اینترنت نامحدود آمد؛ خداحافظ اینترنت حجمی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
تعرفه جدید اینترنت

در چند وقت گذشته شاهد تغییرات بزرگی در ارایه انترنت ADSL یا اینترنت ثابت بودیم. مطابق با جدول تعرفه اعلام شده حداقل سرعت دسترسی به اینترنت ADSL با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه، ماهانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و این درحالی است که حداکثر سرعت اینترنت نیز ۱۶ مگابیت برثانیه به قیمت ۸۰ هزار تومان در ماه اعلام شده است.

در این تعرفه‌ها نرخ دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فناوری فیبر هم با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت و ۳۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است؛ اما باید به این موضوع اشاره کنیم که تمامی اپراتورهای اینترنت در کشور وظیفه دارند که خدمات خود را براساس سیاست استفاده منصفانه یا Fair Usage Policy به کاربران ارایه کنند.

سیاست استفاده منصفانه چیست ؟

برای هر کدام از سرویس‌های اینترنتی جدیدی که کاربران خریداری می‌کنند یک آستانه استفاده منصفانه در نظر گرفته شده است. مثلا با خرید اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه می‌توانید تا ۳۰ گیگابایت تبادل اطلاعات داشته باشید. زمانی که از سقف در نظر گرفته شده عبور کردید شرکت ارایه کننده اینترنت موظف می‌شود سرعت مشترک را تا ۱۲۸ کیلوبیت بر ساعت کاهش دهد. البته کاربران می‌توانند بعدا ترافیک جداگانه خریداری کنند. در واقع در این طرح هرگز دسترسی کاربران به اینترنت قطع نمی‌شود، اما سرعت آن‌ها پس از عبور از سقف تعیین شده کاهش پیدا می‌کند.

قیمت تعرفه‌های جدید خدمات اینترنت ثابت چقدر است؟ مقایسه قیمت سرویس دهندگان اینترنت

حالا که با شرایط ارایه سرویس اینترنت ثابت و سیاست استفاده منصفانه آشنا شدیم بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعرفه سرویس‌های جدید. خوشبختانه قیمت‌های در نظر گرفته شده براساس سرعت برای تمام شرکت‌های که خدمات اینترنت ارایه می‌کنند یکسان است، اما میزان ترافیکی که به کاربران می‌دهند متفاوت خواهد بود.

برای اینکه با شرایط جدید و روند رقابت شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم که جدول زیر را مشاهده کنید:

سرعت و قیمت

پیشگامان شاتل های‌وب پارس آنلاین فن‌آوا مخابرات آسیاتک صبانت

۵۱۲ کیلوبیت

۱۲۵۰۰ تومان

۳۶ گیگابایت

۲۵ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۱۶ گیگابایت ۳۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت

۱۶ گیگابایت

۱ مگابیت

۲۰۰۰۰  تومان

۶۰ گیگابایت

۴۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت ۲۴ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۳۰ گیگابایت

۲۸ گیگابایت

۲ مگابایت  ۲۵ هزار تومان

۹۶ گیگابایت

۶۵ گیگابایت ۱۶۰ گیگابایت ۸۰ گیگابایت

۸۰ گیگابایت

۷۵ گیگابایت

۵۰ گیگابایت

۴۰ گیگابایت

۳ مگابیت ۳۵ هزار تومان

۱۳۵ گیگابایت

۷۵ گیگابایت ۲۴۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۷۰ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۴ مگابیت ۴۰ هزار تومان

۱۸۰ گیگابایت

۱۶۰ گیگابایت ۳۲۰ گیگابایت ۱۶۰ گیگابایت ۱۸۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت

۸۰ گیگابایت

۸ مگابیت  ۵۰ هزار تومان

۴۵۰ گیگابایت

۳۵۰ گیگابایت ۵۲۰ گیگابایت ۳۰۰ گیگابایت ۴۰۰ گیگابایت ۱۸۰ گیگابایت ۱۵۰ گیگابایت

۱۲۰ گیگابایت

۱۶ مگابیت ۸۰ هزار تومان ۳۰۰۰ گیگابایت ۷۰۰ گیگابایت ۱۱۰۰ گیگابایت ۵۵۰ گیگابایت ۲۰۰۰ گیگابایت ۳۵۰ گیگابایت ۳۰۰ گیگابایت

۲۴۰ گیگابایت

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ترافیک گفته شده برای هر کدام از سرویس‌ها شامل ترافیک داخلی هم می‌شود که نسبت استفاده آن در مقایسه با اینترنت بین‌المللی متفاوت است.  مثلا برخی شرکت‌ها نیمی از ترافیک سرویس‌هایشان را به اینترنت داخلی اختصاص داده‌اند.

تا این لحظه به نظر می‌رسد که تعرفه جدید سرویس‌های اینترنتی توانسته نظر بسیاری از کاربران را جلب کند؛ اما نظر شما درباره تعرفه‌های جدید اینترنت در ایران چیست؟‌ آیا این سرویس‌ها جوابگوی نیاز شما خواهند بود؟
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۲ دیدگاه
  1. امیرخان

    طرح غیر حجمی در ایران بسیار احمقانه است و شکست خواهد خورد. چون به سود مصرف کننده نیست. بسیاری جاهای دنیا سرعت دسترسی را می فروشند و سقف حجم مصرف منصفانه را به زباله دانی انداخته اند. مثلن در آلمان برای سرعت ۲۵ مگابیت شانزده یورو می گیرند و اینترنت بدون فیلتر و با حجم دانلود آزاد در اختیار می گذارند.

    من کاربر خانگی ماهانه تا ۵ گیگابایت مصرف داشتم (با پهنای باند ده مگابیت)، در طرح جدید نیاز من را نادیده گرفته اند. می خواهند مرا مجبور کنند روی پهنای باند مسخره ی ۱ مگابیت ۱۲۵۰۰ تومان بدهم و ۱۵ گیگابایت بخرم و عملن پول بیشتری برای ترافیکی که به آن نیازی ندارم پرداخت کنم.

    من کل حجم مصرفی سالانه ام را حدود ۲۰۰ هزارتومان می خریدم. اما اکنون اگر سرعت بالا بخواهم باید حدود ۸۰۰ هزارتومان برای یک سال پرداخت کنم که این با بودجه من سازگار نیست.

    بسیاری از کاربران خانگی مانند من سرویس ADSL خود را تمدید نخواهند کرد و سود شرکت ها با این طرح احمقانه کاهش چشمگیری خواهد یافت.

    خوشبختانه هنوز می توان روی سیمکارت اینترنت حجمی سالانه خرید و پاسخ حماقت مدیران ICT را در عمل با ورشکستگی شرکت ها داد.

    خواهیم دید !

  2. محمد علا

    من از فراهوش دنا در شیراز اینترنت وایرلس دارم. قطعی بسیار داره و تعرفه هاش هم بسیار گران هست. پشتیبانی هم … . اینتر نامحدودی هم داره اصلا به درد نمی خوره و افتضاحه آخر سر مجبور شدم که بی خیال بشم و از جای دیگه اینترنت بگیرم. شما اشتباه منو نکنید.

  3. hassan

    جالبه که می گین دسترسی کار بر قطع نمیشه… در زمان DialUp و سایت های ۱۰۰KB شاید، ولی من خودم ۳ سال پیش dedicate 512KB گرفتم، هر سایتی رو باید کلی صبر می کردم، که بیشتر مواقع Timeout می شد و باز نمی شد… با این حساب می توانم بگم که سرعت ۱۲۸KB عملا قطع محسوب می شود و نه تنها خدماتی به شخص نمی دهد بلکه زمان شخص را هم می سوزاند، چرا که هیچ وقت پاسخی نخواهد گرفت.

  4. کاربر

    در حقیقت زور فروشی است. من که تا پیش این میانگین ماهی ۵ گیگ مصرف داشتم حالا بزور باید پول حجم بالا رو بدم. قبلن طرح یکساله با سرعت ۲مگ از صبانت میخریدم حدود شصت هزار تومان حالا برای یکسال مصرفم باید حدود ۲۵۰هزار تومان بدم.
    برای من فقط حکم گرانی چند صددرصد داره. و نخریدم و ناچارن از طرح بی کیفیت ایرانسل که از پیش خریدم دارم ادامه میدم ????????

  5. ارشیا

    من ماه اولی که اومد با سرعت ۸Mbps گرفتم و ۶۰۰ گیگ حجم داشتم که ۳۰۰ گیگ داخلی محسوب میشد اما واقعا به صرفه بود نسبت به پولی که قبلا میدادم و حجمی که نداشتم

  6. پیمان

    من یه سوال دارم . استفاده از سایتهای خارجی باید به میزان دانلود کم شود و سایت داخلی نصف . چرا دوستان می نویسند دو برابر کم میشه؟یعنی ۱mb مقدار ۲mb کم میشه ؟ این که در حقیقت میشه چهار برابر حجم داخلی که میشه بگین کدوم درسته ؟

  7. پیمان

    متاسفانه هر یک از شرکت های اینترنتی به صورت سلیقه و با در نظر گرفتن منافع شرکتی خود، اقدام به انتشار لیستی متفاوت! از سایت هایی که ترافیک آنها را به صورت نیم بها محاسبه می کنند نموده اند و جالب اینکه سایت هایی که ترافیک بالایی ندارند مانند سایت های خبری و.. را جزو سایت های با ترافیک نیم بها در لیست خدمات خود قرار داده اند

  8. پیمان

    با توجه به سیاست جدید دولت در جهت کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران داخل ایران، تمامی شرکت های تامین کننده اینترنت ملزم هستند ترافیک سایت هایی که در داخل ایران میزبانی می شوند را حداقل به صورت نیم بها محاسبه نمایند.
    ولی متاسفانه هر یک از شرکت های اینترنتی به صورت سلیقه و با در نظر گرفتن منافع شرکتی خود، اقدام به انتشار لیستی متفاوت! از سایت هایی که ترافیک آنها را به صورت نیم بها محاسبه می کنند نموده اند و جالب اینکه سایت هایی که ترافیک بالایی ندارند مانند سایت های خبری و.. را جزو سایت های با ترافیک نیم بها در لیست خدمات خود قرار داده اند

  9. سجاد محمودی

    حجم هایی که شرکت ها میدن برای ترافیک داخلیه هست یعنی مخابرات که ۷۵ گیگ ۲مگابیتی رو اگه از سایت های بین الملی استفاده کنید دو برابر حجمش کم میشه

  10. مهدی

    سلام، چرا همچ حرف از ADSL هست؟ یکم از VDSL هم حرف بزنید ، مجتمع ما اولین جایی تو مشهد هست که اینترنت VDSL داره ، قیمت بسته هاش خیلی گرونه ولی سرعتش همونطور که تو سایت های مختلف نوشته ۱۰ برابر تو دانلود و ۱۶ برابر تو اپلود نسبت به ADSL هست. بسته کم حجم هم بخاطر سرعت زیادش نداره ، سرعت خیلی مهمه ولی اینکه حجم نا محدود باشه و از سرعت کم بشه به نظرم بهتر باشه

  11. بابک

    به نظر من الان با این وضع ISP ها اینترنت های همراه وضع بهتری نسبت اینترنت های ثابت ( البته نه از نظر قیمت ، بلکه از نظر پایداری ، آنتن دهی و اعداد و گیگ های واقعی) دارن
    خودم به شخصه از بسته ۳۰گیگ دوماهه ایرانسل استفاده می کنم البته به لطف مودم Lte E5172 .قیمت اصلی این بسته ۶۵هزار تومان هستش ولی میتونین تا ۴۶ تومان هم بخرید خلاصه اینکه هم مقرون به صرفه س هم اگه از سایت های ملی دانلود کنین می تونین تا ۶۰گیگ استفاده کنید.
    پس اگه یه مودم ۴g دارین یا قصد خرید مودم دارین هرگز سمت اینترنت ثابت نرین

    1. مجتبی

      چطور میشه بسته ایرانسل رو ارزونتر خرید؟

  12. مصطفی

    هم خیلی خوبه و هم خیلی بد!!!

    برای کسی که سرعت بالا بیشتر به کارش میاد این بیشتر فاجعه است!!!
    نباید حجمی رو حذف میکردن!
    هر دو باید باشن
    کسی که دانلود نداره و سرعت میخواد الان باید خیلی خیلی بیشتر از قبل هزینه کنه که اصلا به صرفه نیست
    از اون ور کسی که دانلود داره به نفعش شد (هرچند خیلی ها مثل خودم)با دانلود شبانه کارشون راه میفتاد.

    درمورد سرعت ی عقبگرد خیلی بدی خواهد بود بعد از عمری انتظار دانلود نامحدود!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه