وقتی صحبت از ترندها، ترند می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ترندها

گویا صحبت از ترندها، ترند شده! به تیتر خبرها و مقاله‌ها نگاه کنید. «۱۰ ترند برتر سال ۲۰۱۵»، «رَوَندهایی که تا ۵ سال آینده دنیا را تکان می‌دهند.» آیا اساسا لازم است این‌همه در مورد ترندها یا همان روندهای تکنولوژی صحبت کنیم؟ آیا بحث در مورد ترندها به آستانه‌ی کلیشه نزدیک شده؟ در ادامه سعی می‌کنم پاسخی برای این سوال‌ها پیدا کنم.

‌‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

ما اصولا به چیزی «ترند» یا «رَوَند» می‌گوییم که به‌سرعت افراد زیادی را درگیر خود کند و همه در مورد آن صحبت کنند؛ پدیده‌ای که احتمال همه‌گیرشدنش در آینده‌ای نزدیک بسیار زیاد باشد.

یکی دو روز دیگر نمایشگاه CES 2016 شروع به کار می‌کند و ما در سیلی از ترندهای تکنولوژی غرق شویم. احتمالا باز هم تکرار خواهیم کرد که واقعیت مجازی مهم است و آینده بدون تحقق اینترنت اشیا معنی ندارد! این‌ها تکرار مکررات‌اند اما بیان‌شان واجب است. پیش‌ازاین در مورد ترندها و اهمیت آن‌ها در پیش‌بینی آینده برای‌تان نوشته‌ بودیم. ترندها نقشه‌ی راهی هستند برای قدم گذاشتن در آینده.

اما به گذشته برمی‌گردیم؛ ۸۵ سال قبل… «من پولم را در زمینه‌ی انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری می‌کنم….امیدوارم آن‌قدر این‌کار را به تعویق نیندازیم تا سوخت‌های فسیلی‌مان تمام شود.» آنچه خواندید جملاتی بودند از توماس ادیسون در سال ۱۹۳۱. بهره‌برداری از انرژی خورشیدی از آن زمان یک ترند بوده؛ هنوز هم یک ترند است. ماشین تایپ را مثال می‌زنم: از حدود ۱۰۰ سال پیش تا همین اواخر، ماشین تایپ نمادی از پیشرفت کشورها یا سازمان‌ها بود.

ماشین تایپ

ماشین تایپ حداقل ۵۰ سال ترندی داغ در دنیای تکنولوژی بود. عکس سلفی چطور؟ من که فکر نمی‌کنم حتی چند سال دیگر دوام بیاورد (البته از این‌که انرژی خورشیدی را با عکس سلفی قیاس کردم، پوزش می‌طلبم!).

نمایشگاه و مجموعه کنفرانس‌های CES از فردا در ایالات متحده‌ی آمریکا شروع می‌شود. دوباره از ما و همکاران‌مان می‌شنوید که فلان تکنولوژی و بهمان شخص یا طرز فکر، از مهم‌ترین ترندهای دنیا هستند. در پاسخ به سوال ابتدایی این نوشته باید بگویم که خیر؛ صحبت از ترندهای تکنولوژی هیچ‌گاه کلیشه نمی‌شود. باور کنید مفاهیمی چون اینترنت اشیا یا واقعیت مجازی یا اتوموبیل‌های خودران به این زودی‌ها کلیشه نمی‌شوند؛ اسم‌شان شاید اما ماهیت‌شان هرگز. حتی اگر مخالف پیشرفت‌های بی‌حساب‌وکتاب تکنولوژی هستید، چشم از خبرهای نمایشگاه CES 2016 برندارید.

    ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی نور صادقی

    خیلی خوشحالم که میبینم مطالبی عمیقی اینچنینی در دیجیکالا تولید میکنید و همه سلایق را پوشش میدهید. در ایران فیوچریست نداریم کمتر دیدیم در جایی پیوسته در مورد آینده بگویند از دیجیکالا و آقای محمد زرین صدف که که این ماموریت را به عهده گرفتند سپاسگذارم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه