توافق ۱۷۰ کشور برای ممنوعیت استفاده از گاز یخچال

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
hfc

رهبران ۱۷۰ کشور جهان روز شنبه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که اهمیت آن برای مبارزه با تغییر اقلیم از معاهده پاریس سال گذشته بیشتر است.

نشست این هفته در کیگالی، به تفاهم‌نامه‌ای برای کاهش استفاده از گاز هیدروفلورکربن (HFC) در سطح جهان، منجر شد. از این گاز در دستگاه‌های خنک‌کننده هوا و یخچال‌ها استفاده می‌شود.

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا، به شرکت‌کنندگان این مذاکره گفت: «این مهم‌ترین قدمی است که ما می‌توانیم در این لحظه برداریم تا گرمایش سیاره‌مان را کاهش دهیم و از گرم شدن هوا برای نسل‌های آینده هم جلوگیری کنیم.» باراک اوباما رییس جمهور هم از این تفاهم‌نامه تمجید کرد. او این تفاهم‌نامه را یک «راه حل بلندپروازانه و برای این بحران به کمین نشسته» خطاب کرد.

گازهای HFC به اندازه آلاینده‌های کربن دی‌اکسید در توجه نیستند. این گازها در مرکز توجه نشست پاریس بودند. علت این موضوع این است که گازهای HFC درصد کوچکتری از گازهای گلخانه‌ای را در اتمسفر تشکیل می‌دهند. اما این ماده خنک‌کننده در مقایسه با دیگر گازها، ۱۰۰۰ برابر در به دام انداختن گرما موثرتر است. با افزایش درآمد کشورهای فقیرتر، مردم برای اولین بار قدرت خرید یخچال و دستگاه‌های خنک‌کننده را به دست آورده‌اند، به این ترتیب، یک مشکل بزرگ را پیچیده‌تر کردند.

این معاهد اهداف و جدول زمانی منحصر به فردی هدف قرار می‌دهد. بر مبنای این معاهده کشورهای ثروتمندتر موافقت می‌کنند تا تولید گازهای هیدروفلوروکربن را زودتر از کشورهای فقیر متوقف کنند. اما، بعضی از فقیرترین و گرم‌ترین کشورهای جهان با جدول زمانی سریع‌تر موافقت کردند.

انتظار می‌رود این معاهده به کاهش معادل ۷۰ میلیارد تن کربن دی‌اکسید از اتمسفر منجر شود؛ این دو برابر آلاینده‌های کربنی است که هر سال در کل جهان تولید می‌شود.

منبع: Guardian

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حسینی

    گازهای یخچال به شدت روی سلامت انسانها تاثیر گذار هستند. همچنین گاز هلیم باعثا آسیب به لایه ازن می شود. به نظرم سریعتر این قانون می بایست تصویب شود تا هیچ کشوری دیگر نتواند از آن استفاده نماید.

  2. Avatar مهدی

    امیدوارم برای کیسه ها و تولیدات پلاستیکی هم تو ایران زودتر فکری بشه. تو سطح شهر ،توی طبیعت، توی رودخونه و دریا همه جا پر شده از زباله های پلاستیکی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه