چرا تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آنقدر هم مهم نیست؟

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
چرا تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آنقدر هم مهم نیست؟

سال‌ها پیش در دوران اوج مانیتورهای LCD، کنفرانسی برگزار شد که در آن چند نفر از مهندسان یک شرکت بزرگ سازنده‌ی نمایشگرها، سخنرانی کردند. آن‌ها تمام حضار در کنفرانس را متهم به کم‌کاری کردند. این افراد می‌گفتند که در این صنعت، پیشرفت‌ها را فقط زمانی می‌توان دید که چشمانمان را به نمایشگر بچسبانیم؛ زیرا در غیر این صورت نمایشگرهای جدید فرقی با نمایشگرهای قدیمی ندارند؛ به‌عبارت‌دیگر، پیشرفت‌ها فقط در اعداد و ارقامی انجام می‌شد و در استفاده‌ی روزمره به چشم نمی‌آمد. این مهندسان کاملا درست می‌گفتند. امروزه، صنعت تولید گوشی موبایل هم با مشکل مشابهی روبرو شده است. اگر به نمایشگرهای قدیمی و جدید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که پیشرفت‌ها عمدتا درزمینه‌ی تراکم پیکسلی و رزولوشن صورت گرفته است. در کنار این موارد، شاهد تکنولوژی‌های جدیدی مانند IPS، اولد و غیره هم بوده‌ایم؛ اما باید این سوال را از خودمان بپرسیم که آیا این موارد عنوان‌شده به همان اندازه که تبلیغ می‌شوند اهمیت دارند؟

تراکم پیکسلی؛ مهم یا بی‌اهمیت؟

بیایید به ۷ سال قبل برگردیم؛ زمانی که آیفون ۴ با نمایشگر «رتینا» (Retina) معرفی شد. این نمایشگر از تراکم پیکسلی ۳۲۶ «پیکسل در اینچ» (PPI) بهره می‌برد که بنا به گفته‌ی اپل، برابر با رزولوشن دید انسان است. چنین حرفی یعنی این که لزومی به ساخت نمایشگرهای بهتر وجود ندارد؛ زیرا چشم انسان تفاوت کیفیت را تشخیص نخواهد داد. هرچند برخی از متخصصان این ادعای اپل را نپذیرفتند، اما منتقدان در مورد این رزولوشن انواع و اقسام ستایش‌نامه‌ها را نوشتند. در دنیای چاپ هم عکس‌های چاپ‌شده با کیفیت ۳۰۰ «نقطه در اینچ» (DPI) آن‌قدر خوب هستند که کسی در مورد کیفیت پایین آن شکایت نمی‌کند.

چرا تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آنقدر هم مهم نیست؟

به امروز برمی‌گردیم. در حال حاضر، بالاترین تراکم پیکسلی نمایشگر را می‌توانیم در گوشی سونی اکسپریا Z5 پریمیوم ببینیم که از تراکم ۸۰۶ پیکسل در اینچ بهره می‌برد؛ این نمایشگر ۵٫۵ اینچی، رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ دارد و تصاویر ۴K را به‌خوبی پخش می‌کند. در بازار، گوشی‌های زیادی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ یا اندازه‌ی ۵٫۵ تا ۶ اینچ وجود دارد که تراکم پیکسلی آن‌ها به بیش از ۵۵۰ پیکسل در اینچ می‌رسد. حتی اپل که روزگاری می‌گفت تراکم پیکسلی ۳۲۶ از همه جهت عالی محسوب می‌شود، در آیفون ۱۰ نمایشگر «سوپر رتینا» با تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در اینچ را معرفی کرد.

اگر بخواهیم تمام این اقدامات را در یک لغت جمع‌بندی کنیم، آن لغت چیزی نیست جز «دیوانگی».

وقتی‌که تراکم پیکسل‌ها از یک حد معینی بالاتر می‌رود، چشم انسان تنها متوجه تفاوت جزئی در کیفیت نمایشگر می‌شود؛ تازه این در صورتی است که بینایی فرد فوق‌العاده باشد و از فاصله‌ی کمتر از ۳ سانتی‌متر به نمایشگر نگاه کند. به همین خاطر، معیار اصلی کیفیت نمایشگر را نباید فقط در میزان تراکم پیکسلی بدانیم.

پس اگر تراکم پیکسلی معیار خوبی برای کیفیت نمایشگر محسوب نمی‌شود، باید چه معیارهایی را مدنظر قرار دهیم؟ خوشبختانه در نمایشگرهای مدرن بسیاری از مشکلات نمایشگرهای CRT مشاهده نمی‌شود. ولی این دلیل نمی‌شود که بگوییم نمایشگرهای امروزی کاملا بی‌نقص هستند. در همین زمینه، می‌توانیم ۳ مورد مهم را نام ببریم که باید در اولویت بسیار بالاتری نسبت به تراکم پیکسل‌ها قرار بگیرند.

عوامل مهم‌تر از تراکم پیکسلی

اولین عامل، میزان خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب است؛ این یعنی نمایشگر باید از روشنایی و کنتراست خوبی بهره ببرد. نمایشگر برای این که در زیر نور خورشید خوانایی خوبی داشته باشد، باید بتواند متناسب با محیط اطرافش نور ایجاد کند.

چرا تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آنقدر هم مهم نیست؟

به‌غیراز روشنایی (که انرژی زیادی را مصرف می‌کند)، نباید کنتراست نمایشگر را از قلم بیندازیم که در محیط‌های پرنور اهمیت آن‌ها مشخص می‌شود. سازندگان نمایشگرهای اولد ادعا می‌کنند که نسبت کنتراست نمایشگرهای آن‌ها ۱۰۰۰۰۰:۱ یا حتی ۱۰۰۰۰۰۰:۱ است؛ اما چنین ارقامی بی‌معنی هستند. چنین رقم‌هایی فقط در محیط‌های کاملا تاریک به دست می‌آید که میزان روشنایی و تاریکی نمایشگر در معرض مقایسه قرار می‌گیرند. در دنیای واقعی، کنتراست نمایشگر تحت تاثیر نور محیط قرار می‌گیرد و در چنین حالتی، نمایشگرهای امروزی کم می‌آورند. حتی در محیط داخلی، نسبت کنتراست حداکثر به ۵۰:۱ می‌رسد و در محیط بیرونی نزدیک این رقم هم نمی‌شود. امیدواریم در آینده‌ی نزدیک شاهد نمایشگرهایی باشیم که در زیر نور مستقیم خورشید هم بتوانند کیفیت تصویر خودشان را حفظ کنند.

عامل مهم بعدی، بهبود دقت رنگ نمایشگر است. دقت کنید که داریم راجع به بهبود «دقت رنگ نمایشگر» صحبت می‌کنیم، نه «گستره‌ی رنگ» بزرگ‌تر. اعدادی که سازندگان نمایشگرهای اولد و حالا QLED برای رنگ‌ها به کار می‌برند، مربوط به طیف رنگ است و ارتباطی با میزان دقت رنگ ندارند. طیف رنگ گسترده زمانی خوب است که محتوایی هم برای آن وجود داشته باشد. در حال حاضر این افزایش طیف رنگ نمایشگرها فقط باعث این شده که رنگ‌ها به‌طور غیرطبیعی روشن‌تر شوند و حالت کارتونی پیدا کنند.

چرا تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آنقدر هم مهم نیست؟

به جای تمرکز روی گسترش طیف رنگ، بهتر است سازندگان روی بهبود دقت رنگ تمرکز کنند تا رنگ‌ها با دقت بیشتری به نمایش در بیایند. معیار اندازه‌گیری دقت رنگ، «دلتا E» (ΔE) است که با آن میانگین خطای رنگ نمایشگر اندازه‌گیری می‌شود. در دلتا E یک، اختلاف بسیار کمی بین رنگ‌ها وجود دارد. اگر دلتا E نمایشگری در طی آزمایش مختلف بتواند به چنین عددی نزدیک شود، آن موقع می‌توانیم بگوییم که نمایشگر موردنظر دقت رنگ بسیار بالایی دارد.

یکی از بخش‌های مهم نمایشگر، گاما است. گاما مفهوم پیچیده‌ای محسوب می‌شود و در این فرصت کم نمی‌توان به‌طور کامل آن را توضیح داد؛ اما اگر بخواهیم به‌طور خلاصه توضیح دهیم، زمانی گامای نمایشگر کاملا درست و اصولی است که رنگ‌ها با یکدیگر کاملا هماهنگی داشته باشند. بیشتر خطاهای مربوط به رنگ که در نمایشگرهای LCD و اولد مشاهده می‌کنیم، مربوط به گامای نادرست آن‌ها است.

سخن آخر

امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله، دیگر به دنبال میزان تراکم پیکسلی در نمایشگرها نگردید و به‌جای آن، به موارد و عوامل دیگری اهمیت بدهید. انواع و اقسام عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا یک نمایشگر خوب ساخته شود، عواملی که تراکم پیکسلی فقط یکی از آن‌ها است.

منبع: Android Authority

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar امیرحسین ممتحن

    کاملا مخالفم ! گوشی قبلی من huawei mate 10 ساخت سال ۲۰۱۷ با تراکم پیکسلی ۴۹۹ همه جزئیات یه تصویر رو بهم نشون میداد اما الان با مبلغ ۲ برابر ، گوشی سامسونگ m51 رو با تراکم پیکسلی ۳۹۳ تهیه کردم ، تا حد بسیار زیادی جزئیات محو شده و به هیچ عنوان از کیفیت صفحه نمایشش راضی نیستم !

  2. Avatar مانی آریان کیا

    من ۵ ساله از ips ۴۰۰ استفاده می‌کنم. یک هفته پیش وسوسه شدم و رفتم P30 pro گرفتم ببینم چیه انقدر تعریف میکنن. دیدم گوشی ۵ سال پیش من از نظر نشون دادن جزئیات سر تره.. P30 pro رو فروختم الان دنبال یک ips جدید هستم

  3. Avatar امیرمحمد

    این حرف ( تراکم پیکسلی تاثیری در کیفیت تصویر نداره ) به نظرم اشتباه محضه! من خودم گیمرم و با مانیتور های مختلفی کار کردم ، از مانیتور ۲۲ اینچ بگیر تا ۳۲ اینچ توی همشون گیم زدم و وضوح تصویر تو مانیتورای کوچک تر بخاطر تراکم پیکسلی بالاتر هم لذت بخش تر بود هم اینکه جزئیات بهتر دیده میشد ( مانیتورای بزرگ از کیفیت QHD پشتیبانی میکردن ) در کل تراکم پیکسلی به نظر من مهمه اینو زمانی متوجه میشین که با یه مانیتور ۳۲ اینچ FHD در کنارش با یه مانیتور ۲۷ اینچ QHD کار کنین ناخوانا بودن متن ها در محیط ویندوز و شفاف نبودن اجسام دور در بازی ( خصوصا یه پلیر که دور کمپ کرده و شما بخواین بزنینش و فقط کله ش دیده میشه! ) عذابتون میده

  4. Avatar محمود محمدقلی زاده کناری

    سلام
    انتخاب یک گوشی معیارهای مختلفی داره یکی از اون موارد انتخاب یک گوشی با صفحه نمایش با کیفیت هستش ، بعضی از دوستان فرمودند سامسونگ و گوشی های اندروید به نسبت گوشی های شرکت اپل کارایی بالاتری دارند ، ای کاش لطف می کردنند دونه به دونه موارد رو با مثال بیان می کردنند به نظر شما عزیزان اندرویدی، مچ بودن کامل گوشی با سیستم عامل ، هنگ نکردن و ویروسی نشدن و داغ نشدن بدنه ( به نسبت گوشی های اندروید ) و کیفیت ساخت بالا محصولات اپل ویژگی های مفیدی برای خرید این محصولات نمی باشد؟ به انتخاب هم احترام بگذاریم خرید هر چیز علاوه بر دلیل یک چیز سلیقه ای هستش .
    متشکرم.

  5. Avatar میلاد

    کاشکی اینجا دیجی مگ اعلام میکرد که ۱فحه نمایش نوت ۸ از تمام جهاتی که نام برده شده بهترین بوده و هم تراکم پیکسلی هم دقت رنگ هم گستره ی رنگ هم گامای بی نقص و هم روشنایی ۱۲۰۰ نیت که در هیچ گوشی ای شاهدش نیستیم و هم بهترین نمایش ساخته شده تا به این تاریخ هست که توسط سایت displaymate مورد تحسین قرار گرفته و امتیاز A+ گرفته

  6. Avatar محمود قلی زاده

    سلام
    انتخاب یک گوشی معیارهای مختلفی داره یکی از اون موارد انتخاب یک گوشی با صفحه نمایش با کیفیت هستش ، بعضی از دوستان فرمودند سامسونگ و گوشی های اندروید به نسبت گوشی های شرکت اپل کارایی بالاتری دارند ، ای کاش لطف می کردنند دونه به دونه موارد رو با مثال بیان می کردنند به نظر شما عزیزان اندرویدی، مچ بودن کامل گوشی با سیستم عامل ، هنگ نکردن و ویروسی نشدن و داغ نشدن بدنه ( به نسبت گوشی های اندروید ) و کیفیت ساخت بالا محصولات اپل ویژگی های مفیدی برای خرید این محصولات نمی باشد؟ به انتخاب هم احترام بگذاریم خرید هر چیز علاوه بر دلیل یک چیز سلیقه ای هستش .
    متشکرم.

  7. Avatar محمد حسن

    اگر کاربرهای به عملکرد و کارایی گوشی اهمیت می دادند هیچ وقت اپل نمی خریدند ولی میبینید که اپل درصد قابل توجهی از بازار را بدون اینکه کارایی مناسبی داشته باشد در اختیار گرفته است

    حداقل ۱۰ کارایی و عملکرد منحصر به فرد را می توان با سامسونگ های پرچمدار و اندروید نام برد که اپل از آنها بی بهره است و شاید ۱۰ سال دیگه هم نتواند به آن ها برسد ولی کاربر اهمیتی به این موضوع نمی دهد

    فقط اپل باشد !! بقیه اش حله

    1. Avatar سعید

      ده وبژگی هم میشه نام برد که اندرویدی ها ندارن
      از جمله ویژگی هایی که اپل نداره توانایی منفجر شدن هست????????

  8. Avatar محمد حسن

    شما کاملا درست میگیا ولی کاربر اصلا این چیزا براش مهم نیست – فقط میخواهند گوشی شون آخرین مدل باشه
    گوشی آخرین مدل هم باید یک فرقی با گوشی های دیگه بکنه و این میشه که همینطور تراکم تصویر میره بالاتر و این به ضرر کاربر هست چون تراکم پیکسلی بالاتر باعث افزایش شدید مصرف باطری میشه – من خودم گوشی اس ۶ داشتم ولی الان رفتم یه گوشی میان رده j7 2017 گرفتم به خاطر اینکه اس ۶ سریع باتری خالی میکنه – j7 2017 به خاطر پردازنده ضعیف تر و تراکم پیکسی پایین تر به طرز باورنکردنی باطری نگه میدارد

  9. Avatar حسین زندیان

    نکته مهمی که در نگارش این مقاله نادیده گرفته شده، استفاده از گوشی هوشمند در عینک واقعیت مجازی است که بالا بودن تراکم پیکسلی در آن اهمیت ویژه ای دارد و یکی از دلایل اصلی بالا بردن مداوم آن توسط کمپانی هاست…!

  10. Avatar هژ

    این موضوع حتی در نمایشگر های بزرگ تر هم صادقه، من از یکی از لپ تاپ های گیمینگ دل سری omen استفاده میکنم، کیفیت ۴k نمایشگر تا اونجایی که یادم میاد حدود حداقل ۵۰۰هزار تومن یه قیمت دستگاه اضافه کرده بود، اما چیزی جز دردسر برای من نداره، خیلی از نرم افزار ها ۴kرو ساپورت نمیکنن، بازی روی این کیفیت باعث میشه لپ تاپ داغ بشه و کرش کنه (به لطف کولر ضعیف) و حتی با اینکه ایران نیستم و اینترنتم خیلی وضعیتش از ایران بهتره بازهم محتوای ۴k خیلی کم گیر میاد و اگر هم گیر بیاد تفاوت عمده ای با کیفیت۲k برای من نداره.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه