چالش‌های تلسکوپ فضایی WFIRST ناسا برای تامین بودجه

۱۵ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تلسکوپ فضایی WFIRST

تلسکوپ فضایی WFIRST (با نام کامل تلسکوپ نقشه‌برداری فروسرخ میدان دید باز) در سال‌های اخیر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. دولت دونالد ترامپ چندی پیش و در درخواست بودجه سال مالی ۲۰۲۱ برای سومین سال متوالی بودجه‌ای به این پروژه اختصاص نداد و خواستار لغو آن شد. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کنگره با این بخش از بودجه ناسا مخالفت کرد و پروژه تلسکوپ WFIRST ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نیز فعلا فرآیند توسعه و طراحی این تلسکوپ کماکان ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید آیا این تلسکوپ فضایی قدرتمند بالاخره در مدار قرار خواهد گرفت یا نه.

تلسکوپ فضایی WFIRST اکنون تقریبا آماده آغاز فرآیند طراحی سخت‌افزارها و تست‌های مربوطه است تا برای پرتاب در اواسط دهه ۲۰۲۰ آماده شود. با این حال احتمال لغو کامل این پروژه نیز وجود دارد. دولت دونالد ترامپ در درخواست بودجه سال مالی ۲۰۲۱ پیشنهاد داد که پروژه ساخت این تلسکوپ به طور کامل لغو شود و بودجه‌های مربوط به آن برای تلسکوپ فضایی جیمز وب هزینه شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز خود ماجرای مفصلی دارد و بارها با تعویق زمان پرتاب و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو شده است. طبق برنامه فعلی جیمز وب قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود. هر چند که احتمال دارد این برنامه نیز عملی نشود و پرتاب جیز وب حداقل برای سه ماه به تعویق بیفتد.

کشمکش‌ها بر سر تامین بودجه البته کماکان ادامه خواهد داشت و درخواست بودجه دولت باید به تایید مجلس برسد.

تلسکوپ WFIRST توانایی‌هایی مشابه تلسکوپ فضایی هابل خواهد داشت. اما میدان دید بسیار گسترده این تلسکوپ نقطه قوت اصلی آن است. میدان دید WFIRST حدود صد برابر از میدان دید هابل بزرگ‌تر است. جست‌وجو برای یافتن سیارات فراخورشیدی، ثبت تصاویر پانوراما با میدان گسترده از آسمان و رصد پدیده‌های کیهانی در طیف فروسرخ از اهداف اصلی تلسکوپ فضایی WFIRST است.

باید دید در نهایت سیاستمداران چه تصمیمی برای این پروژه علمی خواهند گرفت و آیا تلسکوپ فضایی WFIRST، که اخترشناسان زیادی منتظر آغاز به کار آن هستند، در نهایت به آسمان خیره خواهد شد یا نه.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تلسکوپ فضایی WFIRST.

Credit: NASA Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه