تونر پوست چیست و چرا برای مراقبت از پوست توصیه می‌شود؟

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
تونر صورت چیست

مراقبت از پوست صورت دغدغه‌ای همیشگی است. استفاده از کرم آب‌رسان و کرم‌های روز و شب می‌تواند رطوبت مورد نیاز سلول‌های پوست صورت را تامین کرده و چربی اضافی را هم جذب کند. اما باید در کنار محصولات آرایشی که روزانه مصرف می‌کنید، از تونر صورت هم استفاده کنید تا پوستی تمیز، سالم و با منافذ بسته داشته باشید.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم ببینیم تونر چیست و طرز استفاده از آن به چه شکل است. همچنین با هم درباره‌ی چند برند مشهور تونر صحبت می‌کنیم و در آخر هم روش ساخت چند تونر خانگی و طبیعی را یاد می‌گیریم.

تونر چیست؟

پاکسازی پوست صورت

تونرهای پوست برپایه‌ی آب هستند و در تولید آن‌ها از عصاره‌ی گیاهان و اسانس‌های روغنی استفاده می‌شود.

در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی دو نوع تونر وجود دارد، تونر پوست و تونر مو که با وجود شباهت اسم‌هایشان کاربردهای مختلفی دارند. تونر پوست مخصوص پاکسازی پوست و تونر مو مخصوص بهبود رنگ موهای دکلره شده است.

بعضی از متخصصان پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که به جای استفاده از ماسک‌های مختلف پوست، از تونر صورت استفاده کنند. تونر پوست مایعی لطیف و سبک است که پوست را به صورت عمیق پاکسازی کرده و به تقویت آن می‌پردازد. اگر در شهرهای شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید حتما می‌دانید که آلودگی پوست مهم‌ترین علت ایجاد مشکلات پوستی است پس بهتر است استفاده از تونر را به روتین روزانه‌تان اضافه کنید.

تونر صورت چیست؟

تونر صورت چیست؟

تونر صورت محصولی است که با هدف کاهش منافذ پوست، محکم کردن بافت پوست و از بین بردن آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه‌ی سطح پوست طراحی شده است. تونرها، با توجه به انواع مختلف پوست، در سه دسته‌ی زیر تولید می‌شوند:

  • تونر پوست چرب
  • تونر پوست خشک
  • تونر پوست مختلط یا معمولی

جالب است بدانید که قدرت پاک‌کنندگی تونر چندین برابر پاک‌کننده‌های معمولی است و به همین دلیل پس از مدتی استفاده از آن می‌توانید تغییرات چشم‌گیری در پوست صورت خود مشاهده کنید. در زمان انتخاب تونر باید به نوع پوست خود توجه کنید و اگر پوست حساسی دارید به سراغ تونرهای بدون الکل بروید.

تونر مو چیست؟

تونر مو چیست؟

از تونر مو برای از بین بردن تناژ زرد یا نارنجی روی موهای دکلره شده استفاده می‌شود و معمولا بعد از استفاده سایه‌ای بنفش یا آبی روی موها از خود به جای می‌گذارد. تونر مو می‌تواند موهای دکلره شده را کمی دودی یا پلاتینی کرده و ظاهر آن‌ها را طبیعی‌تر کند.

طرز استفاده از تونر

طرز استفاده از تونر

از تونر ضعیف ۲ تا ۳ بار در روز و از تونر قوی فقط ۱ بار در روز استفاده کنید.

قبل از شروع استفاده از تونر، باید نوع پوست خود را بشناسید و سپس تونر مناسب با آن را تهیه کنید. برای استفاده از تونر ابتدا صورت خود را با یک ژل، فوم یا شوینده‌ی مناسب بشویید. اگر در روتین پوستی‌تان قرار است از لایه بردار یا اسکراب استفاده کنید، بعد از شست‌وشوی صورت به سراغ همین مرحله بروید.  وقتی کار لایه‌برداری پوست هم انجام شد، با آب تازه و خنک پوست را بشویید و به آرامی با یک حوله‌ی نرم آن را خشک کنید تا آماده‌ی استفاده از تونر شود.  اگر هم از لایه‌بردار استفاده نمی‌کنید که بعد از شست‌وشوی اولیه، پوست را به آرامی خشک کنید تا آماده شود.

سپس کمی تونر به پد آرایشی بزنید و آن را به آرامی روی تمام قسمت‌های صورت پخش کنید. یکی دو دقیقه صبر کنید تا تونر کامل خشک شود. حالا روی پوست خود کرم بزنید. استفاده از تونر می‌تواند تاثیر کرم‌های درمانی را چند برابر کند پس اگر از کرم‌های ضد جوش استفاده می‌کنید، می‌توانید بعد از خشک شدن تونر با خیالی آسوده آن را روی پوست‌تان بزنید.  همچنین استفاده از کرم مرطوب کننده روی تونر، می‌تواند پست صورت شما را شاداب‌تر نگه دارد.

استفاده از تونر صورت برای چه پوستی توصیه می‌شود؟

استفاده از تونر صورت برای چه پوستی توصیه می‌شود؟

شما می‌توانید با هر مدل پوستی که دارید از تونر استفاده کنید، به این شرط که به سراغ تونر متناسب با جنس پوست‌تان بروید. تونر می‌تواند از پوست صورت در برابر آلودگی‌ها محافظت کند. همچنین جلوی از دست رفتن بیش از حد رطوبت پوست را هم می‌گیرد. پس فرقی نمی‌کند چه نوع پوستی دارید، حتما یک شیشه تونر روی میز آرایشی خود قرار دهید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از تونر صورت در روتین پوستی

مزایای استفاده از تونر صورت در روتین پوستی

حتما تا الان متوجه مزایای استفاده از تونر برای پوست صورت شده‌اید. در این بخش می‌خواهیم به تفکیک بررسی کنیم که استفاده از تونر چه تاثیراتی بر پوست صورت می‌گذارد و استفاده از آن چه نتایجی با خود به همراه دارد.

تمیز شدن منافذ پوست

ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا در میان منافذ پوست صورت نفوذ می‌کنند و حتی با شستشوی صورت هم از بین نمی‌روند. تونر به این منافذ وارد شده و این آلودگی‌ها را خارج کند. کرم پودر، پنکک و دیگر لوازم آرایشی هم از ذراتی هستند که باید از روی سلول‌های پوست جمع‌آوری شوند تا به تنفس بیشتر آن‌ها کمک کند.

شفاف شدن پوست صورت

تونر صورت به علت اینکه ذرات ریز آلوده‌کننده را از درون منافذ پاک می‌کند، باعث شفاف شدن پوست می‌شود. زمانی که از تونر بر روی پوست صورت استفاده می‌کنید، چربی‌های ترشح شده از منافذ باز پوست هم از بین می‌رود، منافذ جمع‌تر می‌شوند.

تنظیم pH پوست

شوینده‌های صورت که ممکن است به انتخاب شما صابون و یا ژل باشند، میزان اسیدیته پوست را تغییر می‌دهند و این تونر صورت است که به متعادل کردن آن کمک می‌کند. در واقع بسیاری از شوینده‌های صورت و پاک‌کننده‌ها، دارای خاصیت قلیایی هستند و با استفاده مکرر پوست را از حالت اسیدی طبیعی‌اش، خارج می‌کنند. همین نکته باعث می‌شود برای تنظیم مجدد اسیدیته، چربی بیشتری از درون منافذ پوست ترشح شود و آنچه بر روی صورت نمایان می‌شود، پوستی چرب خواهد بود. ولی تونر به دلیل اینکه قلیایی نیست، این مشکل را برطرف کرده و اسیدیته را تنظیم می‌کند.

آب‌رسانی به پوست صورت

تونرها آبرسان پوست هستند، موجب به دام افتادن رطوبت می‌شوند و در نهایت به عنوان یک لایه محافظ در برابر ذرات آلوده‌کننده و گرد و غبار هوا از پوست شما محافظت می‌کنند.

بسته شدن منافذ پوست

اگر به سراغ بهترین کرم برای بستن منافذ پوست هم بروید، به اندازه تونر باعث بسته و یا کوچک شدن منافذ پوستی نمی‌شود. تونر با این کار، نفوذ آلودگی و ذرات ناخالص را کاهش می‌دهد. کلر و مواد معدنی موجود در آب سیر را هم از بین برده و پوست را محافظت می‌کند.

انتخاب تونر مناسب با توجه به نوع پوست

تونر چیست

بعضی از تونرها به شکل اسپری وجود دارند که می‌توانید در هر زمان از روز، و حتی روی آرایش، از آن‌ها استفاده کنید.

شما زمانی می‌توانید از تونر خریداری شده انتظار نتیجه ایدئال را داشته باشید که آن را با توجه به نوع پوست خود و نیازهای پوستی‌تان تهیه کرده باشید. پوست‌های چرب با تونرهای مخصوص لایه‌برداری می‌شوند و پوست‌های خشک هم با استفاده از تونر مخصوص، بیشتر رطوبت رسانی می‌شوند.

افرادی که دارای پوست حساس هستند خوب می‌دانند که در بسیاری از مواقع به سختی می‌توان محصولی را استفاده کرد که مناسب پوست آن‌ها باشد و باعث برافروختگی، خارش و التهاب نشود. برای این افراد انواعی از تونر تولید می‌شود تا پوست آن‌ها را تسکین داده و  باعث کاهش التهاب شود. اغلب تونرهای پوست حساس حاوی عصاره‌ی آلوئه ورا هستند.

اگر پوست شما خشک است و نگران هستید که تونر پوست صورت شما را خشک‌تر کند باید به دنبال محصولات بدون الکل باشید. البته مواد طبیعی مختلفی وجود دارند که در ترکیبات خود الکل دارند، استفاده از این مواد برای پوست خشک مضر نیست اما بهتر است از تونرهایی که به ترکیبات آن‌ها الکل اضافه شده استفاده نکنید.

برعکسِ پوست خشک، پوست چرب با استفاده از تونرهای الکلی مشکلی ندارد. در فرمولاسیون تونرهای مخصوص پوست چرب از الکل استفاده می‌شود تا علاوه بر از بین بردن چربی مازاد پوست، خاصیت ضدباکتری و ضدآکنه را هم به آن اضافه کنند.

در تولید تونرها معمولا از مواد طبیعی زیر استفاده می‌شود:

  • بابونه: تسکین‌دهنده‌ی مناسب برای پوست حساس، کاهش خستگی پوست
  • روغن چای سبز: ضد باکتری و چربی، مناسب برای پاک‌سازی پوست چرب و جوش دار
  • آلوورا: از بین بردن التهاب و قرمزی پوست، مناسب برای پوست حساس
  • ویتامین E: آب‌رسان مناسب برای پوست خشک
  • سلول‌های ساقه گیاهان: دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و مناسب برای جلوگیری از پیری پوست
  • گل رز: آب‌رسان مناسب برای پوست خشک

بهترین مارک تونر چیست؟

بهترین مارک تونر چیست؟

برندهای آرایشی و بهداشتی زیادی به کار تولید تونر مشغول هستند. پس طبیعی است که در زمان خرید تونر بین مارک‌های مختلف ایرانی و خارجی سردرگم شوید. برای خرید و انتخاب بهترین مارک تونر باید به سراغ برندهای شناخته شده و خوش‌نام بازار بروید. برای پیدا کردن این برندها می‌توانید قسمت نظرات خریداران در فروشگاه‌های اینترنتی را بخوانید تا با تجربه‌ی استفاده‌ی آن محصول توسط دیگران آشنا شوید.

بعد از اینکه برند مناسب را انتخاب کردید، در بین تونرهای تولید شده به دنبال تونری بگردید که با پوست شما سازگار است. مثلا اگر پوست صورت شما خشک است به سراغ تونرهای مناسب برای پوست خشک بروید و پس از مطالعه‌ی محتویات هر بطری، تونری را انتخاب کنید که هم مناسب پوست شما است هم از استشمام عطر آن لذت می‌برید.

با جست‌وجوی عبارت «تونر دیجی کالا» در گوگل یا کلمه‌ی «تونر» در قسمت جست‌وجوی فروشگاه دیجی‌کالا به راحتی می‌توانید تمام تونرهای موجود در دیجی‌کالا را مشاهده کنید. اما برای راحتی کار شما، لیستی از برندهای محبوب را آماده کرده‌ایم که با زدن روی نام هر کدام می‌توانید به صفحه‌ی مشخصات آن دسترسی داشته باشید:

چگونه تونر خانگی بسازیم؟

تونر خانگی

برای پاک‌سازی پوست در خانه به سراغ روش‌های ساخت تونر در خانه می‌رویم. پس به جای اینکه هزینه زیادی را صرف پاک‌سازی پوست در آرایشگاه کنید، خودتان دست به کار شوید. البته قبل از شروع کار باید جنس پوست خود را بشناسید و بدانید خشک، معمولی یا چرب است تا بتوانید تونر مناسب را تهیه کنید.

تونر چای سبز

این تونر برای انواع پوست‌ها مناسب است. یک فنجان چای سبز دم کنید و نصف قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و سپس اجازه دهید این محلول کاملاً سرد شود. حالا ۳ قطره اسانس روغنی گل یاس به آن اضافه کنید، مخلوط را در یک بطری در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

تونر سرکه‌ی سیب

برای ساخت تونر خانگی مناسب برای انواع پوست‌ها از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. یک لیموی بزرگ را آب‌گیری کنید و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب به آن اضافه کنید. ۲۰۰ میلی‌لیتر آب معدنی به مخلوط اضافه کرده و آن را در بطری در دار بریزید. بطری را در یخچال نگهداری کنید و فراموش نکنید که نباید هوا وارد بطری شود. به دلیل حساسیت لیمو به نور از این تونر فقط شب‌ها استفاده کنید.

تونر گل بابونه

این تونر برای آرامش و تسکین پوست مناسب است. مقداری بابونه را مانند چای دم کنید و صبر کنید تا سرد شود. سپس آن را در شیشه‌ی در دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید. به همین سادگی تونر شما آماده شد.

گلاب، یک تونر طبیعی

شاید باور نکنید اما همه در خانه یک بطری تونر طبیعی داریم ولی زیاد به آن توجه نمی‌کنیم. گلاب، بله گلاب یک تونر طبیعی و مفید برای انواع پوست است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلاب فواید فراوانی برای پوست صورت دارد. گلاب یک محلول طبیعی آب‌رسان است و می‌تواند ذرات آلوده را از منافذ پوستی پاک کند. این ماده یک از تونرهای طبیعی است که می‌توانید با خیال راحت از آن برای تمیز کردن پلک و دور چشم هم استفاده کنید.

همانطور که اشاره کردیم گلاب خاصیت آب‌رسانی بالایی دارد، پس مناسب‌ترین تونر طبیعی برای پوست‌های خشک است. البته برای اینکه بتوانید از گلاب روی پوست خشک استفاده کنید باید ۲ قاشق غذاخوری گلاب و ۱ قاشق چایخوری گلیسیرین را با هم ترکیب کرده و سپس روی پوست استفاده کنید.

گلاب یک تونر آب‌رسان طبیعی است که تسکین‌دهنده و التیام‌دهنده‌ی پوست هم هست. اگر آن را با آب نارنج یا آب لیمو ترکیب کنید می‌توانید برای کنترل چربی پوست هم استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر درمان منافذ باز پوست، به درمان جوش و آکنه هم کمک می‌کند.

مرور کلی

تونر مایعی سبک و مغذی است که علاوه بر پاکسازی عمیق پوست، منافذ را کوچک کرده و به درمان جوش و آکنه می‌پردازد. تونرها براساس انواع مختلف پوست تولید می‌شوند و برای دست‌یابی به نتیجه‌ی بهتر، باید به سراغ تونر متناسب با نوع پوست خودتان بروید. متخصصان پوست و مو توصیه کرده‌اند که حتما در روتین مراقبت از پوست خود استفاده از تونر را جای دهید تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

این مطلب در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ توسط «نسرین طاهری‌پور» به‌روزرسانی شده است.

منبع: womenshealthmag

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه