برنامه‌ی احتمالی چین برای ایجاد رکود در بازارهای اقتصادی

۲ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چند ماهی از رکود بازار بورس چین، عدم تعادل در معاملات و افت ارزش شاخص‌های این مرکز اقتصادی دنیا می‌گذرد. در حالی که ارزش بازار بورس شانگهای در ماه خرداد به بالاترین مقدار خود رسیده بود، در کمتر از یک ماه سقوطی وحشتناک را تجربه کرد.

دولت چین از ارزش یوآن کاسته و این موضوع، تاثیری چشمگیر روی بازار بورس دیگر کشورها گذاشته است.

پایین آمدن ارزش یوآن در چین یکی از مهم‌ترین عوامل این سقوط بی‌سابقه بوده است؛ طوری که بسیاری از تحلیل‌گران این موضوع را کاملا برنامه‌ریزی شده از سوی دولت چین می‌دانند.

در حالی که طی هفته‌ی گذشته بازار بورس چین رکودی بی‌سابقه را تجربه کرده بود، امروز با بازگشایی بازارهای بورس اروپا، معلوم شد که این شوک اقتصادی گریبان کشورهای منطقه‌ی یورو را هم گرفته است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که وضعیت بد بازارهای بورس اروپا مستقیما به کاهش ارزش یوآن مربوط می‌شود. احتمالا برای‌تان جالب است اگر بدانیدسقوط بازار بورس هنگ کنگ در سال ۱۹۸۷ میلادی کاملا مشابه وضعیتی بود که امروز دنیای اقتصاد به آن دچار شده است. رسانه‌های اقتصادی چین این سقوط اقتصادی جدید را با عنوان «دوشنبه‌ی سیاه» می‌خوانند؛ دقیقا همان عنوانی که برای روز شوم سقوط سهام هنگ کنگ در سال ۱۹۸۷ در نظر گرفته شده بود.

البته این فقط اروپا نبود که تحت تاثیر وضعیت نابسامان اقتصادی چین قرار گرفت. بازار سهام کشورهای عربستان سعودی، دبی، ابوظبی و قطر هم دیروز با سقوطی سنگین مواجه شدند.

حتی بازار بورس تهران هم روزهای خوشی را تجربه نمی‌کند. طوری که امروز تمام شاخص‌های بورس با روندی نزولی مواجه شدند.

China_FEAT

فعلا معلوم نیست که رکورد بی‌سابقه‌ی اقتصادی پیش‌آمده در سطح دنیا، از وضعیت نابه‌سامان بازار چین، که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اقتصادی دنیا به شما می‌رود و کشورهای زیادی به آن وابسته هستند نشات می‌گیرد یا خیر.

برخی از تحلیل‌گران این موضوع را برنامه‌ای حساب شده از سوی چین می‌دانند. در حالی که عده‌ای دیگر به متصل بودن یوآن به دلار امریکا اشاره می‌کنند. یوان چین از سال گذشته به دلار امریکا متصل شد (PEG) و با بالا و پایین آمدن دلار، نرخ یوآن هم به نسبت تغییر می‌کند. با تمام این اوصاف، تغییرات ارزش یوآن در چند ماه اخیر، به دست دولت چین صورت گرفته است.

بیش از ۵ تریلیون دلار از ارزش بازارهای بورس دنیا با پایین آمدن ارزش یوآن در این ماه کاسته شده است.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه