آیا شکر قهوه‌ای از شکر سفید بهتر است؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
شکر قهوه‌ای

در چند سال اخیر در بسیاری از دستورهای پخت مواد غذایی، به جای شکر سفید از ترکیبات دیگری مانند شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود چرا که ظاهرا سالم‌تر هستند. ولی آیا واقعا شکر قهوه‌ای بهتر و سالم‌تر از شکر سفید است؟

قند و شیرینی

شکر قهوه‌ای شباهت زیادی به شکر سفید دارد ولی کمتر از آن در فرآیند تولید قرار می‌گیرد. این شکر تقریبا همه ویژگی‌های شکر سفید را دارد و تاثیرش بر سلامتی هم بسیار مشابه است. بنابراین در واقعیت چندان از شکر سفید سالم‌تر نیست. شکر قهوه‌ای کمی فیبر بیشتر دارد، ولی به آن معنا نیست که حتما از شکر سفید بهتر است. اگر شکر قهوه‌ای را با مواد غذایی دیگری مقایسه کنید، حاوی فیبر بسیار کمتری است. علاوه بر این، شاخص گلیسمی و پاسخ پانکراس به گوارش شکر قهوه‌ای شباهت زیادی به شکر سفید دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین قند برای بدن کدام است؟

قند در صنعت مواد غذایی

قند

قند یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در صنعت مواد غذایی به شمار می‌رود. خواص ضد میکروبی دارد، یعنی مدت زمان حفظ مواد غذایی را بیشتر می‌کند. همچنین دارای خواص کیفی حسی است و طعم دیگر مواد غذایی را جذاب‌تر می‌کند. با این حال قند با بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و سرطان در ارتباط است. در سال‌های اخیر، سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده مصرف قند محدود شود تا نرخ چاقی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: [اینفوگرافیک] ۱۰ حقیقت درباره دیابت

یکی از مشکلات اضافه کردن مکرر هر نوع قند به محصولات، اعتیاد ناشی از آن است. با وجود آنکه در صورت داشتن زندگی پر تحرک، می‌توان گاهی این محصول را مصرف کرد، ولی قند به یکی از پرمصرف‌ترین ترکیبات غذایی در جوامع عمومی تبدیل شده است.

نام مهم نیست: شکر قهو‌ه‌ای همچنان شکر است

خواص شکر قهوه‌ای

امروزه و بعد از اقدامات اطلاع‌رسانی در مورد مصرف قند، اکنون می‌توانید قندهای متنوع با نام‌های گوناگون پیدا کنید. هرچند همه آنها مثل هم هستند. قند ماده اصلی همه محصولات مانند شکر قهوه‌ای، نیشکر خام، عسل و شکر نارگیل است. اگرچه تاثیر سیستمی همه این محصولات کاملا مشابه هستند، ولی حرفه بازاریابی و فروش سعی دارد واقعیت متفاوتی را نشان دهد. پس بهتر است مصرف همه این مواد را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: برای کنترل قند خون بالا چه بخوریم؟

شیرین‌کننده مصنوعی

به جای آن توصیه می‌شود مصرف مواد دارای کربوهیدرات با شاخص گلیسمی کم و مواد سرشار از فیبر را افزایش دهید تا سلامت روده‌تان تضمین شود. همچنین بهتر است مصرف چربی‌های ضروری را بر اساس چارچوب یک رژیم غذایی با کالری متوسط بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۲ خوراکی سرشار از فیبر که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

یکی از روش‌های کاهش مصرف قند، استفاده از شیرین‌کننده مصنوعی است که نباید آن را بیش از حد استفاده کنید. این محصولات معمولا بعد از تولید در آزمایشگاه تست می‌شوند، ولی با این وجود هنوز متخصصان از عوارض بلند مدت آنها اطلاعی ندارند.

قند زیادی مصرف می‌کنید؟ رژیم روزه‌داری متناوب بگیرید

روزه‌داری متناوب

روزه‌داری متناوب رژیم غذایی به روزی است که برای کاهش وزن و جلوگیری از دیابت رواج یافته است. برخی افراد معتقدند می‌توان مقاومت به انسولینی که به دلیل مصرف بالای قند به وجود می‌آید را درمان کرد. اخیرا رایج‌ترین روش روزه‌داری متناوب به صورت اعداد ۱۶:۸ انجام می‌شود، یعنی در یک روز ۱۶ ساعت چیزی نخورید. در این مدت، مسیر متابولیسم پروتئین فعال کیناز (AMPK) فعال می‌شود. این آنزیم مسئول فرآیند کاتابولیسم و تولید انرژی از سوخت چربی است.

بنابراین روزه‌داری، راه ممکنی برای کاهش وزن و لاغری در افراد خاص محسوب می‌شود. همچنین به طرز قابل ملاحظه‌ای تعداد کالری مصرفی در طول یک هفته را کاهش می‌دهد. البته بسیار مهم است که قبل از شروع، در مورد این نوع رژیم و خطرات آن اطلاعات کافی داشته باشید و با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چرا نمی‌توانید به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید؟

در نهایت آیا شکر قهوه‌ای بهتر از شکر سفید است؟

شکر قهوه‌ای

نام‌های متنوعی که صنعت مواد غذایی سعی دارد با کمک آنها محصول مشابه را به شکل‌های مختلف ارائه دهد، از نظر کیفی فرقی نمی‌کند. شکر قهوه‌ای شباهت زیادی به شکر سفید دارد. پس ماده غذایی خوبی است که نباید بیش از اندازه مصرف شود تا در این صورت از مشکلاتی که با چاقی یا بیماری مزمن دیابت در ارتباط هستند، جلوگیری گردد.

یک استراتژی مفید برای کاهش مصرف قند می‌تواند انتخاب شیرین‌کننده‌های مصنوعی باشد که البته باید همیشه در حد اعتدال مصرف شوند. و گزینه دیگر دنبال کردن رژیم روزه‌داری متناوب است. در نهایت همه متخصصان موافق هستند که محدود کردن مصرف قند برای انسان ضروری است.

منبع: Step To Health

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar کیان

    چرا نظر من رو نشر ندادین؟ معلومه اصلا انتقاد پذیر نیستید

  2. Avatar علیرضا

    چرا این رو نمیگید که شکر قهوه ای رو چطور سفید میکنن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه