تشخیص سرطان با بررسی جست‌‌و‌جوهای اینترنتی کاربران

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان معتقدند می‌توانند براساس آنچه در اینترنت جستجو می‌کنید امراض‌تان را هم تشخیص دهند.

آنچه در اینترنت به دنبالش هستید و جستجویش می‌کنید اطلاعات زیادی را درباره شما افشا می‌کند. برای مثال کسی که به شکل مداوم به دنبال یک دوربین خاص می‌گردد و نقدهایی مربوط به آن دوربین را می‌خواند نشان می‌دهد که احتمالا به خرید آن دوربین بخصوص علاقه‌مند است.

جالب اینجاست که محققان در شرکت مایکروسافت عقیده دارند چیزهایی که در جستجویش هستید حتی می‌توانند بیماری‌هایی مثل سرطان ریه را هم نشان دهند.

اما نتایج جستجو دقیقا چه شکلی سرطان ریه را نشان می‌دهد؟ ماجرا از این قرار است که بیماری‌هایی مثل سرطان ریه به شکل ناگهانی در بدن بوجود نمی‌آیند. در واقع چنین بیماری‌هایی همیشه پیش از جدی شدن نشانه‌هایی دارند. برای بررسی این نشانه‌ها می‌توان نتایج جستجوهای فرد را بررسی کرد. برای مثال فردی که سرچ کرده «پزشک تشخیص داده من مبتلا به سرطان ریه هستم»، احتمالا پیش از آن برخی نشانه‌های بیماری را هم جستجو کرده است. برای مثال درد قفسه سینه، خون در خلط سینه، برونشیت و مواردی از این دست احتمالا جز جستجوهای قبلی این فرد بوده‌اند.

الگوریتم مایکروسافت مواردی مثل سن، جنس، نژاد و محل زندگی را هم مورد نظر قرار می‌دهد و مثلا اگر فرد جستجوکننده در محلی زندگی کند که عناصری مثل آزبست و رادون به فراوانی یافت شوند، احتمال ابتلای او به سرطان هم بیشتر است. این الگوریتم به دنبال نشانه‌های دیگر هم می‌گردد مثلا اینکه فرد سیگار می‌کشد یا نه؟ اگر فرد درباره ترک سیگار یا آدامس نیکوتینی و این موارد سرچ کرده باشد الگوریتم مورد نظر این مساله را هم لحاظ می‌کند.

به هر حال مایکروسافت معتقد نیست که برای تشخیص بیماری‌هایتان باید به این شرکت متکی باشید اما شاید گاهی این الگوریتم‌ها از خود فرد هم دقیق‌تر وضعیت او را تشخیص دهند.

منبع: Ubergizmo

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سیدرضا بازیار

    مایکروسافت زیاد دروغ میگه…

  2. Avatar O

    خیلی جالبه!!
    دقیقا من موقع سرما خوردگی سر درد و تب و دل پیچه رو سرچ کرده بودم!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه