تکنولوژی جدید ژاپنی ها؛ تایری که از نوسانات جاده برق تولید می‌کند

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تداوم روند توسعه خودروهای برقی و افزایش استفاده از این وسایل نقلیه دوست‌دار محیط زیست، موجب شده که محققان این حوزه برای یافتن راه‌های جدید تولید انرژی دست به کار شوند. مرسوم ترین شیوه تولید الکتریسیته در خودروهای برقی، استفاده از برق تولید شده توسط سیستم ترمز است، اما به تازگی استفاده از پنل های خورشیدی برای خودروهای سواری نیز در حال افزایش است و در تازه ترین گام نیز شرکت تایرسازی سومیتومو و دانشگاه کانسای در یک همکاری مشترک، اقدام به تولید تایرهای جدیدی کرده‌اند که می‌تواند در حین حرکت خودرو، برق تولید کند.

در این تایرها، یک ماژول کوچک مابین لاستیک و رینگ نصب می‌شود که وظیفه آن، ذخیره الکتریسیته ساکن موجود در قسمت لاستیکی تایر است که معمولا در هنگام چرخش تایر ایجاد می‌شود. بنابر اعلام شرکت تایرسازی سومیتومو، این ماژول می‌تواند برق مورد نیاز برای برخی سیستم‌های کوچک خودرو، نظیر سنسور فشار باد تایر را تامین کند، اما برق تولیدی در این روش برای استفاده های کاربردی تر کافی نیست. ترکیب فناوری تایرهای تولید کننده برق، در ترکیب با پنل‌های خورشیدی که روی سقف یا کاپوت خودرو نصف می‌شوند، نظیر آن‌چه در هیوندای سوناتا یا تویوتا پریوس دیده‌ایم، می‌تواند برخی از نگرانی های مرتبط با محدوده برد خودروهای برقی را برای مالکان آنها برطرف کند.

تولید برق از تایر

البته به گفته سومیتومو این تکنولوژی هنوز چند سالی تا عرضه به بازار و تولید انبوه فاصله دارد اما با استفاده فراگیر از آن، روند مدیریت شرایط در تایرها به شکل محسوسی بهبود می‌یابد که می‌تواند افزایش عمر مفید لاستیک را نیز درپی داشته باشد.

منبع: nzautocar

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه