چرا تحلیلگران نگران آمار فروش آیفون ۱۱ هستند؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
آیفون 11

آیفون ۱۱ مانند نسل‌های قبلی آیفون از جمله مورد انتظارترین گجت‌های سال محسوب می‌شود. فردا تیم کوک مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ را معرفی می‌کند و بار دیگر انواع و اقسام سایت‌های تکنولوژی سرشار از خبرهای مربوط به این گجت‌ها می‌شوند. اما بین سروصداهای ایجاد شده برای آیفون ۱۱ و پرداخت مبلغ قابل توجه برای خرید این گوشی‌ها، تفاوت زیادی وجود دارد.

در حقیقت، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای دیده می‌شود که احتمالا اپل برای فروش آیفون ۱۱ کار بسیار سختی در پیش دارد. نائب رییس شرکت تحلیلی Gartner در همین زمینه می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که فروش آیفون‌ها در سال ۲۰۱۹ کمتر از سال گذشته خواهد بود.»

به اعتقاد تحلیلگران این شرکت، بخشی از این پیش‌بینی به این موضوع برمی‌گردد که برای مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ احتمالا شاهد افزایش اندک قیمت خواهیم بود. این موضوع به خصوص برای دو مدل آیفون ۱۱ پرو تا حد زیادی محتمل است. در ادامه به دلایل این نگرانی تحلیلگران می‌پردازیم.

یک اپل جدید

آیفون 11

طبق جدیدترین گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه گذشته، فروش آیفون‌ها حدود ۱۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. علاوه بر این، شاهد اتفاقی بودیم که در ۷ سال گذشته بی‌سابقه بود؛ بر اساس آمار منتشر شده، فروش آیفون حالا کمتر از نصف درآمد سه‌ماهه اپل را تشکیل می‌دهد.

البته از آنجایی که اپل در تلاش است خود را به‌عنوان یک شرکت سرویس‌محور مطرح کند، چنین خبری به خودی خود بد نیست. در حال حاضر، این شرکت بودجه هنگفتی را برای سرویس‌هایی مانند اپل تی‌وی پلاس، اپل کارت، اپل آرکید و دیگر بخش‌ها اختصاص داده است تا بتوانند درآمدهای مستمری را برای این شرکت به ارمغان بیاورند. در همین حین، گجت‌هایی مانند ایرپاد ۲ و اپل واچ همچنان فروش بسیار بالایی دارند.

به اعتقاد تحلیلگر ارشد Techsponential، وضعیت فعلی شرکت اپل عالی است و او می‌گوید برخی از گجت‌های جانبی این شرکت به تنهایی می‌توانند برای یک شرکت درآمد بسیار بالایی ارائه کنند. با این وجود، اپل همچنان برای موفقیت آیفون ۱۱ نیاز مبرمی دارد؛ محصولاتی که در اکوسیستم اپل نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

نوآوری یا تکرار؟

آیفون 11

در حال حاضر این تصور به وجود آمده که مدل‌های جدید آیفون، نسبت به نسل‌های قبلی حرف‌های جدید زیادی برای گفتن ندارند و در کل می‌تواند گفت که شاهد آیفون‌های تکراری خواهیم بود. بنابراین اپل چگونه می‌خواهد کاربران را متقاعد کند که با آیفون‌های تکراری سر و کار ندارند بلکه با گجت‌های نوآورانه روبرو می‌شوند؟

طبق گزارش‌ها، اپل از سه مدل آیفون جدید به نام‌های آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس رونمایی می‌کند. مانند آیپد پرو، مدل‌های آیفون ۱۱ پرو حد بالای این خانواده را تشکیل می‌دهند. به‌عنوان مثال، انتظار داریم که دو مدل آیفون ۱۱ پرو همراه با دوربین سه‌گانه روانه‌ی بازار شوند. همچنین گفته می‌شود اپل برای بهبود قابلیت‌های دوربین این گوشی‌ها، امکانات نرم‌افزاری تازه‌ای را به ارمغان می‌آورد.

به علاوه موارد ذکر شده، ظاهرا مدل‌های آیفون ۱۱ پرو از قلم اپل پنسل هم پشتیبانی می‌کنند که از این نظر مشابه آیپد پرو خواهند بود. با این کار، آیفون‌های موردنظر به رقیب مهم گوشی‌های گلکسی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس بدل می‌شوند.

بزرگ‌ترین ترس اپل: رضایت مشتریان

آیفون 11

فارغ از ویژگی‌های پر زرق و برق آیفون ۱۱، شاید این مشخصه‌ها نتوانند با مهم‌ترین معضل صنعت گوشی‌های هوشمند مقابله کنند و آن هم چیزی نیست جز اینکه کاربران برای مدت بیشتری از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. به گزارش شرکت Gartner، این مدت برای کشورهای مختلف فرق دارد ولی به‌صورت میانگین می‌توان گفت که صاحبان گوشی‌های رده‌بالا، تا سال ۲۰۲۳ به جای اینکه ۲.۶ سال از گوشی خود استفاده کنند، این مدت زمان به ۲.۸ سال خواهد رسید. طبق برخی از دیگر از گزارش‌ها هم حالا کاربران گوشی‌های خود را برای سه سال یا حتی بیشتر نگه می‌دارند.

یکی از تحلیلگران می‌گوید: «گوشی‌های هوشمند به بلوغ رسیده‌اند و تا زمانی که خراب نشوند، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند برای مدت بیشتری از گوشی خود استفاده کنند. در ضمن باید به این نکته هم اشاره کنیم که بیشتر بهبودهای گوشی‌ها در حد جزئی است.»

آیا مدل‌های آیفون ۱۱ پرو بیش از حد گران‌قیمت خواهند بود؟

آیفون 11

از آنجایی که اپراتورهای مخابراتی تقریبا به تخفیف‌های مربوط به فروش گوشی‌ها پایان داده‌اند، شرکت‌های زیادی برای ترغیب کاربران به خرید مدل جدید گوشی‌ها، برنامه‌هایی برای تبادل گوشی معرفی می‌کنند تا کاربران گوشی قدیمی خود را در اختیار شرکت قرار دهند و در ازای پرداخت پول کمتری، گوشی جدید ساخت شرکت مذکور را دریافت کنند. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند اپل برای افزایش آمار فروش آیفون ۱۱ باید برنامه‌های تبادل را گسترده‌تر و جذاب‌تر کند.

اگر آیفون ۱۱ مانند آیفون XR با قیمت ۷۴۹ دلاری معرفی شود، افزایش قیمت مدل‌های آیفون ۱۱ پرو نسبت به نسل قبلی می‌تواند فروش این دو مدل را کمتر کند. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که طبق پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۱۹ آمار جهانی فروش گوشی‌ها حدود ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و این خبر خوبی برای هیچ‌یک از شرکت‌های سازنده گوشی‌ها نیست.

سخن آخر

آیفون 11

اپل با معرفی آیفون ۱۱ باید به کاربران ثابت کند که این گوشی‌ها تکراری نیستند و بلکه از ویژگی‌های نوآورانه‌ای بهره می‌برند و می‌توانند کاربران را غافلگیر کنند. علاوه بر این، در رابطه با این واقعیت که کاربران برای مدت بیشتری از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند، دست و پنجه نرم کنند.

در ضمن نباید فقدان فناوری ۵G در آیفون‌های امسال را از قلم بیندازیم که طبق گزارش‌ها آیفون‌های ۲۰۲۰ از آن بهره می‌برند. البته چنین تصمیمی کاملا عاقلانه است زیرا زیرساخت‌های شبکه ۵G هنوز در اول راه قرار دارند. ولی در هر صورت وجود فناوری ۵G باعث می‌شد کاربران انگیزه بیشتری برای خریدن مدل‌های مختلف آیفون ۱۱ داشته باشند.

در نهایت، اپل نسبت به رقبای خود از یک مزیت بسیار مهم بهره می‌برد و آن هم چیزی نیست جز اکوسیستم این شرکت. در ضمن با معرفی سرویس‌های جدید، این اکوسیستم غنی‌تر هم می‌شود. مثلا اپل می‌تواند نشان دهد که محتواهای اپل تی‌وی پلاس در نمایشگرهای آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو با کیفیت بهتری نمایش داده می‌شوند یا به عنوان مثال بازی‌های اپل آرکید در گجت‌های مبتنی بر تراشه A13 بهترین تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورند.

اما از آنجایی که iOS 13 برای چند نسل آیفون ارائه می‌شود و به دلیل اینکه آیفون‌های موجود به خوبی با انواع سرویس‌های اپل سازگار هستند و در ضمن به خاطر برنامه‌های تعویض باتری اپل و امکان تعمیر آیفون‌ها توسط تعمیرگاه‌های ثالث، روزبه‌روز ترغیب کاربران برای خرید آیفون‌های جدید سخت‌تر می‌شود. به عبارتی دیگر، آیفون‌ها مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر آن‌قدر باکیفیت شده‌اند که کاربران ترجیح می‌دهند تا اندازه‌ی ممکن از آن‌ها بهره ببرند و این موضوع به ضرر شرکت‌ها تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: از مراسم معرفی آیفون‌های جدید چه انتظاراتی داریم؟

منبع: Tom’s Guide

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    با قیمت و محدودیتی که محصولات اپل در ایران داره، به نظرم اصلا گزاره خوبی برای بازار ایران نیست. در ضمن در کشورهای اروپایی هم توجیه پذیر نیست

  2. Avatar Amirhossein

    با پشتیبانی از اپل پنسل به دلایل واضحی به رقیب مستقیم گلکسی نوت بدل نمی شه این حرف اغراق آمیزه، اما ویژگی خوبیه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه