند. بعد از این‌که کمی اوضاع آرام گرفت، یکی از کماندوها کیف حاوی بمب اتم را باز می‌کند. در همین لحظه است که اعضای GRU متوجه می‌شوند این کیف بدلی بوده و کیف اصلی در همان ساختمان بورس پاریس، جاسازی شده. یک ثانیه بعد… بمب منفجر می‌شود؛ هر سه کماندوی GRU از جمله شخصیتی که بازی‌کننده کنترل‌اش را در دست دارد، جان‌شان را از دست می‌دهند؛ مرکز شهر پاریس به خاکستر تبدیل می‌شود و مرحله به پایان می‌رسد.

اگر هنوز هم به نظرتان قصه آن‌قدرها جالب نبوده، آخرین برگ را برای‌تان رو می‌کنیم. تمام اتفاقات مرحله‌ی رفقا در قسمت سوم از مجموعه بازی‌های میدان نبرد، در روز سیزدهم نوامبر اتفاق افتاده بود؛ دقیقا همان روزی که حملات جمعه‌ی گذشته‌ی پاریس انجام شد!

Map1

نقطه‌ی قرمز، بازار بورس پاریس و محلی است که درگیری تروریست‌ها و روس‌ها در بازی میدان نبرد۳ آن‌جا اتفاق میافتد. نقاط نارنجی، سبز و آبی اماکنی هستند که جمعه شب گذشته گروه تروریستی داعش عملیات‎‌هایش را در آن‌ها انجام داد.

منبع: battlefield.wikia.com

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. مجتبی

    متن جالبی بود و حادثه ای دلخراش
    ولی به نظر من نمی توان این جور بازی ها رو به حوادث واقعی ربط داد ، چرا که تعداد بازی های کامپیوتری به قدری زیاد شده که داستان ها و سناریو هاشون تمام روزهای سال و تمام نقاط دنیا رو پوشش میده. اگر بخواهیم می توانیم برای تمام وقایع کدها و سر نخ هایی در بازی ها و فیلم ها پیدا کنیم ولی مهم اینه که بخواهیم این کار رو بکنیم یا نه!!!

  2. قاسم

    خب اگر اینجور بنظر میرسه باید شرکت سازنده بازی مورد بازجویی قرار بگیره
    ولی بهرحال میتونه ۲ حالت داشته باشه
    یا واقعا سناریوی اصلی از قبلبرنامه ریزی شده بوده
    یا اینکه بعد از ساخت بازی اون تروریست ها تصمیم گرفتن واقعیش کنن
    جالبه اون تروریست ها هم بازی میکنن ولی من وقتشو ندارم 🙂

  3. ابوذر

    شاید آنقدرها هم توهم توطئه نباشد .در نظر بگیرید شما میخواهید به پاریس حمله کنید مطمئنا با هشت کلاشنیکوف و چند جلیقه ی انتحاری امکان ساقط کردن حکومت فرانسه نیست ، پس قصد یک عمل نمادین است. طبعا در روز نمادین ! در کنار این شما خوره ی بازی هستید در هنگامه ی هراس و دلهره ی عملیات و بعد از آن نمی توانید کنسول خود را کنار بگذارید ( حتی اگر ادعای ارتباط با کنسول درست باشد باز هم ۱۰۰۱ راه دیگر هم برای ارتباطات امن و کدگذاری شده وجود دارد چرا پلی استیشن!) . پس شاید انتخاب این روز برای همین خاطر بوده نه بازی آلمان و فرانسه که تروریستها حتی یادشان نبود که باید از قبل بیلیت مسابقه را بخرند!!!!

  4. محمدرضا شکوری

    عالی بود.یه نکته هم من بگم که شاید چندان بی ربط نباشه.حادثه ۱۱ سپتامبر رو به یاد بیارید.حالا در فیلم ترمیناتور ۲ هم در یک سکانس(تعقیب و گریز نقش منفی با کامیون و آرنولد با موتور)زیر یکی از زیرگذرها این عبارت نوشته شده بود: CAUTION 11.09 یعنی هشدار ۱۱ سپتامبر!

    1. آرمان احمدیان

      جالب بود… من جستجو کردم. ظاهراً چندین و چند مورد دیگه هم در فیلمهای هالیوودی دیده شده!

  5. Fazel

    همه ما از حادثه وحشتناک و به هم خوردن امنیت پاریس ناراحتیم و همه انسان‌ها محترم ان و برای مرگ هر انسان بی‌گناهی باید ناراحت شد، اما این جالبه که چندین ساله تو آسیای میانه داره آدم کشته میشه بر سر نفت، چند ساله بچه و و زن داره کشته میشه زیر گوش ایران و وسط آسیا، یک نفر از همین فرانسوی ها آواتارش رو نکرد پرچم لبنان. یک‌بار ساختمون های امریکا نورپردازیشون رو نکردن رنگ پرچم یکی ازین کشورهای بیچاره. مگه تو این کشورا بچه نیست؟ مگه بچه های اینا رویا ندارن ؟؟ واقعا من متوجه نمیشم یا ما انسان نیستیم و پایین تریم یا اونها از ما بالاتر. چقدر ایرانی کشته شد بر اثر خون های آلوده فرانسوی، کسی براشون تو دنیا راهپیمایی کرد ؟؟ خیلی دردناکه، خیلی.

  6. حامد

    سلام.
    جالبه بدونید در بازی Call of Duty Modern Warfare 3 در یکی از قسمت های بسیار هیجان انگیزش که دقیق یادم نیست چرا و داستانش یادم نیست برج ایفل سقوط میکنه و اون مرحله تموم میشه.
    اگر کسی از دوستان بازی رو داره یه نگاه به داستان اون مرحله و تاریخ و مکان و جزئیات بازی بندازه ، فکر میکنم مطمئنا بی ارتباط نیست. و در روزهای آینده شاید … !

  7. علی سراب

    متشکر از نقد عالی شما
    این نقد شما منرا به یاد سقوط برج ایفل در نسخه هشتم ندای وظیفه انداخت (MW3)
    واقعا نکته خوبی بود

  8. محمدعلی بهرامیان

    من فکر می کنم که این حادثه تروریستی فقط لباسی از داعش به تن داشته است
    شرکت هایی از قبیل زیر برای تبلیغات این کار هارا کرده اند ( قصد تخریب آن ها را ندارم و این فقط یک فرضیه از طرف من است )
    facebook : این شرکت با در اختیار گذاشتن سرویس هایی که غیرفعال کرده بودشان و برای این موقعیت از افراد پاریس تبلیغات زیادی کرد و آن شب تعداد بیشتری از افراد در فیس بوک حضور داشتند و این یعنی پول $ بیشتر
    samsung : یکی از گوشی هایی که در حال کم رنگ شدن در بازار هست گوشی گلکسی s6 است که با تبلیغات یکی از افراد حضور داشته در استادیوم این گوشی دوباره نقش پیدا کرد و نظر مردم رو به خود جلب کرد .
    sony : شنیدنی است که شرکت مایکروسافت در آخرین شرف ساخت windows 10 برای xbox بوده است و سونی همان آپدیت های همیشگی را میفرستد با پیدا شدن ps4 در یکی از خانه های تروریستی و تحت بازجویی قرار دادن این افراد آن ها گفتند : ما از این شبکه امن که در این کنسول وجود دارد پیام های خود را رد و بدل می کردیم . جلب شدن برخی مردم ساده لوح باعث بالا رفتن فروش ps4 و تخریب دیگر شبکه های اجتماعی شد .
    این سه شرکت دست به دست هم دادند و وقایع مورد نظر در ( battlefield ) را بازسازی کردند
    این یک ظلم به مردم مسلمان است چون افرادی که این حادثه ها حضور داشتند خود را مسلمان معرفی کردند
    (این فقط یک فرضیه است )

    1. فرزاد شریف زاده

      دوست عریز، نظرتان برای خودتان محترم، اما به جمله ای که میگویم کمی فکر کنید:
      -تمام شرکتهایی که نام بردید سهم بسیار بزرگی در توسعه دانش، ارتقاء سطح فرهنگ جوامع، کمک به کشورهای نیازمند، تحقیق و توسعه در زمینه های تکنولوژیک، ساختن دانشگاهها و مراکز آموزشی متعدد داشته اند.
      -تمام شرکتهایی که نام بردید، بقا، سود دهی و درآمد و پیشرفتشان در گرو وجود جوامع سالم، مترقی و در صلح و آرامش است.مثلا فکر میکنید در سوریه جنگ زده، در سومالی قحطی زده، و سایر کشورهای اینچنینی کسی به فکر خرید ایکس باکس و گوشی سامسونگ است؟
      این ایده توهم توسط توهم زدگان ترویج شده که هر جا مشکلی می بینند به گردن شرکتهای بزرگ تکنولوژیک و سایر نهادهای سرمایه داری می اندازند. جالب است که اغلب کشورهایی که دارای پایین ترین تولید تکنولوژی، علم و نفوذ در جهان مدرن هستند بیشتر از سایر کشورهای دنیا در توهم تهاجم و دشمنان در داخل و خارج هستند و این ایده تا بدانجا افزایش میابد که از نرم افزار و اینترنت گرفته تا بازی های رایانه ای، پوشاک و محصولات خوراکی و و و را در دسته همین مهاجمان قرار میدهند.
      از قضا شرکتهایی که نام بردید برای پیشرفت و فروش بیشتر نیاز به جوامع آرام و متمدن دارند. در چنین حوادثی فروش محصولات سرگرمی، تکنولوژیک و شخصی برای مدتی با کاهش روبرو میشود و اصولا چنین شرکتهایی در جو متشنج و نگران در اروپا یا سایر نقاط جهان با ضررهای هنگفتی مواجه خواهند شد. لازم نیست جای دوری برویم، آیا بحث ایکس باکس و پلی استیشن در ایران داغ تر است یا عراق و افغانستان ؟ !
      ممنون

  9. ترانه

    واقعا باحال نوشته شده بود. مخصوصا جمله ی آخر متن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه